osorterat prat

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

osorterat prat

Inläggav scirocco » 14 nov 2019 15:21

bara börja

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: osorterat prat

Inläggav Anne » 14 nov 2019 17:10

L

xion
Inlägg: 3215
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: osorterat prat

Inläggav xion » 19 nov 2019 12:03

--

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7853
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: osorterat prat

Inläggav Anders » 19 nov 2019 13:53

Opp opp opp oppam gagnam style
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: osorterat prat

Inläggav Algotezza » 20 nov 2019 10:02

Läste ett citat av Schopenhauer i en bok jag läser.

Ungefär: Livet pendlar mellan lidande/plåga och tristess/uttråkning.

Tristess som den relativa lyckan. Han såg ut så här. Skulle nog ägnat sig mer åt handarbete...

Bild
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: osorterat prat

Inläggav Algotezza » 20 nov 2019 10:17

xion skrev:1. Jag tänker mycket.
Om allt möjligt och därför kan det lika gärna höra hemma under den här rubriken.
Förresten skulle hela forumet för det mesta kunna stå under denna rubrik.
---
2. Jag hörde t.ex att det tydligen fanns planer på att bilda ett islamskt parti och ställa upp i valet nästa gång.
Det finns ju redan ett kristdemokratiskt parti, så varför inte ett islamskt?
Det finns ju nästan en milion muslimer i Sverige. Religionen är viktig för många muslimer. Kanske tillräckligt viktig för att räcka ända in i Riksdagen. Det skulle antagligen räcka med var fjärde muslim. Ett motiv skulle kunna vara att anpassa samhälle och lagar bättre till muslimska seder. Det är ju faktiskt det som är betydelsen av ordet integration.
Svensken säger integration men menar och tänker assimilation.
----
3. En annan sak jag hörde var att vi blir mer och mer fullproppade med kemiska medel av olika slag.
Äggen i kvinnans livmoder badar i en soppa av giftiga kemikalier. Detta försämrar fertiliteeten speciellt som barnafödandet flyttas högre upp åldern. Samtidigt får män allt sämre spermiekvalitet.
Kanske problemet med överbefolkning löser sig utan att vi behöver vidta några åtgärder. I så fall löser vi ju alla andra problem samtidigt.
----
4. En annan sak jag tänkt på är att det här med könstillhörighet har blivit så krångligt.
Förr i världen tittade man efter på BB och sen var saken klar.
Nu verkar allt fler av dom som växer upp inte veta vilket kön dom tillhör eller var dom ska göra av sin sexualitet.
Undrar om det beror på alla hormonstörande ämnen som vi får i oss via vår milö och vår föda?
Det var många, många år sen jag hörde varningssignaler om detta.
Men vill man tro på konspirationsteorier så vore det väl inte konstigt om ekonomiska intressen har mörkat riskerna med detta.
Jag tycker mig ha märkt att fler och fler människor pratar med "Kalle-Anka" röst. Ungefär som när man andats in helium.
Nu kan det ju vara så jag bara inbillar mig på grund av förändringar av min egen hörsel. Hoppas det!


1. Man måste lära sig icke-tänka vilket är mycket svårare än man tror. Alltså att släppa den medvetna kontrollen av tankarna och sjunka ned i det undermedvetna utan att somna. Mycket avslappnande. Jag lärde mig själv den tekniken när jag gått i väggen 2011 genom att lyssna på Ralph Lundstens meditationsmusik. Lärde mig släppa taget.

2. Finns inte mp redan?

3. Mänskligheten dör kanske ut men djur och natur, träd, gräs och stenar finns kvar. Samhällena finns kvar, alltså myr- och bisamhällena.

4. Låt både yttre och inre kön finnas på en kontinuerlig skala i ett koordinatsystem så kan man opricka in sig där mentalt och biologiskt. Varför tänka så binärt? Så slipper man karva i kroppar och ge hormoner för att bli antingend et ena eller det andra.

De flesta unga svenska sångerskor har väldigt likartade röster. Privat när de inte sjunger har de ett slags skrikiga kycklingröster. Kanske åt Kajsa Anka-hållet.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7853
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: osorterat prat

Inläggav Anders » 20 nov 2019 10:18

Algotezza skrev:Läste ett citat av Schopenhauer i en bok jag läser.

Ungefär: Livet pendlar mellan lidande/plåga och tristess/uttråkning.

Tristess som den relativa lyckan. Han såg ut så här. Skulle nog ägnat sig mer åt handarbete...

Bild

Han var väl känd för det. Tror han måste haft någon diagnos. Eller så är det jag som har det för att jag faktiskt trivs periodvis.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3215
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: osorterat prat

Inläggav xion » 20 nov 2019 16:20

--

xion
Inlägg: 3215
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re:godtyckligt tyckande

Inläggav xion » 26 nov 2019 15:34

--


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster