Vad läser Du just nu?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pho-ku

Inläggav Pho-ku » 19 feb 2009 03:51

Avantgardet skrev::D  Det är alltid kul att få tag i spännande litteratur. Anledningen till att jag frågar om Hans Larsson är för att jag funderar här framöver att ge mig i kast med några svenska författarskap. Hade tänkt ta itu med Viktor Rydbergs föreläsningsserie (i typ 5 digra volymer), men också Hans Larssons samlade produktion (som mest verkar ligga och skräpa på antikvariat) - utöver mina Boström-studier.

Om inte annat så har i alla fall upplagan(Aldus/Bonners, står det på baksidan) jag har i min ägo jävligt läcker framsida.

Avantgardet skrev:...(jobbar som i "svep" när det gäller litteraturen, tematiskt eller i historiska epoker - så att man alltjämt har ett helhetsgrepp men ändå fördjupar sig i omgångar på de områden där man anser en fördjupning behövas... och nog är man bra djävla nördig när man håller på så här!).

Detta är ju en metod jag själv egentligen sysslar med, hamnar dock, periodvis, i något slags "aspergerssyndromfas" då hjärnan är sjukligt mottaglig för precis ALLT, nåja, nästan.

Kan läsa allt från Freud till Axel von Fersen, från logik(dock bara hänt vid något enstaka tillfälle) till lyrik, samtidigt. På en och samma gång! (Haha, I wish).

Avantgardet skrev:Vad gäller just lyriken så anser jag mig inte riktigt ha åldern inne att få snöa in på den allt för djupt. Det är förbehållet gubbarna att fälla ultrasmarta lakoniska uttryck.

Hehe, jag kan inte annat än instämma.
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 19 feb 2009 04:07

:lol:

Boken, som sådan, är inte att förringa. Är smått förälskad i vissa av mina böcker. Bibliomani, heter det visst med en term.

Ibland blir man dock djävligt "mätt" också. Men det brukar gå bra så länge man har en "buffert" med intressanta böcker hemma, så att man kan växla spår om man är less på nåt specifikt. Brukar faktiskt ha lite olika grejer utspralade, en viss oordnad ordning. T.ex. brukar jag alltid ha nåt drama liggandes på en hylla i nattduksbordet, och nåt annat skönlitterärt på en annan hylla, och så ett par olika filosofiska verk uppe på. Sen ligger ju kurslitteratur och det som är mest akut och skräpar över hela lägenheten. Snubblar över den, den ramlar i huvudet på mig, hur jag än vänder mig så väller den in över mig. Börjar tro att det här aldrig kan sluta lyckligt. Kommer ta till nävarna snart om inte böckerna ger sig. Tror de är sammansvurna, i nåt slags konspiration. Tror att planen är att bygga in mig i lägenheten, så att jag svälter till döds. De ska fan inte lyckas utan strid!
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Pho-ku

Inläggav Pho-ku » 19 feb 2009 04:20

Avantgardet skrev::lol:

Boken, som sådan, är inte att förringa. Är smått förälskad i vissa av mina böcker. Bibliomani, heter det visst med en term.

Ibland blir man dock djävligt "mätt" också. Men det brukar gå bra så länge man har en "buffert" med intressanta böcker hemma, så att man kan växla spår om man är less på nåt specifikt. Brukar faktiskt ha lite olika grejer utspralade, en viss oordnad ordning. T.ex. brukar jag alltid ha nåt drama liggandes på en hylla i nattduksbordet, och nåt annat skönlitterärt på en annan hylla, och så ett par olika filosofiska verk uppe på. Sen ligger ju kurslitteratur och det som är mest akut och skräpar över hela lägenheten. Snubblar över den, den ramlar i huvudet på mig, hur jag än vänder mig så väller den in över mig. Börjar tro att det här aldrig kan sluta lyckligt. Kommer ta till nävarna snart om inte böckerna ger sig. Tror de är sammansvurna, i nåt slags konspiration. Tror att planen är att bygga in mig i lägenheten, så att jag svälter till döds. De ska fan inte lyckas utan strid!

Jaha, då var man biblioman, det kände jag inte till. Att bli detta vid 26 års ålder - vilket var ett par år sedan - känns ju nästan lite, sådär, naturligt barnsligt.

Visst bli man mätt ibland, äckligt (bokstavligt talat) mätt ibland. Med risk för att låta spirituell - det handlar om balans.

Låter som du tagit dig vatten över huvudet, vad studerar du? Om man får fråga.
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.

– Deleuze

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 19 feb 2009 04:43

Jag pluggar filosofi i båda valörerna, såväl analytisk som kontinental, just nu alltså. Har innan läst en del litteraturvetenskap. Gissningsvis studerar jag således till blådåre, men varför kan jag tyvärr inte svara på. Planen är att slå in på musikvetenskapen till hösten, för det var i nåt slags suddigt gränsland mellan litteratur- och musikvetenskap, men med filosofins hela djupdimension, som jag tänkte placera mitt forskningsfokus så småningom. Att ta sig vatten över huvudet är väl det enda förnuftiga sättet att göra djupdykningar, eller?

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 23 feb 2009 16:26

I alla fall är det väl bibliofili som herrarna har drabbats av. Bibliomani är lite mer tvångsmässigt: http://en.wikipedia.org/wiki/Bibliomania

http://en.wikipedia.org/wiki/Obsessive- ... e_disorder

Diogenes har dessutom sin egen underavdelning!

http://en.wikipedia.org/wiki/Diogenes_syndrome
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 24 feb 2009 19:05

Hjälp! Kände mig äckligt träffad, och jag är inte ens pensionär, hur fan ska det här sluta? Kan förstås vara så att holken har ett finger med i spelet.

transversal

Inläggav transversal » 24 feb 2009 19:33

Försöker förgäves läsa ut Issadalen av Czeslaw Milosz. För att vara en av de mest lättlästa böcker som existerar är den ovanligt trögläst. Får associationer till Hemingway (och inga goda såna). Naturskildring efter naturskildring. Jag borde vara hänförd men sitter mest och gäspar och längtar efter att den ska ta slut. Varför förmår jag inte uppskatta sån här konst?

:-P

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 24 feb 2009 20:16

För att den är pretentiös och tråkig?

yy

Inläggav yy » 01 mar 2009 23:55

Just nu läses 'Qvinnans fysiska och moraliska uppfostran'.

Andreas
Moderator

Inläggav Andreas » 02 mar 2009 00:14

Morality as Practice
-The Santo Daime, an eco-religious movement from the amazonian rainforest
Titti Kristina Schmidt

Blev överaskad av att google finna en svensk som liksom jag varit i Mapia. Jag var första svenska fardado som hon träffat så hon gav mig ett exemplar efter ett bra samtal. Välskriven bra bok, både för att lära om antropologi och om Santo Daime.
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

transversal

Inläggav transversal » 05 mar 2009 19:40

yy skrev:Just nu läses 'Qvinnans fysiska och moraliska uppfostran'.

Undrar vad den går ut på ...

Just läst ut Knut Hamsuns "Pan". Jätteskön bok, väldigt lidelsefull. Lite Lady Chatterly's Lover över den. Eller kanske Milan Kundera ...

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 05 mar 2009 19:50

Trans, din avatar ser för jävlig ut. Hade du kylskåpet fullt med mat? Kommer och hälsar på och käkar upp din mat.

transversal

Inläggav transversal » 05 mar 2009 20:58

Tack such. Jag försöker bara gestalta min bildliga förmåga (och mitt allmänna sinnestillstånd). Mitt kylskåp är en mansfälla (vill bara varna dig eftersom du verkar lite mjuk och känslig). Det sitter redan tre mumifierade snubbar utanför kylskåpet som har fastnat med fingrarna i mitt frysfack.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 05 mar 2009 21:30

Så varma kramar Transveral. Menar verkligen detta, du kanske tror att jag är ett skämt? Varnar!
Kram då, vill dej verkligen inte illa. Jag tror att jag gillar dej. Hehe.

transversal

Inläggav transversal » 05 mar 2009 22:02

Skämt! Inte då. Snarare skulle jag vilja skicka över en liten vänskaplig hälsning i form av en film.

http://www.youtube.com/watch?v=XjSQJmV8YMY

:-)

Återgå till "Kultur - konstarterna"