Att vara undergiven (på riktigt) och längta.

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Att vara undergiven (på riktigt) och längta.

Inläggav Esther » 12 jun 2018 07:35

Anders skrev:Nu vet jag inte vad "sexuellt aktiv" innebär, om man helt enkelt är mer oattraktiv för att man blir rynkigare (det blir man tyvärr), annars så är det nog inga problem med det sexuella då man blir äldre än 50. Annars så är jag också lite tveksam till det här 50 åring ihop med 30 åring. Inte för att generation X skulle vara så mycket intelligentare än Generation Y eller Millenials, vilket lite hårdraget är vad Esther säger. Jag har då verkligen inte blivit intelligentare, bara smartare. Men det blir en skevhet, kanske främst i att den äldre har så mycket fler erfarenheter. Och man har inte samma referensramar. Skulle ha svårt att vara ihop med någon som inte vet vilka Anita och Televinken var. Eller minns den tid då det var riktigt coolt med ordentlig pudelfrisyr. Sub/Dom grejen i det hela har jag lite svårt att se åldersaspekten i. Mer än att en välbärgad man i medelåldern kan kompensera sina rynkor med pengar och finess. Det kanske en äldre kvinna också kan. Annars är det bara ett intresse man delar och förgyller bådas liv med. Om båda vill in i det av vettiga skäl.


Nja, det handlar väl då om det yttre som jag sa. En gammal man kan erbjuda ekonomi som en ung inte kan - hon vill ha ekonomin och yngre älskare som är lika som hon vid sidan om - men leva i den ekonomi som den gamle erbjuder. Det är samma sak med de gamla svenska kvinnorna som åker till Afrika och erbjuder pengar till unga män där som vill ha ekonomin.
Det är en slags prostitution --- fast mer fast än bara att betala för varje ligg.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Att vara undergiven (på riktigt) och längta.

Inläggav Esther » 12 jun 2018 07:39

Anders skrev:Nu vet jag inte vad "sexuellt aktiv" innebär


Jo sexuellt aktiv innebär att när du är 20 har du mycket höga halter testosteron - de avtar med åldern... vidare brukar jobbet och stressen och karriären göra att männen ofta därmed kan få problem med sin sexualitet.
Ibland kan det vara så att män som inte klarar av långvariga förhållanden måste ta olika medel för att kunna ha sex och kan bara prestera kort med någon som de har ett kort förhållande med ---de klarar inte av längre förhållanden för att de helt enkelt inte fysiskt kan tillfredsställa en kvinna mer. De kan få utlösning men inte prestera mer.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Att vara undergiven (på riktigt) och längta.

Inläggav Esther » 12 jun 2018 07:47

Esther skrev:
Anders skrev:Nu vet jag inte vad "sexuellt aktiv" innebär


Jo sexuellt aktiv innebär att när du är 20 har du mycket höga halter testosteron - de avtar med åldern... vidare brukar jobbet och stressen och karriären göra att männen ofta därmed kan få problem med sin sexualitet.
Ibland kan det vara så att män som inte klarar av långvariga förhållanden måste ta olika medel för att kunna ha sex och kan bara prestera kort med någon som de har ett kort förhållande med ---de klarar inte av längre förhållanden för att de helt enkelt inte fysiskt kan tillfredsställa en kvinna mer. De kan få utlösning men inte prestera mer.



Du kan läsa mer här: https://www.netdoktor.se/sex-relationer ... h-sexlust/
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Att vara undergiven (på riktigt) och längta.

Inläggav Anders » 12 jun 2018 08:01

Esther skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:Nu vet jag inte vad "sexuellt aktiv" innebär


Jo sexuellt aktiv innebär att när du är 20 har du mycket höga halter testosteron - de avtar med åldern... vidare brukar jobbet och stressen och karriären göra att männen ofta därmed kan få problem med sin sexualitet.
Ibland kan det vara så att män som inte klarar av långvariga förhållanden måste ta olika medel för att kunna ha sex och kan bara prestera kort med någon som de har ett kort förhållande med ---de klarar inte av längre förhållanden för att de helt enkelt inte fysiskt kan tillfredsställa en kvinna mer. De kan få utlösning men inte prestera mer.



Du kan läsa mer här: https://www.netdoktor.se/sex-relationer ... h-sexlust/


Gör ett litet klipp från texten här:
"De flesta män har normala testosteronnivåer, även när de kommit upp i 80-90 års ålder. Ca 10-15 procent av männen över 60 års ålder drabbas av symtom p.g.a. brist på testosteron.

Kroppens sammansättning, det vill säga andelen muskler och andelen fett, är starkt beroende av testosteronnivåerna. Ju högre testosteronnivåer, desto högre andel muskulatur och desto mindre kroppsfett. Det finns flera mekanismer som gör att testosteron har denna effekt. Testosteron stimulerar dels nybildning av protein som bygger upp muskler, dels minskar det upplagring av fett i fettceller. Testosteron tycks också ha betydelse för nybildning av fett och muskelceller på så sätt att tillväxten styrs åt muskler i närvaro av testosteron och åt fler fettceller vid brist på testosteron."

Det tycks vara lite så, att vissa väljer att bli gamla då de blir 50. True, det upplevs som att man får en sämre grundmetabolism. Testosteronnivåerna går ner. Nu tycks det ju enligt viss forskning (kan ta fram länkar om så önskas) att det här är en process som inte är opåverkbar. Man skall som man lägga om sin träning bara. Mindre av långdistanslöpning o.d. som faktiskt sänker testosteronnivån och mer av explosiv träning, Styrketräning som innefattar stora muskelgrupper och hellre hård intervallträning än 10 km i motionsspåret. Kör så själv sen några år, har passerat de här 50 med god marginal och kan säga att rynkorna är vad som skiljer mig från mitt 40-åriga jag, förutom lite ögon, tänder och sånt. Mindre ont i leder, Klarar 15 kilo mer i bänkpress än då jag var 40, Kan fortfarande hålla samma midjemått och nej, det är inga problem med någon lust.

Men visst, då jag var 20 kunde jag äta en påse ostbågar om dagen och var ändå mager som en sticka. Det kan nu min son(som i och för sig inte är mager som en sticka, mer byggd som ett berg) men det kan inte jag längre. Det saknar jag mest.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3169
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Att vara undergiven (på riktigt) och längta.

Inläggav xion » 12 jun 2018 08:14

Om det man saknar mest är ostkrokar så lever man ett bra liv

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Att vara undergiven (på riktigt) och längta.

Inläggav Esther » 12 jun 2018 08:31

Anders skrev:
Esther skrev:
Esther skrev:
Jo sexuellt aktiv innebär att när du är 20 har du mycket höga halter testosteron - de avtar med åldern... vidare brukar jobbet och stressen och karriären göra att männen ofta därmed kan få problem med sin sexualitet.
Ibland kan det vara så att män som inte klarar av långvariga förhållanden måste ta olika medel för att kunna ha sex och kan bara prestera kort med någon som de har ett kort förhållande med ---de klarar inte av längre förhållanden för att de helt enkelt inte fysiskt kan tillfredsställa en kvinna mer. De kan få utlösning men inte prestera mer.



Du kan läsa mer här: https://www.netdoktor.se/sex-relationer ... h-sexlust/


Gör ett litet klipp från texten här:
"De flesta män har normala testosteronnivåer, även när de kommit upp i 80-90 års ålder. Ca 10-15 procent av männen över 60 års ålder drabbas av symtom p.g.a. brist på testosteron.

Kroppens sammansättning, det vill säga andelen muskler och andelen fett, är starkt beroende av testosteronnivåerna. Ju högre testosteronnivåer, desto högre andel muskulatur och desto mindre kroppsfett. Det finns flera mekanismer som gör att testosteron har denna effekt. Testosteron stimulerar dels nybildning av protein som bygger upp muskler, dels minskar det upplagring av fett i fettceller. Testosteron tycks också ha betydelse för nybildning av fett och muskelceller på så sätt att tillväxten styrs åt muskler i närvaro av testosteron och åt fler fettceller vid brist på testosteron."

Det tycks vara lite så, att vissa väljer att bli gamla då de blir 50. True, det upplevs som att man får en sämre grundmetabolism. Testosteronnivåerna går ner. Nu tycks det ju enligt viss forskning (kan ta fram länkar om så önskas) att det här är en process som inte är opåverkbar. Man skall som man lägga om sin träning bara. Mindre av långdistanslöpning o.d. som faktiskt sänker testosteronnivån och mer av explosiv träning, Styrketräning som innefattar stora muskelgrupper och hellre hård intervallträning än 10 km i motionsspåret. Kör så själv sen några år, har passerat de här 50 med god marginal och kan säga att rynkorna är vad som skiljer mig från mitt 40-åriga jag, förutom lite ögon, tänder och sånt. Mindre ont i leder, Klarar 15 kilo mer i bänkpress än då jag var 40, Kan fortfarande hålla samma midjemått och nej, det är inga problem med någon lust.

Men visst, då jag var 20 kunde jag äta en påse ostbågar om dagen och var ändå mager som en sticka. Det kan nu min son(som i och för sig inte är mager som en sticka, mer byggd som ett berg) men det kan inte jag längre. Det saknar jag mest.



:) ok Anders - så då visste du ändå vad det innebär att vara sexuellt aktiv --- då hade jag kunnat bespara mig länk och förklaring ...
Ja - och det samma gäller kvinnor - jag har tex alltid haft (då jag tävlade och tränade tidigt i livet och aldrig slutat) höga testosteronhalter för att vara kvinna - det innebär att också min kropp är sådan att den inte åldrats mycket --- kvinnor brukar annars normalt i tidig 30 års ålder få kroppar som blir mer omfångsrika och senare i livet än mer - men de som tränat hela livet har inte samma problem...

Jag vandrar - halvspringer genom skogen... :) - 30 km 3 ggr veckan --- men detta lade jag upp på hyllan för tre år sedan och har återtagit det när jag flyttade till Österlen igen --- hade helt enkelt inte tid i tre års tid och det märks direkt i humöret --- för längre sträckor och hårt tempo är bra för allt :)... även den mentala biten.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Att vara undergiven (på riktigt) och längta.

Inläggav Esther » 12 jun 2018 08:32

NU ska jag undergivet bege mig till jobbet :) ---
Veritas vos liberabit

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Att vara undergiven (på riktigt) och längta.

Inläggav scirocco » 10 jul 2018 07:20

Här är det mest offtopic. En kvinna lägger fram något om sitt sexualliv. Esther rackar som vanligt ner på all form av njutning i synnerhet sexuell sådan. Den nya medlemmen på forumet skräms effektivt bort.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Att vara undergiven (på riktigt) och längta.

Inläggav Anders » 10 jul 2018 10:08

scirocco skrev:Här är det mest offtopic. En kvinna lägger fram något om sitt sexualliv. Esther rackar som vanligt ner på all form av njutning i synnerhet sexuell sådan. Den nya medlemmen på forumet skräms effektivt bort.

Läs Esthers och liten kanins senaste inlägg ämnade till varandra i den här tråden, Var finns bortskrämningen?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Att vara undergiven (på riktigt) och längta.

Inläggav Pilatus » 10 jul 2018 18:31

Anders skrev:
scirocco skrev:Här är det mest offtopic. En kvinna lägger fram något om sitt sexualliv. Esther rackar som vanligt ner på all form av njutning i synnerhet sexuell sådan. Den nya medlemmen på forumet skräms effektivt bort.

Läs Esthers och liten kanins senaste inlägg ämnade till varandra i den här tråden, Var finns bortskrämningen?

Hur vill du då beskriva liten kanins respons på Esther?
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Att vara undergiven (på riktigt) och längta.

Inläggav Esther » 10 jul 2018 19:09

scirocco skrev:Här är det mest offtopic. En kvinna lägger fram något om sitt sexualliv. Esther rackar som vanligt ner på all form av njutning i synnerhet sexuell sådan. Den nya medlemmen på forumet skräms effektivt bort.


Varför skulle jag ha något emot det? Var har du fått det ifrån? Var blev hon bortskrämd? Jag tror hon fann den som hon ville ha... genom det hon skrev - och då var ju saken avklarad för varför hon kom.
Hon kom, skrev - fick napp och det var klart.
Veritas vos liberabit

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Att vara undergiven (på riktigt) och längta.

Inläggav scirocco » 11 jul 2018 09:59

småkaniner skrev:Jag måste säga att jag börjar undra om du verkligen är intresserad av att ta in mitt perspektiv här eller om du redan bestämt dig för att vad du ska tycka. Låst läge liksom. "Kristna människor som verkligen är det" - ja, jag är kristen, jag är det. Har du bestämt dig för att jag inte är det, eller vad? Förlåt. Vet att jag börjar bli lite otrevlig men det känns som att du dömer ut mig och inte är öppen för något av det jag säger.

Mvh (trots allt)

små kaniner

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Att vara undergiven (på riktigt) och längta.

Inläggav scirocco » 11 jul 2018 10:03

småkaniner skrev:Jag måste ha uttryckt mig otydligt. Det är jag som lämnat honom. Jag vill inte det, men känner att det är det enda rätta. Av skäl jag helst inte går in på. Nu tror jag inte att det är så att det inte finns några kristna som inte lämnar sina respektive eller familjer. Eller rättare sagt, jag vet att det inte är så. Skilsmässor förekommer av alla möjliga orsaker - ibland för att det är det minst onda av två ting. Och varför skulle det inte vara så?

Och visst bad jag om reflektioner. Men det är inte samma sak som påhopp, och det upplever jag allt mer från din sida. Jag försöker svara så gott jag kan men har en känsla av att du inte är välvilligt inställd till mig.

Mvh

små kaniner

Det är ju uppenbart att trådskaparen upplever att ämnet hon lagt ut inte respekteras.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Att vara undergiven (på riktigt) och längta.

Inläggav Anders » 11 jul 2018 11:38

Esther skrev:
småkaniner skrev:Du, Esther, du har inte tänkt på att man som yngre kvinna tillsammans med äldre man (eller vice versa) kan vara den som har det psykologiska övertaget av samma skäl du menar är till den äldres favör eller av andra orsaker? Och att det finns yngre kvinnor - som föredrar äldre män just pga ovannämmda orsaker och att det i princip varit standard i Sverige och tom skulle kunna kopplas till biologiska instinkter? Vem är du att sätta dig till doms över det? Själv kan jag passa på att säga att min man var flera år yngre än mig men det hindrade inte honom för att få det fysiska och psykiska övertaget snabbt inpå vårt förhållande. Det är inte så enkelt som du verkar vilja göra gällande.

små kaniner



Det är ingen dom att konstatera att människan utvecklas och mognar med åldern - det är ett biologiskt faktum. Alla som jobbar som lärare vet att man inte kan förklara vissa saker för de som är yngre för att deras förmåga att förstå abstraktioner inte utvecklats ännu - tex.
Att kvinnor som växer upp utan far behöver en man som är deras far - är något man också känner till - och omvänt ja.
Det är belagt att så är fallet.
En man som är yngre än en kvinna eller en kvinna som är yngre än en man inom ett rimligt spann - säg 5 år åt vardera hållet i en mogen ålder 30-50 säger inte så mycket...
Däremot vet man att män i 50 inte är längre så sexuellt aktiva som kvinnor i den ålder är - och rent sexuellt passar en sådan äldre man med en 20 årig kvinna för de helst inte vill ha sex. Och omvänt äldre sexuellt mer aktiva kvinnor passar då med sexuellt aktiva unga män. Men sexualitet är inte ett förhållande - som redan J Petersen säger i sin video. De som bara vill ha sex och inget förhållande --- kan ju ha det.
Så....det finns studier på detta ---att den sexuellt inte så aktive gamle mannen passar då med den icke sexuellt lika aktiva kvinnan --- med individuella undantag så klart - men som norm sett.

Att jämnåriga är mer samspelta i mognad och allt avseende även deras liv - vet man också. Att en 20 åring har exakt samma intressen som en som är 50 vore ju att ta i --- om man tror det. Men många som sagt som växt upp utan far eller mor - vill kompensera det med sin partner. De som vill vara förälder åt sin partner har ju hittat rätt då. Därav dominans.
Att en tjugoåring kan dominera helt en gammal man - är också helt naturligt - för att han lever i rädslorna att inte räcka till, medvetenheten av att vara gammal för henne - vilket är ett faktum - och hon kan köra hårt med honom... det blir ett sådant fint utpressningsförhållande där hon kan krossa honom, utnyttja honom ekonomiskt och ha yngre snygga jämnåriga älskare --- vilket brukar vara vanligt.
Alla dessa patologiska förhållande är just - patologiska --- de är sjuka i grunden och kan aldrig bli något annat.


Här är det sista som skrevs Esther och Småkaniner emellan i den här tråden. Rätt långt ifrån att någon skrämmer bort någon.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Att vara undergiven (på riktigt) och längta.

Inläggav Pilatus » 11 jul 2018 12:49

Anders skrev:Här är det sista som skrevs Esther och Småkaniner emellan i den här tråden. Rätt långt ifrån att någon skrämmer bort någon.

Svårt att svara på, för liten kanin verkar det inte som hon uppfattat samtalet som särskilt positivt. "Terapeuten" skall inte dominera scenen. Det är kanske det som är viktigt här.
Moderator


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster