Vad är äkta konst för dig? Tycker du att det som Picasso målade är äkta konst? Tycker du att en röd prick i mitten av en stor vit duk är äkta konst?
Vad kan klassas som konst? Tycker du att musik är konst? Tycker du att döda djur i glasburkar är konst? Måste det vara snyggt för att vara konst?
..Måste det vara fult..? Måste det vara verklighetstroget?
Själv har jag väldigt svårt för att förklara vad min syn av konst är. Jag ser inte på konst som en kategori, tema eller ämne, utan som en känsla. Om jag ser på en tavla, vill jag t ex inte se massa fyrkanter som ska känneteckna "detta samhällets korrupta regement" eller en fotorealistisk bild på kungen av frankrike under 1800-talet. Sådana bilder säger mig ingenting, de är bara snyggt framförda bilder. Konstverk, men inte "äkta" konst.
Konst för mig är sådant som är menat för att väcka känslor ur intet, dvs väcka känslor ur fantasin. Medlidande, ilska, förståelse, lycka, förvirring.. Sådana känslor. Nu menar jag inte att krigsbilder från andra världskriget är konst, bara för att de väcker känslor. Såna bilder väcker inte känslor från fantasin, utan från verkligheten. Den begränsade verkligheten.
När någonting - musik, bild, färger, text, dans, kampsport, soluppgångar, spel - visualiserar skaparens känslor, skaparens fantasi, då är det konst. Sådant som berör. Det behöver inte vara snyggt eller massivt. En prick på ett papper kan också vara skön att titta på, om den är målad rätt, och skildrar en känslomässigt baserad bakgrund.
Så tycker jag. Vad tycker du?