Sex, onani, celibat/avhållsamhet
Moderator: Moderatorgruppen
Sex, onani, celibat/avhållsamhet
Nååå? Hur ser ni på detta?
Kan man ha sex när som helst med vem som helst om båda är med på det?
Är avhållsamhet något bra/dåligt? Varför? Varför inte?
När kan sex vara skadligt/destruktivt/onyttigt?
Är onani onaturligt/syndigt/destruktivt/äckligt eller dåligt på något sätt?
Är gruppsex dåligt på något sätt? Oralsex, analsex?
Skriv nåt, vad som helst bara, om dina åsikter kring det här... jag vill dock inte blanda in sadomasochism; det finns redan tillräckligt många sidor om det på forumet.
Kan man ha sex när som helst med vem som helst om båda är med på det?
Är avhållsamhet något bra/dåligt? Varför? Varför inte?
När kan sex vara skadligt/destruktivt/onyttigt?
Är onani onaturligt/syndigt/destruktivt/äckligt eller dåligt på något sätt?
Är gruppsex dåligt på något sätt? Oralsex, analsex?
Skriv nåt, vad som helst bara, om dina åsikter kring det här... jag vill dock inte blanda in sadomasochism; det finns redan tillräckligt många sidor om det på forumet.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Nja, Joahn, jag skulle inte vilja rekommendera dig att ha sex när som helst. Man kan bli arresterad för föragelseväckande beteende för mindre
Vi är människor och som sådana är det önskvärt med njutning av olika former. Är syftet att nå "högre dimensioner" så tror jag att man kan nå det både genom sexuell avhållsamhet och sex. Sex blir väl antagligen skadligt när det tar en abnorm tid och uppmärksamhet i ens liv, och givetvis när andra skadas på kuppen, men vad vet jag. Jag har ingen fördömande åsikt när det gäller vilken typ av sex andra ängnar sig åt, men jag har ju mina personliga preferenser.
Vi är människor och som sådana är det önskvärt med njutning av olika former. Är syftet att nå "högre dimensioner" så tror jag att man kan nå det både genom sexuell avhållsamhet och sex. Sex blir väl antagligen skadligt när det tar en abnorm tid och uppmärksamhet i ens liv, och givetvis när andra skadas på kuppen, men vad vet jag. Jag har ingen fördömande åsikt när det gäller vilken typ av sex andra ängnar sig åt, men jag har ju mina personliga preferenser.
Skogsälvan skrev:Nja, Joahn, jag skulle inte vilja rekommendera dig att ha sex när som helst. Man kan bli arresterad för föragelseväckande beteende för mindre
Hehe... nej vad gäller mej personligen så behöver du nog inte oroa dej.
Vi är människor och som sådana är det önskvärt med njutning av olika former. Är syftet att nå "högre dimensioner" så tror jag att man kan nå det både genom sexuell avhållsamhet och sex.
Högre dimensioner? Alltså typ tillstånd som höjer sej över det vardagliga? På vilket sätt menar du att man kan uppnå det genom sexuell avhållsamhet? Eller skulle det kunna vara en effekt av avhållsamheten på något sätt?
Sex blir väl antagligen skadligt när det tar en abnorm tid och uppmärksamhet i ens liv
Jo, det kan jag tänka mej. Men låt säga att några personer är helt besatta av sex och har det typ flera timmar om dygnet. Hela deras liv kretsar kring det. Och så säger de att det är såå skönt, att det inte finns nåt bättre, att det är meningen med livet och att alla borde ägna sej åt det. De kanske knaprar lustpiller hela dagarna, vad vet jag. Är det då troligt att de verkligen njuter av det så mycket som de säger att de gör? Är det på nåt sätt uppbyggligt för dem, eller det motsatta?
Mja..
Jag ser inget fel, äckligt eller syndigt med att onanera. Det är väl en naturlig njutning som vi inte borde "skämmas" för, och som inte heller kan skada någon annan.
Tantra är kanske en väg att vandra om man vill nå högre dimensioner, eller medvetet införa en andlig dimension till det sexuella.
Jag har också hört någonstans att avhållsamhet kan hjälpa till att väcka kundalinielden.
Sexmissbrukare finns ju, men då handlar det egentligen inte om sex, utan missbruk av vad som helst för att slippa möta sig själv. Det är där sex blir destruktivt.
I övrigt tycker jag det handlar om personliga preferenser där man inte kan döma andra för deras val, därför att man själv kanske känner olust eller tom skam inför tanken.
Jag har också hört någonstans att avhållsamhet kan hjälpa till att väcka kundalinielden.
Sexmissbrukare finns ju, men då handlar det egentligen inte om sex, utan missbruk av vad som helst för att slippa möta sig själv. Det är där sex blir destruktivt.
I övrigt tycker jag det handlar om personliga preferenser där man inte kan döma andra för deras val, därför att man själv kanske känner olust eller tom skam inför tanken.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Joahn, du frågar om det är troligt att de njuter så mycket som de påstår sig göra. Ja, vem vet? I en nyförälskelse är det ju rätt vanligt med ett aktivt sexliv. Det kan även röra sig om en nytändning, kanske för att de har funnit en ny form av sexualitet som de är entusiastiska över. Många tillbringar väl timmar tex. framför TV:n och spelar spel. Sin fritid får man väl tillbringa som man vill och det är ju bra om man upplever sina aktiviteter som tillfredsställande.
Kul att tantra kommer på tal då jag just för tillfället försöker förstå detta ämne. Tyvärr kan jag inte (ännu) förklara så bra för dig och därför avstår jag. Men jag läste nyligen en sida som jag tyckte var väldigt intressant på www.kundalini-tantra.com välj där Basic tantra och Right brain activation.
Kul att tantra kommer på tal då jag just för tillfället försöker förstå detta ämne. Tyvärr kan jag inte (ännu) förklara så bra för dig och därför avstår jag. Men jag läste nyligen en sida som jag tyckte var väldigt intressant på www.kundalini-tantra.com välj där Basic tantra och Right brain activation.
Skogsälvan skrev:Joahn, du frågar om det är troligt att de njuter så mycket som de påstår sig göra. Ja, vem vet? I en nyförälskelse är det ju rätt vanligt med ett aktivt sexliv. Det kan även röra sig om en nytändning, kanske för att de har funnit en ny form av sexualitet som de är entusiastiska över. Många tillbringar väl timmar tex. framför TV:n och spelar spel. Sin fritid får man väl tillbringa som man vill och det är ju bra om man upplever sina aktiviteter som tillfredsställande.
Jovisst, klart man _får_ om man vill, och jag håller med er om att man inte ska döma andra för vilket sexliv de väljer - om det är destruktivt kan ju variera individuellt och beroende på hur man ser det. Men det är ju ändå tydligt att det finns vissa nackdelar med sex:
- Sex är som en drog (och sexuellt umgänge överhuvudtaget). Ju oftare du har det, desto mer behöver du. Det går inte att bli tillfredsställd av sex långsiktigt, men om du däremot försöker släppa taget om det och fokusera på annat så kommer det sexuella begäret att lugna ner sej alltmer med tiden. (Eller?)
- Det ger upphov till svartsjuka, girighet, egocentrism, beroende, stress, ägandebehov med mera.
- Det tar energi som man annars kunde ha ägnat åt andra saker.
- Det kan ge en könssjukdomar.
Skogsälvan skrev:Kul att tantra kommer på tal då jag just för tillfället försöker förstå detta ämne. Tyvärr kan jag inte (ännu) förklara så bra för dig och därför avstår jag. Men jag läste nyligen en sida som jag tyckte var väldigt intressant på www.kundalini-tantra.com välj där Basic tantra och Right brain activation.
Oj, det där orkar jag inte läsa. Men tack ändå.
Det slog mej att jag kanske gjorde ämnet lite för brett, eller vad tycker ni? Var det lite för mycket frågor i första inlägget?
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Jag skulle vilja likna kundalini vid rysk roulette. Det kan ge dig ett helt nytt perspektiv på tillvaron, minst sagt, men det kan lika gärna fälla dig. Du förlorar dig själv, din världsbild och går vilse. Jag skulle tro att det är ganska många som sitter inne på psykriatiska kliniker som har varit med om liknande upplevelser. Dessvärre förnekar den svenska läkarkåren att fenomenet existerar och upplevelsen kan ske utan att framanas. Patienterna har ofta ingen aning om vad som händer. Det enda de hör är att doktorn har sagt att det rör sig om en psykos.
Det rör sig om en stöt som kan frigöra energi och samtidigt förstöra. Man måste vara mentalt förberedd och jag känner mig osäker på om det är rätt sorts människor med rätt sorts motiv som ger sig på den här risken/möjligheten.
Det rör sig om en stöt som kan frigöra energi och samtidigt förstöra. Man måste vara mentalt förberedd och jag känner mig osäker på om det är rätt sorts människor med rätt sorts motiv som ger sig på den här risken/möjligheten.
The dark side of the force...
Skogsälvan skrev:Man måste vara mentalt förberedd och jag känner mig osäker på om det är rätt sorts människor med rätt sorts motiv som ger sig på den här risken/möjligheten.
Säkert både och. Vad jag finner mer intressant: Om det finns folk som ger sig in i det utan att vara mentalt förberedda och med fel motiv - vad bör då göras? Jag tror vi bör försöka förbereda dem mentalt, alltså avskräcka dem, snarare än avråda. Att ombesörja att de gör det av rätt motiv känns både mer angeläget och framgångsrikt än att avråda någon som bokstavligt talat gett sig fan på att bli Andlig Mästare Nr. 1.
Jag läste en gång en fantastisk artikel där en man berättade om det motstånd han mötte mot hallucinogena droger (i detta fall LSD). Han jämförde det med någon som verkligen ville börja rida, men som hela tiden fick höra "MAN KAN RAMLA NER OCH SLÅ IHJÄL SIG" av sin omgivning. När jag läste det kom jag själv att tänka på underbara "Sånger från andra våningen" och det mantra som upprepas där: "Han har skrivit dikter så han blivit snurrig. Det är fruktansvärt!".
Jag nedmuntrar gärna folk till att ge sig i kast med bryska initiationsmetoder i allmänhet, och oförberedda i synnerhet. Men i den handlingen känns det viktigt att också känna igen vad som fick den människan att söka sig i den riktningen. Kan den riktningen få ett bättre utlopp, kan man hitta en säkrare väg?
Vad gäller ursprungsfrågan i allmänhet: Ja, jag anser att det är bättre att bidra till samhällets positiva utveckling istället för att sitta hemma och vara tillfredsställd hela dagarna (av sex, PS2, dokusåpor, filosofiforum eller vad det nu må vara). Men vad som sedan i sanning bidrar till samhällets positiva utveckling är det ingen som kan veta! Meningen är att det ska utgå kraft ifrån dig, mer än så kan jag inte säga. Det är dock envars förbannade plikt att resa sig, misslyckas och försöka igen. Lek, skratta och gråt, som jag har för mig att en klok kvinna sa till mig en gång.

- Skogsälvan
- Avslutat konto
Vad jag rubricerar som fel sorts människor är de som strävar efter att uppnå något som gagnar enbart dem själva, möjligen den närmsta omgivningen. "Wow, läckert att kunna läsa andras tankar!" typ. Jag tycker även att ex. munkar med de här erfarenheterna gör fel som isolerar sig. Det handlar om egoism enligt mig.
Jag vill inte ljuga. Min kundalinierfarenhet var väldigt givande och omvälvande, men det innebär inte att din blir det. Vår elektricitet är svår att mäta om det håller för en kundaliniupplevelse... Jag fick under den här perioden en rejäl stöt vid ett möte.
Jag vill inte ljuga. Min kundalinierfarenhet var väldigt givande och omvälvande, men det innebär inte att din blir det. Vår elektricitet är svår att mäta om det håller för en kundaliniupplevelse... Jag fick under den här perioden en rejäl stöt vid ett möte.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Re: Sex, onani, celibat/avhållsamhet
Joahn skrev:Kan man ha sex när som helst med vem som helst om båda är med på det?
Nej, eftersom du kan skada andra genom detta beteende. Exempelvis din sexpartners make/maka eller barnen som springer i trapphuset där du gängar. Är ingen tredje part inblandad har jag dock svårt att se några invändnigar.
Joahn skrev:Är avhållsamhet något bra/dåligt? Varför? Varför inte?
Nej, det är väl ett neutralt begrepp i min värld. Om du anser att det är bra eller dåligt för dig så kanske det är det, det är väl det som gör att du väljer det ena eller andra.
Joahn skrev:När kan sex vara skadligt/destruktivt/onyttigt?
Ja du. När det skadar någon? När någon inte är med på det eller inte borde vara med på det? När man får skavsår? Allt kan väl göras på ett skadligt eller onyttigt sätt, så även sex.
Joahn skrev:Är onani onaturligt/syndigt/destruktivt/äckligt eller dåligt på något sätt?
Nej. Eller jo det kan vara äckligt att tänka sig en del när de onanerar, på samma sätt som det kan kännas äckligt att tänka sig att folk bajsar eller hur det ser ut när ens föräldrar har sex. Detta innebär för den skull inte att det är något onaturligt eller dåligt med något av dessa beteenden.
Joahn skrev:Är gruppsex dåligt på något sätt? Oralsex, analsex?
Återgå till "Tankar och känslor"