Min barndoms missförstånd
Moderator: Moderatorgruppen
Min barndoms missförstånd
Jag minns fortfarande vad jag grunnade över som barn, vad jag tänkte på och missförstod...
Några exempel:
Pappor blir gravida och föder pojkar, mammor flickor. Lika föder lika.
Vågor är orsakade av båtar. Utan båtar, inga vågor.
Moln är orsakade av jetplanens utsläpp (kallades reaplan när jag var liten). Utan jetplansutsläpp, inga moln.
Sverige måste vara en ö. Vatten är den enda gräns som kan finnas, och allt som hänger ihop med annat land måste vara ett enda land.
Man kan inte flytta från en ort till en annan, utan man bor på samma ställe hela tiden. När min äldre bror fick en ny klasskamrat trodde jag att han var född efter mig på min hemort men att han hade vuxit upp snabbare.
Har ni några egna exempel?
A
Några exempel:
Pappor blir gravida och föder pojkar, mammor flickor. Lika föder lika.
Vågor är orsakade av båtar. Utan båtar, inga vågor.
Moln är orsakade av jetplanens utsläpp (kallades reaplan när jag var liten). Utan jetplansutsläpp, inga moln.
Sverige måste vara en ö. Vatten är den enda gräns som kan finnas, och allt som hänger ihop med annat land måste vara ett enda land.
Man kan inte flytta från en ort till en annan, utan man bor på samma ställe hela tiden. När min äldre bror fick en ny klasskamrat trodde jag att han var född efter mig på min hemort men att han hade vuxit upp snabbare.
Har ni några egna exempel?
A
Algotezza aka Algotezza
Waggho skrev:Man kan inte flytta från en ort till en annan, utan man bor på samma ställe hela tiden. När min äldre bror fick en ny klasskamrat trodde jag att han var född efter mig på min hemort men att han hade vuxit upp snabbare.
Haha
Jag minns bara att jag trodde att kvinnor kissade med stjärten...
Det är väl inget missförstånd. Heter framstjärt ju...
A
Algotezza aka Algotezza
-
suchanother
- Avstängd
-
suchanother
- Avstängd
Lillgamla barn har potential att bli näsvisa och i förlängningen psykopater.
Har själv i min närhet en människa som är en fullgjuten narcisst/psykopat. Psykopater liknar utvecklingsstörda när de vräker ur sej vad som helst.
I psykopatiproblematiken, som lekman, finns problematiken att avgöra om ett problemet är karatstörning eller tillfällig problematik. Hoho, inte ens nollorna till läkare idag kan svara.
Psykiatrin är som en lekstuga. Vad är en karaktärstömring? Är karaktärstömring någonting som är integrerat, tillhör personligheten? Om så, vad är en normal karaktär?
Har själv i min närhet en människa som är en fullgjuten narcisst/psykopat. Psykopater liknar utvecklingsstörda när de vräker ur sej vad som helst.
I psykopatiproblematiken, som lekman, finns problematiken att avgöra om ett problemet är karatstörning eller tillfällig problematik. Hoho, inte ens nollorna till läkare idag kan svara.
Psykiatrin är som en lekstuga. Vad är en karaktärstömring? Är karaktärstömring någonting som är integrerat, tillhör personligheten? Om så, vad är en normal karaktär?
Normalt är att det råder en mångfald bland personligheterna,
och mångfald inom en och samma individ,
samt problemet att tolka denna mångfald av mångfalder,
denne olikhet gentemot ens eget själv för tillfället.
Om man blundar så kan ingen se en.
Själv brukade jag som unge gömma ansiktet bakom min arm,
för att synas mindre.
Jag gillade även bilavgaser, morsan kom på mig en gång när sniffade vid avgasröret till en bil - i ungdomen blev jag sen rökare
och mångfald inom en och samma individ,
samt problemet att tolka denna mångfald av mångfalder,
denne olikhet gentemot ens eget själv för tillfället.
Om man blundar så kan ingen se en.
Själv brukade jag som unge gömma ansiktet bakom min arm,
för att synas mindre.
Jag gillade även bilavgaser, morsan kom på mig en gång när sniffade vid avgasröret till en bil - i ungdomen blev jag sen rökare
Ner med enfalden! Heja mångfalden!
-
suchanother
- Avstängd
Jörgen skrev:[...]....sniffade vid avgasröret till en bil...[...]
Är detta en byråkratisk, formel, omskrivning av verkligheten eller ett äkta citat från polisrapporten?
Gillar själv bensinångor. I ungdomen snodde vi thinner från parkförvaltningens förråd (användes som förtunningsmedel i målarfärg) och sniffade i oss ångorna och blev höga.
Läste sen i vuxen ålder att thinner är skadlig för hjärnan. Inget som jag själv har märkt, snarare tvärtom.
-
suchanother
- Avstängd
Algotezza, du som är en hejdare i svenska språket.
Trådens rubrik heter "Min barndoms missförstånd". För en utlänning som jag låter detta fel. Borde väl heta "Mitt barndoms missförstånd"? Eller, du har säkert rätt men motivera gärna med grammatiken så att vi "ytlänningar och damsugare" kommer på rätt fötter.
Trådens rubrik heter "Min barndoms missförstånd". För en utlänning som jag låter detta fel. Borde väl heta "Mitt barndoms missförstånd"? Eller, du har säkert rätt men motivera gärna med grammatiken så att vi "ytlänningar och damsugare" kommer på rätt fötter.
- Avantgardet
I det här fallet så har "min" fördelen att kunna brukas som gällande plural. Det kan vara en hel räcka med missförstånd som åsyftas, emedan "mitt" i det här fallet endast kunnat åsyfta ett enda missförstånd.
Skillnaden ligger alltså i "min barndoms...", kontra, "mitt...missförstånd"
Skillnaden ligger alltså i "min barndoms...", kontra, "mitt...missförstånd"
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
-
suchanother
- Avstängd
- Avantgardet
Hade en del kroppsmissuppfattningar.
Jag var helt övertygad om att naveln var ett hål rakt in i magen och att om man petade i den skulle det börja spruta blod. Det var inte förrän jag blev gravid och verkligen kunde se botten på naveln som denna idé släppte.
Jag trodde också att jag egentligen skulle ha blivit en pojke. Kommer ihåg att jag lade fram denna teori för min mor, som förskräckt förklarade att så naturligtvis inte var fallet.
Jag var helt övertygad om att naveln var ett hål rakt in i magen och att om man petade i den skulle det börja spruta blod. Det var inte förrän jag blev gravid och verkligen kunde se botten på naveln som denna idé släppte.
Jag trodde också att jag egentligen skulle ha blivit en pojke. Kommer ihåg att jag lade fram denna teori för min mor, som förskräckt förklarade att så naturligtvis inte var fallet.
-
suchanother
- Avstängd
- Avantgardet
Återgå till "Tankar och känslor"