Folksamlingen i Mozilla

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Jansson
Inlägg: 55
Blev medlem: 15 jul 2004 08:16
Ort: Skövde/Mariestad
Kontakt:

Folksamlingen i Mozilla

Inläggav Jansson » 21 jul 2004 14:16

Bilden bredvid menyn som är full med folk ligger snett i Mozilla Firefox. Det är alltså en bred vit yta mellan bilden och menyn.

Hade gärna skickat med en bild om jag hade haft möjlighet.
"Nu är frågan inte vilka jag talar till, utan vilka som lyssnar"

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 21 jul 2004 15:54

Se efter om startsidan är OK nu, gjorde lite ändringar. De andra sidorna har jag inte ändrat än.

Johan

laotzu

Inläggav laotzu » 21 jul 2004 16:00

Den är inte ok, när jag tittade efter iaf. Kör Mozilla, inte Firefox.

Kod: Markera allt

<td height="101" colspan="2" valign="bottom" background="http://www.filosofiforum.com/bilder/raphaeltop.jpg">


Lättast ordnar Du detta genom att lägga till följande attribut:

Kod: Markera allt

style="background-repeat: repeat-x;"


Hela tagen ser då ut enligt följande:

Kod: Markera allt

<td height="101" colspan="2" valign="bottom" background="http://www.filosofiforum.com/bilder/raphaeltop.jpg" style="background-repeat: repeat-x;">


Funderat på att skriva om sidan - förutom forumet då - i XHTML/CSS? Ett klart tips. Vill Du ha hjälp - tid, kunskap etc. - så är det bara att Du hör av Dig.

Vänliga hälsningar,
Gustaf

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 21 jul 2004 16:31

Kollade i både Firefox och Mozilla, och Startsidan verkar vara OK nu, eller? Vet att bilden förskjuts åt höger på alla andra sidor.

Får se om jag har tid att uppdatera mig vad gäller nya språk. I nuläget så skulle jag i så fall behöva hjälp med allt. Har insett det jobbiga att ändra ALLA sidor om jag vill göra en förändring; som att lägga till ett nytt alternativ i menyn t.ex. Förkastligt :(

Johan

laotzu

Inläggav laotzu » 22 jul 2004 00:41

Startsidan är inte ok i Mozilla, varken under Windows eller Linux.

Johan Ågren skrev:Har insett det jobbiga att ändra ALLA sidor om jag vill göra en förändring; som att lägga till ett nytt alternativ i menyn t.ex.


Förstår Dig. Vore intressant att veta lite mer om sitens miljö; operativsystem, web-server, språkstöd, om siten ligger på en privat server eller hos ett webb-hotell osv.

Lycka till med "bildproblemet"; om inte annat så kan Du prova med den exempelkod som jag skrev i det tidigare inlägget.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 22 jul 2004 01:18

Konstigt. Är det säkert att du laddat om sidan? Jag har ändrat den och åtgärdat problemet med att bilden försköts åt höger och visade ett vitt fält. Jag tittar också på sidan i Mozilla nu. :? La till din kod också, men eftersom det redan såg bra ut från mitt håll så kan jag inte säga att det gjorde någon skillnad.

Använder ett webbhotell: http://www.neureal.com/. Så länge det inte är någon större folkanstormning så kan det kanske duga. Lite segt dock.

Johan

laotzu

Inläggav laotzu » 22 jul 2004 01:41

Jo, jag cachear ingenting; känns onödigt med 10mbits-uppkoppling. Så sidan är färsk, men med samma "fel".

Har Du tillgång till databas samt användandet av något serverbaserat (script-)språk? I så fall, vilken/vilka?

laotzu

Inläggav laotzu » 22 jul 2004 01:41

Så ja, nu fungerar det som det ska med bilden! Se vad lite CSS kan göra... :wink:

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 22 jul 2004 02:00

Verkar som om webbhotellet har strul med sin egen sida just nu :roll: . Men när de fått till den, när de vaknar i morgon eller så, kan man gå in på "features" och se vad som bjuds.

Johan

Användarvisningsbild
Jansson
Inlägg: 55
Blev medlem: 15 jul 2004 08:16
Ort: Skövde/Mariestad
Kontakt:

Inläggav Jansson » 22 jul 2004 07:35

phpBB är ju php så det borde ju finnas iaf?

Med ett server-side språk kan du göra en fil som du inkluderar högst upp på varje sida. Då slipper du ändra på alla när du ska ändra något. För alla sidor hämtar samma fil.


Startsidan ser fin ut i Firefox nu :)
"Nu är frågan inte vilka jag talar till, utan vilka som lyssnar"

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 22 jul 2004 11:46

Jansson skrev:phpBB är ju php så det borde ju finnas iaf?

Med ett server-side språk kan du göra en fil som du inkluderar högst upp på varje sida. Då slipper du ändra på alla när du ska ändra något. För alla sidor hämtar samma fil.


Jag har ju mixtrat en del i php nu, och bland annat lagt in menysystemet överst, men startsidan och andra sidor är inte php. Jag skulle vilja kunna integrera alla sidor med php, även göra indexsidan till en phpsida. Jag vill kunna ändra en fil och att denna sedan hämtas till alla sidor, som du säger, men vet inte riktigt hur, än.

Johan

Användarvisningsbild
Jansson
Inlägg: 55
Blev medlem: 15 jul 2004 08:16
Ort: Skövde/Mariestad
Kontakt:

Inläggav Jansson » 22 jul 2004 11:49

Ok.. Det mesta som går att veta står på php.net.
"Nu är frågan inte vilka jag talar till, utan vilka som lyssnar"


Återgå till "Feedback"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst