Fråga experten! (-förslag på ny forumkategori)

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Fråga experten! (-förslag på ny forumkategori)

Inläggav Andreas » 22 sep 2009 23:07

Jag föreslår härmed en ny forumkategori jämte de rådande. Den ska ha namnet Fråga experten.

Där kan en självutnämnd eller inbjuden expert på ett ämne bjuda in till frågor. Det specifika för denna forumdel blir den utvidgade modereringen. Endast frågor får nämligen ställas av övriga skribenter i tråden.

Det finns en flytande övergång där frågor kan ställas som skenfrågor med syfte att jävlas eller överglänsa. Likaså måste ett resonemang tillåtas i syfte att förklara sin fråga. När moderatorn upptäcker ett resonemang som inte direkt är kopplat till en fråga, eller när moderatorn bedömer frågorna vara skenfrågor så raderas inlägget i fråga.

Jag ser två fördelar med denna nya forumkategori. 1: Experter som inte är etablerade i forumets hierarki kan komma in och berika och låta sig berikas utan att översvämmas av på forumet etablerade intressegrupperingar och alfahanar. 2: Etablerade medlemmar som annars kanske inte märks så mycket får chansen att inta en upphöjd roll.

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Inläggav Kallekula » 23 sep 2009 00:16

Fast man kan ju tänka sig en ordning med x antal inlägg per dag/vecka etc. Allt i rättvisans namn.

Samma sak med antal tecken per inlägg. Där kan vi vikta fram något.

Torde tilltala vänstern som florerar på detta forum. Rättvist och solidariskt.

Oj nu gjorde Zlatan mål. Man borde kunna göra samma sak inom sportens värld.

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 23 sep 2009 09:22

Ja du Kallekula, det slår dig inte hur väl ditt senaste inlägg just demonstrerar behovet? Den här forumkategorin skulle inte innebära någon förändring för modereringen av något av dagens befintliga forumkategorier, men den skulle ge ett avbrott i den rutinmässiga standardiserade dissningskampen som Kallekula nyss demonstrerade. Jag föreslår vidare att första inlägget i tråden, dvs av experten måste starta med en kort beskrivning av vad expertisen består av, hur experten tillägnat sig den och vilka som är begränsningarna för trådens fokus och expertens kunskaper.

Belysande exempel:

[Titel]Blåbärsplockning[/titel]
Jag har under de senaste 15 åren under somrarna plockat ihop i snitt två kubikmeter blåbär per sommar. Totalt har jag alltså i mitt liv spenderat så mycket tid i de svenska blåbärsskogarna att jag vet allt om hur man finner de rätta blåbärsmarkerna, jag kan beskriva hur man tränar sitt blåbärsluktsinne, hur man tvättar blåbärsfläckar, hur man undviker och avvärjer rovdjursattacker osv. Däremot har jag ingen som helst kunskap i lingonplockning. Välkomna med era frågor.

Förhoppningsvis kan vi på det här viset få in ny expertis på forumet. Kanske någon känner en doktor i något specialämne som är villig att svara på frågor. Om detta kommer igång erbjuds alltså en möjlighet att kolla in på forumet och få tillägna sig ny kunskap av en ny person i en tråd som inte dränks av never ending pladder av drummlar med krigstunnelseende (se ovan).

JimmyAberg
Inlägg: 932
Blev medlem: 05 aug 2008 01:56

Inläggav JimmyAberg » 23 sep 2009 15:03

Jag tycker det låter som en bra idé. En funktion, är att personer som är experter, även är moderatorer i deras egen tråd.

Detta gör att människor kan turas om att gå in i rollen som expert, istället för att göra det i alla andra trådar. Vi har många självgoda experter på detta forum, bättre då att göra diskussionen lite mer strukturerad,
forgiveness to guilt, acceptance to rejection, love to hate, listening to talking, allowance to resistance, peace to disharmony

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd
Inlägg: 1308
Blev medlem: 24 mar 2009 14:34
Ort: Landet

Inläggav biggj » 23 sep 2009 15:40

Hejsan!

En intressant idé - men då förlorar ju sådana som kallekula hela sitt existensvärde på sajten, ju! Vad skall han då ta sig till? Han kan ju bara trolla och störa!  :lol:

MVH
bigj
Den goda sidans försvarare

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 23 sep 2009 15:45

biggj skrev:Hejsan!

En intressant idé - men då förlorar ju sådana som kallekula hela sitt existensvärde på sajten, ju! Vad skall han då ta sig till? Han kan ju bara trolla och störa!  :lol:

MVH
bigj


Tvärtom, han får vara vår expert på att just, nättrolla! :wink:

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd
Inlägg: 1308
Blev medlem: 24 mar 2009 14:34
Ort: Landet

Inläggav biggj » 23 sep 2009 15:52

Hejsan!

Ok, Zokrates, men jag undrar dock hur en sådan tråd skulle kunna se ut! Grabben är ju så gott som helt befriad från att någonsin ha besökt  bildningens och begåvningens källor!  :lol:

MVH
bigj
Den goda sidans försvarare

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Inläggav Kallekula » 23 sep 2009 16:28

Och vad månde då biggen anses sig vara expert på?  :)

Tänka sig arbetsfömedlingen betalar en utbildning i självinsikt just för biggen.  :lol:  Komik och talade.

Zok kan fortsätta sitt spår och bli vår judehatsexpert, fram för mer klämkäcka slogans.  

Och jag i min blygsamhet för fortsätta att slå hål på sjävutämnade vänsterexperters uppblåsta ballonger. Jobbigt för vissa som verkar vilja att detta forum ska vara en klubb för inbördes vänsterbeundran.

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 23 sep 2009 16:37

Är Andreas endast förmögen att läsa världen med makt-glasögon på näsan? Oförmögen att skilja rätt och fel åt, och därför står där och tolkar allt som maktkamp? Det är överhuvudtaget inget fel i att "överglänsa" om det finns fog för det, tvärtom! En självklarhet ska levereras som en självklarhet! Inte som en tvivelaktighet, inte ens för att skona "känslorna" hos nån hjärntvättad religiös typ som inte kan argumentera för sin sak.

Tycker Kalle är ett sundhetstecken för forumet. Låt oss för guds skull bevara osamsheten, och slippa att det blir nån klubb för inbördes beundran.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

JimmyAberg
Inlägg: 932
Blev medlem: 05 aug 2008 01:56

Inläggav JimmyAberg » 23 sep 2009 16:42

Och sandlådan lever vidare...
forgiveness to guilt, acceptance to rejection, love to hate, listening to talking, allowance to resistance, peace to disharmony

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 23 sep 2009 16:44

Och maktkraven och anspråken från de hjärntvättade religiösa som inte kan argumentera för sin sak lever kvar.

Har inga problem med era maktanspråk, så länge ni argumenterar för dem. Om inte det så är det svårt att se vad fan ni ens gör här.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 23 sep 2009 16:48

Sverige är sekulärt, kyrkan har förlorat makten, dags att inse. Nu för tiden räcker det inte med dogmer, utan man måste övertyga också. Att ni inte lyckas övertyga är ett tecken på att det är osanning ni far med, inte att ifrågasättandena och kritiken bara kommer från folk som vill ha "makt".
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

JimmyAberg
Inlägg: 932
Blev medlem: 05 aug 2008 01:56

Inläggav JimmyAberg » 23 sep 2009 17:17

Avantgardet skrev:Har inga problem med era maktanspråk, så länge ni argumenterar för dem. Om inte det så är det svårt att se vad fan ni ens gör här.
Problemet är att det inte går att argumentera emot din dogmatiska dekonstruktionism full av performative contradictions.

Det enda jag försöker göra, är att etablera en sund plattform där kommuniktionen kan börja och sedan utvecklas från plattformen. Det du gör är att konstant riva ner saker, vilket f.ö. är problemet med vänstern världen över. Det saknas sunda postitiva ställningstaganden från västern, bara kritiskt sandlådegnäll. Högern behöver ju inte ens argumentera eftersom kapitalet redan är på deras sida. Det är alltså vänstern som tar stryk av att konstant underminera diskussion kring saker som knyter an till vanliga människors vardag.
forgiveness to guilt, acceptance to rejection, love to hate, listening to talking, allowance to resistance, peace to disharmony

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 23 sep 2009 17:52

JimmyAberg skrev:
Avantgardet skrev:Har inga problem med era maktanspråk, så länge ni argumenterar för dem. Om inte det så är det svårt att se vad fan ni ens gör här.
Problemet är att det inte går att argumentera emot din dogmatiska dekonstruktionism full av performative contradictions.

Det enda jag försöker göra, är att etablera en sund plattform där kommuniktionen kan börja och sedan utvecklas från plattformen. Det du gör är att konstant riva ner saker, vilket f.ö. är problemet med vänstern världen över. Det saknas sunda postitiva ställningstaganden från västern, bara kritiskt sandlådegnäll. Högern behöver ju inte ens argumentera eftersom kapitalet redan är på deras sida. Det är alltså vänstern som tar stryk av att konstant underminera diskussion kring saker som knyter an till vanliga människors vardag.


Det räcker inte att säga att de finns, du måste kunna visa på att de finns också!

På tal om performativa självmotsägelser. Att påvisa inkonsekvenser i ditt resonemang kräver dock ingen dekonstruktion. I en annan tråd pekar du på Buddhas skepticism, men i denna så propagerar du inte för att det motsatta skall bli bara norm, utan rent av lag.

Förövrigt, vad tror ni själva experter eftersträvar? Kritik eller rövslickande? Jag kan lova det förra, för det är det enda som kan förmå dem att hålla skärpan och förbli experter (om de nånsin varit det). Tror ni de brinner för ämnet de är experter på, eller bekräftelse enbart?

Varför skall förövrigt rövslickande institutionaliseras? Är det inte nog att skolan idag gör våra ungar till menlösa och ryggradslösa kälkborgare?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

JimmyAberg
Inlägg: 932
Blev medlem: 05 aug 2008 01:56

Inläggav JimmyAberg » 23 sep 2009 18:19

Gäsp.

Det handlar om ett nytt underforum, där det är lite mer struktur.

Resten av forumet är precis lika stökigt som det har varit senaste 4 åren eller så.
forgiveness to guilt, acceptance to rejection, love to hate, listening to talking, allowance to resistance, peace to disharmony


Återgå till "Feedback"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster