Nu är vi på sniskan igen...

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Anders » 21 okt 2019 20:03

En riktig Pilatus nu...

Har ett stort bängligt äppelträd från förra ägaren. Signe Tillisch heter äppelsorten. Har mest slängt allt, blir kubikmeter med äpplen som man kör till återvinningen. Men nu fick jag tipset och lämna in för mustning och få paketerat på 3 liters dunkvinskartonger.

Resultatet var gott, men för sött. Googlade lite och fann att vodka skulle vara rätt. Och yes, det var rätt. Man kunde peta i en rejäl skvätt och enda resultatet var att äppelmusten slutade vara jolmig. Livsfarligt...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav hakkapeliitta » 21 okt 2019 20:21

Brorsan har flera äppelträd och slänger kilovis i komposten. Läste nyligen om ett råd, ta vara på äppelskalen, låt dessa dra i vatten i ett par dygn och sen pressa dit saften av en citron och du har fantastisk frisk äppeldryck. En nyhet för mej, måste testas.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav hakkapeliitta » 21 okt 2019 20:50

I det här receptet var inga mängder givna utan som erfaren consommateur fick man gå fram med fingertoppkänsla.
Jag lagar fantastiska köttbullar utan recept.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Algotezza » 27 okt 2019 10:27

Vill man ha nåt rivigt utan alkohol - något för klösets och ej för euforins/fyllans skull - bottna med ingefära. Iofs blir jag pigg av det. Liksom av frukt.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Anne » 18 dec 2020 19:19

Nej, nu blir det en drink.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Anders » 20 dec 2020 22:57

På julafton kommer inte farsan hem av bekanta skäl. Får se om man får ta nubbarna själv.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3162
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav xion » 29 mar 2021 15:45

Av synnerliga själ gjorde jag en långpromenad idag. Därför ansåg jag mig ha gjort mig förtjänt av en förstärkt "matsup". Influerad av effekter därav gjorde jag idag några inägg på FF som jag kanske senare kommer att ångra. I så fall får jag väl radera dessa vid tillfälle.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Anders » 29 mar 2021 16:00

xion skrev:... I så fall får jag väl radera dessa vid tillfälle.

Nej gör inte det. In vino veritas.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3162
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav xion » 25 apr 2021 09:46

Men inte jag.
HALLELUJA!

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Algotezza » 27 apr 2021 07:37

xion skrev:Men inte jag.
HALLELUJA!


Drucken av Helig ande? Glossolali på g?
Göran Egevad egevad@gmail.com

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav iris » 09 jun 2021 09:50

Pig steals booze and starts fight with a cow

10 SEPTEMBER 2013
By Andy Young

A feral pig has caused havoc at an Australian campsite after drinking up to 18 cans of beer and then going on a drunken rampage.

Bild

The pig stole the beer that had been left out by campers at the DeGrey River campsite in Port Hedland, Australia.

After guzzling the three six-packs the pig went on to ransack rubbish bin in search of food before starting a fight with a cow.

One witness told Australia’s ABC News: “It was in the middle of the night and it was these people camping opposite us and they heard this crunching of the can and they got their torch out and shone it on the pig and there he was scrunching away at their cans.

“Then he went and raided their rubbish that they had sort of covered over with a bin as well.

“And then there was some other people camped right on the river and they saw him running around their vehicle being chased by a cow.

“It was going around and around and then it went into the river and swam across to the middle of the river.”

Fionna Findley, of government agency Main Roads, told ABC that the agency was trying to find the aggressive animal.

She said: “It was last seen near the river itself, under a tree. I think it’s nursing its head today.

“Our guys aren’t equipped to contain or control these wild animals, especially under the influence.

“The guys who attended the scene said they had a chat to the guys and they were more upset the pig stole their beer.”

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Anders » 16 jun 2021 07:23

Finns en sån släkthistoria i min släkt, också gris.
Det roligaste jag sett i den vägen var min treårige son. Hemskt va? Nejdå, det var så att han skadat en tand under lek och tanden behövde dras ur. Han fick något ”lugnande” och så skulle vi vänta i väntrummet. Han blev snart lullig, började försöka bygga torn med klossar men missade, agerade helt klart småpackad. Var vid medvetande under ingreppet, verkade klart ointresserad av att nån rotade i hans mun. På vägen hem satt han och småsluddrade. Väl hemma var frugan förfärad över att jag skrattade så tårarna föll. Hon stoppade honom i säng, och han sov som en stock i 12 timmar, annars mycket knepig med sömnen. Hon försökte banna mig för min munterhet, men kunde inte undvika att dra på smilbanden samtidigt, då jag berättade.

Det är rätt spännande att få morfin mot smärta. Brännskadade mig rätt svårt för några år sen. Gjorde förbaskat ont men så fick man sprutan och det var iinga problem. Det skulle gå så bra så.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Anders » 25 jun 2021 20:24

Kan ju passa på att kolla, när ni sitter och knappar på telefonerna. Hur går det?
OP till grillad lax lirade inte. Chablis passar bättre. Nu dessert med avec.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3162
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav xion » 17 sep 2021 17:01

vilket superliv jag lever egentligen.
Inte för att jag super speciellt ofta, ett par snapsar och en öl till maten ibland.
Grillat tillsammans med råstekt potatis är inte dumt,
Grillat kanske man tycker hör sommaren till, men om man som jag har tillgång till en vedspis så kan man grilla på glöd när som helst.
Man lägger det man vill grilla på ett sillhalster och grillar på glöden i vedspisen.
Är man dessutom pensionär och inte behöver oroa sig för sin försörjning så är livet i stort sett problemfritt.
I varje fall om man är frisk och inte har något gnatigt fruntimmer att tampas med.
Visst. man är ju bara halv egentligen när man lever ensam, men hellre halvt lycklig än helt olycklig.
Ensam är man ingen men tillsammans är ett sätt att finnas till, sjunger Elisabeth Abrahamsson i översättningen av Harry Chapins låt "A better place to bee". men det går faktiskt att leva lyckligt trots att man lever ensam.

Det verkar vara många som är rädda för döden.
Annars skulle det inte finnas så många som har problem med detta.
Döden är en förutsättning för livet. Livet går i vågor. Först finns man inte. Sen lever man och sen lever man inte längre.
Men livet som fenomen rullar vidare i nya skepnader. Inte mycket olikt de tidigare.
Triumf att leva.
Triumf att finnas till så länge det varar.
Livet kan vara som en påse också. Tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något.
Så se till att fylla din påse med bra och nöjsamma saker.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Anne » 17 sep 2021 18:32

Så mysigt det låter :) Edith Södergran tycker jag mycket om också. Sillhalster var ett nytt ord för mig. Jag kom på ett nytt ord idag (trodde jag - googlade sedan och det finns redan) när jag pratade med en mansplaining typ som jag lungt bad ta ett djupt andetag och under tystnad lyssna på mig ett par sekunder. Det var tydligen för mycket begärt. Ungefär som den där som mästrade om att det minsann inte finns vita vinbär och jag då "lilla gumman" vet ingenting. Helt faktaresistent. Ordet som föll i mitt sinne var klenskaftad, klenskaftade människa. Men jag vill inte och orkar inte tjafsa. Nu en bira och lite skön musik. Mys vidare, xion :)


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 44 och 0 gäster