en lärare sa en gång till mig att människor identifierar sig med de som är dumma mot dom.
Bra att veta om man är inne för att sinnescracka någon!
Sinnescracking
Moderator: Moderatorgruppen
-
Phileas Fogg
- Avstängd
De börjar bete sig som de som har varit dumma mot dem.
Att Judarna blev tillsagda att ta väl hand om hundarna när det kom till sverige från tyskland är en sak. Men att de flesta judar som flydde från kriget är ruggit elak mot sina egna barn - De håller det dock väldigt hemligt!
Visserligen vill jag inte rota i andras familjeangelägenheter. Men ett judiskt barn får ofta höra "Du ska underordna dig" Precis det som hitler sa till sina fångar är något som måste komma fram. Inte bara för att judarna ska kunna förlåta för att såren ska läkas, utan för att deras barn ska sluta vara precis likadana som treblinkas väktare!
I takt med att saker och ting förlåts och glömms bort så börjar tredje generationen judar, efter kriget, att bli "kaxiga" igen. Det beteende som Hitler en gång störde sig på! Bättre det än att hatiska människor kräver att alla ska underordna sig dem!
Sinnescracking:
Jag kallar dig "bög" nog många gånger och är allmänt dum mot dig - du kallar någon annan "bög" precis som du har blivit inlärd. Alla skrattar åt dig, och du sätts i finkan där du inser att det var verkligen du som var bög utan att för den delen någonsin har varit det!!!
Sinnescracking till största del
Att Judarna blev tillsagda att ta väl hand om hundarna när det kom till sverige från tyskland är en sak. Men att de flesta judar som flydde från kriget är ruggit elak mot sina egna barn - De håller det dock väldigt hemligt!
Visserligen vill jag inte rota i andras familjeangelägenheter. Men ett judiskt barn får ofta höra "Du ska underordna dig" Precis det som hitler sa till sina fångar är något som måste komma fram. Inte bara för att judarna ska kunna förlåta för att såren ska läkas, utan för att deras barn ska sluta vara precis likadana som treblinkas väktare!
I takt med att saker och ting förlåts och glömms bort så börjar tredje generationen judar, efter kriget, att bli "kaxiga" igen. Det beteende som Hitler en gång störde sig på! Bättre det än att hatiska människor kräver att alla ska underordna sig dem!
Sinnescracking:
Jag kallar dig "bög" nog många gånger och är allmänt dum mot dig - du kallar någon annan "bög" precis som du har blivit inlärd. Alla skrattar åt dig, och du sätts i finkan där du inser att det var verkligen du som var bög utan att för den delen någonsin har varit det!!!
Sinnescracking till största del
- Avantgardet
Tycker du verkar lite barnslig Phileas Fogg. Och din sinnescracking är väl, åtminstone som det framstår för mig, inget annat än en variant av manipulation. Vad som är väsentligt i din analys av beteenden är "status" och "makt", men själv tycker jag inte att man ska stirra sig blind på dessa fenomen. Istället borde du fråga dig vad som är "rätt" och vad som är "fel", vad det ena och det andra leder till. Det är ett rimligt krav att ställa på någon som utrustats med ett "förnuft". Att du dock fokuserar på denna ensidiga maktanalys säger något, vill jag hävda, om hur du själv upplever världen omkring dig. I en annan tråd skrev du om att "vända andra kinden till", som ett slags mentalt budoknep. Där tyckte jag du var rätt ute, men tyvärr stannade du också där vid denna ytliga "maktanalys". Vad vill du åstadkomma? Att åstadkomma är en sak, vad man åstadkommer en annan. Finns en hel uppsjö utav manipulationshandböcker idag, det har på senare tid vuxit fram flera olika genrer för sådan litteratur med allt mer utstuderade metoder. Jag ser emellertid inget annat än en ihålig pappfigur i den som styr utan substans (dirigera den som har nåt på hjärtat, vi andra kan knipa). Vissa har varit med och låter sig inte luras så lätt. Därför kommer du till och från få möta blickar från marginalen, från såna som mig, som står och fnissar åt hur taskigt utrustad du är som måste ta till andra som hjälpmedel. Det är "maktens" (j)anusansikte, om du så vill.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Avantgardet skrev:Tycker du verkar lite barnslig Phileas Fogg. Och din sinnescracking är väl, åtminstone som det framstår för mig, inget annat än en variant av manipulation. Vad som är väsentligt i din analys av beteenden är "status" och "makt", men själv tycker jag inte att man ska stirra sig blind på dessa fenomen. Istället borde du fråga dig vad som är "rätt" och vad som är "fel", vad det ena och det andra leder till. Det är ett rimligt krav att ställa på någon som utrustats med ett "förnuft". Att du dock fokuserar på denna ensidiga maktanalys säger något, vill jag hävda, om hur du själv upplever världen omkring dig. I en annan tråd skrev du om att "vända andra kinden till", som ett slags mentalt budoknep. Där tyckte jag du var rätt ute, men tyvärr stannade du också där vid denna ytliga "maktanalys". Vad vill du åstadkomma? Att åstadkomma är en sak, vad man åstadkommer en annan. Finns en hel uppsjö utav manipulationshandböcker idag, det har på senare tid vuxit fram flera olika genrer för sådan litteratur med allt mer utstuderade metoder. Jag ser emellertid inget annat än en ihålig pappfigur i den som styr utan substans (dirigera den som har nåt på hjärtat, vi andra kan knipa). Vissa har varit med och låter sig inte luras så lätt. Därför kommer du till och från få möta blickar från marginalen, från såna som mig, som står och fnissar åt hur taskigt utrustad du är som måste ta till andra som hjälpmedel. Det är "maktens" (j)anusansikte, om du så vill.
fanfar
min verklighet är inte din
-
Phileas Fogg
- Avstängd
Återgå till "Tankar och känslor"