Utkast till uppdaterade regler för filosofiforum

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Utkast till uppdaterade regler för filosofiforum

Inläggav David H » 26 sep 2025 23:58

Förslag om regler, lämna gärna synpunkter!

1. Syfte

Filosofiforum.se är en plats för diskussion om filosofi i bred bemärkelse, från klassiska filosofer till samtida frågor och egna idéer. Alla som vill delta är välkomna att delta i diskussionerna – det finns inga kunskapskrav.

Forumet bygger på förtroende mellan deltagare. Användare förväntas bidra till ett klimat där alla kan tänka högt och bli tagna på allvar.

2. Respektfullt och sakligt innehåll

2.1. Personangrepp är inte tillåtna.
    2.2. Hatpropaganda är inte tillåten.
    2.3. Svensk lag gäller.
    2.4. Spam, direkt reklam och marknadsföring raderas.

3. Etikett och samtalston

Forumet värdesätter genomtänkta inlägg mer än stora mängder.
    3.1. Masspostning är inte tillåten. Som riktmärke gäller högst cirka 50 inlägg per vecka, men bedömningen görs utifrån situation.
    3.2. Antalet nya trådar som startas av en och samma medlem behöver hållas på en rimlig nivå. Riktmärke högst cirka 10 nya trådar per vecka.
    3.3. När du citerar texter eller andra användare, gör det korrekt och begränsa dig till det som är relevant.
    3.4. Rubriker ska vara representativa och ge en aning om innehållet. Propagandistiska rubriker är inte tillåtna, förutom under kategorin Opinionstexter

4. Struktur och ordning
    4.1. Starta nya trådar i den kategori som bäst passar ämnet.
    4.2. Moderatorer kan slå ihop eller flytta trådar för att hålla forumet överskådligt.
    4.3. Inlägg tas bort endast i undantagsfall, till exempel vid regelbrott eller när de helt saknar relevans för diskussionen.

5. Trådskapare som moderator

Trådskapare kan välja att moderera sin egen tråd genom att lägga till kommentaren [trådskapare moderator] i rubriken.
    I sådana trådar har trådskaparen rätt att begära att inlägg tas bort eller flyttas.

6. Synpunkter och diskussion kring moderering

6.1. Diskussion om moderering hör inte hemma i trådar med annat tema. Om ett regelbrott sker kan moderatorn kort markera i tråden, men vidare diskussion tas utanför.
    6.2. Enskilda ärenden mellan användare och moderator tas i första hand via privata meddelanden.
    6.3. För mer allmänna synpunkter på forumets moderering finns en särskild tråd där detta kan diskuteras.
    6.4. Om en moderator blir anmäld hanteras ärendet av en annan moderator för att undvika jävssituation.

7. Åtgärdstrappa vid regelbrott

7.1. Tillsägelse – om en diskussion är på väg att spåra ur, eller vid mindre förseelser.
    7.2. Formell varning – vid tydliga regelbrott, eller upprepademindre förseelser (en varning kan avaktiveras om användaren visar tydlig skärpning över tid).
    7.3. Tillfällig avstängning – vid upprepat regelbrott efter varning.
    7.4. Längre avstängning eller permanent avstängning – vid allvarliga eller upprepade överträdelser.

*Moderatorer kan vid grova regelbrott gå direkt till tillfällig eller permanent avstängning.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Re: Utkast till uppdaterade regler för filosofiforum

Inläggav David H » 30 sep 2025 14:22

Eftersom ingen har invänt, tänker jag att dessa regler kan göras officiella. Regeländringar kan ju också ske kontinuerligt, om vi märker att det är nåt som inte funkar, behöver ändras eller lägga till. Lägger upp i nålad tråd inom kort.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 30 sep 2025 18:12

David H skrev:Eftersom ingen har invänt, tänker jag att dessa regler kan göras officiella. Regeländringar kan ju också ske kontinuerligt, om vi märker att det är nåt som inte funkar, behöver ändras eller lägga till. Lägger upp i nålad tråd inom kort.

Gott!
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Hubert

Inläggav Hubert » 01 okt 2025 19:58

Såg detta alldeles nyss. Publicerades för dryga veckan sedan.
Det mesta är bra men jag har några funderingar.
1. Frasen "Vinklade eller propagandistiska rubriker är inte tillåtna." upprepas två gånger. Varför? Hur vet du när en rubrik är vinklad eller propagandistisk? Typfall finns givetvis, men gränsfall?
2. I punkt 5 läser jag "trådskaparen [har] rätt att begära att inlägg tas bort eller flyttas." Har inte alla rätt att begära att inlägg tas bort eller flyttas? Att man har rätt att begära betyder inte att borttagande kommer att ske.
3. I punkt 6 läser jag "Enskilda ärenden mellan användare och moderator tas i första hand via privata meddelanden." Jag vet inte vad enskilda ärenden syftar på. I ett öppet forum finns inga enskilda ärenden - eller fattar jag fel? Varför skulle jag som användare ha ett enskilt ärende med en moderator för ett internetforum?

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 02 okt 2025 20:38

Hubert skrev:Såg detta alldeles nyss. Publicerades för dryga veckan sedan.
1. Frasen "Vinklade eller propagandistiska rubriker är inte tillåtna." upprepas två gånger. Varför? Hur vet du när en rubrik är vinklad eller propagandistisk? Typfall finns givetvis, men gränsfall?

Var av misstag som det upprepades, korrigerat nu. Har nu också lagt till att propagandistiska rubriker är tillåtna i kategorin Opinionstexter. Gränsfall kan flyttas dit.

Hubert skrev:2. I punkt 5 läser jag "trådskaparen [har] rätt att begära att inlägg tas bort eller flyttas." Har inte alla rätt att begära att inlägg tas bort eller flyttas? Att man har rätt att begära betyder inte att borttagande kommer att ske.

Tolkningsfråga, tänker jag. Förslag på bättre formulering?

Hubert skrev:3. I punkt 6 läser jag "Enskilda ärenden mellan användare och moderator tas i första hand via privata meddelanden." Jag vet inte vad enskilda ärenden syftar på. I ett öppet forum finns inga enskilda ärenden - eller fattar jag fel? Varför skulle jag som användare ha ett enskilt ärende med en moderator för ett internetforum?

När det diskuteras moderering, till exempel varningar och avstängningar. Om det önskas ifrågasättas eller diskuteras är det bäst att ta det i privata meddelanden. Kan fundera på bättre formulering.

Tack för synpunkter!

Hubert

Inläggav Hubert » 03 okt 2025 17:47

Bra svar!
Jag har svårt att förstå poängen med 5: "Trådskapare kan välja att moderera sin egen tråd genom att lägga till kommentaren [trådskapare moderator] i rubriken.
I sådana trådar har trådskaparen rätt att begära att inlägg tas bort eller flyttas."
Som jag sa har väl alla rätt att begära. Att begära är en sak, att kräva en annan.
Om trådskapare kan kräva att inlägg i tråden raderas eller flyttas kan det i värsta fall betyda att kritiska inlägg försvinner - vad blir det då kvar av diskussionsforum?

Punkten 6 är känslig. I ett öppet forum bör vi väl kunna diskutera varningar och avstängningar av enskilda medlemmar? Sista ordet har som alltid moderator, men ändå.
David H skrev:
Hubert skrev:Såg detta alldeles nyss. Publicerades för dryga veckan sedan.

Var av misstag som det upprepades, korrigerat nu. Har nu också lagt till att propagandistiska rubriker är tillåtna i kategorin Opinionstexter. Gränsfall kan flyttas dit.

Hubert skrev:2. I punkt 5 läser jag "trådskaparen [har] rätt att begära att inlägg tas bort eller flyttas." Har inte alla rätt att begära att inlägg tas bort eller flyttas? Att man har rätt att begära betyder inte att borttagande kommer att ske.

Tolkningsfråga, tänker jag. Förslag på bättre formulering?

Hubert skrev:3. I punkt 6 läser jag "Enskilda ärenden mellan användare och moderator tas i första hand via privata meddelanden." Jag vet inte vad enskilda ärenden syftar på. I ett öppet forum finns inga enskilda ärenden - eller fattar jag fel? Varför skulle jag som användare ha ett enskilt ärende med en moderator för ett internetforum?

När det diskuteras moderering, till exempel varningar och avstängningar. Om det önskas ifrågasättas eller diskuteras är det bäst att ta det i privata meddelanden. Kan fundera på bättre formulering.

Tack för synpunkter!

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 13 okt 2025 10:20

Hubert skrev:Bra svar!
Jag har svårt att förstå poängen med 5: "Trådskapare kan välja att moderera sin egen tråd genom att lägga till kommentaren [trådskapare moderator] i rubriken.
I sådana trådar har trådskaparen rätt att begära att inlägg tas bort eller flyttas."
Som jag sa har väl alla rätt att begära. Att begära är en sak, att kräva en annan.
Om trådskapare kan kräva att inlägg i tråden raderas eller flyttas kan det i värsta fall betyda att kritiska inlägg försvinner - vad blir det då kvar av diskussionsforum?

Punkten 6 är känslig. I ett öppet forum bör vi väl kunna diskutera varningar och avstängningar av enskilda medlemmar? Sista ordet har som alltid moderator, men ändå.

Angående punkt 5 (numera punkt 6): Jag tänker att därför är det bättre att skriva "begära" än "kräva". Jag har nu också lagt till kommentaren "Moderator kan avbryta detta om någon användare bedöms missbruka funktionen".

Angående punkt 6 (numera punkt 7): Instämmer. Jag har nu lagt till kommentaren: "Enskilda ärenden mellan användare och moderator tas i första hand via privata meddelanden. Om det är något ärende som anses behöva allmän kännedom hänvisas till denna tråd Kommentarer kring forumets moderering (specifika fall). Obs! Tänk extra noga på respektfullt bemötande när enskilda medlemmar diskuteras."

Hubert

Inläggav Hubert » 13 okt 2025 14:35

Åter: Bra svar!
Moderator har sista ordet, men det ska finnas öppning för medlemmar att diskutera moderators åtgärd.

David H skrev:
Hubert skrev:Bra svar!

Angående punkt 5 (numera punkt 6): Jag tänker att därför är det bättre att skriva "begära" än "kräva". Jag har nu också lagt till kommentaren "Moderator kan avbryta detta om någon användare bedöms missbruka funktionen".

Angående punkt 6 (numera punkt 7): Instämmer. Jag har nu lagt till kommentaren: "Enskilda ärenden mellan användare och moderator tas i första hand via privata meddelanden. Om det är något ärende som anses behöva allmän kännedom hänvisas till denna tråd Kommentarer kring forumets moderering (specifika fall). Obs! Tänk extra noga på respektfullt bemötande när enskilda medlemmar diskuteras."

Återgå till "Feedback"