Min största prestationsångest är att jag måste finna värden för min vilja. Fy fan vilken förbannelse!
Med risk att jag missförsått dig:
Det är en klur djävel, men när man väl knäcker nöten så är den ofta mer uppenbar, och alltid legat närmare än man någonsin tidigare vågat inse.
Jag känner att det ofta handlar om just att
våga inse för vad man redan står för. Att man håller tillbaka på grund av att man upplever att omgivningen är "finare i kanten". Att man helt enkelt har för höga krav på sig själv, att man tycker att man "borde" vara mer ädel än man är.
Ett klassiskt problem för idealister. Det handlar om att man projicerar ut förväntingar på att andra att de ska dömma en för att inte vara tillräckligt dygdig om man själv inte lever upp till sina egna höga ideal - men man upplever inte att dessa ideal är något man egentligen projicerar på andra (det kan antagligen vara så att de omrimliga idealen man har, bygger på interaktion från omgivningen, men poängen är att den enda som går runt och upprätthåller dem - egentligen - är man själv, och detta är något man t.ex. kan inse av att resa mycket).
Så mitt förslag är att du vågar erkänner för sig själv vad du
egentligen tycker och detta kräver då samtidigt att du inte bara erkänner detta för dig själv, utan även samtidigt för andra människor.
Att du
vågar vara en sämre människa, dvs att du vågar vara
vem du är, istället för
vem du bör vara.
När du vågar detta, inser du att du får "förnyad styrka".
Denna nöt är, t.ex. något som personer som Anna Anka, sedan lång tillbaka har knäckt. Det handlar om att våga vara riktigt realistisk.
...
Det idealisten gör, är alltså att se sambandet mellan (eget) ideal och rollen (jämtemot andra), och det är detta som gör att idealistens agerande är rättvist, men samtidigt hycklande - att han aldrig får kontakt med sin egen vilja och därför aldrig är genuint lycklig utan går runt med en falsk uppblåst moraliserande och självgod stolthet.
Det realisten gör, är att skita i att försöka leva upp till något ideal, och istället godtyckligt välja de roller som behövs för stunden (dvs. välja kappan efter vinden), och det är samtidigt detta som gör realistens agerande avsmakligt, och att han ofta måste dölja sin egen historia - trots att den lett honom till framgång.
forgiveness to guilt, acceptance to rejection, love to hate, listening to talking, allowance to resistance, peace to disharmony