Lärt dig idag eller i veckan...

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Lärt dig idag eller i veckan...

Inläggav klorofyll » 19 sep 2021 16:44

Jag såg ett rådjur en morgon för ett par dagar sedan... Automatiskt fick jag upp ett uttryck: 'dear hunter'... och långt bak i huvudet fick jag fram att en film hette så, dvs en filmtitel jag aldrig reflekterat över, sedan tyckte jag att det var en lite konstig filmtitel: Käre jägare? Tillslut insåg jag att det ska vara Deer Hunter, rådjursjägare.. och så var jag tillbaka i nuet, juste ja, jag såg ett rådjur.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Lärt dig idag eller i veckan...

Inläggav David H » 20 sep 2021 12:48

Jag har lärt mig ett nytt ord "WYSIATI"


What You See Is All There Is. Det beskriver nog ett vanligt fenomen. Kanske man också kan se en koppling till detta, om varför barn blundar när de ska gömma sig....

https://fof.se/artikel/darfor-blundar-b ... gommer-sig
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Lärt dig idag eller i veckan...

Inläggav Anne » 20 sep 2021 15:16

Jag har blivit informerad om en del vackra saker om längdskidåkaren Tomas Wassberg. Sport är jag knappt intresserad av, men jag blir så glad när jag hör fina saker som någon gjort. Jag tror, om mitt korttidsminne inte sviker mig, att det var 1984 han vallade hela det kvinnliga staffettlagets skidor då han ansågs så bra på det. Han var även med att skotta frivilligt. Eloge!

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lärt dig idag eller i veckan...

Inläggav Anders » 21 sep 2021 07:43

Försöker förstå om jag lärt mig något av mina läsningar av Bourdieu och det jag senast lyssnat på på filosofiska rummet, Elizabeth Anderson om poängen med jämlikhet. Jag har nog det, men inget på den här a-ha nivån, utan tankegods till ryggraden.
Jag har lärt mig en smula till om webprogrammeringsplattformen Angular.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lärt dig idag eller i veckan...

Inläggav Algotezza » 22 sep 2021 10:43

rekoj skrev:Jag har lärt mig ett nytt ord "WYSIATI"


What You See Is All There Is. Det beskriver nog ett vanligt fenomen. Kanske man också kan se en koppling till detta, om varför barn blundar när de ska gömma sig....

https://fof.se/artikel/darfor-blundar-b ... gommer-sig


Påminner om Berkeleys Esse est percipi.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lärt dig idag eller i veckan... ang covid19

Inläggav Algotezza » 22 sep 2021 10:56

PÅ SvT morgonnyheter sade man i morse att Sverige fått nio gånger så många doser som de fattiga länderna fått sammanlagt. Jag googlade på frågan Hur många doser vaccin har Sverige fått.

Då står det där att man i Sverige administrerat 13,5 miljoner doser och enbart i Indien 822 miljoner.

Hur går matematiken ihop? Vilket land/vilka länder jämför man med när man menar att Sverige fått 9 gånger fler doser än dessa?

Man jonglerar med siffror hit och dit. Syftet verkar vara att permanenta dåligt samvete hos oss i Sverige, flagellanternas land.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lärt dig idag eller i veckan...

Inläggav Anders » 22 sep 2021 11:23

Den som medvetet rapporterar vinklade data för att knuffa för sin sak gör lika mycket gott för sin sak som Hitler gjorde för rastänkandet eller Stalin för kommunismen. Modell kissa i sängen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lärt dig idag eller i veckan...

Inläggav klorofyll » 22 sep 2021 18:26

De flesta människor har svårigheter med att begränsa sig själva. Man kan se allt som en ständigt pågående konflikt, man kan vara den moraliska som försöker lösa problem, man kan begränsa sig. Om någon blir rik eller liknande, helt plötsligt, så uppstår ett verkligt test av karaktären... De flesta begränsas vanligtvis någorlunda naturligt.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Lärt dig idag eller i veckan... ang covid19

Inläggav hakkapeliitta » 22 sep 2021 20:32

Algotezza skrev:PÅ SvT morgonnyheter sade man i morse att Sverige fått nio gånger så många doser som de fattiga länderna fått sammanlagt. Jag googlade på frågan Hur många doser vaccin har Sverige fått.

Då står det där att man i Sverige administrerat 13,5 miljoner doser och enbart i Indien 822 miljoner.

Hur går matematiken ihop? Vilket land/vilka länder jämför man med när man menar att Sverige fått 9 gånger fler doser än dessa?

Man jonglerar med siffror hit och dit. Syftet verkar vara att permanenta dåligt samvete hos oss i Sverige, flagellanternas land.

Är du säker på att Indien har fått 822 miljoner doser?
Låter orimligt, gissar att du har missuppfattat, länka gärna.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lärt dig idag eller i veckan... ang covid19

Inläggav Algotezza » 23 sep 2021 10:27

hakkapeliitta skrev:
Algotezza skrev:PÅ SvT morgonnyheter sade man i morse att Sverige fått nio gånger så många doser som de fattiga länderna fått sammanlagt. Jag googlade på frågan Hur många doser vaccin har Sverige fått.

Då står det där att man i Sverige administrerat 13,5 miljoner doser och enbart i Indien 822 miljoner.

Hur går matematiken ihop? Vilket land/vilka länder jämför man med när man menar att Sverige fått 9 gånger fler doser än dessa?

Man jonglerar med siffror hit och dit. Syftet verkar vara att permanenta dåligt samvete hos oss i Sverige, flagellanternas land.

Är du säker på att Indien har fått 822 miljoner doser?
Låter orimligt, gissar att du har missuppfattat, länka gärna.


https://www.google.com/search?q=hur+m%C3%A5nga+doser+vaccin+har+sverige+f%C3%A5tt&rlz=1C1GCEB_enSE963SE963&oq=&aqs=chrome.2.69i59i450l8.526587517j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lärt dig idag eller i veckan...

Inläggav Anders » 23 sep 2021 10:30

Indien får inte bara, de producerar en hel del också. Börjar bli mer och mer tveksamt om Indien skall kallas ett fattigt land också, men än ett tag så stämmer det.

Frågan är lite vilka länder som räknades som fattiga i den där jämförelsen med Sverige.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lärt dig idag eller i veckan...

Inläggav Algotezza » 23 sep 2021 10:31

Anders skrev:Indien får inte bara, de producerar en hel del också. Börjar bli mer och mer tveksamt om Indien skall kallas ett fattigt land också, men än ett tag så stämmer det.


De sade som sagt inte på nyheterna vilka länder det var som de kallade fattiga.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lärt dig idag eller i veckan...

Inläggav Anders » 23 sep 2021 10:33

Algotezza skrev:
Anders skrev:Indien får inte bara, de producerar en hel del också. Börjar bli mer och mer tveksamt om Indien skall kallas ett fattigt land också, men än ett tag så stämmer det.


De sade som sagt inte på nyheterna vilka länder det var som de kallade fattiga.

Finns definitioner på vad ett fattigt land är, men olika. Googlade fram att 6% av indierna räknas som mycket fattiga. Enligt nån definition.
Roslings grejar förtjänstfullt med sånt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lärt dig idag eller i veckan...

Inläggav Algotezza » 23 sep 2021 10:47

Anders skrev:
Algotezza skrev:
Anders skrev:Indien får inte bara, de producerar en hel del också. Börjar bli mer och mer tveksamt om Indien skall kallas ett fattigt land också, men än ett tag så stämmer det.


De sade som sagt inte på nyheterna vilka länder det var som de kallade fattiga.

Finns definitioner på vad ett fattigt land är, men olika. Googlade fram att 6% av indierna räknas som mycket fattiga. Enligt nån definition.
Roslings grejar förtjänstfullt med sånt.


Det går säkert att hitta några fattiga länder att jämföra med där Sverige fått nio ggr fler doser än dessa.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lärt dig idag eller i veckan...

Inläggav Anders » 24 sep 2021 08:11

Vet inte exakt vad jag lärde mig men det här Filosofiska Rummet var oväntat bra, och det var nog en del pusselbitar som föll på plats.
Elizabeth Anderson och poängen med jämlikhet är rubriken. Tycker man kan byta ut jämlikhet mot rättvisa.
https://sverigesradio.se/avsnitt/elizab ... -jamlikhet

Elizabeth Andersson var alltså lärjunge till Rawls, och motorn i programmet var en intervju med henne som diskuterades. Väldigt bra om politisk filosofi och rättvisa. Mycket som inte brukar komma upp i samtal om rättvisa, kom upp. Det rörde sig lite i häraden av Martin Hägglunds bok, men mer allmänt. Kändes befriande fritt från att de deltagande var präglade på någon särskild egen politisk uppfattning. Framför allt Lena Halldenius framstod som en väldigt väl tänkande filosof. Får nog läsa om A Theory of Justice. Jag fuskade precis som hon sa att de flesta som läser den gör.

Det jag kan sakna är det globala perspektivet. Rawls och alla andra eminenta teoribyggare för de olika filosofiska riktningarna skrev sina verk på 70-talet, då nationalstaten var en mycket mer kraftfull spelare än idag. Och frågorna är än globalare idag, även om Kommunismen mot antikommunismen var en ganska så global historia.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 28 och 0 gäster