Freud och psykoanalysen.

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Ramtin

Freud och psykoanalysen.

Inläggav Ramtin » 05 nov 2007 02:25

Hej!

Hoppas jag inte frågar om något som det redan har frågats om, tusen gånger. Men jag söker böcker som handlar om Freud och hans psykoan. verk. Har stött på några st, fast dom har ej varit så bra. Författarna har varit alldeles för subjektiva. Tack för hjälpen!

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 05 nov 2007 04:48

Den bästa inledningen torde väl vara Freuds egen "Föreläsningar...". Finns både inbunden och med papperspärmar på svenska (Natur och Kultur). Kolla bokus. Han går i den igenom hela sin apparatur, förvisso ganska ytligt, men man får en bra översikt. Det är en bra inspark till hans tänkande. Själv började jag förvisso i ett annat hörn, men det kan man också tillåta sig eftersom hans litterära produktion är ganska omfattande. Men om du är ny för Freuds tänkande så föreslår jag verkligen hans "Föreläsningar..."

Och här har du den: http://www.bokus.com/b/9789127025684.ht ... rch_result
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 18 dec 2007 15:07

Det kanske är en smaksak det där. Själv gillar jag Totem and taboo.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 18 dec 2007 15:10

Håller med. Det är ju ganska stor bredd på hans författarskap, ett veritabelt smörgåsbord av idéer. Finns nåt för alla hos Freud. Kanske spelar det mindre roll var man börjar, det viktiga är nog att folk läser honom för som jag ser det är han helt och hållet relevant fortfarande, och, inte minst, oerhört nyttig läsning.

ManFreD

Inläggav ManFreD » 14 maj 2008 09:58

Läser just nu Psykoterapi och psykodynamisk vetenskap av David H Malan.
beskriver det mesta i form av riktiga studier där de börjar med olika personer som går till psykoterapeuter av olika naledningar, sedan sker det djupare och djupare förklaringar på deras situation mha psykodynamiska teorier. Den är väldigt bra och intressant.

Bruno Beteelheim har skrivit en väldigt bra bok om Freuds arbeten, där han tar upp hur Freuds texter har förändras i takt med att de hr översätts en tredje, fjädre och femte gång m.m.
Jag fick en väldig "aha-upplevelse", då författaren gav en väldigt bra förklaring på hur Freud såg på Oidipusmyten och liknande.
Läsvärt!

PostDebornit

Inläggav PostDebornit » 09 dec 2008 14:39

Avantgardet:
Den bästa inledningen torde väl vara Freuds egen "Föreläsningar...".

Det kan ju inte Ramtin ha till något. Han skrev ju att författarna var alldeles för subjektiva  :)

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 09 dec 2008 14:50

Hehehe, lustigkurre. Men du presenterar verkligen mig för ett bekymmersamt problem. Jag skulle vilja se denna objektivt avfattade bok, och gärna råkas författaren.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Re: I see what your mean.

Inläggav Skogsälvan » 09 dec 2008 16:39

myself88a skrev:I see what your mean.

buy wow gold

Är du en robot eller? Samma sak i samtliga dina inlägg.

JimmyAberg

Inläggav JimmyAberg » 09 dec 2008 20:41

Japp, det är en bot.

Återgå till "Kultur - konstarterna"