En plattform för alternativ, opposition, nya idéer, nya tankesätt och nya perspektiv

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

En plattform för alternativ, opposition, nya idéer, nya tankesätt och nya perspektiv

Inläggav David H » 25 nov 2020 21:34

Det här forumet när det är som bäst tänker jag att det kan vara en plattform för alternativ, opposition, nya idéer, nya tankesätt och nya perspektiv. Jag tänker att sciroccos tråd "Städer" kan vara ett frö för något sådant. Men de flesta frön slår inte rot och blir blommor, tyvärr.
Som jag ser det finns det en dos av sanning i det scirocco skriver, och ganska mycket strunt. Lite som när Anders skriver om klass. Till typ 10% finns det något originellt och vettigt, och 90% verklighetsfrånvänt. Lite hårt skrivet kanske... men det är ungefär så jag upplever det.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Städer

Inläggav Anders » 25 nov 2020 22:54

rekoj skrev:Det här forumet när det är som bäst tänker jag att det kan vara en plattform för alternativ, opposition, nya idéer, nya tankesätt och nya perspektiv. Jag tänker att en sån här tråd kan vara ett frö för något sådant. Men de flesta frön slår inte rot och blir blommor, tyvärr.
Som jag ser det finns det en dos av sanning i det du skriver, och ganska mycket strunt. Lite som när Anders skriver om klass. Till typ 10% finns det något originellt och vettigt, och 90% verklighetsfrånvänt. Lite hårt skrivet kanske... men det är ungefär så jag upplever det.

Du är inte direkt ensam. Inte i verkliga världen heller, många är irriterade på att jag pratar klass. Men upptäckten av vilka möjligheter uppväxten i bourgeoisien ger gjorde mig fullständigt vansinnig av ilska. Det var mer än 25 år sen och jag blir bara argare. Innan dess var klass ett mycket vagt begrepp för mig.

Och ingen född i bourgeoisien kan kritisera mig. Bara andra som gjort samma resa. Det finns de som gjort det, som jag träffat. Och som inte känner samma hat. Inte mot någon person. Utan mot de oförtjänt bra möjligheterna till ett rikt mentalt liv. Jag verkar åstunda det mer än andra. Droppen var då jag för tolv år sen läste idéhistoria, kvällstid, slut efter pendling. Då såg jag vad tonår och tjugoårsålder kunde ha varit. Tänk om man fått läsa all humaniora, statskunskap, om någon uppmanat en att skriva eller komponera. Om livet inte varit förberedande för kneg och sen kneg och thats it.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Städer

Inläggav David H » 25 nov 2020 23:25

Anders skrev:
rekoj skrev:Det här forumet när det är som bäst tänker jag att det kan vara en plattform för alternativ, opposition, nya idéer, nya tankesätt och nya perspektiv. Jag tänker att en sån här tråd kan vara ett frö för något sådant. Men de flesta frön slår inte rot och blir blommor, tyvärr.
Som jag ser det finns det en dos av sanning i det du skriver, och ganska mycket strunt. Lite som när Anders skriver om klass. Till typ 10% finns det något originellt och vettigt, och 90% verklighetsfrånvänt. Lite hårt skrivet kanske... men det är ungefär så jag upplever det.

Du är inte direkt ensam. Inte i verkliga världen heller, många är irriterade på att jag pratar klass. Men upptäckten av vilka möjligheter uppväxten i bourgeoisien ger gjorde mig fullständigt vansinnig av ilska. Det var mer än 25 år sen och jag blir bara argare. Innan dess var klass ett mycket vagt begrepp för mig.

Och ingen född i bourgeoisien kan kritisera mig. Bara andra som gjort samma resa. Det finns de som gjort det, som jag träffat. Och som inte känner samma hat. Inte mot någon person. Utan mot de oförtjänt bra möjligheterna till ett rikt mentalt liv. Jag verkar åstunda det mer än andra. Droppen var då jag för tolv år sen läste idéhistoria, kvällstid, slut efter pendling. Då såg jag vad tonår och tjugoårsålder kunde ha varit. Tänk om man fått läsa all humaniora, statskunskap, om någon uppmanat en att skriva eller komponera. Om livet inte varit förberedande för kneg och sen kneg och thats it.


Men jag säger som till scirocco då, kan du inte göra något kreativt av ditt driv? För jag tänker så som ni skriver nu kommer ni inte komma så långt. Två ganska olika situationer dock, så jag ska inte säga att jag upplever är så lika dana... men en del har ni gemensamt uppfattar jag det som.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Städer

Inläggav David H » 25 nov 2020 23:31

Älta samma tankespår gång på gång blir typ likt en tiggare som står och skakar med sin maracas timme ut och timme in... för att i alla fall ge sken av att vara nån sorts gatumusikant.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Städer

Inläggav Anders » 25 nov 2020 23:39

rekoj skrev:
Anders skrev:
rekoj skrev:Det här forumet när det är som bäst tänker jag att det kan vara en plattform för alternativ, opposition, nya idéer, nya tankesätt och nya perspektiv. Jag tänker att en sån här tråd kan vara ett frö för något sådant. Men de flesta frön slår inte rot och blir blommor, tyvärr.
Som jag ser det finns det en dos av sanning i det du skriver, och ganska mycket strunt. Lite som när Anders skriver om klass. Till typ 10% finns det något originellt och vettigt, och 90% verklighetsfrånvänt. Lite hårt skrivet kanske... men det är ungefär så jag upplever det.

Du är inte direkt ensam. Inte i verkliga världen heller, många är irriterade på att jag pratar klass. Men upptäckten av vilka möjligheter uppväxten i bourgeoisien ger gjorde mig fullständigt vansinnig av ilska. Det var mer än 25 år sen och jag blir bara argare. Innan dess var klass ett mycket vagt begrepp för mig.

Och ingen född i bourgeoisien kan kritisera mig. Bara andra som gjort samma resa. Det finns de som gjort det, som jag träffat. Och som inte känner samma hat. Inte mot någon person. Utan mot de oförtjänt bra möjligheterna till ett rikt mentalt liv. Jag verkar åstunda det mer än andra. Droppen var då jag för tolv år sen läste idéhistoria, kvällstid, slut efter pendling. Då såg jag vad tonår och tjugoårsålder kunde ha varit. Tänk om man fått läsa all humaniora, statskunskap, om någon uppmanat en att skriva eller komponera. Om livet inte varit förberedande för kneg och sen kneg och thats it.


Men jag säger som till scirocco då, kan du inte göra något kreativt av ditt driv? För jag tänker så som ni skriver nu kommer ni inte komma så långt. Två ganska olika situationer dock, så jag ska inte säga att jag upplever är så lika dana... men en del har ni gemensamt uppfattar jag det som.

Nej, det är just det man inte kan , då man från början inpräntats i att allt annat än det som är produktivt är hobbies och inget som ens kan komma ifråga att vara något annat. Väldigt, väldigt djupgående så. På en nivå som en däruppifrån inte kan fatta.

Och det går i loopar eftersom man inget kan göra åt det annat än att ösa smärta.

MEN MISSFÖRSTÅ MIG INTE: jag ger inte upp, jag försöker skriva och komponera, jag slukar Wikipedia och böcker fram till två varje helgdag. Kan t.ex. du Rekoj säga något som kan gjuta mod i en humanist född till knegare - I'm all ears. Men fatta hur djupt "det där är bara en hobby" sitter, och vad det djupare innebär - det du gör kreativt är bara skit.

Såg nu den tråd Severus startade om Kramarik. Uppenbarligen en fattig tjej. Hon har liksom chansen längre underifrån. Om du är under kneget - låser kneget dig inte. Du kan hamna i misär, kanske mest troligt, men du kan också få det rika livet.
.
Vad vill jag egentligen - alla skall få det liv de är hopskruvade för. Genetiskt. Och dit är vi på väg hoppas, och tror jag.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster