Samsara

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Samsara

Inläggav klorofyll » 14 mar 2021 14:50

Inom hinduismen är det själen som vandrar, dvs återföds (själavandring).

Vissa former av hinduism ser samsara som ett bortirrande från det sanna jaget (brahman) till en tro på det illusoriska jordalivet som det verkliga. Detta leder i sin tur till egocentrism, strävan efter lust och därför en evig kedja av dåliga karma och återfödelse. Det är tillståndet av illusion som kallas maya. Det ord som används för tillståndet av befrielse från denna eviga rundgång kan vara moksha, mukti, nirvana eller mahasamadhi.

Hur lever man ett liv utan illusioner?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Samsara

Inläggav klorofyll » 16 mar 2021 10:22

Varför strävar vissa efter perfektion?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Samsara

Inläggav Anders » 16 mar 2021 11:43

klorofyll skrev:Varför strävar vissa efter perfektion?

Är det så många som gör det egentligen? Tror det mest verkar så utifrån. Tror parallellt att ingen saknar grejer de är noga med. Om de inte befinner sig i kaoz.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Samsara

Inläggav klorofyll » 16 mar 2021 14:14

Anders skrev:
klorofyll skrev:Varför strävar vissa efter perfektion?

Är det så många som gör det egentligen? Tror det mest verkar så utifrån. Tror parallellt att ingen saknar grejer de är noga med. Om de inte befinner sig i kaoz.

Nej det kanske inte är det?

Jag vill köpa en sak, det kommer ut en produkt per år, de fyra senaste åren har produkterna varit dåliga, men 2016 års produkt har jag. Nu kom en ny som var i rätt klass. Den tilltalar mitt skönhetssinne. Men jag har inte råd direkt. Och egentligen vill jag inte köpa onödiga saker. Ska jag vara tvungen att köpa denna produkt?

Perfektionism associeras ofta med något lite "sjukligt" och kanske med en bristande förankring i tillvaron, men ibland kan det också förknippas med något genialiskt.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Samsara

Inläggav Smisk » 05 jun 2021 08:14

klorofyll skrev:Inom hinduismen är det själen som vandrar, dvs återföds (själavandring).

Vissa former av hinduism ser samsara som ett bortirrande från det sanna jaget (brahman) till en tro på det illusoriska jordalivet som det verkliga. Detta leder i sin tur till egocentrism, strävan efter lust och därför en evig kedja av dåliga karma och återfödelse. Det är tillståndet av illusion som kallas maya. Det ord som används för tillståndet av befrielse från denna eviga rundgång kan vara moksha, mukti, nirvana eller mahasamadhi.

Hur lever man ett liv utan illusioner?


Enligt Vedanta och Buddhism så är svaret att psyket är drömlikt och kan inte av sig självt generera andlig sanning.
Möjligtvis är det genom att trancendera psykets drömlikhet in i klarhet något nytt kan inträda men snarare är vägen att låta drömlikheten vara som den är men att inte identifiera sig med den som blir kompromissen.

Med andra ord, illusion/drömlikhet är allt vi kan erfara men att ha perspektivet att det ÄR maya är vägen.

Enligt Zen är ju vägen att inte "göra något" då allt man gör är en konsekvens av maya och inget beteende har någon andlig relevans ;)

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Samsara

Inläggav xion » 05 jun 2021 09:12

Smisk skrev:
Enligt Zen är ju vägen att inte "göra något" då allt man gör är en konsekvens av maya och inget beteende har någon andlig relevans ;)


https://www.youtube.com/watch?v=90aK9OtuLNs

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Samsara

Inläggav klorofyll » 05 jun 2021 19:45

Smisk skrev:Med andra ord, illusion/drömlikhet är allt vi kan erfara men att ha perspektivet att det ÄR maya är vägen.

Enligt Zen är ju vägen att inte "göra något" då allt man gör är en konsekvens av maya och inget beteende har någon andlig relevans ;)


Jag är hursomhelst nöjd med min produkt. Alla produkter är olika form av speglar... Behöver vi speglar? Behöver vi skönhet?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Samsara

Inläggav klorofyll » 06 jun 2021 05:09

Smisk skrev:Enligt Zen är ju vägen att inte "göra något"

Hur gör man ingenting?

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Samsara

Inläggav Smisk » 09 jun 2021 15:15

klorofyll skrev:
Smisk skrev:Enligt Zen är ju vägen att inte "göra något"

Hur gör man ingenting?


Det kallas för en Koan =P~

Man måste svara på den men det går inte.

Det man kan och inte kan göra tillhör tanken, andligheten är alltid bortom den men tanken är inom den.

Drömanalogin är väl ett perspektiv på det som fungerar. Gör man något i drömmen? Har man gjort något när man vaknat?

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Samsara

Inläggav iris » 09 jun 2021 15:41

Smisk skrev:
klorofyll skrev:
Smisk skrev:Enligt Zen är ju vägen att inte "göra något"

Hur gör man ingenting?


Det kallas för en Koan =P~

Man måste svara på den men det går inte.

Det man kan och inte kan göra tillhör tanken, andligheten är alltid bortom den men tanken är inom den.

Drömanalogin är väl ett perspektiv på det som fungerar. Gör man något i drömmen? Har man gjort något när man vaknat?


här är svaret:

Psaltaren 131
1En vallfartssång; av David. HERRE, mitt hjärta står icke efter vad högt är, och mina ögon se ej efter vad upphöjt är, och jag umgås icke med stora ting, med ting som äro mig för svåra. 2Nej, jag har lugnat och stillat min själ; såsom ett avvant barn i sin moders famn, ja, såsom ett avvant barn, så är min själ i mig. 3Hoppas på HERREN, Israel, från nu och till evig tid.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Samsara

Inläggav klorofyll » 09 jun 2021 17:33

Smisk skrev:
klorofyll skrev:
Smisk skrev:Enligt Zen är ju vägen att inte "göra något"

Hur gör man ingenting?


Det kallas för en Koan =P~


Jaaap.. Iris brukar störa sig på detta, men..

Sånt gör jag heeela tiden.!

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Samsara

Inläggav klorofyll » 09 jun 2021 17:42

Smisk skrev:Man måste svara på den men det går inte.


Det går att svara på... Men folk skrattar åt en...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Samsara

Inläggav klorofyll » 09 jun 2021 17:46

Hur beskriver man smärta för någon som aldrig kännt smärta?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Samsara

Inläggav klorofyll » 09 jun 2021 18:09

klorofyll skrev:Hur beskriver man smärta för någon som aldrig kännt smärta?

Svar: Det går inte.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Samsara

Inläggav Smisk » 10 jun 2021 12:24

klorofyll skrev:
klorofyll skrev:Hur beskriver man smärta för någon som aldrig kännt smärta?

Svar: Det går inte.


Man ger dem en smäll?


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster