Fler moderatorer

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

Kalle
Inlägg: 96
Blev medlem: 28 okt 2004 17:52
Ort: Hässelby
Kontakt:

Fler moderatorer

Inläggav Kalle » 17 dec 2004 18:30

Jag tror kvalitén på forumet skulle förbättras drastiskt ifall man kunde uppnå större ordning och reda. Såvitt jag vet är det endast Ågren och Hovnarr som har befogenheten att städa upp just nu, och jobbet kräver betydligt fler än 2 personer. Därför tycker jag att man bör ge moderator-status till några erfarna och seriösa forumiter.

/Kalle

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator
Inlägg: 2732
Blev medlem: 26 jul 2004 10:39
Ort: Början

Inläggav hovnarr » 17 dec 2004 20:02

Man kan mycket väl tänka sig fler moderatorer. Dock finner jag inte uppdraget särskilt betungande, dvs. jag tycker inte att det finns mycket att städa upp. Om du kunde vara mer specifik kring vilken oreda du skulle vilja se åtgärdad så ska jag gärna göra dig till viljes, så länge det inte sker på någon annan forumdeltagares bekostnad! :)

§

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Fler moderatorer

Inläggav Johan Ågren » 17 dec 2004 23:40

Vi jobbar inte precis ihjäl oss. Men fler moderatorer skulle i och för sig vara en god idé av andra anledningar; ny vinklingar. Att det är "oreda" beror nog på att i alla fall jag har svårt att trycka på den där deleteknappen. Jag har en tendens att se ett värde i det mesta. Det beror säker på att jag jobbat med konst så länge. :)

Inlägg som tas bort:

1. Inlägg som bryter mot reglerna.
2. Otydliga inlägg som inte upphovsmannen sedan förtydligar efter uppmaning, utan lämnar.
3. Identiska inlägg.

Inlägg som inte tas bort:

1. Naiva inlägg.
2. Konstnärliga inlägg.
3. Otydliga inlägg som sedan följs upp och förtydligas i diskussionen.

Jag har inte för avsikt att sätta en nivå eller låta användare göra ett intelligenstest innan de får använda forumet. Jag vädjar till att se olikheter i stället för nivåer. Ödmjukhet, tolerans och villighet tror jag är vad som behövs både på ett forum och världen i sin helhet. Om de konstnärligt lagda slutar kalla teoretikerna torrbollar och om teoretikerna slutar kalla esteterna flummisar, och om de yngre respekterar de äldres erfarenheter och de äldre respekterar ungdomens friska revolt, så kan vi kanske balansera upp det hela. Än så länge tycker jag inte det varit så stora problem.

Nu vet jag inte om det är just detta som du funderar över Kalle.

Johan

Kalle
Inlägg: 96
Blev medlem: 28 okt 2004 17:52
Ort: Hässelby
Kontakt:

Inläggav Kalle » 18 dec 2004 20:05

Ja tolerans och fritänkande är i och för sig bra :).
Personligen har jag inte haft så mycket emot de s.k. "flummarna" men det diskuterades förut i en tråd vilken inverkan de haft på forumet. En del påstod att de skrämde iväg de seriösare forumiterna, och detta vore väl sannerligen en katastrof. Exakt vad som ska göras vet jag dock inte!

2. Otydliga inlägg som inte upphovsmannen sedan förtydligar efter uppmaning, utan lämnar.


Detta är ju rätt vanligt. En flummare gör ofta en tråd, som han sedan helt och hållet lämnar när förnuftet gör sitt intåg i tråden. Dessa trådar kanske TAS bort dock? Jag har inte kollat så noga

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 19 dec 2004 04:11

Detta är ju rätt vanligt. En flummare gör ofta en tråd, som han sedan helt och hållet lämnar när förnuftet gör sitt intåg i tråden. Dessa trådar kanske TAS bort dock? Jag har inte kollat så noga


Det är min ambition. Ett exempel är detta: http://www.filosofiforum.com/forum/viewtopic.php?t=566 Jag noterade inlägget när det först dök upp men glömde det sedan.

Det är så att en viss typ av inlägg får andra "seriösare" användare att vända och ta avstånd från forumet. Det är långt ifrån en jämn akademisk nivå på inläggen. Så vitt jag vet så har vi endast haft en professionell filosof här på forumet, och även han har blivit kritiserad. Jag har nyligen haft kontakt med honom (José), och han har fortfarande intresse av forumet och har uppdaterat mig med nya artiklar. Jag är nöjd och inte bekymrad. Om forumet förmår att uppvisa ett tvärsnitt av det filosoferande som försiggår i stugorna så lever forumet upp till mina förhoppningar. Jag tror att det är just detta möte av alla tokigheter som är givande. Det är än mer givande än två lika skolade akademiker (i analytisk filosofi) som har en självbekräftande dialog.

Samtidigt så anser många att nivån här på forumet är för hög och seriös, och de tycker inte att de har något att tillföra eller vågar inte göra inlägg. Är detta något bra eller dåligt?

Johan

Fann
Inlägg: 482
Blev medlem: 28 nov 2003 14:34

Seriös eller skojare?

Inläggav Fann » 19 dec 2004 14:01

Svårt men intressant ämne detta. Handlar som jag ser det om konflikten mellan det fria och därmed potentiellt dynamiska och avsikt i en speciell riktning. Detta att se hur samtal utvecklas när de inte kan kontrolleras är nog det som gör att jag själv är intresserad av fora som dessa.

Frågan vad som är en "seriös" skribent är knepig. Är jag själv "seriös"? Nja, inte om man menar att man för att vara seriös måste gå och slå i diverse böcker innan man skriver, inte om man menar att man bör fila länge på sitt inlägg innan man postar det eller om man menar att man bör betrakta detta medium som det viktigaste man har.

Motsatsens till en seriös skribent skulle väl vara en som inte menar det han eller hon skriver men jag tror inte det är det som avses här? En ren skojare alltså. Man får nog utgå att de allra allra flesta som skriver i forum som detta har en genuin vilja att uttrycka något de menar och att kommunicera. Att ställa krav på skribenterna att de måste vara "seriösa" fungerar knappast som utgallring av sådana inlägg som man av någon anledning inte anser hör hemma här.

Jag tappar själv intresset när en viss typ av inlägg dominerar och det är jag säkert inte ensam om. Så jag menar inte att friheten inte också kan medföra problem.

Jag var tidigare inne på att man skulle kunna tänka sig en begränsning av antal inlägg per person och till exempel vecka. SÅ viktigt kan inget vara att man inte kan vänta ett par dar med att svara. Men varje sådan inskränknig av friheten får i sin tur effekter som man inte kan förutse och som med stor sannolikhet också motverkar det man vill uppnå.

Jag tror man får finna sig i att den här sortens platser förändras på ett oförutsägbart sätt.

Kalle
Inlägg: 96
Blev medlem: 28 okt 2004 17:52
Ort: Hässelby
Kontakt:

Inläggav Kalle » 19 dec 2004 14:45

Personligen har jag ingen idé om hur "dåliga" inlägg ska kunna pekas ut. Syftet med censueringen vore ju dock att tillfredställa de "seriösare" skribenterna och därför borde de själva ha en idé om vilka inlägg som är bra och inte.

Visserligen har spam-nivån sjunkit markant sedan krisperioden för några veckor sedan, så behovet av en akut lösning finns inte kvar. Kanske är den nuvarande ordningen att föredra då :).

Användarvisningsbild
PopJimmy
Inlägg: 2569
Blev medlem: 23 nov 2004 07:07

Inläggav PopJimmy » 19 dec 2004 21:03

Kalle:
Jag förstår att du syftar på mina inlägg.

Kalle
Inlägg: 96
Blev medlem: 28 okt 2004 17:52
Ort: Hässelby
Kontakt:

Inläggav Kalle » 19 dec 2004 21:49

Obetänksamt av mig att skriva så! Förlåt mig!

Menar inte att vissa personer ska bli bannade eller något annat, men ser ogärna att vissa personer breder ut sig på andras bekostnad. Det vore ju sannerligen tråkigt ifall några skribenter stöttes bort. Detta vore ju som en slags "ban". Det ligger nog i allas intressen att sådant bör undvikas.

/Kalle

Stefan
Inlägg: 1926
Blev medlem: 01 jun 2004 01:17
Ort: Stockholm

Inläggav Stefan » 20 dec 2004 00:59

Själv tycker jag inte att det behövs fler moderatorer. Däremot tycker jag att man borde ändra policy och kasta fler inlägg i soptunnan och banna vissa skribenter som inte tillför något. Och ja, jag syftar då Popjimmys inlägg, bl a.


Det vore ju sannerligen tråkigt ifall några skribenter stöttes bort. Detta vore ju som en slags "ban". Det ligger nog i allas intressen att sådant bör undvikas.



Nej, det ligger inte i mitt intresse. Tvärtom.

Det är än mer givande än två lika skolade akademiker (i analytisk filosofi) som har en självbekräftande dialog.


Jag skulle vilja hävda att självbekräftande dialoger är något ovanligt inom analytisk filosofi. Istället finns det en nästan överdrivet kritisk anda inom analytisk filosofi. Man dyker ner på minsta misstag eller oklarhet. Läs länken (som jag länkat till förut):

http://www.sfu.ca/philosophy/swartz/blood_sport.htm

Användarvisningsbild
PopJimmy
Inlägg: 2569
Blev medlem: 23 nov 2004 07:07

Inläggav PopJimmy » 20 dec 2004 01:08

Stefan:
Du skriver så smarta inlägg. Jag håller med dig. Mina inlägg är verkligen kassa och borde hamna i soptunnan.

Mina inlägg kanske borde nog vara lite mera slätstrukna, så att folk inte blir ledsna? Eller lite mera enkelspåriga och följa strömmen? Vad säger du?

Jag kanske ska läsa lite böcker i teoretisk filosofi så jag kan börja diskutera sann filosofi, börja på riktigt med ELITEN istället för att flumma? Har du några boktips? Jag vill gärna börja lära mig logik så jag kan börja lösa alla världens filosofiska problem. För kan man teoretisk logik så kan man förstå sanningen eller hur? Eller är jag bara ute och cycklar?

Jag har hört att om man vet vad ett atomärt sakförhållande är så är man tydligen smart. Har jag fel?

Vänligen
Jimmy

MrTambourineMan
Inlägg: 545
Blev medlem: 29 okt 2003 21:02
Ort: Göteborg

Inläggav MrTambourineMan » 06 jan 2005 19:40

Personligen tycker jag att en mycket enkel sak som skulle lyfta forumet rejält är om alla ansträngde sig att börja nya meningar med versal och avsluta med punkt. Dessutom vore det bra om talspråksformer som "mej" och "dej" begränsades.

De allra flesta skriver vårdat. Det är bara ett fåtal som inte anstränger sig, så problemet är inte så stort egentligen. Frågan är också hur man potentiellt skulle kunna förmå någon att ändra sig, skulle det ligga i majoritetens intresse.

Thimmy Bågfeldt
Inlägg: 49
Blev medlem: 16 jun 2004 21:17

Inläggav Thimmy Bågfeldt » 06 jan 2005 20:44

Jag upplever inte detta som ett oseriöst forum. Alla sköter sig bra.
Jag har skrivit en del inlägg som jag ångrat. Men jag har lärt mig av dem och kanske även några mindre erfarna filosofer här också har gjort det.
Jag vill inte skriva en uppsats när jag skriver på forumet. Syftet med att skriva är att få fram sitt budskap. För att få fram mitt budskap behöver jag inte använda akedemiskt språk. Det är möjligt att jag gör stavfel eller grammatiska fel ibland men jag tycker inte det spelar så stor roll. Allas åsikter är av betydelse. Censur skulle skrämma bort mig. De överlägsna filosoferna får acceptera de mindre kunniga.
Jag ser inget fel med PopJimmys inlägg, många av dem har fått mig att tänka.
edit: Jag såg ett inlägg med rubriken "filosofera vs knulla". Det är ovårdat språk men skribenten når fram med sitt budskap. Det hade inte blivit en mer givande disskussion med ordvalet "filosofi vs samlag".

Användarvisningsbild
Plato
Inlägg: 77
Blev medlem: 03 jun 2004 21:15

Inläggav Plato » 07 jan 2005 19:19

Forumet styrs mycket bra och jag tror inte det behövs fler moderatorer. Dock håller jag med Thimmy Bågfeldt, då ordvalet är viktigt inom ett seriöst och respekterat forum som detta. Ord och benämningar på olika trådar borde kanske ses över innan de skickas.

/Plato
Alla generaliseringar är farliga, även den här

Squirrel
Inlägg: 173
Blev medlem: 11 apr 2005 19:35
Ort: Linköping

Fler moderatorer

Inläggav Squirrel » 15 apr 2005 11:19

Thimmy Bågfeldt skrev:...
Syftet med att skriva är att få fram sitt budskap. För att få fram mitt budskap behöver jag inte använda akedemiskt språk.
...
Allas åsikter är av betydelse.
...


Jag håller med dig i princip förutom att jag skull byta ut "åsikt" mot resonemang. Filosofiskt sett är en åsikt värdelös om man inte kan underbygga den med ett resonemang. Jag säger inte att man behöver ha hållbara resonemang eller akademiskt språk men en åsikt utan motivering är inte mycket att diskutera. Har man ett ohållbart resonemang visa det sig förhoppningsvis i diskussionen vilket kan leda till att man antingen ändrar resonemanget eller åsikten/slutsatsen men som jag ser det är vikten av åsikten/slutsatsen undeordnad resonemanget.


Återgå till "Feedback"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst