Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Hubert
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 jan 2024 21:52

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Hubert » 15 apr 2024 17:38

Tänk att någon orkar tänka på det här - på ett filosofiforum!
Illusionen skrev:Antal visningar senaste dygnet,
Tråden ”Ett försök till kritik av deltakonceptet”…....1.296
Nu på fm är antalet visningar redan upp drygt +400.
Det verkar misstänkt, finns det en hund begravd här ?
Efter att ha testat några olika varianter/kombinationer på några olika trådar förefaller det
som att antalet redovisade visningar i stort stämmer ?

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1327
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Illusionen » 16 apr 2024 07:06

David H skrev:
Illusionen skrev:
David H skrev:
Nej, jag tror inte scannern favoriserar specifikt dina trådar. Däremot går det t ex att notera korrelation mellan antal visningar, och antal inlägg i en tråd, samt korrelation mellan tidpunkt då tråd startats och antal inlägg.


Tråden ”Ett försök till kritik av deltakonceptet” hade senaste dygnet 1.161 visningar, enligt angivna siffror.
Att dessa siffror skulle ha tillkommit p g a någon variant/form av ”korrelations-effekt” förefaller osannolikt,
såvida inte övriga trådar uppvisar likartade tendenser.

För mig personligen har antalet visningar varit det som motiverat mig att fortsätta skriva inlägg.
Frågan nu är om personerna ifråga existerar, eller rör det sig om en långsökt ”korrelations-effekt” ?
Jag har tolkat siffrorna som att det finns personer som i det tysta läst mina inlägg av intresse,
utan behov av att anonymt och återkommande offentligt betygsätta och nedvärdera det jag skriver.

Det kan inte ligga i Filosofiforums intresse att redovisa siffror, som det inte går att lita på.
Kan ni inte garantera att siffrorna är korrekta bör ni överväga att ta bort dem, då de är vilseledande.

Bengt Hj Törnblom / ”Illusionen”

Pax vobiscum.


Att det finns en del anonyma användare som ibland läser inlägg här råder det inget tvivel. Men sedan hur många personer? Hur aktivt läser personerna? Och är det viss typ av trådar som favoriseras bland icke-registrerade personer?

Detta är frågor som inte jag har exakta svar på. Den som vill skulle kunna undersöka frågan vetenskapligt, genom exempelvis statistisk analys av antal visningar på inlägg
(Upptäcka avvikelser från normalfördelning) i kombination med annan undersökningsmetod.
Utan att själv ha gjort någon sådan undersökning, är min spontana bedömning dock att det här forumets inverkan på personer som inte själva skriver här inte är särskilt betydelsefull

Gällande siffran om antalet visningar så kommer det från företaget som skapat forum dvs phpBB, och det är inget som Filosofiforum själv hittat på. Jag skulle dock kunna undersöka om det finns möjlighet att avaktivera den funktionen

Ursäkta att jag är lite envis här, orsaken är att siffrorna utgör motivering i mitt fall.

Antal visningar senaste dygnet,
Tråd: ”Ett försök till kritik av deltakonceptet”, > 1.200 visningar.
Jämnt utslaget över 20 timmar, 1200/20 = 60 visningar / tim = 1 visning / minut

Hur kommunikationen på nätet i detalj fungerar känner jag inte till.
Antag att det rör sig om ett ”handskaknings-förfarande” (order – kvittering).
Tillämpas någon form av kryptering (t ex via VPN) kan det ant inte uteslutas att
informationsutbytet därvid sker ”portionsvis” (i blockform).
Kan det vara så att FF:s ”visnings-räknare” räknar portioner/block ?

/ Illusionen
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

David H
Moderator
Inlägg: 5222
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 16 apr 2024 14:03

Illusionen skrev:Ursäkta att jag är lite envis här, orsaken är att siffrorna utgör motivering i mitt fall.

Antal visningar senaste dygnet,
Tråd: ”Ett försök till kritik av deltakonceptet”, > 1.200 visningar.
Jämnt utslaget över 20 timmar, 1200/20 = 60 visningar / tim = 1 visning / minut

Hur kommunikationen på nätet i detalj fungerar känner jag inte till.
Antag att det rör sig om ett ”handskaknings-förfarande” (order – kvittering).
Tillämpas någon form av kryptering (t ex via VPN) kan det ant inte uteslutas att
informationsutbytet därvid sker ”portionsvis” (i blockform).
Kan det vara så att FF:s ”visnings-räknare” räknar portioner/block ?

/ Illusionen


Jag är ingen expert på detta område...men min allmänna erfarenhet är att siffran om visningar kan vara väldigt opålitlig på internet. För att jag ska ta siffrorna på allvar behöver jag då någon mer logisk förklaring. Nu står det exempelvis att xions text "Borta för alltid" har 6741 visningar, vilket är mer än dubbelt så många som andra texter xion skrivit i samma kategori, texter som dessutom har flera kommentarer. Finns det någon logisk förklaring till att just den rubriken skulle ha så mycket högre klick-värde? Jag ser det inte. Visst, om det var någon tråd som länkats från annan plattform. Men gör man en google-sökning, så går det att notera att länkningar till filosofi-forum är närmast obefintliga, och de få gånger som det länkas till det här forumet är det sällan till specifika trådar. Alltså går det inte tydligt visa någon annan orsak till varför en tråd har fler visningar än någon annan tråd, så utgår jag från att det har att göra med bots.

Annars att äldre trådar och trådar med fler inlägg generellt har fler visningar är naturligt, eftersom dessa trådar uppdateras och således motiveras till nybesök från både användare och botar. Men att i övrigt bedöma intresse och popularitet för själva ämnet i viss tråd bara utifrån siffran om visningar, ställer jag mig tveksam till...det är en siffra som i sig inte ger tillräcklig grund för evidens.

Viktigaste vi har här på forumet tänker jag är varandra, vi som faktiskt aktivt deltar här. Är det andra som bara vill passivt läsa går det såklart också bra, men jag tror de skulle få ut mer av att visa närvaro, att på nåt vis göra sig själva hörda..om än bara med ett litet pip.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

xion
Inlägg: 3179
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 16 apr 2024 14:46

Googlar man på ordet filosofi så kommer filosofiforum.se sannolikt upp i listan.
Går man in (vilket är enkelt och lättillgängligt) så kanske man kollar om det finns några intressanta rubriker.
Konstigt att så många registrerar sig som medlemmar utan att skriva inlägg men det är väl enklast att bara läsa.
Det är uppenbart att vissa rubriker drar till sig mer intresse än andra. Googlar man på något som stämmer med en trådrubrik så kan detta locka till sig läsare den vägen.

När det gäller illusionens tråd så är nog värdet med den och orsaken till dess popularitet att den genererade så mycket intressanta diskussioner. Själva konceptet är det knappast någon som har begripit, (men man vet ju aldrig.)

David H
Moderator
Inlägg: 5222
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 16 apr 2024 15:07

Så här står det i administrationspanelen till forumet
“Robotar”, “spindlar” eller “crawlers” är automatiserade agenter som vanligtvis används av sökmotorer för att uppdatera sina databaser. Eftersom de sällan på ett korrekt sätt använder sig av sessioner så kan de förvanska besöksräknare, öka belastningen på servern, och ibland misslyckas med att indexera webbplatsen korrekt."
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Hubert
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 jan 2024 21:52

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Hubert » 16 apr 2024 16:43

Milda makter.
Igår vid 18-tiden registrerades 154493 visningar i tråden Roliga eller tänkvärda klipp på nätet. Nyss är visningarna +156000.
Vad drar filosofer för slutsats(er) av detta faktum?

David H
Moderator
Inlägg: 5222
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 16 apr 2024 18:28

Hubert skrev:Milda makter.
Igår vid 18-tiden registrerades 154493 visningar i tråden Roliga eller tänkvärda klipp på nätet. Nyss är visningarna +156000.
Vad drar filosofer för slutsats(er) av detta faktum?


Om ett träd faller i skogen utan att någon hör det, gör det då ett ljud?

Om en tråd får x antal nya visningar, men alla förblir helt och hållet tysta om dess innehåll - har visningarna då någon betydelse?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Hubert
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 jan 2024 21:52

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Hubert » 22 apr 2024 21:37

Såg nyss att Roliga och tänkvärda klipp har fått +11 000 träffar bara senaste veckan!

Hubert
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 jan 2024 21:52

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Hubert » 22 apr 2024 21:41

Är det skillnad på att vara roligt eller tänkvärd?

xion
Inlägg: 3179
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 23 apr 2024 06:41

Jag tänker på senaste "Idebyrån"
Anna Lindman hade samlat en kvinna en feminist och ytterligare en person.
Kvinnan intog en ståndpunkt som kvinna och som väl överensstämmer med YinYang.
Feministen ansåg sig vara människa, och poängterade det också. I själva verket var hon bara halv enligt YinYang.
Jag kom att tänka på "Sunes Jul" där han fick vara åsnebakdel.
(Kanske är vi åsnebakdelar allihop.) Det är först när vi förenas med en åsneframdel som vi blir "hel". (enl. YinYang v.s)
Kanske är det därför jag har så svårt för feminister och homosexuella. Enligt YinYang är dom bara hälfter. Somliga bakdelar andra framdelar. Alla är halvor. Det känns onaturligt och naturen har ju alltid rätt.
Sen tänkte jag på fysik/metafysik.
Jag undrar hur man ska placera dans? Är det fysik eller metafysik?
Själva koreografin är ju tänkt så den måste vara metafysik. Men rörelserna är ju fysiska.
Om man tänker på dansen Hambo, så börjar den med att man och kvinna håller varandra i handen under de första turerna. Därefter håller de om varandra under snurrandet och återgår därefter till att hålla i handen igen. En typisk YinYang-dans till skillnad från danser där man håller avstånd till varandra och dansar som om man vore entiteter.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18536
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 23 apr 2024 09:31

Hubert skrev:Är det skillnad på att vara roligt eller tänkvärd?



Tänkvärdheten kanske förhöjer roligheten - eller inte.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18536
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 23 apr 2024 09:38

xion skrev:Jag tänker på senaste "Idebyrån"
Anna Lindman hade samlat en kvinna en feminist och ytterligare en person.
Kvinnan intog en ståndpunkt som kvinna och som väl överensstämmer med YinYang.
Feministen ansåg sig vara människa, och poängterade det också. I själva verket var hon bara halv enligt YinYang.
Jag kom att tänka på "Sunes Jul" där han fick vara åsnebakdel.
(Kanske är vi åsnebakdelar allihop.) Det är först när vi förenas med en åsneframdel som vi blir "hel". (enl. YinYang v.s)
Kanske är det därför jag har så svårt för feminister och homosexuella. Enligt YinYang är dom bara hälfter. Somliga bakdelar andra framdelar. Alla är halvor. Det känns onaturligt och naturen har ju alltid rätt.
Sen tänkte jag på fysik/metafysik.
Jag undrar hur man ska placera dans? Är det fysik eller metafysik?
Själva koreografin är ju tänkt så den måste vara metafysik. Men rörelserna är ju fysiska.
Om man tänker på dansen Hambo, så börjar den med att man och kvinna håller varandra i handen under de första turerna. Därefter håller de om varandra under snurrandet och återgår därefter till att hålla i handen igen. En typisk YinYang-dans till skillnad från danser där man håller avstånd till varandra och dansar som om man vore entiteter.


Martinus menar ju att vi skall bli "dubbelpoliga" utan att för den skull bli hermafroditer. På vägen dit skall "alla bli homosexuella".

Månntro livet blir lika spännande i framtiden när det bara finns ett kön, "dubbelpolighet", "henkön"?

Jag dansade alla möjliga folkdanser på Studentdans och gick även på Hambobersån här i Lund. Men så träffade jag min fru som var helt ointresserad av dans. Kadrilj var också rätt kul men bäst var förstås rumedarran.

Min morfars morfar var skånsk speleman och en del av hans noter finns kvar i kopierad form. Originalen skänktes till Musikhistoriska museet.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18536
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 23 apr 2024 12:37

Jag funderar på vilken betydelse olika staters försök att styra har på det väder vi har idag. Klimatproblematiken kanske inte bara handlar om utsläpp av s.k. växthusgaser utan också om hur regnfattiga stater försöker fixa mer regn.

https://www.youtube.com/watch?v=6poezcyOaI0

https://www.youtube.com/watch?v=mYZlrHUsGqA

https://www.youtube.com/watch?v=gkVwQr9f4Iw
Algotezza aka Algotezza

xion
Inlägg: 3179
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 24 apr 2024 06:29

Algotezza skrev:
xion skrev:Jag tänker på senaste "Idebyrån"
Anna Lindman hade samlat en kvinna en feminist och ytterligare en person.
Kvinnan intog en ståndpunkt som kvinna och som väl överensstämmer med YinYang.
Feministen ansåg sig vara människa, och poängterade det också. I själva verket var hon bara halv enligt YinYang.
Jag kom att tänka på "Sunes Jul" där han fick vara åsnebakdel.
(Kanske är vi åsnebakdelar allihop.) Det är först när vi förenas med en åsneframdel som vi blir "hel". (enl. YinYang v.s)
Kanske är det därför jag har så svårt för feminister och homosexuella. Enligt YinYang är dom bara hälfter. Somliga bakdelar andra framdelar. Alla är halvor. Det känns onaturligt och naturen har ju alltid rätt.
Sen tänkte jag på fysik/metafysik.
Jag undrar hur man ska placera dans? Är det fysik eller metafysik?
Själva koreografin är ju tänkt så den måste vara metafysik. Men rörelserna är ju fysiska.
Om man tänker på dansen Hambo, så börjar den med att man och kvinna håller varandra i handen under de första turerna. Därefter håller de om varandra under snurrandet och återgår därefter till att hålla i handen igen. En typisk YinYang-dans till skillnad från danser där man håller avstånd till varandra och dansar som om man vore entiteter.


Martinus menar ju att vi skall bli "dubbelpoliga" utan att för den skull bli hermafroditer. På vägen dit skall "alla bli homosexuella".

Månntro livet blir lika spännande i framtiden när det bara finns ett kön, "dubbelpolighet", "henkön"?

Jag dansade alla möjliga folkdanser på Studentdans och gick även på Hambobersån här i Lund. Men så träffade jag min fru som var helt ointresserad av dans. Kadrilj var också rätt kul men bäst var förstås rumedarran.

Min morfars morfar var skånsk speleman och en del av hans noter finns kvar i kopierad form. Originalen skänktes till Musikhistoriska museet.


Då börjar vi närma oss Huxleys "Du sköna nya värld", där människan klonades för att passa till bestämda sysslor, familjen var avskaffad och sexualiteten bara var en drog bland andra droger.

Hubert
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 jan 2024 21:52

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Hubert » 24 apr 2024 20:26

Varför är det så att pensionsmyndigheten fortfarande har två, säger två dagar för utbetalning av pension?
Då på analoga tiden fanns det (kanske) skäl. Men idag?!
Allt är digitalt, online. Förr frågade farfar Tar ni kort? Idag frågar han Tar ni kontanter?
Maj månad 2024 får de födda första halvåret pensionen fredag 17, de födda andra halvan på måndagen 20 efter helgen.

Varför har digitala Sverige 2024 inte en gemensam dag för pensionsutbetalning?


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster