Tips på rejält fantasifull SF?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk

Inläggav J R Auk » 04 aug 2007 19:11

Ja jag fick på känn att det kunde vara det som JBD talade om när jag läste om författarens kunskaper.

Ska ta och införskaffa för att se om jag kan finna min historias svunna mysterier.

Det är faktiskt en av ca: 4 böcker jag inte läst klart som jag påbörjat så för mig så är det en naggande känsla av olust inför det oavslutade.

Se hur jag briljerar med min respekt för andras mening och tankar ;)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 29 aug 2007 00:14

Inte precis nanoteknik och sånt... men du hittar inte så många rymdskepp i Philip Pullmans böcker. Ok, ungdomar kan läsa dem, men jag tycker ändå de är rätt faschinerande. Och annorlunda.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Fareon
Kontakt:

Inläggav Fareon » 16 okt 2008 08:08

Ghost in the Shell en Anime som finns som Filmer och serie. Första filmen är klart sevärd. Som de flesta Anime innehåller Ghost in the Shell en hel del våld men också endel intressanta tankar.

Filmen Pi från 1998 kan också kanske vara intressant även om det strikt sett inte direkt är Science Fiction.

The Lost Room är en SF miniserie från 2006 nått av det bästa som gjort inom SF.

Tyvärr kom jag inte på några böcker som det inte redan getts tips om.
I hate everybody who loves me and they hate me to.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 okt 2008 09:08

Läs Peter Nilsons Nyaga-trilogi,

meddelar Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Rorschach

Inläggav Rorschach » 05 mar 2009 23:16

Det senaste, av intresse, som jag läst inom SF är "The Golden Age" (+efterföljare) av John C. Wright.

Återgå till "Kultur - konstarterna"