Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 15 jun 2021 11:43

klorofyll skrev:https://www.expressen.se/debatt/sank-de-teoretiska-kraven-for-skolans-forlorare/

Många utan tillräckliga betyg i skolan - vems problem?


Föräldrarnas, elevernas, skolans och samhällets problem.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 15 jun 2021 18:23

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:https://www.expressen.se/debatt/sank-de-teoretiska-kraven-for-skolans-forlorare/

Många utan tillräckliga betyg i skolan - vems problem?


Föräldrarnas, elevernas, skolans och samhällets problem.

Om man blir kriminell så skadar man ju ofta andra mer än man skadar sig själv, rent ekonomiskt...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 15 jun 2021 19:44

Gick in på Svenska spel och satte en slant på Europatipset. Länge sedan nu jag tippade och satt och plitade ner 100 rader. Jag hittade då på enkla blocksystem som faktiskt fungerade bra och gav vinst ofta. Numera kan man ställa in och bestämma hur speldatorn skall reducera de tippade matcherna. Vi får se hur det går, 13 matcher som i gamla stryktipset. Sverige - Slovakien har jag som exempel fördelningen 57% vinst, 33% oavgjort och 10% vinst för Slovakien. Kanske för optimistiskt? Har ni prövat? Nej, ni spelar inte?
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 16 jun 2021 07:10

Pilatus skrev:Gick in på Svenska spel och satte en slant på Europatipset. Länge sedan nu jag tippade och satt och plitade ner 100 rader. Jag hittade då på enkla blocksystem som faktiskt fungerade bra och gav vinst ofta. Numera kan man ställa in och bestämma hur speldatorn skall reducera de tippade matcherna. Vi får se hur det går, 13 matcher som i gamla stryktipset. Sverige - Slovakien har jag som exempel fördelningen 57% vinst, 33% oavgjort och 10% vinst för Slovakien. Kanske för optimistiskt? Har ni prövat? Nej, ni spelar inte?

Spelar bara på en annan sport nuförtiden. Men i min fotbollstittarålder, tipsextras, Liverpools storhetsdagar, så spelade jag stryktips. Har väl varit med på nåt VM-tips, som nån på jobbet administrerat, men jag har så dålig koll på lagen numer så jag har inte hoppat på. Yarmolenko har snyggaste målet hittills.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 16 jun 2021 09:29

Pilatus skrev:Gick in på Svenska spel och satte en slant på Europatipset. Länge sedan nu jag tippade och satt och plitade ner 100 rader. Jag hittade då på enkla blocksystem som faktiskt fungerade bra och gav vinst ofta. Numera kan man ställa in och bestämma hur speldatorn skall reducera de tippade matcherna. Vi får se hur det går, 13 matcher som i gamla stryktipset. Sverige - Slovakien har jag som exempel fördelningen 57% vinst, 33% oavgjort och 10% vinst för Slovakien. Kanske för optimistiskt? Har ni prövat? Nej, ni spelar inte?


Jag brukar ha tur i spel och lotterier och sånt så egentligen borde jag väl spela mer.
Jag minns en gång i 20-årsåldern när jag pratade med en jobbarkompis om stryktips. Han hade haft tretton rätt en gång och berättade att första gången han lämnade in ett 64-raderssystem så slog det in. Han vann en skaplig påse med pengar. 25000 var mycket pengar på den tiden.
Jag blev inspirerad så när jag kom hem gjorde jag också ett 64-raderssysstem och se på fan det slog in för mig också.
Jag vann bara drygt hälften så mycket som han men det var kul i alla fall. Efter det här så brukade jag tippa stryktips och se på tipsextra på lördagarna ett tag med obetydlig framgång.
Nu var det länge sen jag spelade över huvud taget. Allt har sin tid.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 16 jun 2021 09:46

xion skrev:Han hade haft tretton rätt en gång och berättade att första gången han lämnade in ett 64-raderssystem så slog det in.

Visst, det visar att det inte är ett omöjligt slumpsystem där det är statistiskt omöjligt att få tillbaks vad som satsas. På den tiden jag tippade utgick jag från Vi tippa och ett eget-konstruerat blocksystem, med åtta rätt i utgångsraden blev det nästan alltid vinst. Problemet är förstås att många andra också får tolv och tretton rätt en sådan vecka. Vi får se om det ger någonting, är systemet för dyrt, dvs att Svenska spel endast ger tillbaks 30% i vinst så ledsnar man fort. Det blir statistiskt sett mycket svårt att få det att gå runt.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 16 jun 2021 12:58

Jag spelar på travet i stort sett dagligen. Jag har ett eget program som laddar ner startlistor och resultatlistor från ATG.
Sen rankar programmet hästarna i ett lopp rent statistiskt. Jag har starter och resultat från alla banor, alla lopp, alla hästar i min databas från år 2000 och framåt, så statistiken bygger på drygt 3 miljoner starter.
Programmets rankning är rätt hyfsad men den slutliga rankningen måste jag göra själv. Det finns stora individuella skillnader mellan hästarna, t.ex. är spår ett bra förutsatt att hästen är startsnabb men vissa hästar är tröga ut och då blir första spåret istället en fälla. Jag har därför statistik på hästens startsnabbhet. Sen finns massa annat som jag har statistik över, hur ofta galopperar hästen, hur klarar den distansen, etc.

Om jag har vunnit? Jag har fått in några halvfeta vinster på 30k – 50k. Men ärligt talat så ligger jag nog på minus totalt.
Det finns en möjlighet på ATG:s sida att se hur spelandet har gått de senaste 12 månader, kollade en gång för några år sen och de visade sej att jag hade gått minus 20k.
Tänker aldrig mer kolla detta! Jag trivs i min illusion att jag är en vinnare.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 16 jun 2021 15:12

Köper bara skraplotter. Har vunnit tiotusen en gång och en tusenlapp flera ggr. Visst, simpelt. Men kul när man vinner.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 17 jun 2021 05:08

hakkapeliitta skrev:Jag spelar på travet i stort sett dagligen. Jag har ett eget program som laddar ner startlistor och resultatlistor från ATG.
Sen rankar programmet hästarna i ett lopp rent statistiskt. Jag har starter och resultat från alla banor, alla lopp, alla hästar i min databas från år 2000 och framåt, så statistiken bygger på drygt 3 miljoner starter.
Programmets rankning är rätt hyfsad men den slutliga rankningen måste jag göra själv. Det finns stora individuella skillnader mellan hästarna, t.ex. är spår ett bra förutsatt att hästen är startsnabb men vissa hästar är tröga ut och då blir första spåret istället en fälla. Jag har därför statistik på hästens startsnabbhet. Sen finns massa annat som jag har statistik över, hur ofta galopperar hästen, hur klarar den distansen, etc.

Om jag har vunnit? Jag har fått in några halvfeta vinster på 30k – 50k. Men ärligt talat så ligger jag nog på minus totalt.
Det finns en möjlighet på ATG:s sida att se hur spelandet har gått de senaste 12 månader, kollade en gång för några år sen och de visade sej att jag hade gått minus 20k.
Tänker aldrig mer kolla detta! Jag trivs i min illusion att jag är en vinnare.

Jag har försökt lite med aktier, det har inte gått så bra, hittils... Intressant text:

https://blogg.avanza.se/hur-lang-tid-ta ... on-kronor/

Jag tycker att det är värst när man känner att man tappar kontrollen..

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Vad tänker du på?

Inläggav iris » 17 jun 2021 05:12

Jag tänker på att det är dags för mig att dra mig tillbaka från detta - antifilosofiforumet med en godtycklig moderering där en invid (förmodligen den enda med studier inom filosofi) ständigt väljs ut för att tas bort när chattandet i trådarna och fullständigt ovidkommande kommentarer får stå.

Så jag tackar denna klubb för inbördes beundran och chattande utan relevans med filosofi för den korta märkliga stund jag har haft bland er och känner att de (efter nedslag i andra forum där det påstås diskuteras filosofi men medlemmarna inget kan om ämnena eller är intresserade att få nya insikter) många nya besökande som fanns under den korta korta period en smula filosofi diskuterades ,relativt seriöst, är av totalt ointresse för detta forum.
Då medlemmar som är stamgäster i den här klubben inte klarade av - vid nästintill något tillfälle - att hålla sig inom ramen för vad som diskuterades följde även jag till slut ert goda exempel och alla de nykomna gästerna ni hade under en mycket kort period för några veckor sedan - försvann.
Rätt så.
Lycka till med chattandet, oförmåga att kunna förstå filosofi och vad ni har för slags föreställningar om vad filosofi är (som det aldrig varit) men jag tackar för mig.
Ni fick mig att tröttna totalt efter de ständiga "ensidiga förutfattade meningar på grund av ren okunskap om sak -modererande".
Good job there!
:lol:

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 17 jun 2021 07:20

Det var ju synd
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Illusionen » 17 jun 2021 07:40

iris skrev:Jag tänker på att det är dags för mig att dra mig tillbaka från detta - antifilosofiforumet med en godtycklig moderering där en invid (förmodligen den enda med studier inom filosofi) ständigt väljs ut för att tas bort när chattandet i trådarna och fullständigt ovidkommande kommentarer får stå.

Så jag tackar denna klubb för inbördes beundran och chattande utan relevans med filosofi för den korta märkliga stund jag har haft bland er och känner att de (efter nedslag i andra forum där det påstås diskuteras filosofi men medlemmarna inget kan om ämnena eller är intresserade att få nya insikter) många nya besökande som fanns under den korta korta period en smula filosofi diskuterades ,relativt seriöst, är av totalt ointresse för detta forum.
Då medlemmar som är stamgäster i den här klubben inte klarade av - vid nästintill något tillfälle - att hålla sig inom ramen för vad som diskuterades följde även jag till slut ert goda exempel och alla de nykomna gästerna ni hade under en mycket kort period för några veckor sedan - försvann.
Rätt så.
Lycka till med chattandet, oförmåga att kunna förstå filosofi och vad ni har för slags föreställningar om vad filosofi är (som det aldrig varit) men jag tackar för mig.
Ni fick mig att tröttna totalt efter de ständiga "ensidiga förutfattade meningar på grund av ren okunskap om sak -modererande".
Good job there!
:lol:


I stort delar jag din kritik Iris, men det är tyvärr kännetecknande för forum där man tillåts skriva anonymt.
Anonymiteten får till konsekvens att man kan tillåta sig avvika från ämnet och/eller skriva i princip vilka
oförskämdheter som helst, utan att bli tillrättavisad av moderator.
Möjligheten att skriva anonymt lockar givetvis även till sig en viss kategori besserwissers.
Notera att de som ägnar sig åt detta sällan bidragit med något väsentligt/intressant själva.
Anonymiteten har diskuterats tidigare i tråden, men responsen har tyvärr uteblivit. Vi ska då inte förvänta
oss så mycket mer än fortsatt godtyckligt tyckande, kryddat med div obestyrkta påståenden.

Den 25 nov 2020 skrev jag t ex citat,
”Av mina föregående inlägg framgår att jag personligen värdesätter när skribenter har kuraget att
underteckna med sitt verkliga namn.
Jag är även av uppfattningen att forumet kvalitetsmässigt skulle må bra av detta, liksom att
vulgära, kränkande, hädande och stötande inlägg därigenom sannolikt spontant skulle upphöra.
Är avsikten att påverka läsaren i något avseende, finns det även skäl att efterfråga anledningen
till varför läsaren skall låta sig påverkas av något som en anonym författare hävdar.
Anonymitet, i kombination med brist på saklighet, bidrar ant även till att antalet skribenter
successivt tunnas ut allt mer. Av ren självbevarelsedrift, borde forumet vara mer lyhört.”

/ Bengt Hj Törnblom

Pax vobiscum

https://www.youtube.com/watch?v=SAZ7euewPTk
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 17 jun 2021 09:31

iris skrev:Jag tänker på att det är dags för mig att dra mig tillbaka från detta - antifilosofiforumet med en godtycklig moderering där en invid (förmodligen den enda med studier inom filosofi) ständigt väljs ut för att tas bort när chattandet i trådarna och fullständigt ovidkommande kommentarer får stå.

Så jag tackar denna klubb för inbördes beundran och chattande utan relevans med filosofi för den korta märkliga stund jag har haft bland er och känner att de (efter nedslag i andra forum där det påstås diskuteras filosofi men medlemmarna inget kan om ämnena eller är intresserade att få nya insikter) många nya besökande som fanns under den korta korta period en smula filosofi diskuterades ,relativt seriöst, är av totalt ointresse för detta forum.
Då medlemmar som är stamgäster i den här klubben inte klarade av - vid nästintill något tillfälle - att hålla sig inom ramen för vad som diskuterades följde även jag till slut ert goda exempel och alla de nykomna gästerna ni hade under en mycket kort period för några veckor sedan - försvann.
Rätt så.
Lycka till med chattandet, oförmåga att kunna förstå filosofi och vad ni har för slags föreställningar om vad filosofi är (som det aldrig varit) men jag tackar för mig.
Ni fick mig att tröttna totalt efter de ständiga "ensidiga förutfattade meningar på grund av ren okunskap om sak -modererande".
Good job there!
:lol:



Tack för den här tiden.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 17 jun 2021 10:11

iris skrev:Jag tänker på att det är dags för mig att dra mig tillbaka från detta ...

Du har säkert rätt i din kritik mot forumets deltagare, det finns inga formella krav för att få delta och lägga fram sina argument här. Därmed blir det ett och annat inlägg som avviker i kvalitet och från trådens ämne. Jag skall inte argumentera om detta. Vi kommer att sakna din energi och kunskaper om Kants filosofi.
Jag tror att vi alla på detta forum hoppas att du skall få en trevlig sommar, iris. :smt049
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 17 jun 2021 10:27

Illusionen skrev:I stort delar jag din kritik Iris, men det är tyvärr kännetecknande för forum där man tillåts skriva anonymt.

iris skrev ju anonymt, illusionen. Och det kan ju finnas fler skäl till att deltagare vill vara anonyma än att åtnjuta friheten från ansvar. Det iris vänder sig emot är nivån och okunnigheten i vårt sätt att argumentera. Om hennes kritik alltid är berättigad vet jag inte, men säkert har hon rätt ibland. Vi får ägna litet mer tid att läsa filosofi, t ex tillägna oss gymnasiets kurs i filosofi. Det kunde ju vara något!
Moderator


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster