offtopic-inlägg

Här hamnar inlägg som tagits bort från andra trådar.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Varför islam är en så problematisk religion...

Inläggav Anne » 16 maj 2021 09:37

Jo, det är viktigt att förstå att Guds vilja ibland är svår att förstå som människa.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Varför islam är en så problematisk religion...

Inläggav iris » 16 maj 2021 09:40

lynx skrev:Jo, det är viktigt att förstå att Guds vilja ibland är svår att förstå som människa.


Men det är ju något Han tar hand om (sa det igår redan) - det enda vi behöver göra är att överlåta oss till honom och lita på honom (tro). Det är inget vi gör eller behöver tänka på... vi behöver bara be: låt mig få göra din vilja i allt - så blir det så, och sedan stanna kvar i detta ...lidande = rening.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Varför islam är en så problematisk religion...

Inläggav Anne » 16 maj 2021 09:43

Ja, det är sant. Just nu sörjer jag barnet som aldrig kom till liv. Försök att ha lite respekt för det. Skratta inte åt det. För min skull. För din skull.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Varför islam är en så problematisk religion...

Inläggav iris » 16 maj 2021 09:49

lynx skrev:Ja, det är sant. Just nu sörjer jag barnet som aldrig kom till liv. Försök att ha lite respekt för det. Skratta inte åt det. För min skull. För din skull.


Skulle aldrig falla mig in att skratta.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Varför islam är en så problematisk religion...

Inläggav Anne » 16 maj 2021 09:52

Du gjorde ju det igår i tråden tankar och känslor!

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Varför islam är en så problematisk religion...

Inläggav iris » 16 maj 2021 10:06

lynx skrev:Du gjorde ju det igår i tråden tankar och känslor!


Det var knappast det du pratar om nu som jag skrattade åt.
Om du såg det så - får du kanske läsa vad jag skrivit överhuvudtaget om vad som sägs i trådarna i allmänhet. Jag är ingen morbid människa. Jag bara tycker det är dråpligt att man just väljer att chatta loss i ett forum - om saker som oftast har föga eller inget med trådämnet att göra - om privata saker (som nu) och inte väljer att umgås privat istället. Utanför ett forum där de som inte ingår i stamgänget kommer - intet ont anande och vill faktiskt (jag är en av dem) diskutera teman, ämnen som har med filosofi, religion och annat som detta forum - säger sig stå för men inte gör...

Det blir som om man vore på stormavdelnigen på något dårhus när man försöker hålla teman och utveckla tankar inom filosofi och någon komma och pratar om sopor, blommor, vad de tycker tänker och känner som har NOLL med temat att göra.
Goddag yxskaft är en understatement ---
Inte undra på att alla seriösa som vill prata om filosofi, psykologi och religion --- ger upp och så är bara ni kvar år efter år och chattar loss om ditten och datten när vi dragit vidare - för att vi ville just prata om teman...

Har full empati för allt --- men det blir vansinnigt roligt i längden också --- det är som en Kafka roman eller taget ur någon Monty Python film... till slut - det var min kommentar igår.
Tanken bakom den... om du hänger med.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Philosophia perennis

Inläggav klorofyll » 16 maj 2021 16:56

natureprovide skrev:Liknar mer något forum för vilsna ungdomar.

Jag vet inte om det är en försvarsmekanism men jag tänker att att jag dras ner av det oseriösa med detta forum. Det är liksom ingen som lyfter på "antikviteterna" och kikar efter stämplar... Forumet är som en mixer. Och allt är inte som man tror.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Varför islam är en så problematisk religion...

Inläggav hakkapeliitta » 16 maj 2021 17:32

iris skrev:
Det blir som om man vore på stormavdelnigen på något dårhus när man försöker hålla teman och utveckla tankar inom filosofi och någon komma och pratar om sopor, blommor, vad de tycker tänker och känner som har NOLL med temat att göra.

Forumet är snarare som väntrummet till psykakuten. Vi alla har kölapp i näven och väntar på tur.
Några har storhetsvansinne och måste kanske lobotomeras, vi andra lagom behöver en specialspruta i arslet så vi springer 100 mil rakt på lätta fötter.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Varför islam är en så problematisk religion...

Inläggav klorofyll » 16 maj 2021 18:17

hakkapeliitta skrev:
iris skrev:
Det blir som om man vore på stormavdelnigen på något dårhus när man försöker hålla teman och utveckla tankar inom filosofi och någon komma och pratar om sopor, blommor, vad de tycker tänker och känner som har NOLL med temat att göra.

Forumet är snarare som väntrummet till psykakuten. Vi alla har kölapp i näven och väntar på tur.
Några har storhetsvansinne och måste kanske lobotomeras, vi andra lagom behöver en specialspruta i arslet så vi springer 100 mil rakt på lätta fötter.

På det här forumet så är man någon om man tror att man är någon...

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: offtopic-inlägg

Inläggav Anders » 02 jun 2021 07:08

Istället för vilken samling människor som är så fantastiskt mycket mer värdefulla i sitt prat? Har ni varit med i en ledningsgrupp på ett företag? Pratat med människor på en filosofisk institution? Gillar den här gruppen och hur den pratar nu. Vet inte om det var så mycket bättre under kukmätar/blaséuppträdartiden för ett decennium sedan.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Existerar slumpen?

Inläggav iris » 12 jun 2021 11:12

Pilatus skrev:
iris skrev:
förstår mig själv skrev:Ja våra upplevelser är ytterst verkliga (som subjektiva fenomen betraktat).

En man hatar, han har lärt sig hata andra människor på grund av en serie saker ...

Nu, lämnade du trådens ämne helt. förstår mig själv skrev inte något som förtjänade ett sådant bemötande. Kanske vore bra om du korrigerar, eller tar bort din postning.


Ett sådant bemötande? hur tänkte du nu?
Det jag visade på är det vi människor alltid gjort. Det jag tog som exempel är inte ens det sista - därefter fick vi forna Jugoslavien, Rwanda och otaliga fler.
Det jag visade på är inte ett bemötande för den som skrev något, inte för den stackars känsliga publiken som hela tiden därför att de är så känsliga måste titta bort när andra gör outsägliga saker med andra - det jag visade på är HUR sådant kommer till stånd.
Varför ska jag ta bort det?
För att jag säger det andra GÖR?
Så den som pekar och säger - titta titta de slår ihjäl Petterson - DEN SKA VARA TYST?
Varför?
För att man säger det andra gör och varför de gör det de gör?
Berätta för mig hur du tänker...
Detta jag skrev är rätt i temat också. Det är rätt i temat därför att när det gäller människan finns inte någon slump avseende vad vi gör - det är alltid intentionsmässigt så länge vi vet vad vi gör och har kontroll över det vi gör. Därför kan människan också straffas för sina handlingar.
Det finns ingen slump när vi gör saker - de händer inte av slump utan för att vi vill det.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Existerar slumpen?

Inläggav Pilatus » 12 jun 2021 11:25

iris skrev:
Pilatus skrev:Nu, lämnade du trådens ämne helt. förstår mig själv skrev inte något som förtjänade ett sådant bemötande. Kanske vore bra om du korrigerar, eller tar bort din postning.

Ett sådant bemötande? hur tänkte du nu?

Ty vad hjärtat är fullt av, det talar munnen. Luk. 6:45
Det du svarade förstår mig själv relaterade inte till något han skrev. Om du vill skriva om vad du anser driver människor till bestialiska handlingar, gör det! Gärna i lämplig tråd.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Existerar slumpen?

Inläggav Anders » 12 jun 2021 11:47

Kan inte alls hålla med om att Iris avvek från ämnet, fortfarande - existerar determinism, händer de av en slump.

Däremot håller jag inte med. För visst, vi gör inte bara saker helt slumpvis, det finns intentioner. Men däremot är det konceptuellt lika meningslöst att påstå att tärningskastet är deterministiskt som att påstå att våra gärningar är deterministiskt bestämda. Vill minnas att Bergson beskriver det där bra.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Existerar slumpen?

Inläggav Pilatus » 12 jun 2021 12:15

Anders skrev:Kan inte alls hålla med om att Iris avvek från ämnet, fortfarande - existerar determinism, händer de av en slump.

förstår mig själv skrev inte ett ord som motiverade iris svar. Om man skall skriva alls om orsaken till Hitlers maktövertagande och den följande krigskatastrofen får man börja med fredsuppgörelsen. Det fanns orsaker till den tyska revanschismen. Men det ämnet bör ligga under politik, det förklarar inte slump.

Att historien tar oväntade vägar är känt och det kan mycket väl finnas slumpfaktorer inblandade. Men vem kan reda ut det här där vi inte kan komma överens om utfallet av krona/klave?
Moderator

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Existerar slumpen?

Inläggav iris » 12 jun 2021 13:19

Anders skrev:Kan inte alls hålla med om att Iris avvek från ämnet, fortfarande - existerar determinism, händer de av en slump.

Däremot håller jag inte med. För visst, vi gör inte bara saker helt slumpvis, det finns intentioner. Men däremot är det konceptuellt lika meningslöst att påstå att tärningskastet är deterministiskt som att påstå att våra gärningar är deterministiskt bestämda. Vill minnas att Bergson beskriver det där bra.


Det var exakt så. Eftersom vad jag svarade på är "som subjektiva fenomen betraktat" - det gör de inte.
Emotivt drivna tankegods avseende hat har skapat och skapar allt annat än - subjektiva fenomen.
Såsom också det subjektiva fenomenet att Pilatus inte förstod, inte ville förstå och ansåg att "den som sa det som andra gjorde ska straffas" gjorde att han tog bort det jag skrev.
Som hade fullt ut i trådens kärna att göra.
Eftersom
de sk subjektiva fenomenen än idag skapar fenomen i världen som är katastrofer - och de sker mest därför att de som hade kunnat göra något tystar de som vill göra något - ingen slump det heller...


Återgå till "Övrigt / flyttade inlägg"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster