Om en moderator blir anmäld borde inte den andre moderatorn få titta på det?

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Om en moderator blir anmäld borde inte den andre moderatorn få titta på det?

Inläggav Anne » 14 jan 2020 00:24

Det är min fråga.

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Om en moderator blir anmäld borde inte den andre moderatorn få titta på det?

Inläggav David H » 14 jan 2020 00:29

lynx skrev:Det är min fråga.


Ja, det tycker jag är rimligt. Är det två moderatorer och ena moderatorn blir anmäld, så är det rimligt att den moderator som inte blivit anmäld får hantera ärendet.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Om en moderator blir anmäld borde inte den andre moderatorn få titta på det?

Inläggav Anne » 14 jan 2020 00:35

Pilatus raderade. Jag vet inte om du kan titta i min inkorg? Kan du så får du. Det står bara notifikationer som jag ser. Käre Pilatus, jag vill inte vara elak, men så där oförskämd som du var får man inte vara som moderator. (Det var inte riktat mot mig)

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Om en moderator blir anmäld borde inte den andre moderatorn få titta på det?

Inläggav David H » 14 jan 2020 01:08

Jag kan inte se i din inbox, och det är inget jag önskar göra heller. Tycker i så fall det är bättre att vi väntar in Pilatus och hör vad han har att säga.
Det finns en moderationslogg som vi moderatorer kan se, där det exempelvis står om raderade inlägg och om det redigerats i inlägg och i så fall av vem med mer. Hur det funkar om det görs en anmälan som sen blir raderad vet jag inte, men rimligtvis borde ju sådant dokumenteras i moderationsloggen också kan tyckas.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Om en moderator blir anmäld borde inte den andre moderatorn få titta på det?

Inläggav Anne » 14 jan 2020 01:15

Ja, det kan vi göra och jag tycker om Pilatus. Han skrev t ex "du är obildad". Med mera. jag upplever det som han skrev väldigt kränkande. Varför skulle inte en nyfiken person kunna skriva här? Allt som skrivs kan ju omöjligtvis vara i direkt linje med Pilatus verklighetsuppfattning.

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Om en moderator blir anmäld borde inte den andre moderatorn få titta på det?

Inläggav David H » 14 jan 2020 17:36

Jag är för att modereringen ska vara så transperant som möjligt. Alla borde kunna få möjlighet att veta vilka åtgärder som vidtas och varför, samt sen öppet få ifrågasätta och kritisera detta om så önskas.
Sen tycker jag det är bra att försöka hålla diskussionen på en allmän nivå. Betoningen borde vara på att diskutera de allmänna principerna, snarare än enskilda specifika fall - men visst kan specifika fall nämnas också för att t ex exemplifiera
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Om en moderator blir anmäld borde inte den andre moderatorn få titta på det?

Inläggav Pilatus » 15 jan 2020 20:34

Ja, jag raderade en postning som jag skrivit och som lynx ogillade. Men det jag skrev handlade inte om något som lynx skrivit, hon var inte målsägare. Jag såg det som en struntfråga, faktiskt. Och jag ville inte schavottera. Någon ytterligare kommentar har jag inte om det.

Allmänt, jag förväntar mig att den som skriver under Naturvetenskap försöker vara öppen för vad som står i fysikläroboken. Man får gärna ha en egen syn, eller ha en avvikande mening. Men jag ville se någon form av referens eller i alla fall en argumentation som inte endast var en upprepad tes. Illusionen är ett bra exempel på en person som försöker besvara frågor han får.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Om en moderator blir anmäld borde inte den andre moderatorn få titta på det?

Inläggav David H » 16 jan 2020 01:15

Pilatus skrev:Ja, jag raderade en postning som jag skrivit och som lynx ogillade. Men det jag skrev handlade inte om något som lynx skrivit, hon var inte målsägare. Jag såg det som en struntfråga, faktiskt. Och jag ville inte schavottera. Någon ytterligare kommentar har jag inte om det.


Men nu handlade väl den här trådens frågeställning om huruvida en moderator borde få själv hantera anmälningar som riktade mot moderatorn själv. Är en moderator lämpad att ensam hantera anmälan riktad mot sig själv? Spontant tycker jag det låter märkligt.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Om en moderator blir anmäld borde inte den andre moderatorn få titta på det?

Inläggav Pilatus » 16 jan 2020 01:59

rekoj skrev:
Pilatus skrev:Ja, jag raderade en postning som jag skrivit och som lynx ogillade. Men det jag skrev handlade inte om något som lynx skrivit, hon var inte målsägare. Jag såg det som en struntfråga, faktiskt. Och jag ville inte schavottera. Någon ytterligare kommentar har jag inte om det.

Men nu handlade väl den här trådens frågeställning om huruvida en moderator borde få själv hantera anmälningar som riktade mot moderatorn själv. Är en moderator lämpad att ensam hantera anmälan riktad mot sig själv? Spontant tycker jag det låter märkligt.

Eftersom jag har raderat vad jag skrev så är det inte mycket att göra. Det jag skrev hade inte ett dugg med lynx att göra.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Om en moderator blir anmäld borde inte den andre moderatorn få titta på det?

Inläggav David H » 16 jan 2020 11:13

Pilatus skrev:
rekoj skrev:Men nu handlade väl den här trådens frågeställning om huruvida en moderator borde få själv hantera anmälningar som riktade mot moderatorn själv. Är en moderator lämpad att ensam hantera anmälan riktad mot sig själv? Spontant tycker jag det låter märkligt.

Eftersom jag har raderat vad jag skrev så är det inte mycket att göra. Det jag skrev hade inte ett dugg med lynx att göra.


Jag tycker som jag skrev tidigare att betoningen borde vara att diskutera de allmänna principerna för modereringen. Och i det här fallet var alltså frågan huruvida en moderator borde få hantera anmälningar riktade mot sig själv. Min personliga uppfattning är att detta bör undvikas.
Jag kan hålla med om att är det ett specifikt inlägg som blir anmält, så är det rimligt att den moderator som blivit anmäld har rätten att radera sitt eget inlägg. Alla har ju möjlighet att ta bort egna inlägg. Men bara för att ett inlägg raderas betyder ju inte att ärendet är avklarat. I vissa fall har ju anmälningar exempelvis resulterat i informella eller formella varningar och avstängningar, och även när det inte blivit ytterligare påföljd har ofta en motivering lämnats till den som anmäler om hur ärendet hanterats samt varför. Sådant går ju inte att göra om anmälan blir raderad av den som blivit anmäld. Vem som lämnat in anmälan tycker jag inte borde ha någon betydelse.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Om en moderator blir anmäld borde inte den andre moderatorn få titta på det?

Inläggav Anne » 19 jan 2020 14:12

Har du några invändningar i sakfrågan, Pilatus? Förhoppningsvis händer det inte igen, men borde inte den andre moderatorn få titta på ärendet? Kan vi enas om det?


Återgå till "Feedback"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster