Filmer som måste ses!

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Vertumnus

Re: Filmer som måste ses!

Inläggav Vertumnus » 22 feb 2024 20:08

Hubert skrev:Rekommenderas!

I väntan på Armageddon
1 tim 37 min

https://www.svtplay.se/video/Kv1aRrw/i- ... armageddon

xion skrev:Tittade på "Armageddon" på SVT-play.
Skrämmande men informativt om Kristna högern i USA och Gaza-kriget.

Verkligen skrämmande insyn i den kristna högern.

Vertumnus

Inläggav Vertumnus » 22 feb 2024 20:17

Här länk till Nazismens uppgång och fall, nio avsnitt om ca 50 min vardera. Ett antal historiker rekonstruerar maktspelet i den innersta kretsen.
Det första avsnittet beskriver hur högern går i allians med vad som idag nog skulle betecknas som ett missnöjesparti.

https://www.svtplay.se/video/Kw26ZMN/na ... id=Kw26ZMN

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 22 feb 2024 22:39

Vertumnus skrev:Här länk till Nazismens uppgång och fall, nio avsnitt om ca 50 min vardera. Ett antal historiker rekonstruerar maktspelet i den innersta kretsen.
Det första avsnittet beskriver hur högern går i allians med vad som idag nog skulle betecknas som ett missnöjesparti.

https://www.svtplay.se/video/Kw26ZMN/na ... id=Kw26ZMN

Under 4% 1928, över 15% 1930. Jobbslipperiet i full fräs. Likheterna finns sannerligen, väldigt dumt då man inte fokuserar på de strävande Svenssons trygghet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion

Inläggav xion » 29 jun 2024 05:30

Ännu en chans att se "Den bästa sommaren" med Kjell Bergkvist. (SVT-play)
Jag tycker den har lite "Molin-känsla"
(Pilatus dömde ut den helt)

xion

Inläggav xion » 06 dec 2024 17:48

Jag ser att en film baserad på Richard Adams bok "Den långa flykten" finns på SVT-play. Jag visste inte att den var filmad. Visserligen tecknad. Idag hade man kunnat dataanimera den. Det var hans första bok. Tretton förlag refuserade den. När den till sist kom ut såldes den i miljonupplagor. Jag läste den för många år sen. Det är kaniner som är huvudpersonerna. Jag älskade den typen av böcker när jag började läsa. Han har tydligen skrivit två till med djur som huvudpersoner. Jag ska se om det går att få läsa dom också. Jag har läst en annan bok av honom "Flickan i gungan". Den tyckte jag också om, vill jag minnas.

xion

Inläggav xion » 16 aug 2025 09:04

Last Call på SVT-play.
Det måste inte ses men de flesta filmer tycker jag är skräp numera, så jag brukar stänga av efter tio minuter.
Den här är irriterande i början med delad bildruta men jag såg i alla fall hela filmen (1 tim 15 min) så den var kanske inte så tokig.

chikara

Inläggav chikara » 12 sep 2025 13:31

Absolut! Det finns så många filmer som verkligen måste ses, både klassiker och nyare produktioner. Personligen tycker jag att man inte får missa tidlösa verk som *The Godfather*, *Pulp Fiction* eller *Forrest Gump*. Samtidigt finns det moderna filmer som *Parasite* och *Everything Everywhere All at Once* som också är fantastiska. Det bästa är att blanda genrer – drama, komedi, sci-fi och dokumentärer – för en komplett filmupplevelse. Om du vill ha fler tips på filmer som verkligen är värda att se, kan vi dela våra favoriter här!

xion

Inläggav xion » 13 sep 2025 07:19

chikara skrev:Absolut! Det finns så många filmer som verkligen måste ses, både klassiker och nyare produktioner. Personligen tycker jag att man inte får missa tidlösa verk som *The Godfather*, *Pulp Fiction* eller *Forrest Gump*. Samtidigt finns det moderna filmer som *Parasite* och *Everything Everywhere All at Once* som också är fantastiska. Det bästa är att blanda genrer – drama, komedi, sci-fi och dokumentärer – för en komplett filmupplevelse. Om du vill ha fler tips på filmer som verkligen är värda att se, kan vi dela våra favoriter här!

Jag betygssätter mina filmer efter hur många gånger jag kan se dom utan att tröttna.
Som etta sätter jag Fisher King.
Sen blir det svårare med ordningen.
Livet från den ljusa sidan.
Pulp fiction
Blues brothers
Blinkande lyktor
Twelve monkeys
Oh brothers where art thou.
Unforgiven
The shining
Josey Whales
Hateful eight
Millennium
Leon
Kod merkury
Täcknamn Odessa
Whale rider
Freek mighty
Pay it forward
Die hard
Potatishandlaren, Lars Molin (m flera)

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 14 sep 2025 09:07

Såg filmer i massor på 70-80-90 tal. Kollade sen alla de här LOTR, Narnia, Avatar, mycket med mina barn men mest hemma. Sen 2010 har jag inte sett en enda film på bio. Och ytterst få hemma. Vi kollar TV-serier, mest engelska deckare och vi följer proffscykling typ tour de france och monument hels säsongerna.

Får lite existentiell ångest av att sitta i en biosalong. Kom krypande på 90-talet.
4 november 2017

Hubert

Inläggav Hubert » 15 sep 2025 20:06

Järn 3:an (2004)
Koreansk/japansk långfilm som fotografiskt är helt underbar. Filmen är är ett måste för de som älskar vacker bildhantering.
Handlingen rör sig kring hemlösa Tae-suk som prydligt bryter sig in i fina kvarterens villor som tillfälligt är övergivna.
Han stökar inte till det. Tvärtom ser han till att som en sorts tack städa det som är stökigt och reparera det som är trasigt.
Vändpunkten sker när han i ett till synes tillfälligt övergivet hus finner en rädd och olycklig kvinna. De förälskar sig i varandra. En omöjlig kärlek.
Avlutningen är mycket poetisk.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 13 jan 2026 22:54

Official Secrets (2019)

Året är 2003 och lingvisten Katharine Gun arbetar för GCHQ, en brittisk byrå för informationsinhämtning. Under en arbetsdag upptäcker hon något som antyder att amerikanska NSA tillsammans med brittiska agenter försöker hitta information för att pressa ett antal länder inom FN att sanktionera ett krig mot Irak.

Official Secrets.jpg
Official Secrets.jpg (10.24 KiB) Visad 244 gånger
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 14 jan 2026 15:32

Yesterday, första spelfilm jag sett från början till slut det här decenniet. Skön rulle!
4 november 2017

Återgå till "Kultur - konstarterna"