Hej!
Hoppas jag inte frågar om något som det redan har frågats om, tusen gånger. Men jag söker böcker som handlar om Freud och hans psykoan. verk. Har stött på några st, fast dom har ej varit så bra. Författarna har varit alldeles för subjektiva. Tack för hjälpen!
Freud och psykoanalysen.
Moderator: Moderatorgruppen
- Avantgardet
Den bästa inledningen torde väl vara Freuds egen "Föreläsningar...". Finns både inbunden och med papperspärmar på svenska (Natur och Kultur). Kolla bokus. Han går i den igenom hela sin apparatur, förvisso ganska ytligt, men man får en bra översikt. Det är en bra inspark till hans tänkande. Själv började jag förvisso i ett annat hörn, men det kan man också tillåta sig eftersom hans litterära produktion är ganska omfattande. Men om du är ny för Freuds tänkande så föreslår jag verkligen hans "Föreläsningar..."
Och här har du den: http://www.bokus.com/b/9789127025684.ht ... rch_result
Och här har du den: http://www.bokus.com/b/9789127025684.ht ... rch_result
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
- Skogsälvan
- Avslutat konto
- Avantgardet
Håller med. Det är ju ganska stor bredd på hans författarskap, ett veritabelt smörgåsbord av idéer. Finns nåt för alla hos Freud. Kanske spelar det mindre roll var man börjar, det viktiga är nog att folk läser honom för som jag ser det är han helt och hållet relevant fortfarande, och, inte minst, oerhört nyttig läsning.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Läser just nu Psykoterapi och psykodynamisk vetenskap av David H Malan.
beskriver det mesta i form av riktiga studier där de börjar med olika personer som går till psykoterapeuter av olika naledningar, sedan sker det djupare och djupare förklaringar på deras situation mha psykodynamiska teorier. Den är väldigt bra och intressant.
Bruno Beteelheim har skrivit en väldigt bra bok om Freuds arbeten, där han tar upp hur Freuds texter har förändras i takt med att de hr översätts en tredje, fjädre och femte gång m.m.
Jag fick en väldig "aha-upplevelse", då författaren gav en väldigt bra förklaring på hur Freud såg på Oidipusmyten och liknande.
Läsvärt!
beskriver det mesta i form av riktiga studier där de börjar med olika personer som går till psykoterapeuter av olika naledningar, sedan sker det djupare och djupare förklaringar på deras situation mha psykodynamiska teorier. Den är väldigt bra och intressant.
Bruno Beteelheim har skrivit en väldigt bra bok om Freuds arbeten, där han tar upp hur Freuds texter har förändras i takt med att de hr översätts en tredje, fjädre och femte gång m.m.
Jag fick en väldig "aha-upplevelse", då författaren gav en väldigt bra förklaring på hur Freud såg på Oidipusmyten och liknande.
Läsvärt!
-
PostDebornit
- Avantgardet
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Re: I see what your mean.
Är du en robot eller? Samma sak i samtliga dina inlägg.
Återgå till "Kultur - konstarterna"