Forumets regler/moderering/policy

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav Pilatus » 21 jan 2020 19:52

Det finns för närvarande två personer som modererar på forumet. Vi är eniga om att i det fall en moderator anmäls skall anmälan delges den andre moderatorn, innan någon vidare åtgärd vidtas.
Moderator

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav Illusionen » 21 jan 2020 20:18

Pilatus skrev:Det finns för närvarande två personer som modererar på forumet.
Vi är eniga om att i det fall en moderator anmäls skall anmälan delges den andre moderatorn,
innan någon vidare åtgärd vidtas.


Ett i mitt tycke mycket klokt beslut.
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav David H » 27 nov 2020 13:51

Illusionen skrev:Att forumet inkl moderator utan allvarligare invändningar accepterar och
tolererar att vuxna personer anonymt och oombedda deklarera t ex,

[censurerat] //rekoj

utan snarare försöker bortförklara, och se mellan fingrarna, vid denna typ av skamligt beteende,
är avslöjande, och får tveklöst forumet att framstå i dålig dager.
Är det verkligen detta som avses med filosofi ?
Ser ni inga problem med att några få vill sabotera FF, utan att själva bidra med något annat än
anonyma påhopp ? Vilka blir kvar och vill figurera i denna ”toleranta” filosofiska miljö ?

Det faktum att tråden, Vad utgör medvetandets referens ?, i dag har 246888 visningar motsäger
ovanstående omdömen, och borde få moderator att leva upp till det ansvar som rimligen åligger
en moderator.

Att man inte skäms !


Jag välkomnar kritik mot modereringen. Som jag ser det är det här inga enkla frågor att hantera. Gällande de citat du postade gällde det inlägg som jag inte läst, eller bara delvis läst, och jag har inte heller sett att något av dessa inlägg blivit anmälda heller. Nu när det påtalats har jag direkt raderat ett av dessa inlägg nämnda som jag ansåg ligga under acceptabel anständighetsnivå.
Visst går det argumentera för att fler inlägg borde tas bort också. Men det gäller då att kunna vara någorlunda rättvis och konsekvent så att samma villkor ska gälla för alla. Vill vi ha ett filsofiforum där det inte ska få finnas utrymme för att uttrycka negativa känslor och antipati? Personligen är jag inte för detta. Men samtidigt håller jag med om att viss anständighetsnivå borde hållas. Exakt var den linje borde dras är ingen lätt fråga, och att sen vara helt konsekvent tror jag är omöjligt.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav David H » 23 mar 2021 22:56

lynx skrev:Varför tog du bort inläggen här, Pilatus? Rekoj, är detta ok, att radera så?


Min grunduppfattning är att det är okej att ta bort inlägg som inte håller sig till trådämne i en tråd. Men när det handlar om inlägg som inte bryter mot andra regler föredrar jag som regel att flytta hellre än radera inlägg. Genom att flytta istället för radera görs modereringen mer transparent, och det kan vara tråkigt att få inlägg raderade om man lagt energi på att skriva något som man ansåg vara viktigt. Men oavsett, bara man håller sig till trådämne ska det inte behöva hända.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav David H » 29 mar 2021 21:07

Pilatus skrev:
Peter fick en varning för att han angrep person före sak. Varför behövs en second opinion om min inställning till detta och efterföljande synpunkter från Illusionen? Om rekoj vill kommentera detta så är han välkommen.


Gällande Peters varning så upplever jag inte att det är någon enkel fråga att besvara. Jag skulle gärna ha ett forum där det får va tillåtet att skriva saker som han skrev, men så kan jag också ha förståelse för att ett forum behöver viss anständighetsnivå också...så jag skulle inte säga att det är lättbedömt. Jag ser i alla fall inga stora konstigheter i att han fick den varningen, och har inte för avsikt att klandra Pilatus för att han vidtagit den åtgärden.
Huruvida det må va acceptabelt att angripa person före sak - är något jag skrivit och resonerat om många gånger förut, men jag tror aldrig att jag fått nån respons på det jag skrivit...och då kan jag känna att jag inte riktigt orkar dra upp den tråden igen. Men jag vidhåller i alla fall att jag inte anser att sak alltid måste få gå före person.

Annars kan jag tycka att något anmärkningsvärt är att ni väljer att skriva inlägg om detta i en tråd om "Vad är tid?". En massa inlägg som ju inte alls har med trådämnet att göra. Inte minst tycker jag det är problematiskt att en moderator gör det, då en moderator borde föregå som gott exempel. Och att sen skriva till andra att de måste hålla sig till rätt trådämne samtidigt som att man själv struntar att göra det känns inte seriöst, och blir nog svårt att ta på allvar. Samma regler som gäller för andra användare borde också gälla för moderatorer tänker jag. Även moderatorer borde ha ett ansvar att hålla sig till trådämne kan jag tycka...
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav David H » 17 maj 2021 11:26

Jag har nu försökt få tag i dokument/inlägg där forumets regler står, men jag misstänker att dessa regler helt enkelt är försvunna. Det inlägg som ibland hänvisas till är Hovnarrs inlägg LÄS DETTA INNAN DU GÖR ETT INLÄGG, men detta inlägg är egentligen bara avsett att vara ett tillägg till forumets regler. I inlägget av Hovnarr hänvisas forumets regler till http://www.filosofiforum.se/forum/faq.php, men den sidan innehåller numera bara ett allmänt FAQ om forumets funktioner, och nämner inget specifikt om regler.
Oavsett tror jag ändå det kan vara läge att uppdatera forumets regler. Sedan jag och Pilatus tagit över modereringen har vi gjort en del uppdateringar, till exempel, en regel emot masspostning av inlägg, och möjligheten till självmodererade trådar. Och i alla fall jag personligen är inte helt nöjd med alla formuleringar i de tidigare reglerna.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav David H » 17 jun 2021 23:28

Vi har fortfarande inget dokument med uppdaterade regler för forumet, men vi har börjat fila en del på det.

Ett par saker som kan nämnas:
Inlägg som bedöms vara off-topic kommer i första hand flyttas till en särskild tråd för offtopic..undantagsfall kan ske
Inlägg som bryter mot andra forumregler kan komma att raderas direkt..exempelvis stötande inlägg, dubbelpostning m.m.

Diskussion kring moderering välkomnas, men viktigt att det sker i lämplig tråd...vissa trådar har mer allmän karaktär, och där må det va okej att kommentera moderering, men annars i mer ämnesspecifika trådar med annat tema så passar det sämre in att diskutera moderering (det blir helt enkelt off-topic!).
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav Pilatus » 15 jul 2021 19:28

Förslag: Bilder
Det är tillåtet att posta bilder utan en kommentar så länge det uppenbarligen hör till ämnet.
Bilder tillåts till en begränsad storlek av ca 50 kB, om du vill posta större så posta en länk istället för själva bilden.

filosof.jpg
filosof.jpg (39.63 KiB) Visad 4441 gånger
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav David H » 21 jul 2021 16:08

Pilatus skrev:Förslag: Bilder
Det är tillåtet att posta bilder utan en kommentar så länge det uppenbarligen hör till ämnet.
Bilder tillåts till en begränsad storlek av ca 50 kB, om du vill posta större så posta en länk istället för själva bilden.

filosof.jpg


Jag är skeptisk till det förslaget. Ett problem är att det bryter mot upphovsrättslagen att ladda ner bilder från internet, och sedan ladda upp de på forumet. Om man dessutom beskär eller ändrar storleken på bilden innebär det ytterligare ett rättsligt problem, eftersom man då modifierat någon annans bild.
Genom att länka till bilder eller "bädda in" bild i ett inlägg frångår man den problematiken. Kan exempel läsas om här:
https://www.breakit.se/artikel/9868/ski ... r-pa-natet

En fördel med att länka eller bädda in bilder från andra webplatser är också att forumet slipper belastas med utrymme. Uppladdade bilder hamnar på forumets server...och jag tänker att risken är att det innebär en extra kostnad om vi använder mycket utrymme. (Men så länge bilderna inte är över 50 kB borde det nog inte innebära nån fara).

Kan hålla med om att det inte ser bra ut när jättestora bilder bäddas in i trådar, och ett sätt att hantera det kan vara att ge en länk till bild istället för att bädda in den i tråden... men jag tycker nog inte att vi har så stora problem på forumet med stora inlänkade bilder på forumet nu, att vi ska behöva införa förbud.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav xion » 25 jul 2021 07:15

En moderator behöver inte vara särskilt smart, så länge hen inte favoriserar sina "egna", eller agerar på ett sätt som för tanken till Fleksnes tandläkare.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav Pilatus » 25 jul 2021 11:07

rekoj skrev:
Pilatus skrev:Förslag: Bilder
Det är tillåtet att posta bilder utan en kommentar så länge det uppenbarligen hör till ämnet.
Bilder tillåts till en begränsad storlek av ca 50 kB, om du vill posta större så posta en länk istället för själva bilden.

Ett problem är att det bryter mot upphovsrättslagen att ladda ner bilder från internet, och sedan ladda upp de på forumet.

Text, bild och musik kan självklart vara skyddade av upphovsrätten. Speciellt är detta fallet med alla Youtube-videos som läggs ut på forumet. Men förslaget uppmanar inte på något sätt att publicera upphovsrättsskyddat bildmaterial.

Illusionen frågade om eget bildmaterial och det är tillåtet att publicera. Förslagets avsikt är endast att begränsa storleken på bilderna. Främst genom att stora bilder uppfattas som störande, de bryter kontinuiteten i en tråd. Men det finns gott om platser på forumet där bildmaterial kan läggas upp. T ex Galleri.

I övrigt är varje forumdeltagare själv juridiskt ansvarig för innehållet i text och bild.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav Anders » 25 jul 2021 12:33

Kanske lite väl snålt med space för bilder i trådarna
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav Pilatus » 25 jul 2021 13:07

Anders skrev:Kanske lite väl snålt med space för bilder i trådarna

Ett sätt kan ju vara att ge en länk till bild istället för att bädda in den i tråden, som rekoj föreslår. Undantag kan ju göras om det är motiverat. En karta t ex innehåller ju detaljer som kan vara väsentliga för sammanhanget.

Canaan.jpg
Canaan.jpg (121.64 KiB) Visad 4336 gånger
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav David H » 25 jul 2021 23:44

Pilatus skrev:
rekoj skrev:
Pilatus skrev:Förslag: Bilder
Det är tillåtet att posta bilder utan en kommentar så länge det uppenbarligen hör till ämnet.
Bilder tillåts till en begränsad storlek av ca 50 kB, om du vill posta större så posta en länk istället för själva bilden.

Ett problem är att det bryter mot upphovsrättslagen att ladda ner bilder från internet, och sedan ladda upp de på forumet.

Text, bild och musik kan självklart vara skyddade av upphovsrätten. Speciellt är detta fallet med alla Youtube-videos som läggs ut på forumet. Men förslaget uppmanar inte på något sätt att publicera upphovsrättsskyddat bildmaterial.


Det jag skrev i mitt inlägg handlade om hur det är tillåtet att använda upphovsrättsskyddat material. Det är tillåtet att länka till upphovsrättsskyddat material, men däremot inte att själv ladda upp/publicera och/eller modifiera materialet. Att posta youtube-videos, som exempelvis görs i musiktråden här, räknas som en form av inbäddad länkning, och bryter därmed inte mot upphovsrättslagen, enligt länken som jag postade ovan. Men om man däremot laddar hem youtube-videos till sin dator och därefter laddar upp videorna på forumet så bryter det mot upphovsrättslagen + att det dessutom belastar forumets server med extra utrymme. Jag tror man kan räkna med att allt som publicerat på exempelvis youtube är skyddat av upphovsrätt, men det betyder inte att man inte får länka till materialet - så det är inte samma typ av problematik.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav Pilatus » 26 jul 2021 01:19

rekoj skrev:Att posta youtube-videos, som exempelvis görs i musiktråden här, räknas som en form av inbäddad länkning, och bryter därmed inte mot upphovsrättslagen, enligt länken som jag postade ovan.

Ja, jag läste just på om detta. Skall läsa vidare och se om det klarnar. All form av länkning förutsätter dock att bilden publicerats öppet på den ursprungliga webbplatsen med upphovsmannens samtycke. Ref. rekojs länk

Artikel 15 i DSM-direktivet brukar alltså kallas för ”länkskatten”, och den allmänna
förståelsen för regeln är att den innebär att företag såsom Google, Facebook och Twitter
kommer behöva licenser från de tidningar de eller deras användare länkar till, om länken
inbäddar delar av innehållet i en artikel, exempelvis rubrik, ingress och en bild.
Utgångspunkten tycks alltså vara att vanliga hypertextlänkar är tillåtna utan en licens, men att inbäddade länkar utgör intrång i utgivarens rättigheter om man inte har ett uttryckligt
godkännande för dem.
Ref. Är det lagligt att länka? Alida Premfors http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1435993/FULLTEXT01.pdf

En artikel i direktivet som fått särskilt mycket uppmärksamhet är artikel 17 (artikel 13 i kommissionens förslag) om skyddat innehåll som används av online-leverantörer av delningstjänster för innehåll. Något förenklat innebär artikeln att en mellanhand för lagringstjänster på internet som används av internetanvändare för att ladda upp bilder, ljud, videofilmer och annat material som utgör upphovsrättsintrång, under vissa förutsättningar kan anses (själv eller direkt) ansvarig för dessa intrång. Ref. https://www.nj.se/nyheter/nya-direktivet-om-upphovsratt-pa-eus-digitala-inre-marknad
Moderator


Återgå till "Feedback"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster