Waldorf

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Waldorf

Inläggav xion » 22 maj 2021 07:41

Om man tittar på den här serien så framgår det tydligt var Martinus kosmologi kommer ifrån.
Det är väldigt mycket av Rudolf Steiners antroposofi där, märker man.
Strävan efter andlighet, som man finner i religionerna också.
Andlighet kan inte sökas utanför oss. Den bär vi inom oss. I musik, poesi, konst, filosofi etc.
Andlighet handlar dessutom mycket om kommunikation. Genom språket kan tankar färdas från ett medvetande till ett annat.
Vad andlighet inte handlar om är däremot "andar".
Att andlighet skulle kunna sväva fritt tror jag inte på. Visserligen består vårt medvetande rent fysiskt av elektriska signaler men om dessa skulle kunna fortplanta fritt sig så är det inte längre andligt utan istället materiellt.
Religion är egentligen en slags falsk andlighet eftersom man tror sig kommunicera med något utanför vår värld.
Reinkarnation är inget annat än en rädsla för att släppa taget, att låta livet gå vidare utan oss.
Man kan möjligen leva vidare genom att skriva odödliga böcker, skriva odödlig poesi, musik etc.
Då lever man i någon mening vidare så länge någon finns kvar som kan ta del av detta.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Waldorf

Inläggav Anders » 22 maj 2021 09:33

Snackade telefon med farsgubben, har blivit ofta nu under coronan, och vi hade båda sett nåt avsnitt (den här huvudtomtens fru dör och han börjar tänka efter lite, sista?). Farsan berättade att de hade allvarliga planer på att stoppa in mig i en sån Waldorf, Kristofferskolan. Till saken hör att farsan och salig morsan var så antiflowerpower som nån kunde vara då. Gjorde mig kluven.

För det här verkade ju helstolligt. Reinkarnation, hitta ungars karma, pennalism åt höger och vänster. Kan dock tro att jag klarat mig rätt bra, filosofskt och andligt mycket stark för en sjuåring och inte långt till bråk och våld.

Tog mig för att googla lite efter folks reaktioner, folk som verkligen haft med det här att göra. Hamnade inte oväntat på forumet familjeliv. Nu var det väl inte den här järnaskolan utan Waldorf öht. Skall man sammanfatta det - skumt men inte så katastrofalt som hos den här Per. Man lärde sig inte tillräckligt. Men för de som slussades över från en bråkig förortsskola - ett jävla lyft. Och hade jag sluppit Nibbleskolan i Jakobsberg hade det där nog varit paradiset och jag hade kanske lärt mig nånting annat än bara tyska.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Waldorf

Inläggav David H » 22 maj 2021 21:13

Anders skrev:Snackade telefon med farsgubben, har blivit ofta nu under coronan, och vi hade båda sett nåt avsnitt (den här huvudtomtens fru dör och han börjar tänka efter lite, sista?).


Mm..stämmer, det är sista avsnittet. Men vad som egentligen händer med gubben skulle jag inte säga är att han börjar tänka, snarare är det väl så att han börjar känna. Från ett jungiansk perspektiv kan jag tycka det är intressant. Antagligen hade hans fru balanserat upp hans odifferentierade känslofunktion, och det var först när hon föll undan som det gav honom utrymme att upptäcka sina egna känslor, och förstå känslornas värde. Det fick mig att tänka på den här sången:
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster