Tanke-människor och känslo-människor

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Tanke-människor och känslo-människor

Inläggav SigurdV » 28 jul 2012 01:01

lynx skrev:Vad har du för tidsuppfattning på dina tankar här? Har mannen någonsin haft ett penisben...?
Har bara en ordningsuppfattning, och om kvinnor haft ett så har nog män haft det också.
Men om man skulle titta på fosterutvecklingen som lär återspegla artens evolutionära utveckling syns nog inget sådant ben som utvecklas och tillbakabildas. Mitt svar blir: Nej.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Tanke-människor och känslo-människor

Inläggav klorofyll » 10 aug 2012 19:09

Jag tror att de som är tankemänniskor generellt är känsligare, och vice versa, känslomänniskorna är alltså bättre på att tänka, för jag tror att man fokuserar sin energi där man utvecklas mest, en tankemänniska är säker på sina känslor och kan höra en tår falla på kilometers håll, men utvecklar ständigt sin tankevärld, känslomänniskor har en mer stabil tankevärld men förändras känslomässigt, och känsla ligger nära erfarenhet.

Jag försöker att bli mer intuitiv, jag tror det mycket innebär att vara observant och att ha en tillit till ödet (vilket egentligen bara är ett ord som används för att beskriva hur världen egentligen fungerar).

Användarvisningsbild
cawi
Inlägg: 1136
Blev medlem: 18 mar 2012 17:03
Ort: `Folkdjupet´

Re: Tanke-människor och känslo-människor

Inläggav cawi » 11 aug 2012 01:45

Jag möter här känslan av att du talar ur en bur du fångats i, där du hör dig själv uttala fraser du redan själv fattat nada av.. Ok språk som finner känslor är i mig okey Men, det som inte formar ur detta sitt vidare själv- får jag svårt för..!
..~

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Tanke-människor och känslo-människor

Inläggav SigurdV » 11 aug 2012 02:00

cawi skrev:Jag möter här känslan av att du talar ur en bur du fångats i, där du hör dig själv uttala fraser du redan själv fattat nada av.. Ok språk som finner känslor är i mig okey Men, det som inte formar ur detta sitt vidare själv- får jag svårt för..!
Hm jag har svårt att begripa vad du vill ha sagt. För övrigt är det här en ovanligt korkad tråd =P~

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Re: Tanke-människor och känslo-människor

Inläggav Johan Ågren » 11 aug 2012 02:06

klorofyll skrev:Jag tror att de som är tankemänniskor generellt är känsligare, och vice versa, känslomänniskorna är alltså bättre på att tänka, för jag tror att man fokuserar sin energi där man utvecklas mest, en tankemänniska är säker på sina känslor och kan höra en tår falla på kilometers håll, men utvecklar ständigt sin tankevärld, känslomänniskor har en mer stabil tankevärld men förändras känslomässigt, och känsla ligger nära erfarenhet.

Jag försöker att bli mer intuitiv, jag tror det mycket innebär att vara observant och att ha en tillit till ödet (vilket egentligen bara är ett ord som används för att beskriva hur världen egentligen fungerar).


Det här är tänkvärt då det nog (faktiskt) är så att identifikation och betoning av personlighet kan ha att göra med aktuell problematisering snarare än reell potential (underliggande personlighet). Exempelvis så kan en emotionellt adaptiv person utifrån upprepade konfliktsituationer komma att hämma sin emotionella dominans och istället hävda sitt förnuft inför både sig själv och andra. Hämningen kan vidare komma att utgöra en faktisk personlighetsframställning även om den primära potentialen var en annan. Det omvända kan också gälla i den mån den emotionella förmågan hos en tankemänniska ifrågasätts. Resultatet från detta tycker jag mig kunna se i formalistiska ritualer (emotionell/romantisk symbolik).

Att t.ex Hovnarr utger sig för att vara en "tankemänniska" ser jag som ett bra exempel på detta.

Användarvisningsbild
cawi
Inlägg: 1136
Blev medlem: 18 mar 2012 17:03
Ort: `Folkdjupet´

Re: Tanke-människor och känslo-människor

Inläggav cawi » 11 aug 2012 02:21

All generalisering bildas av ett enskilt fall och blir sant genom det enskilda fallet men nej, det behöver inte ens vara samma fall bla Ja, fantasins rike äro förunderligt..!

Ps, om jag fann att alla 'språk' jag här använder inte bara är jargonger skulle jag bli mycket rädd, för hur kan man här undvika att tala i jargong..? Jag tror att hela grejen här är att stålsätta sig och våga komma i kontakt med så många arter av språk som möjligt´
..~

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Tanke-människor och känslo-människor

Inläggav SigurdV » 11 aug 2012 02:33

cawi skrev:All generalisering bildas av ett enskilt fall och blir sant genom det enskilda fallet men nej, det behöver inte ens vara samma fall bla Ja, fantasins rike äro förunderligt..!

Ps, om jag fann att alla 'språk' jag här använder inte bara är jargonger skulle jag bli mycket rädd, för hur kan man här undvika att tala i jargong..? Jag tror att hela grejen här är att stålsätta sig och våga komma i kontakt med så många arter av språk som möjligt´

Jag tror du menar att man bör försöka förstå även om det sagda är dunkelt.
Tja snällt är det ju... =D>
Själv tror jag det gäller att uttrycka sig tydligt och redigera inlägget många gånger.
Bryter mot min regel denna gng. [-X

Användarvisningsbild
cawi
Inlägg: 1136
Blev medlem: 18 mar 2012 17:03
Ort: `Folkdjupet´

Re: Tanke-människor och känslo-människor

Inläggav cawi » 11 aug 2012 02:43

..det är inte nog med att finna, ty språk som finner känslor och känslor som formar språk fullbordar annat än formen då en befriad känsla alltid upplevs som skön..!
..~

Användarvisningsbild
cawi
Inlägg: 1136
Blev medlem: 18 mar 2012 17:03
Ort: `Folkdjupet´

Re: Tanke-människor och känslo-människor

Inläggav cawi » 11 aug 2012 02:52

Vidare vågar jag vara mig, dvs direkt skyffla fram det skriva ur mig själv och sen fullständigt skita i vad 'andra' anser och sen redigerar jag loss tills jag tycker att det jag skrivit känns bra, hallå hur fungerar 'på riktigt' just präktiga du där, säg..?
..~

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Tanke-människor och känslo-människor

Inläggav SigurdV » 11 aug 2012 02:53

cawi skrev:..det är inte nog med att finna, ty språk som finner känslor och känslor som formar språk fullbordar annat än formen då en befriad känsla alltid upplevs som skön..!

Du menar nånting i stil med: Släpp fram din uppdämda ångest och njut i fulla drag?

Användarvisningsbild
cawi
Inlägg: 1136
Blev medlem: 18 mar 2012 17:03
Ort: `Folkdjupet´

Re: Tanke-människor och känslo-människor

Inläggav cawi » 11 aug 2012 02:59

Just nu kuvar jag alla känslor Hallå, hur beskriver man den underbara känslan av att med någon ha riktigt roligt..?
..~

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Tanke-människor och känslo-människor

Inläggav SigurdV » 11 aug 2012 03:00

cawi skrev:Vidare vågar jag vara mig, dvs direkt skyffla fram det skriva ur mig själv och sen fullständigt skita i vad 'andra' anser och sen redigerar jag loss tills jag tycker att det jag skrivit känns bra, hallå hur fungerar 'på riktigt' just präktiga du där, säg..?
Om du menar mig så har jag inte tänkt efter hur jag fungerar...det känns inte särskilt spännande att försöka, vad skulle det vara bra för?

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Tanke-människor och känslo-människor

Inläggav SigurdV » 11 aug 2012 03:01

cawi skrev:Just nu kuvar jag alla känslor Hallå, hur beskriver man den underbara känslan av att med någon ha riktigt roligt..?
Kanske genom att skratta.

Användarvisningsbild
cawi
Inlägg: 1136
Blev medlem: 18 mar 2012 17:03
Ort: `Folkdjupet´

Re: Tanke-människor och känslo-människor

Inläggav cawi » 11 aug 2012 03:05

Ensamheten är en parentes, en lugn parentes- men tomhet, ensamheten gör hela ditt liv till en parentes´
..~

Användarvisningsbild
cawi
Inlägg: 1136
Blev medlem: 18 mar 2012 17:03
Ort: `Folkdjupet´

Re: Tanke-människor och känslo-människor

Inläggav cawi » 11 aug 2012 03:11

Problemen av i dag är att människan tar på sig för många val..
..~


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster