Tanke-människor och känslo-människor

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Tanke-människor och känslo-människor

Inläggav SigurdV » 11 aug 2012 03:17

Ensamhet passar mig rätt bra numera, har jag nåt som sysselsätter mig så är jag ganska nöjd.
"Problemen av i dag är att människan tar på sig för många val.." säger du. Vem skulle det vara problem för? Har du några djupare tankar eller skriver du bara ner vad som först faller dig in?

Användarvisningsbild
cawi
Inlägg: 1136
Blev medlem: 18 mar 2012 17:03
Ort: `Folkdjupet´

Re: Tanke-människor och känslo-människor

Inläggav cawi » 11 aug 2012 03:28

Mitt kärleksbegrepp är mer splittrat 'tror jag' än hos andra.. Ja det första är alltid Kärlek, och då eftersom kärlek ej är en känsla utan ett tillstånd.. Kärleken förvandlas oftast till känsla då det är något fel med den, tex då den älskade är långt borta- svekfull eller försvunnen.. Kärleken visar sig i sin negering, kärleken visar sig i bristen på kärlek och först Då, känner man den´
..~

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Tanke-människor och känslo-människor

Inläggav SigurdV » 11 aug 2012 03:40

Gäsp! Dax å koja snart. Kul å råkas,men vi e jäkligt olika du och jag...tror jag.
Jag är mycket enkelspårigare än du. Jag är ungefär som en vovve som vägrar släppa bollen :)
Senaste bollen var att prestera ett giltigt bevis för guds existens...Kanske dax att hitta en ny boll?

Användarvisningsbild
cawi
Inlägg: 1136
Blev medlem: 18 mar 2012 17:03
Ort: `Folkdjupet´

Re: Tanke-människor och känslo-människor

Inläggav cawi » 11 aug 2012 03:59

Existens, boll.. Hallå människan lever inga rättigheter, allt som ges är en ynnest ~ Det finns här duktig synd, men ännu ej rätt-visa..!
..~

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Tanke-människor och känslo-människor

Inläggav klorofyll » 11 aug 2012 16:56

cawi skrev:Jag möter här känslan av att du talar ur en bur du fångats i, där du hör dig själv uttala fraser du redan själv fattat nada av.. Ok språk som finner känslor är i mig okey Men, det som inte formar ur detta sitt vidare själv- får jag svårt för..!

Det vet jag faktiskt ingenting om, men något säger mig att när man framställer en idé korrekt, så döljs själva idéen av tankar.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Tanke-människor och känslo-människor

Inläggav klorofyll » 11 aug 2012 17:07

Johan Ågren skrev:
klorofyll skrev:Jag tror att de som är tankemänniskor generellt är känsligare, och vice versa, känslomänniskorna är alltså bättre på att tänka, för jag tror att man fokuserar sin energi där man utvecklas mest, en tankemänniska är säker på sina känslor och kan höra en tår falla på kilometers håll, men utvecklar ständigt sin tankevärld, känslomänniskor har en mer stabil tankevärld men förändras känslomässigt, och känsla ligger nära erfarenhet.

Jag försöker att bli mer intuitiv, jag tror det mycket innebär att vara observant och att ha en tillit till ödet (vilket egentligen bara är ett ord som används för att beskriva hur världen egentligen fungerar).


Det här är tänkvärt då det nog (faktiskt) är så att identifikation och betoning av personlighet kan ha att göra med aktuell problematisering snarare än reell potential (underliggande personlighet). Exempelvis så kan en emotionellt adaptiv person utifrån upprepade konfliktsituationer komma att hämma sin emotionella dominans och istället hävda sitt förnuft inför både sig själv och andra. Hämningen kan vidare komma att utgöra en faktisk personlighetsframställning även om den primära potentialen var en annan. Det omvända kan också gälla i den mån den emotionella förmågan hos en tankemänniska ifrågasätts. Resultatet från detta tycker jag mig kunna se i formalistiska ritualer (emotionell/romantisk symbolik).

Att t.ex Hovnarr utger sig för att vara en "tankemänniska" ser jag som ett bra exempel på detta.

Håller med. Jag har ett annat liknande sätt att dela in personligheter i tre grupper,

"bildliga människor"
"litterära människor"
"musikaliska människor"

Bildliga människor har lätt för att förstå bilder och man kan lätt uttala sig diffust och tankspritt i konversation med dessa.
Litterära människor förstår genom språk och vill att man uttrycker sig tydligt, exakt, precist, de läser mycket, kan mycket och är i regel pratsamma.
Musikaliska människor hör saker jag inte lyssnar till, eller kanske snarare, lyssnar till saker jag inte hör, de brukar vara sociala men tysta, livsnjutare.

Användarvisningsbild
cawi
Inlägg: 1136
Blev medlem: 18 mar 2012 17:03
Ort: `Folkdjupet´

Re: Tanke-människor och känslo-människor

Inläggav cawi » 11 aug 2012 18:06

Hmm är klorofyllda du hämtad direkt hit ur patience 1 eller 2..?

1..
Lägg ut korten i fyra lodräta rader, ett och ett, på varandra. Talongen får bara läggas en gång. När alla korten ligger på varandra i färg, från kung till ess har patiencen gått ut.
Det händer nästan aldrig.

2..
Lägg ut korten i fyra lodräta rader, ett och ett, på varandra. Talongen får bara läggas en gång. När alla kungar och ess är framlagda har patiencen gått ut.
Det händer nästan alltid.

Well..?
..~

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Tanke-människor och känslo-människor

Inläggav klorofyll » 11 aug 2012 18:25

cawi skrev:Hmm är klorofyllda du hämtad direkt hit ur patience 1 eller 2..?

1..
Lägg ut korten i fyra lodräta rader, ett och ett, på varandra. Talongen får bara läggas en gång. När alla korten ligger på varandra i färg, från kung till ess har patiencen gått ut.
Det händer nästan aldrig.

2..
Lägg ut korten i fyra lodräta rader, ett och ett, på varandra. Talongen får bara läggas en gång. När alla kungar och ess är framlagda har patiencen gått ut.
Det händer nästan alltid.

Well..?

Kan man bygga ett korthus på höjden utan att bygga det på bredden?

Användarvisningsbild
cawi
Inlägg: 1136
Blev medlem: 18 mar 2012 17:03
Ort: `Folkdjupet´

Re: Tanke-människor och känslo-människor

Inläggav cawi » 11 aug 2012 18:33

Absolut, pröva du med..!
..~

Användarvisningsbild
cawi
Inlägg: 1136
Blev medlem: 18 mar 2012 17:03
Ort: `Folkdjupet´

Re: Tanke-människor och känslo-människor

Inläggav cawi » 11 aug 2012 18:39

Hallå där, din tankeform är så olik min att den ej begriper att vi är olika, ja din själ skriker i vilken ände man än klämmer ~ Känn..!
..~

Användarvisningsbild
cawi
Inlägg: 1136
Blev medlem: 18 mar 2012 17:03
Ort: `Folkdjupet´

Re: Tanke-människor och känslo-människor

Inläggav cawi » 11 aug 2012 19:07

Att leva är en vana vi alla överför ur vår ständigt valfria sits ~ http://www.youtube.com/watch?v=7Z9SivM16iw
..~

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Tanke-människor och känslo-människor

Inläggav klorofyll » 11 aug 2012 19:16

cawi skrev:Absolut, pröva du med..!
Ett korthus som är högt men inte brett, kanske är kraftfullt men inte starkt, det är liknande skillnader och olikheter, mellan tanke- och känslomänniskor, vi behöver varandra, vad vore förresten korthus utan klister, som bortblåsta.

Användarvisningsbild
cawi
Inlägg: 1136
Blev medlem: 18 mar 2012 17:03
Ort: `Folkdjupet´

Re: Tanke-människor och känslo-människor

Inläggav cawi » 11 aug 2012 19:22

För all del, ens allt kan bo i sin fördel av att be, eller i att sluta be..
..~

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Re: Tanke-människor och känslo-människor

Inläggav Andreas » 11 aug 2012 19:26

Hallå där, stopp i lagens namn. Väldigt mycket inlägg postade av dig cawi i strid ström nu. Håll kolll på Senaste inlägg-panelen. Det är ditt ansvar att se till att den inte är för full av dina egna poster!

/Andreas
-moderator på en tråd..

Användarvisningsbild
cawi
Inlägg: 1136
Blev medlem: 18 mar 2012 17:03
Ort: `Folkdjupet´

Re: Tanke-människor och känslo-människor

Inläggav cawi » 11 aug 2012 19:28

Målet, är något perfekt- vad har du att genmäla..?
..~


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 35 och 0 gäster