Why

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Why

Inläggav Esther » 31 okt 2018 21:54

hakkapeliitta skrev:
Esther skrev:
hakkapeliitta skrev:- Känner du till Archimedes princip; när en kropp sänks ner i vatten ringer telefonen?


Ropade Hacka från köket när jag fumlade runt i fickan på duffeln efter min mobil.

-Va, skrek jag tillbaka, samtidigt som jag kopplade upp samtalet.
- Hallå, sa...

Esther, heter hakka, inte hacka.
Hakka förljer ett fornnordiskt sätt att skriva dubbelkonsonanter. Ditt hacka är påverkad av kontinentalt skrivsätt. Jag är stolt nordbor, flikka lilla.


... Förlåt, sa jag, det sitter folk i köket och pratar samtidigt... Vem var det, jag hörde inte?!?
Rösten i telefonen sa:
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Why

Inläggav klorofyll » 31 okt 2018 21:57

hakkapeliitta skrev:
klorofyll skrev:Jag tänker att jag är hårdast i världen, för jag känner mig så svag, framgång genom misslyckande, jag är inte pessimist, jag har bara höga målsättningar.

Jag tror de flesta har fel prioritering, målsättning, i livet.
Många prioriterar status, pengar. Speciellt när man är yngre, jag är inget undantag.
Men ju äldre man blir, att må bra, vara harmonisk, ha ett intressant liv är första prioritet, oavsett status, pengar.
Jag själv är upptagen minst 12 timmar om dygnet med intressant sysselsättning men jag är inte harmonisk i själen. Kommer kanske aldrig dit. Är väl möjligen bara att acceptera sakens tillstånd. En orolig rastlös själ.

Jag är på ständig jakt efter normala människor, normala motiv... Som är naturliga och autentiska... Det är som att fånga en solkatt. Snart är jag mitt ibland den och de runt mig...

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Why

Inläggav Esther » 31 okt 2018 21:59

klorofyll skrev:Istället för att tänka vad andra tycker: vad gör de om jag beter mig såhär? Som att jag bryr mig. Jag kan göra det jag gör utan att någon ser. Min ögon är mitt svärd som skär genom luften som i grädde.


KLOROFYLL, ropade jag. Ringer du mig?
Så himla knasigt, när du sitter i mitt kök. Vad ska det vara bra för?
Du kan väl ropa på mig och säga Detta... Sa, jag medan jag gick in i köket.
De flinade mot mig. Jag himlade med ögonen...
"Växer män aldrig upp", tänkte jag och sa: haha a, mycket lustigt!
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Why

Inläggav Anne » 31 okt 2018 22:00

Dålig mottagning. Prata med Algotezza eller någon som bor några våningar ovanför dig i The Tower Of Song.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Why

Inläggav Esther » 31 okt 2018 22:03

Lynx hade små krämpor i ryggen efter tvätt och strykning. Herr H plaskade i badkaret i lägenheten ovanpå. Lynx funderade på vem som var mest behov av en livboj. Tossejäntan eller... Lynx funderade på om hon borde ha sagt något till Anders när han stod och bokade tvättpass då hon gick förbi.

Medan hon funderade ringde hennes mobil, och hon fiskade elegant upp den ur tvättkorgen och tänkte, "jasså, där var du din lilla rackare".... Hallå, Tossejäntan här!
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Why

Inläggav Anne » 31 okt 2018 22:07

Men heeej, Esther :smt052 Jäkla jobbigt att ha folk i köket och badkaret så där oförhappandes. Vem väntar du på?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Why

Inläggav Esther » 31 okt 2018 22:28

lynx skrev:Men heeej, Esther :smt052 Jäkla jobbigt att ha folk i köket och badkaret så där oförhappandes. Vem väntar du på?


Jadu... Vad är detta för något Lynx?
Här kommer man hem, slinker in genom dörren och så är huset fullt, vet du hur detta gick till?!?
Himla konstigt!
Du förresten... Ska du komma förbi eller håller du på med tvätten fortfarande?
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Why

Inläggav klorofyll » 01 nov 2018 00:57

Esther skrev:
klorofyll skrev:Istället för att tänka vad andra tycker: vad gör de om jag beter mig såhär? Som att jag bryr mig. Jag kan göra det jag gör utan att någon ser. Min ögon är mitt svärd som skär genom luften som i grädde.


KLOROFYLL, ropade jag. Ringer du mig?

Nej jag tänkte att jag skriver till dig på filosofiforum! Känner du till det?? :D

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Why

Inläggav Esther » 01 nov 2018 07:27

Ja, alltså....

För att vara människor som "vet allt om mig" (som ni brukar säga när ni tolkar allt jag säger och varför jag gör det) så tänkte jag göra ett litet experiment --- bara lägga upp en bild för att se om - när och om jag skriver en början baserad på de kommentarer som kommer om ni kunde fatta (utan att jag säger det) att jag ville hitta på en historia (berättelse) som vi tillsammans kunde bygga (leka lite).
Den enda som efter nästan 10 pots fattade något var ju Lynx. Fast det tog ett tag.
:)
Så --- det blir ingen lek, och det ni alltid "vet" om mina bakomliggande intentioner till varför jag skriver - håller inte.

OK...nedlagt projekt.

Här leks inte!
Här byggs inga historier tillsammans med människorna i forumet.
Och - ve och fasa - jag lade tråden inte i lekstugan.

:)
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Why

Inläggav Anne » 01 nov 2018 08:41

Jag kan ju säga så här... Först trodde jag att något hade hänt. Jag kan väl finna det något moraliskt dubiöst att leka med folks känslor och det här med att testa folk *skakar lite lätt på huvudet*. Jag insåg därefter snabbt din andra agenda. Problemet är väl att, av de aktiva medlemmarna, är det väl inte så många fler än du och jag som gillar att leka? Jag gillade din idé :) Ge inte upp så lätt! Att ge någon ett leende eller ett skratt är en vacker gåva! Jag leker gärna vidare.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Why

Inläggav klorofyll » 01 nov 2018 09:46

Jag tycker att du skriver väldigt bra Esther!
Fortsätt!!

Kom att tänka på ett sällskapsspel: Sherlock Holmes Consulting Detective...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Why

Inläggav klorofyll » 01 nov 2018 10:45

Jag har kommit fram till att jag ska sluta köpa saker till mig själv som jag absolut inte behöver (och då tänker jag inte typ kaffe för det behövs, aktier är också godkänt). Tror ni att jag lyckas? Det finns ju inte direkt något hinder... (Fatta att jag ska sluta köpa böcker).

Klorofyll tänkte på att ta upp Esthers tråd: Jag undrar, sa klorofyll nyfiket, jag undrar om du Esther handlar med aktier? Pilatus gör det vad jag förstått, själv försöker jag...

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Why

Inläggav Anne » 01 nov 2018 12:35

Sjuka våglängder; hausse och baisse.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Why

Inläggav Esther » 01 nov 2018 15:42

lynx skrev:Jag kan ju säga så här... Först trodde jag att något hade hänt. Jag kan väl finna det något moraliskt dubiöst att leka med folks känslor och det här med att testa folk *skakar lite lätt på huvudet*. Jag insåg därefter snabbt din andra agenda. Problemet är väl att, av de aktiva medlemmarna, är det väl inte så många fler än du och jag som gillar att leka? Jag gillade din idé :) Ge inte upp så lätt! Att ge någon ett leende eller ett skratt är en vacker gåva! Jag leker gärna vidare.


Vet du, jag tänker så här... att det vi tolkar andra som är ofta det vi själva bär.
Detta innebär att när vi tolkar andra negativt eller med dåliga eller onda agendor - bär vi själva detta (ofta i minnen av människor som skadat oss).
Min intention var absolut inte alls att göra något ondskefullt - för jag brukar inte göra detta.

De som blivit utsatta för mycket - tolkar allt negativt och riktat mot dem själva oavsett vad man säger, gör eller skriver. Det kan omöjligt vara avsändarens fel.

Jag ville leka - bygga historier - främst, och se om någon fattade detta när jag började skriva... det tog ett tag och du var väl den enda som fattade det till slut.

Så om vi kan göra det - så vore det himla kul att se vad var och en skriver när man lämnar öppningar i sina egna bidrag som gör att andra kan fortsätta berätta något som de kommer på...
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Why

Inläggav Esther » 01 nov 2018 15:43

klorofyll skrev:Jag tycker att du skriver väldigt bra Esther!
Fortsätt!!

Kom att tänka på ett sällskapsspel: Sherlock Holmes Consulting Detective...


Ja det finns sådana lekar man kan leka i sällskap där en börjar och andra flikar in fortsättningar --- det är en kul lek. Jag tror att man kan bygga fina berättelser på detta...
Vi kan väl göra det vid sidan om alla andra trådar?!!
Eller...
Veritas vos liberabit


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 27 och 0 gäster