Den som sa't han va't

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Den som sa't han va't

Inläggav Anne » 13 jul 2018 20:55

Jag tänkte på folk med den attityden. Får de nys om projiceringar blir det ändå mer vatten på kvarnen. Jag säger inte att projicerińgar inte finns. Ett skolboksexempel är en sexualrigid person som uttrycker hat mot någon som pratar om orgasmer. Ibland har man gemensamma nämnare. Jag har t ex PTSD och förstår paranoian. Jag har även levt i dualism t ex gott och ont. Det är enklast så. Men det är inte rätt.

Hur som helst, är det inte ganska underligt att folk som yrkar på den här rubriken vägrar se sina blinda fläckar?

Om det här kommer på tal är det alltid något mindre smickrande.

Om jag utbrister när jag ser på en styrketränare som lyfter en jättetung stång "Vad stark han är!" Betyder det att jag är stark? Är det en projicering. Nej.

Det är ett objektivt konstaterande. Det är likadant med det mesta inom den psykiska faktorn. Jag har läst väldigt mycket psykologi. Haft förmånen att vara både innanför och utanför de låsta dörrarna.

Esther föredrar att lirka, helt plötsligt smickra Illusionen. Varför?... Det är inte så svårt att fatta. Petar in förolämpningar, men tar inte ett direkt samtal här under tankar och känslor eller PM. Esther förorenar hellre Illusionens tråd.

Men ska man tro på Esthers filosofi "den som sa't han va,'t" kommer Esther till helvetet och det vill jag försöka förhindra.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Den som sa't han va't

Inläggav Esther » 13 jul 2018 21:21

Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Den som sa't han va't

Inläggav Anne » 13 jul 2018 21:24

Den postade jag för det var så övertydligt för de som hyser avund - vem vill vara så liksom? Jag är inte avundsjuk på något hos dig.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Den som sa't han va't

Inläggav Esther » 13 jul 2018 21:34

Re: Levnadskonst
av lynx » 28 apr 2018 16:44

Vore ju spännande att se denna omtalade kursplan för "vad sa denna Ester nu mitt i allt sitt färgat babbel." Med *högdragen röst* Luuuunds universitet. Ja, det låter väl tjusigt och gediget? Hur lång är denna utbildning?

Vad man väljer att studera på universitet beror väl dels på vilka tidigare betyg man har och dels vad som rör sig i ens inre (kan vara lite semikopplat som t ex arkeologi när man är intresserad av släktforskning) och ens omedelbara omgivning.

Levnadskonst är bland annat att inse att ju mer man pluggar desto mer varse blir man hur lite man förstår.
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Den som sa't han va't

Inläggav Anne » 13 jul 2018 21:36

Exakt. Därför pratar jag sällan psykologi och lyssnar på dumsnutarna som inte ens kan "alfabetet".

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Den som sa't han va't

Inläggav Esther » 13 jul 2018 21:37

e: Kärlekens mysterium
av lynx » 02 apr 2018 17:33

Moderskap varar hela livet.

Jag tänker på en katolsk kvinna jag känner. Hon påminner mig om dig, Esther. Hon har verkligen kåtdamp. Samtidigt förkastar hon sexualiteten. Det blir visserligen mycket energi av det. Hon fnyser på näsan åt den illaluktande uteliggaren och ger honom en ynklig macka med en liten ostskiva, men när kyrkoherden kommer till cafeterian då fixar hon till den allra delikataste smörgåsen åt honom. Du, Esther, du massera dina egna fötter på skärtorsdagen då du borde veta att det ska du göra åt någon mindre än dig, någon som har det svårare än dig.
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Den som sa't han va't

Inläggav Anne » 13 jul 2018 21:39

Men visst tycker jag att det vilar något oerhört tragiskt över en person som studerar konflikthantering och saknar noll praktisk kunskap kring ämnet.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Den som sa't han va't

Inläggav Anne » 13 jul 2018 21:42

Esther skrev:e: Kärlekens mysterium
av lynx » 02 apr 2018 17:33

Moderskap varar hela livet.

Jag tänker på en katolsk kvinna jag känner. Hon påminner mig om dig, Esther. Hon har verkligen kåtdamp. Samtidigt förkastar hon sexualiteten. Det blir visserligen mycket energi av det. Hon fnyser på näsan åt den illaluktande uteliggaren och ger honom en ynklig macka med en liten ostskiva, men när kyrkoherden kommer till cafeterian då fixar hon till den allra delikataste smörgåsen åt honom. Du, Esther, du massera dina egna fötter på skärtorsdagen då du borde veta att det ska du göra åt någon mindre än dig, någon som har det svårare än dig.


Svidande sanning. Vi kan tillägga ligger helt skamlösa med kurrande mage på långfredagen. Någon som gav sitt liv för bl a dina synder. Äckligt.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Den som sa't han va't

Inläggav Anne » 13 jul 2018 21:44

Sista fråga innan jag går?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Den som sa't han va't

Inläggav Esther » 13 jul 2018 21:47

lynx skrev:Exakt. Därför pratar jag sällan psykologi och lyssnar på dumsnutarna som inte ens kan "alfabetet".


Re: Bli inte arg..
av lynx » 11 maj 2018 08:34

Och det får mig att tänka på en gång jag var på psyket. Två äldre damer satt och rökte på balkongen. Jag satte mig ner och blossade också. Den ena damen var nervös big time. Den andra mer i en annan värld. När jag hade rökt klart, det var en sån där askkopp med en knopp och en snurrskiva, fimpade jag och tryckte på knoppen. En stund senare kom en tjej fram till mig och viskade. Vad hon sa var ungefär att det inte var så lätt för mig som var ny, men tanterna ville verkligen inte att deras aska blandades. Jag undrar fortfarande hur de löste det rent praktiskt 8-[
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Den som sa't han va't

Inläggav Anne » 13 jul 2018 21:48

Ja, det undrar jag fortfarande.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Den som sa't han va't

Inläggav Esther » 13 jul 2018 21:49

lynx skrev:
Esther skrev:e: Kärlekens mysterium
av lynx » 02 apr 2018 17:33

Moderskap varar hela livet.

Jag tänker på en katolsk kvinna jag känner. Hon påminner mig om dig, Esther. Hon har verkligen kåtdamp. Samtidigt förkastar hon sexualiteten. Det blir visserligen mycket energi av det. Hon fnyser på näsan åt den illaluktande uteliggaren och ger honom en ynklig macka med en liten ostskiva, men när kyrkoherden kommer till cafeterian då fixar hon till den allra delikataste smörgåsen åt honom. Du, Esther, du massera dina egna fötter på skärtorsdagen då du borde veta att det ska du göra åt någon mindre än dig, någon som har det svårare än dig.


Svidande sanning. Vi kan tillägga ligger helt skamlösa med kurrande mage på långfredagen. Någon som gav sitt liv för bl a dina synder. Äckligt.


Re: Finns Gud?
av lynx » 22 maj 2018 11:27

Personligen tycker jag att det är extremt fåfängligt att lägga över sina synder på Jesus på korset. Skulle inte falla mig in att dricka nattvardsvin och äta oblater heller (Kristi kropp och blod). Jag blir hellre en blodgivare och organdonator åt honom om nåt jag har duger.
För övrigt ser jag Jesus som Arga snickaren på tv ungefär.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Den som sa't han va't

Inläggav Esther » 13 jul 2018 22:23

Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Den som sa't han va't

Inläggav Esther » 14 jul 2018 06:14

Veritas vos liberabit


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 23 och 0 gäster