Moral

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Moral

Inläggav Harald Davidsson » 19 aug 2012 07:31

SigurdV skrev:
Harald Davidsson skrev:är sigurd vojnov ditt riktiga namn
Javisst, du kan googla efter en uppsats som jag skrev för sådär trettio år sedan när jag läste in 80 poäng filosofi på universitetet. Jag tror inte den riktigt är i din smak, så jag föreslår bara att du kollar upp att jag åtminstone i det fallet talar sanning. Sen drar du kanske egna slutsatser. Du! :idea: Jag fick en ganska bra ide vid andra ögonkastet... Har du mycket att göra, kan du tänka dig att snabba upp tempot en aning? Man brukar ju säga att man ska anlita en "tjuv" för att fånga tjuvar :idea: . Jag menar absolut (brukar sällan den termen) INTE att du är en tjuv. Det är bara ett talesätt...Ok?

Öh...först:
Skulle du åta dig att som advokat ärligt och uppriktigt
försvara (på engelska) en persons rätt att bevisa att det finns en gud?
Måste han bli bannlyst för det? Är det rätt att definiera honom som "troll"


du verkar vara en invandrare, tjuvar vet hur de ska peka ut andra tjuvar, men när det kommer till kritan kommer aldrig en tjuv att försöka sätta fast en annan tjuv,
problemet med Gud är att endast 15 000 önskar hans existens, alla de andra människorna på jorden är emot Gud och Kommer snart dö ut. därför att de genom att vara emot Gud också är emot den ursprungliga planen med människan, att hon skulle handla gott

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Moral

Inläggav Harald Davidsson » 19 aug 2012 09:50

jag kolla din blog, du var ju en människa av kött och blod,
din farsa rysk fånge, din morsa svensk,

det är bra att du är dig själv, annars funkar inte karma-lagen.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Moral

Inläggav SigurdV » 20 aug 2012 21:01

*yeah*
lynx skrev:Det kanske inte räcker med förståelsen för ens egna känslor då vi lever här ganska tätt inpå varandra? Eftersom jag uppfattar att du gillar den förträffliga sidan av dig, Sigurd, som enbart överträffas i magnitud av din blygsamhet (Sigurd gnuggar sig belåtet på magen som Halvdan med ett nöjt leende) :wink: Så kan väl jag vara lite masochistisk då. Ingen misshandel. Lite lagom arrogans kan jag tåla. Kan t o m tycka är roligt.

Hur kan det vara ett problem att bli vän med sina känslor, Sigurd? *sagt med min bästa bimbo-röst* (men det här är enbart för att Sigurd tidigare har uttryckt önskemål att bråka lite, så jag går halvvägs liksom i den önskningen - ooo, så generös jag är, inte ens julafton...)

Hej på dej Lynx! Det här var kul att läsa :) Hur ska jag få dig att ilskna till? Jag tror jag blir lite allvarlig, inte för att jag tror det funkar men sanningen har faktiskt en förmåga att förarga.

Vad är egentligen känslor? Jag påstår glatt att: Känslor är instinkter!
Eller snarare vad som långt tidigare i utvecklingen var instinkter: från början var instinkter
reflexer utlösta av det som skulle bli vårt naturligt givna moralsystem.

Systemet för reflexer är ju från början ett system som fattar beslut om en handling och om inte handlingen är "moralisk" så gynnar den inte organismen som i så fall missgynnas av det naturliga urvalet! SÅDÄR: Nu är grunden lagd ;)

Organismen skaffar sig sensorer som förmedlar information till moralsystemet som mer och mer liknar en parallell processor. Sensorsystemet bildar/skapar en central enhet som sammanför information till enheter som skickas till processorn.

Ja tänk vilka sagor sigurdV berättar *yeah* Banan mellan de båda processorna trafikeras intensivt och medvetandet föds! (Alltså som en sorts spänning eller balans mellan två processorer.)

Centralenheten tar in yttre data, processorn behandlar data, och medvetandet är till en början nog bara lite förvånat och undrar vad som pågår!

Processorn som för det mesta dirigerar interna förhållanden har utveclat en serie utåtriktade reflexer: jag ser en luftvärnsrobot som processorn avfyrar mot ett mål som sensorn har i sikte.
Medvetandet fattar så småningom att det kan modifiera information åt båda hållen men det kan inte ta kontrollen på något sätt över de två processorerna det är ju bara en brygga emellan. Men sett som del av en ballistisk missil lär sig medvetandet hur man fingrar på avtryckaren när man är framme vid målet. Det hela gynnar organismen, och vi hoppar över alla mellanled och tittar på hur det fungerar idag:

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Moral

Inläggav SigurdV » 20 aug 2012 21:23

Harald Davidsson skrev:jag kolla din blog, du var ju en människa av kött och blod,
din farsa rysk fånge, din morsa svensk,

det är bra att du är dig själv, annars funkar inte karma-lagen.
Det var värst! Kanske skulle du blivit forskare i stället för sjukling...jag menar förstås religiös.Jag förstår om du känner dig förolämpad eller förorättad, men jag anser på fullt allvar att religiositet är en sjukdom som vilken annan sjukdom som helst och att det inte finns något rättvist i att skälla på den sjuke för sin sjukdom. Du får gärna tycka att jag är en jubelåsna som inte fattar vad religion är för något...
Och så kan vi hålla på! Jag föreslår att vi är vänner ändå! Här har du handen... *tummener*
(Dom hade ingen bättre hand tyvärr)
Min blogg!! fan den har jag alldeles glömt bort! det är himlans mycke som inte hunnit dit än! Jaha...hmmm...bloggar blir lästa...oj vad jag blir klokare...Öh hur tar man sig dit? Vad står det i den nu för tiden? Är min största intelluektu (eller hur det nu stavas) fortfarande så kortfattat slarvigt beskriven? Har Sarang (han som gjort allt grovgöra)äntligen fått till det?
Vad anser du om tanken att evolutionen gett oss vårt moralsystem? Vansinnig? Eller bara hä...visst ja du är ju österländskt religiös... Det är inte lika häxbrännevänliga system som de vi sett på närmare håll. Säg till om du tycker sämre om mig för varje bokstav jag lägger till det häringa!

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Moral

Inläggav Harald Davidsson » 21 aug 2012 07:37

du fantiserar vilt. broder, men detta bevisar bara att det finns en stark aktivitet mellan dina känslor och tankar angående mig,
din blog skulle du bättre kunna harmonisera ifall du fick ihopet lite mera med valet av färger, och den typ av bokstäver du använder grumsar till det en aning, bäst att använda de enklaste bokstäverna,

ditt budskap till världen är ej klart,
skriv om din farsa, hur han kom ikontakt med din morsa som rysk lägerfånge,

vad tycker du om solzhenitsyns böcker gulag-arkipelagen

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Moral

Inläggav SigurdV » 21 aug 2012 09:12

Harald Davidsson skrev:du fantiserar vilt. broder, men detta bevisar bara att det finns en stark aktivitet mellan dina känslor och tankar angående mig,
din blog skulle du bättre kunna harmonisera ifall du fick ihopet lite mera med valet av färger, och den typ av bokstäver du använder grumsar till det en aning, bäst att använda de enklaste bokstäverna,

ditt budskap till världen är ej klart,
skriv om din farsa, hur han kom ikontakt med din morsa som rysk lägerfånge,

vad tycker du om solzhenitsyns böcker gulag-arkipelagen
Tja? ...Varför inte? Men är det här verkligen rätt ställe? Är det moraliskt rätt å fylla tråden med sVsnack om sV? Även om Harald vill det? Å andra sidan är moderatorerna här rätt fundersamma och villiga att göra det rätta så dom bannlyser mig nog inte, dom kanske bara flyttar mig till rätt ställe och det vore väl inte helt fel! Om jag får stannar jag gärna..."Moral" är ingen dålig titel.
Jag minns inte riktigt va ja sa sist: scrollar ogärna. Avskyr att resa (=googla). Tycker det är bättre att improvisera, kanske kommer jag på något nytt om jag inte bara kopierar det jag sa förra eller förrförra gången. Farsan! Snyft (Hej det var länge sen...) (BRB) Ska snyta mig, och som en skräddare ta mått på tiden, å lite sånt!

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Moral

Inläggav SigurdV » 21 aug 2012 10:03

Han satt i klassrummet,och någon kastade en papperstuss på bänken:
Öh...veckla upp...här står det:

STALIN ÄR EN SKIT!

Leonid! Vad gör du?
Vad har du i handen?
Läraren läser lappen...
ridå
exit Scen 1

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Moral

Inläggav Anne » 21 aug 2012 10:08

Hejsan Sigurd! Sitter här och vässar pennan och filar naglarna då jag ska prata med dig...
Allvarligt, tror inte att du kan få mig att ilskna till :). Du är inte av det virket. Det skulle krävas att du gör något som du inte själv vill då, så det vore ytterst omoraliskt hur man än ser på saken.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Moral

Inläggav SigurdV » 21 aug 2012 10:22

lynx skrev:Hejsan Sigurd! Sitter här och vässar pennan och filar naglarna då jag ska prata med dig...
Allvarligt, tror inte att du kan få mig att ilskna till :). Du är inte av det virket. Det skulle krävas att du gör något som du inte själv vill då, så det vore ytterst omoraliskt hur man än ser på saken.
Eh...du är lite närsynt va? Efter starr operationen är jag inte det. Suck. Minns med förtjusning när vi vaskade guld i bergslagen. Jag tyckte det var så jobbigt att böka med vatten å vaskpanna så jag plockade upp de fåtaliga guldkornen direkt ett i taget i stället.

Scen 2
Han satt i klassrummet
i raden längs fönstren
klassens buse har kravlat
från första bänken
ner till den sista och nu:
nyper han sigurd i benet...
Aj!
Läraren:
SIGURD kan du inte för en gångs skull hålla TYST!?
Jamen...
HÖRDE DU? vad jag sa?
Under tiden har busen hunnit tillbaka till första bänken...
ridå

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Moral

Inläggav SigurdV » 21 aug 2012 10:27

Tror vi lämnar klassrummen för en stund
Tyvärr minns jag bara leonid i
korta fragment och ... epiker!?
Nej det är inte riktigt jag.
Då skulle ni nog kallat mig
"The King of Trolls"
Naturen är så vacker:
Vad är det här?
Undrar lille Leonid...
Han ska snart förstå
Vad en patron är
Och att han nu är blind
på vänster öga.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Moral

Inläggav Anne » 21 aug 2012 10:36

Tror inte alls att jag är närsynt - ser en skojig lekkamrat - ser jag fel?

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Moral

Inläggav SigurdV » 21 aug 2012 11:18

Sigurd spelar gitarr också...
Det gjorde ju Leonid
Som i Ryssland spelade ett blåsinstrument
som inte finns här i sVerige
Sigurd har en egenhet
han gillar att improvisera
vägrar att repetera
Öh! ...jodå...visst...
inga problem med det
men han MINNS inte vad
han spelade under improvisationen
Förlåt jag menar repetitionen!
Han har av sin barndomsvän
Per-Åke Folkesson
inviterats att delta i
Visans Vänners Orkester
Nånstans i Västerås
Där har dom en poet!
Vad han nu hette
Sigurd improviserar ibland fram
saker som han tycker kunde passa som en låt
Men de e ju de där med text
Alltnog: sV fick en ide :idea:
Hörru poet ge mig en text du kasserat!
Poeten: Här är en grej jag vill ha tonsatt.
(sV tänker:Jävla fårskalle! en KASSERAD text sa ja ju!)
Så här blev det:

Ack min bäste poet
Jag satt där hemma och slet
Din text den är för älvor
Men jag: Jag är en sten!

Så tack min bäste poet
Din dikt den blev min blues
Med sand och snäckor
Och skepp som inte möts

Ja tänk om det fanns en strand
En strand där vi kan gå iland
Leta snäckor, i sanden
Som vi har lust

Jag tänker på henne ibland
Gjort åt oss två armband
Av strandens snäckor
Åh kom ! till mig

Se dom där två stenarna
Det är hon och jag
Kom, låt oss lyssna
De spelar vår sång.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Moral

Inläggav Anne » 21 aug 2012 11:28

Ajajaj, får ont i magen :lol: Hade förväntat mig att det skulle kunna bli lite spanking, men inte på det här sättet.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Moral

Inläggav SigurdV » 21 aug 2012 11:32

lynx skrev:Tror inte alls att jag är närsynt - ser en skojig lekkamrat - ser jag fel?
Troligen ser du rätt bra! Jag blir så glad när sanden viner...Öh ere inte solen som...
Vad jag bäst jillar med er härinne är att ni inte tar mig så allvarligt och att ni kan tänka er att
lyssna på mig en stund: TACK!
Det är skönt att slippa verkligheten en stund och leva i mina minnen.
Öh skulle inte jag varit på "jobbet" nu? Hej då!

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Moral

Inläggav Anne » 21 aug 2012 11:47

Jag lyssnar hjärna på dig. Egentligen är det kanske lite omoraliskt att göda en så grandios person som dig ytterligare då andra svälter. Men det är väl omoraliskt att ljuga också? Jublar åt den där ådran i dig :)


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster