Objektiva värden

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Objektiva värden

Inläggav Anders » 10 mar 2019 11:00

En sak är om det är med om det finns objektiva svar till frågeställningar som anses vara subjektiva eller inte. En annat är att jag märker att olika människor reagerar olika på sådana mera vaga, ofta humanistiska frågeställningar. Vissa vill att det skall finnas ett svar, och att en faktiskt har rätt och en har fel. Medan vissa vill att det skall vara in the eyes of the beholder.

Jag kan nog själv vara sådan som vill ha svar. Och det även om jag är den som visar sig ha fel. Ibland. Och ibland, om man tar saker som om det är rätt eller fel med flyktingmottagning av si eller så många människor vill jag mer kartlägga frågeställningen och är glad att jag inte behöver ta beslut.
Men ganska ofta söker jag nog svar där andra söker diskussion, eller vill lämna saker vid ”det är bara att konstatera att vi tycker olika”. Kan se både sympatiska och mindre sympatiska skäl till detta hos mej själv.

Hur känner ni?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Objektiva värden

Inläggav xion » 10 mar 2019 12:20

Anders skrev:En sak är om det är med om det finns objektiva svar till frågeställningar som anses vara subjektiva eller inte. En annat är att jag märker att olika människor reagerar olika på sådana mera vaga, ofta humanistiska frågeställningar. Vissa vill att det skall finnas ett svar, och att en faktiskt har rätt och en har fel. Medan vissa vill att det skall vara in the eyes of the beholder.

Jag kan nog själv vara sådan som vill ha svar. Och det även om jag är den som visar sig ha fel. Ibland. Och ibland, om man tar saker som om det är rätt eller fel med flyktingmottagning av si eller så många människor vill jag mer kartlägga frågeställningen och är glad att jag inte behöver ta beslut.
Men ganska ofta söker jag nog svar där andra söker diskussion, eller vill lämna saker vid ”det är bara att konstatera att vi tycker olika”. Kan se både sympatiska och mindre sympatiska skäl till detta hos mej själv.

Hur känner ni?

Om man tar en fråga som flyktingmottagandet, så handlar det dels om konsekvenser nu och dels i framtiden. Om framtiden kan vi bara spekulera så där handlar det mer om farhågor och förhoppningar än svar. Som en jobbarkompis brukade svara ibland: frågar du mig så frågar jag dig.
För min del vill jag att mina åsikter alltid ska kännas som mina egna och inte pådyvlade från annat håll.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Objektiva värden

Inläggav Anders » 10 mar 2019 15:45

Men vad är åsikt och vad är fakta?
Jag kan ha åsikten att 2+2 blir 4.0024. Men det kommer inte imponera vare sig på någon annan eller mig själv.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Objektiva värden

Inläggav xion » 10 mar 2019 16:19

Anders skrev:Men vad är åsikt och vad är fakta?
Jag kan ha åsikten att 2+2 blir 4.0024. Men det kommer inte imponera vare sig på någon annan eller mig själv.

Kanske är den enda skillnaden att fakta, det är vi överens om medan åsikter kan vi diskutera.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Objektiva värden

Inläggav Anders » 10 mar 2019 16:21

xion skrev:
Anders skrev:Men vad är åsikt och vad är fakta?
Jag kan ha åsikten att 2+2 blir 4.0024. Men det kommer inte imponera vare sig på någon annan eller mig själv.

Kanske är den enda skillnaden att fakta, det är vi överens om medan åsikter kan vi diskutera.

Och det är där i gränslandet som det blir intressant. Söker man fakta eller retirerar man snabbt till åsikt?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Objektiva värden

Inläggav xion » 10 mar 2019 16:36

Anders skrev:
xion skrev:
Anders skrev:Men vad är åsikt och vad är fakta?
Jag kan ha åsikten att 2+2 blir 4.0024. Men det kommer inte imponera vare sig på någon annan eller mig själv.

Kanske är den enda skillnaden att fakta, det är vi överens om medan åsikter kan vi diskutera.

Och det är där i gränslandet som det blir intressant. Söker man fakta eller retirerar man snabbt till åsikt?

Ja, det är ju inte alltid så lätt att skilja på fakta och åsikt, eller hur?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Objektiva värden

Inläggav Algotezza » 10 mar 2019 16:39

Objektiva värden kan väl tolkas som de värden man kommit överens om att upprätthålla inom en viss grupp med tämligen lika värdegemenskap. T.ex. det svenska samhällets och svenska skolans värdegrund. De blir på sätt och vis objektiva inom gruppen - och gentemot andra grupper. Likhetstecken då mellan objektiv och intersubjektiv, kanske...

Idag ruckas det mer och mer på den tidigare självklara värdegrunden - hur den nu ska formuleras: demokrati - yttrandefrihet - jämlikhet - allas lika värde o.d. enligt grundlagen...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Objektiva värden

Inläggav Anders » 13 mar 2019 00:56

Algotezza skrev:Objektiva värden kan väl tolkas som de värden man kommit överens om att upprätthålla inom en viss grupp med tämligen lika värdegemenskap. T.ex. det svenska samhällets och svenska skolans värdegrund. De blir på sätt och vis objektiva inom gruppen - och gentemot andra grupper. Likhetstecken då mellan objektiv och intersubjektiv, kanske...

Idag ruckas det mer och mer på den tidigare självklara värdegrunden - hur den nu ska formuleras: demokrati - yttrandefrihet - jämlikhet - allas lika värde o.d. enligt grundlagen...

Skulle säga att den objektiva ambitionen är högre. Mer ”ding-an-sich”.

Gillar inte var Ayn Rand hamnar, men hennes utgångspunkt i objektivismen gillar jag. För sök se saker som de är. Ta i med tårna för att identifiera de filter du lägger på verkligheten. Studera hårt och försök skapa dig en så objektiv ståndpunkt till saker och ting och stå sen för det
. Relativisera så lite som möjligt. Är nåt osäkert, försök sätta en sannolikhet på det. Sen, som sagt, applicerar Rand det här på världen som man kan tänka sig att en rik köpmansdotter från Ryssland, som först hamnar i Ryska revolutionen och sen i Chicago skulle kunna tänkas göra. Hon lever inte upp till sina ambitioner. Men jag gillar starten.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster