Har ni tänkt på...

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Har ni tänkt på...

Inläggav Algotezza » 24 apr 2009 10:38

...att toarullarna blir allt smalare? Kolla toarullshållaren och jämför med rullen! Finns ett glapp på ett par cm där!

.... att vanligt matbröd har alltmer fjantiga namn (ej fantasifulla) som ÄNTLIGEN, JAVISST, GRÄDDAD LÄNGTAN. De kan inte bara heta limpa, fint bröd, grovt bröd längre. Vad är det för värld vi lever i? Fan ta Sif-Ulla!

... att potentialitet och möjlighet ofta väger tyngre än verklighet och fakticitet (vid jobbintervjuer frågas ej längre: Vad har du gjort? utan Vad vill du? Vad har du för potentialitet?) Vad har du för visioner?

... att detta att ta sitt ansvar för politiker och höga tjänstemän idag närmast betyder att inte göra det...

... att domen mot Pirate Bay är för jävig!

... att mediaindustrin desperat försöker vända riktning på ett hangarfartyg med en roddbåt och ett gäng skrikande nissar som håller på att välta ekan ...

Fredagstänker Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Sun Ra

Inläggav Sun Ra » 24 apr 2009 12:41

...att vi idag kan namnen och känna igen ansikten på människor som bor på andra sidan jorden (se: ex. USA - kändisar) men inte våra närmaste grannar i vårt egna område.

...att godispåsar har blivit större, men innehållet de samma alt. mindre

...att den nya enkronan som skall lanseras är ful

...att det inte längre är glas i kycklingar (eller?)
I do not come to you as Reality, I come to you as a Myth

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 apr 2009 14:30

... att det är 80 - 90 % kyckling i kycklingfiléer. Resten är vatten. Det märker ni när ni steker dem. Ät dem därför råa, frysta, eller inte alls.

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

transversal

Inläggav transversal » 24 apr 2009 16:24

... att en trekulors våfflelstrut nu kostar femtio pix! Vafan?!?

Användarvisningsbild
Pho-ku

Inläggav Pho-ku » 24 apr 2009 19:47

... att det just rusade förbi 2 ambulanser, 9 polisbilar och 2 mc-poliser nere på gatan, det är annat än fågelkvitter en är van att vakna upp till.

... att ju närmare vi människor går tillbaks till ett "naturligt" levende, desto större chans är det att vi dräper varandra.

... att vi egentligen inte vill detta.
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 24 apr 2009 22:41

Pho-ku skrev:...

... att ju närmare vi människor går tillbaks till ett "naturligt" levende, desto större chans är det att vi dräper varandra.

Varför tror du detta? Själv anser jag att ditt antagande emotsäger sig självt, för hade det stämt, så borde alla primater ha utrotat sig själva vid detta laget.   :)
Själv tror jag att människorna hade k_ullat betydligt oftare samt till och med varit mer avslappnade och accepterande mot sina medmänniskor. :wink:
Med tanke på att du satte naturligt inom citattecken, så tolkar jag detta som att du menar att våra liv just nu inte  är särskilt naturliga, vilket får mig att undra, vem vill du mörda? 8)

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 25 apr 2009 00:46

transversal skrev:... att en trekulors våfflelstrut nu kostar femtio pix! Vafan?!?

Va? Rysk kaviar-kulor?

Jag tog en en-kulas på fiket med stössel för 19 spänn. Tror trekulan låg strax över 25.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
kWee

Inläggav kWee » 26 apr 2009 10:06

...att vi bara är en del av en stor ekonomisk maskin som inte har ett uns respekt för humanistiska värden. 'bläää'

Användarvisningsbild
Pho-ku

Inläggav Pho-ku » 26 apr 2009 10:19

Zokrates skrev:
Pho-ku skrev:...

Varför tror du detta? Själv anser jag att ditt antagande emotsäger sig självt, för hade det stämt, så borde alla primater ha utrotat sig själva vid detta laget.   :)
Själv tror jag att människorna hade k_ullat betydligt oftare samt till och med varit mer avslappnade och accepterande mot sina medmänniskor. :wink:
Med tanke på att du satte naturligt inom citattecken, så tolkar jag detta som att du menar att våra liv just nu inte  är särskilt naturliga, vilket får mig att undra, vem vill du mörda? 8)

Tja, varför har denna tanke slagit mig?

Jag har tänkt en del på sistone om att det finns de som propagerar för dessa tankar. Sedan har jag tittat på naturen, och att komma fram till att fler hade fått sätta livet till om vi inte hade haft några konstruerade lagar, moralkoder, osv. tycker mig inte särskilt motsägelsefullt. Förvisso känns det som att strida emot naturen, på något vis?  Sedan nämnde jag aldrig något om utrotning. Att sedan jämföra människan med övriga primater känns inte riktigt rätt.

Det låter som om du tror att vi skulle bli bättre människor? Varför tror du detta?

Vad som sedan är rätt/fel, naturligt/artificiellt är ju en annan diskussion.

Jag har inte för avsikt att mörda någon, jag är en god människa, tyvärr är inte alla lika goda som jag! :)
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.

– Deleuze

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 26 apr 2009 12:52

Pho-ku skrev:Sedan har jag tittat på naturen, och att komma fram till att fler hade fått sätta livet till om vi inte hade haft några konstruerade lagar, moralkoder, osv. tycker mig inte särskilt motsägelsefullt....

Det är inte en annan diskussion, det du menar med konstruerade lagar, moralkoder osv, verkar till en stor del vara ett naturligt inslag hos alla djurarter, det tycks inte alls vara så onaturligt med en del grundlagar, regler, för hur man skall bete sig inom olika arter, vilket även borde gälla människan. Att vi därpå utöver dessa naturliga förhållningssätt har konstruerat fler lagar som går emot eller kräver mer av individen är en annan sak, som jag visst kan hålla med om är både motsägelsefullt och framförallt onaturligt, men till skillnad från dig tror jag att vårt nuvarande system, dräper fler människor än om vi haft ett mer primitivt.  :(

Användarvisningsbild
Pho-ku

Inläggav Pho-ku » 26 apr 2009 13:44

Zokrates skrev:
Pho-ku skrev:Sedan har jag tittat på naturen, och att komma fram till att fler hade fått sätta livet till om vi inte hade haft några konstruerade lagar, moralkoder, osv. tycker mig inte särskilt motsägelsefullt....

Det är inte en annan diskussion, det du menar med konstruerade lagar, moralkoder osv, verkar till en stor del vara ett naturligt inslag hos alla djurarter, det tycks inte alls vara så onaturligt med en del grundlagar, regler, för hur man skall bete sig inom olika arter, vilket även borde gälla människan. Att vi därpå utöver dessa naturliga förhållningssätt har konstruerat fler lagar som går emot eller kräver mer av individen är en annan sak, som jag visst kan hålla med om är både motsägelsefullt och framförallt onaturligt, men till skillnad från dig tror jag att vårt nuvarande system, dräper fler människor än om vi haft ett mer primitivt.  :(

Du har rätt, visst hör det till samma diskussion. Å andra sidan blir det ju än mer problematiskt om vi ska exkludera det du (och även jag) har invändningar emot, från begreppet "naturligt", åter igen uppstår frågan om vad som är naturligt, och icke naturligt.

Kanske är det en naturlig (mänsklig) process som monteras upp, för att sedan monteras ned, och sedan ta lärdom av de felsteg som begicks.

Om vi ser det från följande perspektiv, kanske du förstår de tankar jag har omkring det jag talat om, lite bättre. Vi alla ska dö, vi alla vill inte dö, vi vill leva ett långt och lyckligt liv, det är den allmänna uppfattningen. Att dö, är något naturligt. Jag tror vi kommer röra oss så långt bort ifrån naturen, och döden - just för att undvika döden. Således mina tankar om att ju närmare det naturliga vi lever desto mer död omkring oss.

Jag har heller inte satt in det i någon slags jämförelse om vårat nuvarande system, snarare vad vi är på väg emot.

– Deleuze

Användarvisningsbild
Sun Ra

Inläggav Sun Ra » 26 apr 2009 14:07

Måste... fråga... om detta naturliga.
Hur kan människan som ÄR naturlig göra något onaturligt. Hur kan något format utifrån det naturliga vara onaturligt - vart kommer den onaturliga "elementet" in i den naturliga verkligheten?
I do not come to you as Reality, I come to you as a Myth

Användarvisningsbild
Pho-ku

Inläggav Pho-ku » 26 apr 2009 14:29

Sun Ra skrev:Måste... fråga... om detta naturliga.
Hur kan människan som ÄR naturlig göra något onaturligt. Hur kan något format utifrån det naturliga vara onaturligt - vart kommer den onaturliga "elementet" in i den naturliga verkligheten?

Viktig fråga anser jag. Är konstgjord befruktning onaturligt? Är artificiell intelligens naturlig? Det viktiga är väl att tala om konsekvenserna, inte huruvida det är naturligt eller onaturligt.

I just detta fallet talar vi väl om något slags förhållningssätt som är i enlighet med "naturen där ute". Om man kan säga så.

Intressant läsning:
http://volokh.com/2003_03_23_volokh_arc ... #200055515

– Deleuze

J R Auk

Inläggav J R Auk » 26 apr 2009 21:38

Algotezza skrev:... att det är 80 - 90 % kyckling i kycklingfiléer. Resten är vatten. Det märker ni när ni steker dem. Ät dem därför råa, frysta, eller inte alls.

Algotezza

....att Algotezza äter lyxkyckling med 10-30 % mer kyckling än i den mindre lyxiga?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 27 apr 2009 09:35

... att Algotezza består till 90% av vatten?
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Återgå till "Tankar och känslor"