Har FF gett dig något?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skyline

Har FF gett dig något?

Inläggav Skyline » 16 sep 2007 17:06

Jag undrar, är det någon som direkt kan säga att de har fått ut något av att spenderat massa tid till att diskutera saker o ting här på forumet (eller något annat forum)? Har ni ändrat er uppfattning om något efter vad någon har sagt eller står ni fast i samma saker som ni gjorde innan?

Jag har lagt märke till att vissa har en tendens till att alltid vara trångsynta och inte alls lyssnar till vad andra har att säga utan bara kritiserar och fördömer. Såklart finns det andra som är öppensinniga och lyssnar på motparternas argument och kommenterar dess bra innehåll samt dess svagheter. Och frågan är därför riktad till de sistnämda. Några kommentarer till detta ämne?

( :-k ) SKYLINE
Meningen med livet är att leva det..  /DS

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 16 sep 2007 17:43

Vad kommer du från för planet?

(Filosofiforum som litteraturform:) Ibland avslöjas något väsentligt redan i ett "nick" (forumit "what gives?" i det här fallet t.ex.) som är bemängt med betydelser (massa psykologi där bakom). Sättet vi brukar språket på avslöjar redan i sig en massa, inte alltid vad vi själva skulle tänkt. Det roliga, och speciella, med denna litteratutform är väl dess speciella fusion av akademism och "vardagsnära struntsnack". Inte lika fördummande som TV eller dataspel, inte lika nördigt som bokhyllan, inte lika höga krav som uppsatser, samt lite mänsklig närhet - då formen kan tillåta en direkthet till nuet och är mer dynamisk - men inte för mycket. Viktigast är väl kanske att den stimulerar till tänkande.

Vad är poängen med att "stå fast"? Allt vi tar in i vårt medvetande måste vi på ett eller annat sätt förhålla oss till, då är väl det rimligaste att hålla möjligheten öppen för att man kan missta sig, något annat tör väl endast generera ångest?

Shit, vad jag är yr... Inte mitt fel. Du ställer yra frågor.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 16 sep 2007 18:35

jag fick mjäll av ff
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 16 sep 2007 21:36

Avantgardet skrev:Viktigast är väl kanske att den stimulerar till tänkande..

Ja, detta är väl kanske en av anledningarna till varför man stannar kvar vid forum.

Avantgardet skrev:Vad är poängen med att "stå fast"? Allt vi tar in i vårt medvetande måste vi på ett eller annat sätt förhålla oss till, då är väl det rimligaste att hålla möjligheten öppen för att man kan missta sig, något annat tör väl endast generera ångest?.

Helt sant. Klart att man skall hålla fast i sina värderingar och teorier som saker o ting. Jag uttryckte mig ganska klumpigt. Men diskussioner skulle ändå kunna få en att tänka om, eller hur? Om agumenten och vinklarna att se det på är tillräckligt tänkvärda och intressanta.

Och när jag säger: "Fått ut något genom att skriva på sidan" så skulle det kunna innebära:

-Att man lärt sig mycket nya saker
-Att man blivit bättre på att argumentara
-Har träffat personer som man blivit vän med
etc.

Var det verkligen en dum fråga?

:shock:

SKYLINE

Användarvisningsbild
miles davis

Inläggav miles davis » 16 sep 2007 21:46

Min fråga till dig, Skyline, är då följande: tror du på evolutionsteorin?

Jag vill minnas att du tidigare inte gjorde det (rätta mig om jag har fel); men du kanske har lärt dig...
I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Djävulskap.
Logos är Djävulskap.
Ett gyckelspel. Ett skämt. Ett självbelåtet skratt...

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Min syn på FF

Inläggav Algotezza » 17 sep 2007 07:56

Jag har fått ta del av andras perspetkiv på ditt och datt om ett och annat, vilket jag verklgien uppskattat. Har inte direkt fått nya åsikter men ibland modifierat de gamla. Alltid intressant med en dialog. Pajkastning inte fel om man känner för det. Är aktiv på olika fora där jag kan ge uttryck åt olika fasetter av min personlighet. Mycket nöjd!

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 17 sep 2007 18:56

Algotezza skrev:Jag har fått ta del av andras perspetkiv på ditt och datt om ett och annat, vilket jag verklgien uppskattat. Har inte direkt fått nya åsikter men ibland modifierat de gamla. Alltid intressant med en dialog. Pajkastning inte fel om man känner för det. Är aktiv på olika fora där jag kan ge uttryck åt olika fasetter av min personlighet. Mycket nöjd!

A

Bra svar Algo. Det var ett liknande sådant jag var ute efter.

miles davis skrev:Min fråga till dig, Skyline, är då följande: tror du på evolutionsteorin?

Jag vill minnas att du tidigare inte gjorde det (rätta mig om jag har fel); men du kanske har lärt dig...

Om jag tror på evotutionsteorin? Vad har det med saken att göra?  :shock:  Miles, var hygglig och förklara dig.

( :? ) SKYLINE

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 17 sep 2007 20:35

Skyline skrev:
Algotezza skrev:Jag har fått ta del av andras perspetkiv på ditt och datt om ett och annat, vilket jag verklgien uppskattat. Har inte direkt fått nya åsikter men ibland modifierat de gamla. Alltid intressant med en dialog. Pajkastning inte fel om man känner för det. Är aktiv på olika fora där jag kan ge uttryck åt olika fasetter av min personlighet. Mycket nöjd!

A

Bra svar Algo. Det var ett liknande sådant jag var ute efter.

miles davis skrev:Min fråga till dig, Skyline, är då följande: tror du på evolutionsteorin?

Om jag tror på evotutionsteorin? Vad har det med saken att göra?  :shock:  Miles, var hygglig och förklara dig.

( :? ) SKYLINE

Jag har levt i ca trettiofem år med mitt filosofiintresse utan att möta övermånga att snacka med IRL! Tacksam för nätet!

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inläggav JemyM » 17 sep 2007 20:50

Bild
"Great minds discuss ideas; Average minds discuss events; Small minds discuss people." - Eleanor Roosevelt

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 17 sep 2007 23:29

Algotezza skrev:[
Jag har levt i ca trettiofem år med mitt filosofiintresse utan att möta övermånga att snacka med IRL! Tacksam för nätet!

A

Ja, det ligger väl mycket i det. Klart det är skönt att lufta sina tankar och bolla teorier och definitioner med likasinnade.

Finns det inga filosofiklubbar o liknande?  :D  

SKYLINE

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 sep 2007 08:15

Skyline skrev:
Algotezza skrev:[

A

Ja, det ligger väl mycket i det. Klart det är skönt att lufta sina tankar och bolla teorier och definitioner med likasinnade.

Finns det inga filosofiklubbar o liknande?  :D  

SKYLINE

Ladislaus Horatius (han heter så) i Lund anordnade ett tag Café Sofi som jag och min äldste son gick på vid ett tillfälle, men sedan lades verksamheten ner. Det var  rätt kul: regeln var eget tänkande, inga citat från kända filosofer, ingen namedropping. Temat den gången på Café Brunius i Lund, där vi höll till, var "Förväntan". Annars vet jag inte om det finns så mycket filosofiska diskussionsklubbar här i Lund - kanske på nationerna, men dem är jag ju lite för gammal för...

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 19 sep 2007 19:40

Du kan inte gissa hur mycket FF har get mig.
I både tankar och vishet.
Det har alltid funnits folk här som är beredda att lyssna på en ibland rätt dumma ide, och sedan kunna ge bra svar.

och sedan även kunna ta del av andras ideer, och tankar.
Så man kan utvecklas som människa.

MVH FIG
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

Användarvisningsbild
tomtefader

Inläggav tomtefader » 19 sep 2007 21:15

Har FF gett mig någonting?

FF har gett mig ett liv, om än ett passivt sådant.
"Jag har talat" - Okänd

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 19 sep 2007 22:10

tomtefader skrev:Har FF gett mig någonting?

FF har gett mig ett liv, om än ett passivt sådant.

Haha,

-narr-

Angelina

Inläggav Angelina » 20 sep 2007 03:52

Filosofiforum har gett mig vatten på min kvarn.

*love*

Återgå till "Tankar och känslor"