Lär ni er eller får ni rätt?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Lär ni er eller får ni rätt?

Inläggav xion » 10 jun 2018 23:31

Esther skrev:
xion skrev:Det räcker att jag har rätt att framföra dom.


Snart - om det fortsätter som det är med den extrema vänsterns framfart inom akademia och allt annat - är det slut med den rätten... be att du är död innan dess...

Det är jag säkert, ingen fara.
Jag hade turen att födas i rätt tid. Jag tycker att vår generation har åkt räkmacka, i alla fall i vårt land.

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Lär ni er eller får ni rätt?

Inläggav xion » 10 jun 2018 23:56

Anders skrev:Tänker på att det har varit rätt många debatter här på forumet. En del kartläggande också. Då ni gör inlägg här eller på annat sätt kommunicerar filosofi, vad är målet? Att få visa att ni har rätt i olika frågor? Att lära er nytt? Att provtrycka det som ni tagit ställning för?

De flesta, säkert jag också, ger ett intryck av att vara ganska färdigtänkta på vad som är lämplig moral, lämplig politisk åsikt, lämplig syn på materialism och hur man angriper olika filosofiska system. Men jag själv önskar att utveckla mitt tänkande och har åtminstone ambitionen att lyssna på åsikter som går stick i stäv med mina. Ok, ens åsikter och angrepssätt har lite karaktären av paradigm, det är inte lätt att byta eller bryta. Men då jag gjort det har jag utvecklats. Och ibland då jag är som mest provokativ (till exempel akademikerbarnens orättvisa rätt at fundera på vad de vill göra med sitt liv) är det nog oftast ett rop på mothugg.

En bra fråga du ställer.
Svårigheten med filosofi är inte att ge svar, utan att ställa bra frågor.
Du läser mycket filosofi har jag märkt.
Jag har också läst en del men jag tycker att mycket av det som skrivits har drag av "kejsarens nya kläder".
"Mycket väsen för lite ull"
Du undrar om jag lärt mig något.
Svårt att svara på. Man lär sig massor utan att man märker det.
Mycket av det som skrivits inom filosofin tycker jag som sagt är dravel. Det lämnar inga varaktiga och viktiga avtryck.
Man hittar lite guldkorn här och där som ibland kan göra mödan värd. Allt är förgänglighet, står det redan i "Predikaren" och i den meningen her inget ändrat sig.
Den viktigaste lärdomen har nog Antic gett mig. Ett par riktiga ögonöppnare. Inga "Kejsarens nya kläder" där inte. Den som försöker dölja att han inget har att säja bakom ordmassor och krångligt språk få inte min respekt. Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta. Det du inte kan säga på ett enkelt sätt förstår du inte själv. Bedrägeri sålunda.

Ibland måste man läsa "mellan raderna" för att få fram det viktiga i det man läser.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Lär ni er eller får ni rätt?

Inläggav sökandesjäl » 18 jul 2018 05:20

Anders skrev:Tänker på att det har varit rätt många debatter här på forumet. En del kartläggande också. Då ni gör inlägg här eller på annat sätt kommunicerar filosofi, vad är målet? Att få visa att ni har rätt i olika frågor? Att lära er nytt? Att provtrycka det som ni tagit ställning för?

De flesta, säkert jag också, ger ett intryck av att vara ganska färdigtänkta på vad som är lämplig moral, lämplig politisk åsikt, lämplig syn på materialism och hur man angriper olika filosofiska system. Men jag själv önskar att utveckla mitt tänkande och har åtminstone ambitionen att lyssna på åsikter som går stick i stäv med mina. Ok, ens åsikter och angrepssätt har lite karaktären av paradigm, det är inte lätt att byta eller bryta. Men då jag gjort det har jag utvecklats. Och ibland då jag är som mest provokativ (till exempel akademikerbarnens orättvisa rätt at fundera på vad de vill göra med sitt liv) är det nog oftast ett rop på mothugg.


Jag lär mig för att få rätt, men om jag kunde ta rätten först så då hade jag gjort det, för rätten har den som tagit sig den.

Men för att inte detta ska missförstås, så kan man också använda denna makt/ rätt till att dela med sig av, så att man har andra människor att umgås och ha trevligt med.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster