Estetik - vad är vackert?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Estetik - vad är vackert?
Vi snuddar här frågan om den yttersta absoluta verkligheten.
En stor och grundläggande fråga som har diskuterats i flera av forumets mer än 10 000 trådar.
Är den andlig, som de religiösa tror, eller är den fysik, kemisk eller matematisk som andra tror?
Filosofin försöker att med språket och orden fånga det sköna via metafysiken.
Poesin lyckas bättre via intuitionen, som t.ex. Esaias Tegner;
......
Och dikten är icke som blommornas doft
som färgade bågen i skyar
det sköna du bildar är mera än stoft
och åldren dess anlet förnyar
det sköna är evigt, med fiken håg
vi vaska dess gullsand ur tidens våg
.....
En stor och grundläggande fråga som har diskuterats i flera av forumets mer än 10 000 trådar.
Är den andlig, som de religiösa tror, eller är den fysik, kemisk eller matematisk som andra tror?
......
.....
xion skrev:Vi snuddar här frågan om den yttersta absoluta verkligheten.
......
.....
Omöjligt att inte påverkas av McGilchrists hjärnjalvor, och vad de tillfredsställs av då man tragglar sig igenom hans lunta. Den här touchar definitivt hans tankar. Högra hjärnhalvan som är öppen för intryck fån varifrån som helst och den vänstra som bygger sin egen världsbild. Båda med sin bild av vad både världen och det sköna är.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
-
......
.....
Att "soluppgången är vacker" är ett påstående inom filosofi. Man kan tror på ett påstående så att man säger att det är sanningen. ett påstående kan förändras till ett annat påstående som stämmer med den nya upplevelsen.
Vi känner saker genom våra känslor och om vårt syn känner något behagligt så säger man om att "den är vacker".
Om vi hör någonting som känns behagligt eller lungnande, till exempel en musik som vi tycker om, så kan man säga att det är en fin musik.
Det som vi känner är en verklighet så jag tror själv att soluppgången är vacker.
Vi lever i den relativa vekligheten. Men Platons tror på det följande:
"det som vi med våra sinnen kan uppfatta som verkligheten inte den äkta verkligheten utan endast en skenbild, spegelbild eller skuggbild av denna".
Så han nekar det relativa verkligheten och på andra sidan talar han om den absoluta verkligheten på det Följande:
"Tillvaron, eller den äkta verkligheten, är oföränderlig och sann, och kallas av Platon för idévärlden. Det är en värld som icke existerar i tid och rum".
Jag tror inte själv på den absoluta verkligheten på det sätt som platan tror på. Man kan försöka förstå den absoluta verkligheten då man befinner sig i den relativa verkligheten. Till exempel genom meditation eller liknande genom att stoppa tankeströmning, så att vi kan även känna sig bortom den relativa verkligheten.Det kan vara både tröstande och lärorikt och kan hjälpa oss att bättre förstå världen omkring oss. Denna hållning används inom kampsport och har en mycket god effekt på koncentrationen. Men jag tror inte (som platon) att den absoluta verkligheten inte existerar i tid och rum. Egentligen vi lever i den relativa verkligen och den är den enda verkligheten för oss. Så tid och rum är en del av verkligheten.Men om vi vill förstå också den absoluta verkligheten måste vi göra det med hjälp av våra sinnen och förmågor. Våra sinnen är i tjänst till att vi förstår verkligheten bättre och ha ett bättre kvalitet i livet. Så om vi ser en färg som en annan färg på grund av våra sinnen då gäller för oss den färg som vi ser. Om någon tror att "soluppgången är vacker" då är det sann för honom.
Det är kroppen som lever och vi är inte någonting annat än våra kropp. Vi kommer ihåg saker på grund av minnena sparas i hjärnan. Allt vi lär oss sparas i hjärnan. Våra känslor är baserade på kroppen. En man attraheras till en kvinna och en kvinna attraheras till en män, på grund av sexualitet. Ingen har valt sin sexualitet. Ingen har valt hur hen skulle se ut i sin ansikte. Ingen har valt sina föräldrar. Ingen har valt var skulle han födas. Ingen har valt sin modersspråk. Så vi har inte valt någonting i livet. Vi är en resultat av händelser som sker utan att vi spelar någon roll. Ingen har sett att någon andlig separeras från kroppen då en person dör. Egenskaperna i våra liv finns i våra kroppar. Minnena är i hjärnan och om en person dör , förstörs hans eller hennes hjärna också. Man kan se hur det fungerar hos personer som får sjukdomen "Alzheimers".
-
......
.....
Är den absoluta verkligheten andlig, som de religiösa tror, eller är den fysik, kemisk eller matematisk som andra tror?
Hej "xion". Jag har redan skickade ett svar till dig, men jag tror att jag inte förstod din fråga tillräckligt bra. Du menade om "den absoluta verkligheten" är andlig. Jag tror inte att den är andlig. Men jag har både studerat och tänkt på saken.Jag har förstått att det är ett sätt som hjälper oss att förstå världen omkring oss bättre. Men om den ska påverka oss så att vi måste tro på någonting andlig då är det helt och hållet fel. Eftersom vi lever i den relativa verkligheten. Vi är så påverkade av den relativa verkligheten så att vi inte kan se bortom den relativa verkligheten så är det bra att använda sättet att befrias från den relativa verkligheten till att förstå även bortom det relativa verkligheten.
"Till exempel vi måste förstå allt med hjälp av våra sinnen och detta blir den relativa verkligheten för oss. Våra sinnen är våra verktyg som hjälper oss att utföra våra livet och förstå världen omkring oss. Så om vi vill ha ett annat verktyg för att ännu mer förstå världen omkring oss då jag antar en absolut verklighet som inte är baserade på någon religiös tro, är ett bra förslag.Den måste erbjuda oss sina positiva fördelningar i den enda liv som vi gör. Vissa gör meditation kommer till att hamna i den absoluta verkligheten. Vissa gör det i kampsport.Det gör att koncentrationen förbättras. Den enda som vi kan komma åt den är med hjälp av våra känslor. Men jag påpekar en gång till att den är inte andlig och har inte göra med någon religion.Vi måste vara väldigt försiktiga så att ingen uppfattar den andlig.
Jag tror själv inte på andligheten. Men jag tror på moral.
Tinget "i sig" är aldrig vackert. Det bara är.
Om jag tycker att något är vackert så är det en värdering som dessutom är subjektiv.
Om många tycker att soluppgången är vacker så är det fortfarande en värdering. Soluppgången är inte vacker "i sig".
Det finns bara en absolut verklighet och i den finns vare sig tid eller rum.
Den verklighet vi upplever via våra sinnen är inte den verkliga världen utan en verklighet presenterad av våra sinnen. (sinnevärlden).
Våra sinnen ger oss en reducerad bild av den absoluta verkligheten i den utsträckning som vi behöver och kan förstå.
Tankevärlden ger oss allt som vi via vår fantasi och våra sinnen kan föreställa oss.
Man skulle kunna kalla den för idevärlden (det är ett vackert ord) men då riskerar man att sammanblandas med Platons idevärld som jag tycker verka vara av andligt/religiöst ursprung..
Om jag tycker att något är vackert så är det en värdering som dessutom är subjektiv.
Om många tycker att soluppgången är vacker så är det fortfarande en värdering. Soluppgången är inte vacker "i sig".
Den verklighet vi upplever via våra sinnen är inte den verkliga världen utan en verklighet presenterad av våra sinnen. (sinnevärlden).
Våra sinnen ger oss en reducerad bild av den absoluta verkligheten i den utsträckning som vi behöver och kan förstå.
Tankevärlden ger oss allt som vi via vår fantasi och våra sinnen kan föreställa oss.
Man skulle kunna kalla den för idevärlden (det är ett vackert ord) men då riskerar man att sammanblandas med Platons idevärld som jag tycker verka vara av andligt/religiöst ursprung..
Jag tror inte det är fullt så enkelt som att det vi uppfattar som vackert är subjektivt, en känsla. Platon var inne på att det vackra har del i idén om det goda. Men man kan också fråga sig, om det nu är så j..la simpelt, varför tycker vi alls om speciella bilder, men inte andra?
- Bilagor
-
- Åke Göransson.jpg (111.99 KiB) Visad 388 gånger
Moderator
-
xion skrev:Tinget "i sig" är aldrig vackert. Det bara är.
Hej och hoppas du har det bra.
Vad jag menade med "relativitet" är på det följande:
"Att betraktas i proportion eller proportion till något annat".
Vad jag menade med "absolut" är på det följande:
"Att allt betraktas som en enda enhet, en enda sak"
Jag borde kanske inte använda begreppet "Den relativa verkligheten" eller "den absoluta verkligheten". Det var bättre om jag använde i stället av dem, "den relativ synligheten" och "den absoluta synligheten".
Låt oss se på saken så lätt som möjligt:
En person ser en soluppgång och känner att det är behagligt så att hen förklarar sin känsla genom att säga "soluppgången är vacker" och hen tror på det då. Så detta stämmer för honom eller henne. Hen kan ändra påståendet på något sätt i framtiden så att det stämmer med hens nya upplevelsen. Men att vi anger att solen är inte vacker "i sig" är faktiskt förivrande. Det är vi (människor) som försöker att förklara våra känslor med sådana påståenden. Våra känslor , våra sinnen är våra verktyg till att förstå världen omkring oss så genom de verktygen förstår vi verkligheten omkring oss. Även om den verkligheten är presenterade till oss av våra sinnen, är fortfarande en verklighet för oss. För vi använder de presenterade verkligheten och då den fungerar i våra liv och att den fungerar, bevisar att den är faktiskt den enda verklighet som finns. Om våra sinnen hade inte presenterat oss denna verkligheten så det fanns inte en annan verklighet heller.
Den absoluta synligheten är bara ett sätt till att förstå världen oberoende av den relativa synen. Men detta betyder inte att denna (Den absoluta synligheten) är en annan veklighet.
Jag anger bara ett exempel;:
Kroppen bestämmer för oss och vi måste kämpa hela tiden för att göra kroppen nöjd och om kroppen blir nöjd då kan vi känna oss lugna eller till och med lyckliga. I kampsport vill man inte bara behärska vissa rörelser. Man vill också ha makt över sin kropp. Då kan de använda den absoluta synligheten till att förstå världen omkring sig på något annat sätt också. Den absoluta synen är inte alls andlig. Det är varken idevärlden som Platons tror eller någon paradis. Det är bara ett sätt för att höja våra förmågor till att förstå världen omkring oss (det relativa världen) bättre.
Pilatus skrev:Jag tror inte det är fullt så enkelt som att det vi uppfattar som vackert är subjektivt, en känsla. Platon var inne på att det vackra har del i idén om det goda. Men man kan också fråga sig, om det nu är så j..la simpelt, varför tycker vi alls om speciella bilder, men inte andra?
Vore det inte ganska tråkigt om alla tyckte lika?
-
xion skrev:Pilatus skrev:Jag tror inte det är fullt så enkelt som att det vi uppfattar som vackert är subjektivt, en känsla. Platon var inne på att det vackra har del i idén om det goda. Men man kan också fråga sig, om det nu är så j..la simpelt, varför tycker vi alls om speciella bilder, men inte andra?
Att vi (människor) kan tala är en förmåga som vi har fått så det är helt klart att vi vill förklara våra känslor till de andra genom att använda meningar eller i detta fall olika påståenden. Om det är objektivt eller subjektivt i detta sammanhanget vet jag inte. Jag har inte lärt mig detta så jag blir tacksam om någon förklara detta till mig för att jag inte anser om detta spelar faktiskt någon roll. Saken är helt och hållet klart.
Jag vill lägga till en annan sak angående det som jag förklarade som den absoluta synligheten och det är att vetenskapen är så framgångsrik nu för tiden så att till och med förklarade hur våra hjärnor fungerar (Angående det som våra hjärnor presenterar oss som verkligheten) så jag tror faktiskt inte den absoluta synligheten kan faktiskt ersätta det som vetenskapen erbjuder oss.
Mats Larsson skrev:xion skrev:Pilatus skrev:Jag tror inte det är fullt så enkelt som att det vi uppfattar som vackert är subjektivt, en känsla. Platon var inne på att det vackra har del i idén om det goda. Men man kan också fråga sig, om det nu är så j..la simpelt, varför tycker vi alls om speciella bilder, men inte andra?
Att vi (människor) kan tala är en förmåga som vi har fått så det är helt klart att vi vill förklara våra känslor till de andra genom att använda meningar eller i detta fall olika påståenden. Om det är objektivt eller subjektivt i detta sammanhanget vet jag inte. Jag har inte lärt mig detta så jag blir tacksam om någon förklara detta till mig för att jag inte anser om detta spelar faktiskt någon roll. Saken är helt och hållet klart.
Jag vill lägga till en annan sak angående det som jag förklarade som den absoluta synligheten och det är att vetenskapen är så framgångsrik nu för tiden så att till och med förklarade hur våra hjärnor fungerar (Angående det som våra hjärnor presenterar oss som verkligheten) så jag tror faktiskt inte den absoluta synligheten kan faktiskt ersätta det som vetenskapen erbjuder oss.
Njea, vi har inte fått förmågan att tjattra om huruvida grannens fru sminkar sig för mycket, eller om gubben kör en för stor SUV. Vi har steg för steg utvecklat stämband och förmåga att bilda ord för subjekt och predikat till något begripligt.
Om det verkligen finns något som kan kallas den absoluta synligheten verkar litet diskutabelt. Vetenskap är ett sätt att bringa reda i det vi vet och en metod för att producera mer vetande (kunskap).
Moderator
-
xion skrev:Pilatus skrev:Jag tror inte det är fullt så enkelt som att det vi uppfattar som vackert är subjektivt, en känsla. Platon var inne på att det vackra har del i idén om det goda. Men man kan också fråga sig, om det nu är så j..la simpelt, varför tycker vi alls om speciella bilder, men inte andra?
Det finns påståenden som liknar inte påståendet "soluppgång är vacker". Detta påstående är mycket personligt och en person förklarar sin känsla genom att säga det. Men påståendet "Alla kråkor är svarta" är inte så personligt som påståendet "soluppgång är vacker" och om en person som ser en vit kråka ändrar påståendet på det sätt att det finns också vita kråkor så alla andra som ser den vita kråkan kan ändra påståendet. Att "Alla kråkor är svarta" är baserade synsinnet.
Man brukar säga att skönheten sitter i betraktarens ögon.
Om detta är sant så finns den inte i det som betraktas.
Om detta är sant så finns den inte i det som betraktas.
-
Pilatus skrev:Mats Larsson skrev:xion skrev:Vore det inte ganska tråkigt om alla tyckte lika?
Njea, vi har inte fått förmågan att tjattra om huruvida grannens fru sminkar sig för mycket, eller om gubben kör en för stor SUV. Vi har steg för steg utvecklat stämband och förmåga att bilda ord för subjekt och predikat till något begripligt.
Om det verkligen finns något som kan kallas den absoluta synligheten verkar litet diskutabelt. Vetenskap är ett sätt att bringa reda i det vi vet och en metod för att producera mer vetande (kunskap).
Hej,
Jag tror själv på människor som Charles Darwin (1809-1882) och Richard Dawkins så jag tror på utvecklingen. Så det är självklart för mig att vår förmåga att förklara saker och ting är utvecklade också. Men att ange påståendet "soluppgången är vacker" är något personligt så att personen håller på att förklara sin känsla om soluppgången. Däremot i påståendet "Alla kråkor är svarta" är det inte baserade på känslor utan på synsinnet.
Så att om en person ser en vit kråka ändrar påståendet på det sätt att det finns också vita kråkor så alla andra som ser den vita kråkan kan ändra påståendet.
Angående den absoluta synligheten kan jag inte faktiskt lägga något mer. Det är liksom hypnos. Man ser om detta på filmer att psykologer gör detta och kanske är det vetenskapligt. Man gör meditation så kanske kan vi tala om den absoluta synligheten. Men om de är sanna vet jag faktiskt inte.
att studerara de två i teori räcker inte och man måste se också att de faktiskt fungerar i praktiken.
Mats Larsson skrev:Men att ange påståendet "soluppgången är vacker" är något personligt så att personen håller på att förklara sin känsla om soluppgången.
Det vore att förenkla skönheten till något enbart subjektivt. Varför bryr vi oss alls om huruvida något är vackert? Varför är så många människor förtjusta i "vackra" människor? Vi har ett ideal säger vi, den ideala människan är snarare nätt, med proportionerliga mått. Folk med ätstörningar har i sammanhanget setts som vackra, speciellt inom mode.
Inom konst handlar det ofta om komposition (det finns böcker om sådant) och färg (rena, men inte bjärta kulörer), inga överdrifter. Konstnärer som följer sådana regler och tecknar bra lyckas ibland mycket bra. Men konstmarknaden är inte att lita på eftersom många gallerister är mycket övertygande. Konst handlar mycket om kunnande, det är ett yrke man kan lära sig.
Moderator
-
Pilatus skrev:Mats Larsson skrev:Men att ange påståendet "soluppgången är vacker" är något personligt så att personen håller på att förklara sin känsla om soluppgången.
Det vore att förenkla skönheten till något enbart subjektivt. Varför bryr vi oss alls om huruvida något är vackert? Varför är så många människor förtjusta i "vackra" människor? Vi har ett ideal säger vi, den ideala människan är snarare nätt, med proportionerliga mått. Folk med ätstörningar har i sammanhanget setts som vackra, speciellt inom mode.
Inom konst handlar det ofta om komposition (det finns böcker om sådant) och färg (rena, men inte bjärta kulörer), inga överdrifter. Konstnärer som följer sådana regler och tecknar bra lyckas ibland mycket bra. Men konstmarknaden är inte att lita på eftersom många gallerister är mycket övertygande. Konst handlar mycket om kunnande, det är ett yrke man kan lära sig.
Om vikomplicerar frågan så blir det svårt att svara.
Först var frågan om att "soluppgång är vacker" och om det är ett påstående eller sanning. Så jag försökte svara frågan så lätt som möjligt. Jag har till och med angett ett annat påstående som liknade inte det tidigare påståendet för att förstå sättet till att förklara olika påståenden.
Jag kan inte neka konsten. Konst finns i olika former till exempel musik eller mod. Att försöka förklara detta är ett jätte store område än att förklara de två påståenden jag skrev om. Det som är ideal för någon bör inte vara nödvändigt ideal för den andra.Vår kropp är levande och vi strävar hela tiden för att kroppen blir nöjd både fysisk och psykisk.
En hund tror inte till exempel att en blomma är vacker och bryr inte sig alls om en konstnärlig tavla. Hund har inte sådana egenskaper som vi har i våra kropp. Så här finns det någonting som skiljer sig en människa från en hund.
Troligen fungerade människor på samma sätt som hundar i början och lärde sig om konst och om vad de tror är vacker och sedan gick det i arv från generation till generation, och kanske var det en del av människans evolution.Men Sexualitet kan spela en viktig roll också. Hur som helst jag kan inte svara frågan i detta område, helt klart, men jag är säkert att mitt svar om "soluppgången är vacker" är rätt.
Återgå till "Kultur - konstarterna"