Nu är vi på sniskan igen...

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Anne » 01 jun 2018 10:39

Finns det gin som inte innehåller enbär :shock: ?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Anders » 01 jun 2018 11:00

lynx skrev:Urk. Kan inte fatta att någon gillar geting överhuvudtaget. Det innehåller alltid enbär. Å andra sidan räcker ju jordens resurser bättre om någon faktiskt frivilligt stoppar i sig det.

Geting... var inte det en sån där man drack på fylleålandsbåten på 80-talet? Ginger ale och nån sprit. Sötare än socker och väldigt lättdrucket vilket på den tiden var ett plus. Paaren ööpnar åm fäm minuuuter.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Pilatus » 01 jun 2018 11:10

Anders skrev:
lynx skrev:Urk. Kan inte fatta att någon gillar geting överhuvudtaget. Det innehåller alltid enbär. Å andra sidan räcker ju jordens resurser bättre om någon faktiskt frivilligt stoppar i sig det.

Geting... var inte det en sån där man drack på fylleålandsbåten på 80-talet? Ginger ale och nån sprit. Sötare än socker och väldigt lättdrucket vilket på den tiden var ett plus. Paaren ööpnar åm fäm minuuuter.

Geting innehåller:

4 cl Vodka
2 cl bananlikör
Fyll upp med Ginger Ale i ett highball-glas
Garnera med citron och ett rött bär
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Anne » 01 jun 2018 11:11

Säger du det? För mig är geting gin och tonic.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Pilatus » 01 jun 2018 11:24

lynx skrev:Säger du det? För mig är geting gin och tonic.

Du får söka på nätet och se om du hittar någon sådan geting. :)
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Anders » 01 jun 2018 11:35

Tror geting kan användas på båda. Jag har nog med åren gått från den sötare tll den mer enbärssmakande. Fast det vette sjutton, man kanske skulle blanda en ålandsbåtsgeting och kolla? Har inte druckit en sån sen Vargar med Orup var inne så jag har bara ett fluffigt minne av smaken.

Men det är som med messsmör, Fjällbrynt skulle märka i sin försäljningsstatistik om jag blev bortzappad av ett flygande tefat, att det är en smak jag gillar men som jag förstår att andra inte gillar, en lite komplex smak. Och det gäller även gin. Så det är nog som med Koriander, att du Lynx inte har generna för att gilla GT. Vad gillar du för drinkar istället?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Anders » 01 jun 2018 11:41

På tal om drinkar, minns ni "Christer Petterson"?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Anne » 01 jun 2018 11:44

Jag dricker sällan drinkar, men jag gillar när det är lite syrligt. Lime tycker jag mycket om eftersom det inte är direkt surt. Det finns en antydan av sötma i det också. Gärna is. Men liksom, jag är ju söt och varm.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Anne » 01 jun 2018 11:50

Pilatus skrev:
lynx skrev:Säger du det? För mig är geting gin och tonic.

Du får söka på nätet och se om du hittar någon sådan geting. :)

Det är alltså något man finner vedervärdigt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Pilatus » 01 jun 2018 11:53

Anders skrev:På tal om drinkar, minns ni "Christer Petterson"?

Nej, ingen sådan cocktail. Men för den hågade:

Denna drink blev känd efter att Christer Pettersson blev släppt efter brist på bevis mot honom i Olof-Palme mordet, då han gick hem till en polare med en flaska vodka Explorer samt en flaska Baileys. Man får blanda som man tycker, eller dricka var för sig, gärna direkt ur flaskorna. :)

Ett recept för finsmakaren:

8 cl Baileys
8 cl Vodka Explorer
(rör om ett halvt varv och tillsätt eventuellt is)
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Anders » 01 jun 2018 12:24

Det var ju under mina utgångsår, ochdagarna efter den expressenbilden hade alla barer med självaktning "Christer Petterson" på drinklistan. Vi blandade själva, smakade inget vidare. Fast Baileys var ju sjukt inne på den tiden.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Anne » 01 jun 2018 14:06

Kommer någon ihåg. Hur ska jag nu beskriva det? Försöker. Något som var i ett typ snapsglas i tre lager på 90-talet? Kaffe var en iaf. Grädde? Skiftningarna syntes tydligt.

småkaniner
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 jun 2018 22:52

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav småkaniner » 02 jun 2018 17:14

lynx skrev:Kommer någon ihåg. Hur ska jag nu beskriva det? Försöker. Något som var i ett typ snapsglas i tre lager på 90-talet? Kaffe var en iaf. Grädde? Skiftningarna syntes tydligt.


Är det inte Irish Coffee?

Minns att det var en av de första drinkarna jag drack med min första förälskelse (då var jag 18 år och drack inte ens kaffe!) Ibland serveras det med en klubba med kristalliserat brunsocker. Känns det igen?

Mvh

små kaniner
Nu vill jag skänka bort mig själv,
så har jag ingen smula kvar.
Säg, stjärnor, vill ni ta emot
en själ, som inga skatter har?

Karin Boye

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Anne » 02 jun 2018 17:18

Ja :) Men det är inte den.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Nu är vi på sniskan igen...

Inläggav Anders » 03 jun 2018 05:45

lynx skrev:Kommer någon ihåg. Hur ska jag nu beskriva det? Försöker. Något som var i ett typ snapsglas i tre lager på 90-talet? Kaffe var en iaf. Grädde? Skiftningarna syntes tydligt.

Haha, 90-talets sprithöjdare och föregångaren till det som jag måste instruera mina ättelägg i begränsningen av(de är väldigt måttliga)

Galliano hotshot. Får minnen av en stor motorjakt på vänern och glada kvällar på den tiden det fanns pengar i branschen.

Tror man hällde galliano i botten, nykokt kaffe ovanpå och ovispad grädde försiktigt överst. Förrädiskt gott. Ungdomarna kallar allt med ren alkohol shot nuförtiden. Det vi kallade att kröka.

Ja det är med kluvna känslor man ser sina ungdomar ta de första stegen här (de flesta av deras kompisar hade testat både det och annat redan fem år innan, de är ändå väldigt måttliga). Man vet ju riskerna. Både för missbruk och för att hamna i situationer. Mer orolig för sonen även om man rent formellt förväntas vara orolig för dottern. Men hon har ordning på sig. Det har sonen också, men en kille som spelat amerikansk fotboll är provocerande för rätt många rötägg. Det är skönt att han är i studentvärlden nu. Mycket dricka är det där, själv drack jag mer de fyra åren än vad jag druckit under de snart tre decennierna som följt, men det är lugnare bland ungdomarna i de kretsarna. Riskerna finns där, vare sig jag eller hustrun spottade i glaset, men det har inte resulterat i något tråkigt. Så de få gånger ungdomarna har fått lite för mycket har det snarare varit ett utbyte av erfarenheter. Och båda är märkvärdigt restriktiva, bara att applådera. Men det verkar vara shots som gäller nu.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 48 och 0 gäster