Är all konst likvärdig?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Justin Case

Inläggav Justin Case » 09 apr 2008 23:56

Marksa skrev:Konstnären som vill säga något om människans kamp och flyktiga lycka är värd att lyssna på. han talar om oss.

Vi upplever det som om "konstnären talar om oss" för att konstnären är en människa precis som vi, och därför har samma typ av hjärna som vi, och därför går igenom ungefär samma typer av känslor i sitt liv som vi går igenom i våra liv. Människor är inte så fasligt olika. Hur mycket våra liv än kan skilja sig åt på grund av olika erfarenheter och i viss mån olika gener, har vi ändå väldigt mycket gemensamt helt enkelt på grund av att nästan alla gener är desamma i varje människa.

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 10 apr 2008 09:24

Justin Case skrev:
Marksa skrev:Konstnären som vill säga något om människans kamp och flyktiga lycka är värd att lyssna på. han talar om oss.

Vi upplever det som om "konstnären talar om oss" för att konstnären är en människa precis som vi, och därför har samma typ av hjärna som vi, och därför går igenom ungefär samma typer av känslor i sitt liv som vi går igenom i våra liv. Människor är inte så fasligt olika. Hur mycket våra liv än kan skilja sig åt på grund av olika erfarenheter och i viss mån olika gener, har vi ändå väldigt mycket gemensamt helt enkelt på grund av att nästan alla gener är desamma i varje människa.

Kan inte annat är hålla med dig härJustin.
Och när han gör detta, och det går upp för oss att det är så. Släpper förhoppningsvis ett antal hämningar och förutfattade meningar vi kan ha om våra medmänniskor.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 11 apr 2008 09:44

Varför förutsätter du, Justin, att konst är konst bara för betraktaren/publiken? Det andra du förutsätter är att konsten av nödvändighet måste gestalta sig i en produkt, vilket jag inte alls ser som självklart på något sätt.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Makterna

Inläggav Makterna » 11 apr 2008 11:24

Skogsälvan skrev:Vi kan väl enas om att alla gillar att göra olika saker? Jag förstår verkligen inte varför det skullle vara en dålig vana att gå till biblioteket eller se på teater om det roar en. Själv ser jag alldeles för sällan på teater, fast jag älskar det. Senaste pjäsen jag såg var The Vagina Monologues och det var riktigt bra. Rekommenderas.

Självklart ska man primärt göra det man nu gillar (eller, för att vara petig, tror sig gilla).
Men om man har en ledig stund att filosofera, så kan man ifrågasätta om man verkligen gillar det man tror sig gilla, eller om det bara blivit en vanegrej.
Det är en känd psykologisk mekanism att man kan fastna i vanor och att man inte reflekterar över att vanorna är trista, förrän man får en starkare negativ upplevelse - enbart långtråkighet räcker inte.
Likaså kan man komma att vifta bort saker man faktiskt njuter av (i maggropen alltså) pga att "ängeln på axeln" inte riktigt kan relatera till dem, t.ex. att nån har sagt att de är moraliskt tveksamma, eller "det här är inte jag", eller dylikt.
Alltså: man vet inte alltid exakt vad man själv egentligen mår bra av (även om andra fördenskull knappast vet ens egna bästa bättre).

Ett exempel på lyckofälla är tydligen barnanskaffande, om man ska tro vissa lyckoforskare. Förekomsten av östrogen förleder folk att skaffa barn, även om alla sömnlösa skriknätter väger starkare på den negativa sidan av balansvågen, än vad föreställningen om att ha nån att ta hand om väger positivt. Allt är såklart roligt i början, men att vara förälder är ett "nöje" som varar i 18 år. Tänk om andra hobbies varade i 18 år, t.ex. ett fallskärmshopp. Självklart skulle man vara uttröttad redan efter 1 år. Och kom nu inte med några desperata försvarsklyschor om att "åh, men barnen förändras ju hela tiden!". Det gör väl fallskärmshoppet också, man kommer ju närmare och närmare marken och ser saker annorlunda.

Konst är bara en subjektiv illusion, för om det hade funnits något objektivt förnöjsamt i konsten skulle det inte kallas konst utan något annat (t.ex. fotografering, design, e dyl).

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 11 apr 2008 15:27

Makterna skrev:
Konst är bara en subjektiv illusion, för om det hade funnits något objektivt förnöjsamt i konsten skulle det inte kallas konst utan något annat (t.ex. fotografering, design, e dyl).

Objektivt förnöjsamt, vad är det och kan du beskriva hur det fungerar för desingsing och fotografering?

Desing och fotografering har en hel del konsnärliga aspekter, Om du vill visa något utöver funktion med din desing, så finns det antal markörer för makt, styrka, susteinibility, snabbhet mm, som alla är frånkopplade den direkta funktionen av ett objekt, tillexempel en byggnad eller ett fordon. Och dessa yttringar är sprunga ur ett skapande konstnärligt seende. Att man vill förmedla något.

Sedan kan man ju oxå fudera lite kring begreppen konst och konsthantverk i samband med tillexempel fotografering.

Sen undrar i stillsamt hur lyckan vid barnafödande och samvaron i en växande familj kan kopplas samman med konstnärligt skapande.
Och hur du kan göra detta exempel vid gemförelsen med behållningen av ett teaterstycke. kan du möjligen utveckla.

Makterna

Inläggav Makterna » 11 apr 2008 23:54

Marksa skrev:
Makterna skrev:

Objektivt förnöjsamt, vad är det och kan du beskriva hur det fungerar för desingsing och fotografering?

När en bra fotograf tar ett kort så tar han ett kort så att det ger någon något. Det behöver såklart inte vara ett universalfoto som alla tycker är snyggt, det räcker att nån enstaka person tycker det är snyggt. Och det behöver inte vara snyggt, det kan även vara informativt, roande, erotiskt eller något annat som någon uppfattar som bra eller önskvärt. Men det måste alltid vara ett konstruktivt syfte. Och det är ju detta som skiljer kulturell verksamhet från annan verksamhet inom området för t.ex. fotografering. Inom kultur kan man ta ett suddigt misslyckat kort, rama in det, och sedan ha vernessage och stå och se svårmodig ut och säga "titta på mig, jag har ramat in ett misslyckat kort, titta vad kulturell jag är!".

Desing och fotografering har en hel del konsnärliga aspekter,

Kultur är ju en avart av saker och ting, som kan förekomma i alla tänkbara grenar. Men all design är minsann inte kulturell. Om jag köper en snygg fyrkantig tallrik på Ikea designad av en världskänd designer, så inte kallar jag den kulturell eller konst! Snygg är den däremot!

Sen undrar i stillsamt hur lyckan vid barnafödande och samvaron i en växande familj kan kopplas samman med konstnärligt skapande.
Och hur du kan göra detta exempel vid gemförelsen med behållningen av ett teaterstycke. kan du möjligen utveckla.

Kopplingen var att motivera påståendet varför kultur inte får folk att må bättre, men att folk ändå håller på med det. Jag tog barnafödande som ett annat exempel på saker som folk gör utan att de mår bra av det, iallafall om man får tro de lyckoforskare som påstår att barnafödande är en nitlott.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 12 apr 2008 11:53

Konst har inte en banaliserande funktion, inte som konsten definieras idag av konstvärlden. Den har en transformerande funktion av något slag. Man kan inte enbart se funktioner som statiska. Bra konst har "konstruktiva" syften om än inte idealiserande syften. Det är även ett "konstruktivt" syfte att oroa konformistiska människor. Ifrågasättande och undersökande är nyckelorden.

makterna skrev:Om jag köper en snygg fyrkantig tallrik på Ikea designad av en världskänd designer, så inte kallar jag den kulturell eller konst!

Beror på med vilken medvetenhet du köper och använder den.

Din kritik ser jag som kritik av funktioner du inte riktigt reflekterat över att de existerar eller är viktiga.

Kopplingen var att motivera påståendet varför kultur inte får folk att må bättre, men att folk ändå håller på med det.

Ungefär lika korkat som att gå i terapi då för att bearbeta ett trauma. Eller lika korkat som att ensam ifrågasätta ett tyrannvälde. Eller att lägga ner möda på att leva ekologiskt bara för att våra barnbarn ska ha ett rikt liv. Eller andra irrationella saker människor gör för att de anser något annat än normen, och till synes slösar bort sina liv.

/Johan

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 12 apr 2008 12:47

Johan Ågren skrev:Konst har inte en banaliserande funktion, inte som konsten definieras idag av konstvärlden. Den har en transformerande funktion av något slag.
Har du läst Mission of Art? http://www.amazon.com/Mission-Art-Alex- ... 1570623961

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 12 apr 2008 14:13

PopJimmy skrev:
Johan Ågren skrev:Konst har inte en banaliserande funktion, inte som konsten definieras idag av konstvärlden. Den har en transformerande funktion av något slag.
Har du läst Mission of Art? http://www.amazon.com/Mission-Art-Alex- ... 1570623961

Hade "Sacred Mirrors", i min bokaffär på 90talet, men har inte läst någon annan. Är dock insatt i hans inställning. Har en liknande inställning själv, då mitt eget ritande/linjeföring utvecklades genom meditation och psykedelier och jag tror mig vara något på spåren  :)

/Johan

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 12 apr 2008 14:37

Justin,

min poäng var tämligen simpel, jag är rädd att du tog den lite för bokstavligt. Jag syftade snarast på att återföra konsten på livet, inte se den som något separat. Och lika lite som din avföring berättar något om värdet av dina handlingar så gör en målning eller ett musikstycke det. Avlagringar är avlagringar - inget mer.

Makterna

Inläggav Makterna » 12 apr 2008 21:00

Johan Ågren skrev:Konst har inte en banaliserande funktion, inte som konsten definieras idag av konstvärlden. Den har en transformerande funktion av något slag. Man kan inte enbart se funktioner som statiska. Bra konst har "konstruktiva" syften om än inte idealiserande syften. Det är även ett "konstruktivt" syfte att oroa konformistiska människor. Ifrågasättande och undersökande är nyckelorden.

Skulle det inte kunna vara så att konst egentligen är en hype, och att det förskönande du skriver bara är rationaliseringar? Att man blir en del av konstscenen genom att börja lite försiktigt att hylla de som har högst social rang på scenen, gå med i lite moderna demonstrationer etc, för att såsmåningom stiga på den oskrivna ranglistan, bli vänner med konstnärer etc, tills att min "värdighet" är såpass hög att jag får måla egna verk och få uppmärksamhet för. Dvs vanlig simpel grupp-psykologi bestående av 50% rövslickeri och 50% attention-whore-mentalitet. Sånt primitivt socialt spel ger jag inte mycket för, isåfall kan jag lika gärna flytta ner till gorillorna i djungeln.
Men det finns ju många dylika "scener", t.ex. gayscenen då givetvis. Om man slickar röv på tillräckligt många homosexuella så kanske man en vacker dag får bli vän med Jonas Gardell, som tydligen är den informelle drottningen på denna scen.
Se där, jag förstår precis hur humanistmänniskor tänker och fungerar, det är därför jag föraktar dem. Iallafall de som fungerar såhär primitivt. Som tur är gör inte alla människor det. Unga metalmänniskor t.ex. är oftast raka, de är sig själva, sin libido, och håller inte på med såna här sociala spel, jämfört med äldre generationer, kaffekärringar och bögar. Så jag hade säkert också kunnat bli världskänd konstnär, men jag skulle inte kunna se mig i spegeln efteråt utan att äcklas.

Obs, jag påstår inte att alla på den här fjoll-scenen är falska, många har säkert inte förstått grejen. Men för att avancera till rikskänd nivå så måste man allt ha fattat grejen för att kunna jobba sig vidare uppåt.

Mentaliteten med "värdighet" etc återfinns även i många andra gammaldags kulturer och sällskap förr i tiden.

makterna skrev:Om jag köper en snygg fyrkantig tallrik på Ikea designad av en världskänd designer, så inte kallar jag den kulturell eller konst!

Beror på med vilken medvetenhet du köper och använder den.

Din kritik ser jag som kritik av funktioner du inte riktigt reflekterat över att de existerar eller är viktiga.

Fast om min teori ovan stämmer, att konst inte låter sig beskrivas utan bara är en hype, så behöver jag inte "kunna konst" för att kunna beskriva den ur grupp-psykologisk synvinkel.

Kopplingen var att motivera påståendet varför kultur inte får folk att må bättre, men att folk ändå håller på med det.

Ungefär lika korkat som att gå i terapi då för att bearbeta ett trauma.

Hur menar du då? Terapi funkar ju (iallafall om den är kognitiv eller nåt annat, dvs inte psykodynamisk då psykodynamik inte bygger på att lösa problem alls, utan på samtalet i sig (vardagligt talat: dösnack)).

Eller lika korkat som att ensam ifrågasätta ett tyrannvälde.

Tja, att säga sanningen kan ju ha fördelen att åtminstone några fler låter sig övertalas och börjar kritisera tyrannen, dvs början på en folkresning, alternativt att man själv helt enkelt mår bra av att säga vad man tycker, även om det kanske samtidigt kan komma surt efter. Att ifrågasätta ett tyrannvälde som man lyder under kanske inte är ett smart alternativ om för- och nackdelar vägs samman, fast det får ju var och en avgöra efter sina preferenser. Någon kanske är så expressiv av sig att kritiken är det enda möjliga alternativet.

Eller att lägga ner möda på att leva ekologiskt bara för att våra barnbarn ska ha ett rikt liv.

Tja, nu kan det ju ifrågasättas om ekologi verkligen har så värst bra konsekvenser, eller om det snarare är en trend för att visa sig själv och andra hur god man är.

Eller andra irrationella saker människor gör för att de anser något annat än normen, och till synes slösar bort sina liv.

Vad menar du? Kultur ÄR ju normen. Vi får ju lära oss i statens skolor att det är fint att gå på teater och bibliotek, det är ju de som försöker tvinga oss att gilla sån skit. Jag delar absolut inte bedömningen att kultur skulle vara ett sätt att skilja sig från normen, tvärtom. Det är väl snarare de som t.ex. vågar gå på fetischklubb, flyga paramotor, vara med i Camel Trophy, eller köra i tredubbla hastighetsbegränsningen, som är de riktigt onormala. Leve dem! Men stå i en konstnärssteljé med basker och måla med olja på duk? Tja, det kanske var på Jesu tid som sånt de facto uppfattades så provokativt och udda som konstnärerna själva tycks tro.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 13 apr 2008 17:27

Avantgardet skrev:Varför förutsätter du, Justin, att konst är konst bara för betraktaren/publiken? Det andra du förutsätter är att konsten av nödvändighet måste gestalta sig i en produkt, vilket jag inte alls ser som självklart på något sätt.

Konst kan förstås vara enbart för konstnären, och behöver inte gestalta sig som en produkt, det är riktigt. Men om inte ens konstnären själv blir lyckligare av sin konst, och ingen annan heller blir det, och ingen lycka tillförs världen och inget lidande tas bort från världen ens som en hur indirekt bieffekt av konsten i fråga som helst någon gång i oändlig framtid, kan konst få vara hur mycket konst den vill, och hur ickegestaltad i produkt den vill - den är ändå dålig, eller i bästa fall värdelös. Det var min poäng.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 13 apr 2008 17:40

Justin Case skrev:
Avantgardet skrev:Varför förutsätter du, Justin, att konst är konst bara för betraktaren/publiken? Det andra du förutsätter är att konsten av nödvändighet måste gestalta sig i en produkt, vilket jag inte alls ser som självklart på något sätt.

Konst kan förstås vara enbart för konstnären, och behöver inte gestalta sig som en produkt, det är riktigt. Men om inte ens konstnären själv blir lyckligare av sin konst, och ingen annan heller blir det, och ingen lycka tillförs världen och inget lidande tas bort från världen ens som en hur indirekt bieffekt av konsten i fråga som helst någon gång i oändlig framtid, kan konst få vara hur mycket konst den vill, och hur ickegestaltad i produkt den vill - den är ändå dålig, eller i bästa fall värdelös. Det var min poäng.

Vilken människa är enbart till för sig själv? Ta dans som exempel, är det inte också en umgängesform? Är det kanske inte rent av poängen? Visst kan du köpa en DVD med en dansuppvisning men har du då verkligen tagit del av den konsten?

Makterna

Inläggav Makterna » 14 apr 2008 12:41

Avantgardet skrev:
Justin Case skrev:

Vilken människa är enbart till för sig själv? Ta dans som exempel, är det inte också en umgängesform? Är det kanske inte rent av poängen? Visst kan du köpa en DVD med en dansuppvisning men har du då verkligen tagit del av den konsten?

Nu dömer du alla utifrån dig själv, igen. Visst har du rätt i att dans kan vara en umgängesform, men du har fel när du tar för givet att det måste vara det. En del dansar i ren exhibitionism, och andra gillar att titta på när andra dansar. Jag tycker t.ex. att en snygg tjej blir ännu snyggare när man ser henne göra sina dansmoves. Skönheten sitter ju inte bara på ytan, isåfall kunde man lika gärna frysa in sina tjejer och ha dem i säkert förvar i en frysbox. Nä, utstrålningen är ju en del av skönheten! Och utstrålningen framhävs av bl.a. dans.

Jag håller inte med om att något skulle bli till konst/kultur bara för att man gör det för sin egna del (om det nu var så ni menade). Om jag t.ex. bygger om mitt kök för att få det snyggt, inte för nån annans del än min egna, blir det fördenskull till "konst"? Självklart inte. Konst/kultur blir något till först om det är meningslöst! Definitionen av konst är att det inte har någon konstruktiv fördel, men det görs ändå, av vanemässiga (det Freud kallade Detet) skäl! Att sitta fast i droger kan t.ex. kallas kultur, eller att av slentrian baka eget bröd efter mormors mors recept, trots att ingredienserna är dyrare än färdigt bröd, skulle också kunna kallas kultur. (Kuriosa: bakterier är också kultur)

Justin Case

Inläggav Justin Case » 15 apr 2008 05:07

Avantgardet skrev:Vilken människa är enbart till för sig själv?

Som jag har uppfattat det, har konceptet "vara till för" uppstått i något sammanhang där någon uppfunnit något i något syfte. En burköppnare är till för att öppna burkar med. Någon har skapat burköppnaren i det syftet. Om så inte är fallet, har vi att göra med något som bara _råkar_ gå att öppna burkar med, utan att föremålet i fråga egentligen "är till för" det. Föremålet kanske t.ex. är en skruvmejsel.

Om man tror att människan uppstått genom evolution, och inte genom att bli skapad av någon högre makt i något särskilt syfte, finns det inget och ingen som en människa är till för. Personligen tror jag så.

Det är tänkbart att vi lever i en datorsimulation, och i så fall är vi kanske till för något, men i så fall ser jag inte hur vi skulle kunna ha någon aning om vad. Det är dessutom långtifrån självklart att det skulle vara bra för oss att inrätta våra liv efter detta, även om vi visste vad det var. Det syfte som någon/några/något då har med oss kanske är det bästa bara för den som har det där syftet med oss, vad det nu är för syfte - och inte alls för oss. Då vi inte kan veta något om dessa saker, kan vi lika gärna välja själva att leva på de sätt som verkar mest lovande utifrån vad vi faktiskt tycker oss kunna uppfatta av världen. Lika gärna, eller rentav hellre.

Att jag inte tror att människan är till för något, betyder inte att jag tycker att det inte spelar någon roll vad vi gör av våra liv. Vi kan och bör "passa på" att göra det bästa av situationen, nu när vi en gång råkar ha blivit till.

För att göra om din fråga ovan till en utifrån mitt sätt att tänka meningsfull fråga, föreställer jag mig att du frågade: "kan en människa göra rätt i att göra något bara för sin egen skull?" Det tror jag hon kan, ibland. Generellt lönar det sig kanske mer, både för en själv och för världen sammantaget, att göra saker för andras eller varandras skull, eller för både andras, varandras och sin egen skull, snarare än bara för sin egen skull. Men jag tycker det går att tänka sig situationer där man nog vinner mer på att göra saker endast för sin egen skull än på att blanda in andra. Och där rentav världen sammantaget också vinner mest på att man gör det.

Återgå till "Kultur - konstarterna"