Bokklubben: The Secret

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Justin Case

Inläggav Justin Case » 10 jul 2008 06:52

Zokrates skrev:Alltså ser jag det som möjligt att vissa förväntningar infrias, men det utesluter ju inte att andras grusas, alltså.

Du tror inte på parallella universa, eller att allt som kan hända händer eftersom universum är oändligt? Attraktionslagen blir så mycket lättare att förklara om man antar att det finns oändligt många parallella universa, och/eller att allt som kan hända händer eftersom universum är oändligt. Men även då grusas planer, oändligt många planer närmare bestämt. Och oändligt många infrias. Enligt Frank Tipler (i "the Physics of Immortality") kommer till slut oändligt många gånger mer gott än ont att ha skett (eller annorlunda uttryckt: oändligt många fler förväntningar infriats än grusats). Jag tror att det blir så, men eftersom risken finns att det inte blir så, bör vi nog ändå tänka och handla så konstruktivt och gott som möjligt, så att sannolikheten för att det blir på nämnda sätt ökar.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 10 jul 2008 07:47

Avantgardet skrev:Nej, just det, "attraktionslagen" är endast och allenast spekulativ metafysik och därför inte vetenskap - även om du via induktion hoppas kunna säga antingen bu eller bä. Gud kan heller inte motbevisas, hoppas jag du är införstådd i, vilket på inget sätt gör honom till en realitet.

Det är riktigt, men människans teknologiska utveckling, om den får fortsätta, pekar i riktning mot att vi med hyfsad sannolikhet till slut kommer att bli eller skapa Gud (om han inte redan finns), eftersom det vore den ultimat teknologiskt utvecklade människan, den allsmäktiga version av mänskligheten som vi så tydligt är på väg mot att förverkliga. Det är alltså inte bara så att det inte går att motbevisa att Gud finns, det finns även saker som talar för att något i stil med Gud, om inte finns, så åtminstone med hyfsad sannolikhet kommer att uppstå någon gång.

Och om vi nu är på väg att skapa honom, vad säger då att inte några utomjordingar redan skapat honom?

Dina försök att bevisa och motbevisa blir alltså inget annat än skolastik, något som din "filosofi" tycks förvandlas till i alla riktningar och har därför ingenting med seriöst tänkande att göra.

Naturligtvis räcker det inte med att attraktionslagen inte går att motbevisa, det måste även finnas saker som positivt talar för attraktionslagen för att den ska vara värd att ägna någon större uppmärksamhet. Vilket är fallet. Massor av människor har ju erfarenhet av att ha fått det de tänkt på. Detta är bevisdelen, så att säga. (Eller kanske snarare indiciedelen. Dock är indicier bättre än ingenting.) Och de som inte har fått det de tänkt på, kan i de flesta fall hålla med om att de inte innerst inne trodde att de skulle få det. Detta är "det-finns-inga-motbevis-delen".

För att summera finns det alltså en del som talar för att attraktionslagen fungerar (fungerar obegränsat alltså), och inget som talar emot att den gör det.

Hahaha, såg just din och Skogsälvans resonemang. Driver du med mig?

Nej.

Måste du ta till "oändligt många parallella universum" varje gång du stöter på logiska motsägelser?

De är ju inte logiska motsägelser med tanke på att de parallella universana gör att de kan samexistera. Det är inte så att jag "tar till" teorin att det finns parallella universa, jag tycker den verkar rimlig i sig redan som den är, utan att "behövas för att förklara något". Alla invändningar emot den besvarar jag med iakttagelsen att den går mycket bra ihop med det faktum att universum är oändligt, d.v.s. den ger samma implikationer, nämligen att allt som kan hända händer.

Lösa allt med rent spekulativ metafysik. Ingen bedrift direkt, bara en massa ovetenskaplig ad hoc.

Vad jag har förstått tror faktiskt de flesta fysiker idag på the Many Worlds Interpretation, alltså att det finns oändligt många parallella universa. Jag skulle inte kalla det lösa spekulationer när så pass många som är insatta i verklighetens grundvalar, d.v.s. fysikerna, tror på det.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 10 jul 2008 16:22

Ja, helt riktigt, med ett oändligt antal parallella universum så finns precis allting som potentiellt sett kan finnas, vilket på inga sätt gör det hela sant eller ens rimligt utan bara till en djävligt usel hypotes. Har någon någonsin erfarit ett sådant parallellt universum? Vad är dit bevis för att de finns, annat än "sannolikheten"? Oavsett hur många fysiker som tror på det hela så blir det inte mindre spekulativ metafysik för den delen.

Dessutom är det ju så genomskinligt, ditt användande av dessa "parallella universum", du tar ju endast till dem där du stöter på problem, i övrigt lämnar du dem därhän. Och utomjordingar? Var är bevisen för dessa som du använder för att "bevisa" en Gud som ännu inte finns men sannolikt kan komma att finnas och därför redan finns (förstår inte hur det förra motiverar det senare)? Attraktionslagen är enkel att motbevisa i det att otaliga människor önskat sig månen men aldrig erhållit den, och en massa annat som de heller inte erhållit.

Allt jag sett dig komma med är vilda spekulationer, skolastik och sofisteri.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 10 jul 2008 16:24

Justin Case skrev:
Zokrates skrev:Alltså ser jag det som möjligt att vissa förväntningar infrias, men det utesluter ju inte att andras grusas, alltså.

Du tror inte på parallella universa, eller att allt som kan hända händer eftersom universum är oändligt? Attraktionslagen blir så mycket lättare att förklara om man antar att det finns oändligt många parallella universa, och/eller att allt som kan hända händer eftersom universum är oändligt. Men även då grusas planer, oändligt många planer närmare bestämt. Och oändligt många infrias. Enligt Frank Tipler (i "the Physics of Immortality") kommer till slut oändligt många gånger mer gott än ont att ha skett (eller annorlunda uttryckt: oändligt många fler förväntningar infriats än grusats). Jag tror att det blir så, men eftersom risken finns att det inte blir så, bör vi nog ändå tänka och handla så konstruktivt och gott som möjligt, så att sannolikheten för att det blir på nämnda sätt ökar.

Vad händer med attraktionslagen om man önskar sig något större än oändligheten? Kan Gud lugga en flintskallig?

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 10 jul 2008 17:58

För några år sedan var jag väldigt fokuserad på att försöka förstå hur "rubbet hänger ihop" i den subjektiva välviljan att rädda världen. Jag var verkligen helt inne i dessa tankar. Efter Många timmars grubblande och läsande klickade det till det är en illusion - det är min fantasi. Allt blev vitt. Stäng dina tankar, sa Lao tzu. Det gjorde inte jag helt.

Jag åkte till psyket. Min sambo följde med som sällskap och jag sa hejdå till mina barn. På TV :n i väntrummet visades Jeopardy med frågor berörande de böcker och händelser jag precis hade i mitt huvud. Till doktorn sa jag att de var vården och att de därför måste hjälpa mig. Väl uppe på avdelningen upplevde jag maxad surrealism. Jag satte mig i sällskapsrummet. Ingen sa något. Inte ett ord. Det var ett tiotal personer därinne. Jag bara iakttog. Jag noterade dock att när jag tänkte en tanke så reste sig en av personerna och gick ett varv i rummet. Det var olika vilken person som reste sig. Alla gjorde det någon gång. Fortfarande inte ett ljud från någon. Efter ett tag gick jag ut på balkongen för att ta ett bloss. En kille som jag inte hade sett i sällskapsrummet kom ut på balkongen där jag satt ensam. Han ropade mina barns namn ut i luften, log mot mig. Sedan gick han in igen. Efter en stund kom det ut en tjej på balkongen och berättade hur mycket hon älskade en man som bar samma namn som min sambo. Jag var inte rädd eller något, men jag bibehöll tanken att det fanns hjälp och tanken på de jag älskar.

Hur som helst. Jag drog också slutsatsen om något som påminner starkt om den här lagen om attraktion som nämns i The Secret. Men jag vet inte vad jag vill.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 10 jul 2008 18:56

Tack, Skogis, riktigt intressant, och lustigt nog har jag en hel del i anslutning till detta. Dels egna erfarenheter, och visst är det skitskumt när Teven talar till en, och verkligheten ropar ens namn högt i tidningarna bakom obskyra meddelanden bara för att driva en till vansinnets brant. Helt förryckt. Ena gången drog jag slutsatsen att det var Gud, en annan gång drog jag slutsatsen att det var nån hemlig dokusåpa där jag själv, "ovetandes" (jag anade ju trots allt ugglor i mossen) om det, var dess stjärna, den allra första gången var det holodäcket på ett UFO. Enda sättet jag kunde komma på att ta sig ur det hela var att med ett slags semi-buddhistisk lösning riva upp en spricka, som att knyckla ihop nåt fast omvänt, och kliva ur skiten.

Nu i efterhand, när jag är o så mycket klokare och mer bevandrad i min egen hjärnas hemsökta utmarker, så vet jag ju att det är detta man kallar för "magiskt tänkande" - helt oavsett vad man nu vill tillerkänna en sådan förklaringsmodell för vikt -, och det var ju aldrig frågan om att jag skulle vara helt fri från sinnesförändrande kemikalier nån längre tid. Magiskt tänkande - vilket också religionen många gånger gränsar till, även om det mest kännetecknande för religionen måste sägas vara detta med dikotomierna, motsatserna, och i deras mest extrema lägen - kommer främst i två varianter (och är i sin teoretiska överbyggnad - alltså här tänkt skild från en magisk praktik - gränsande till just religionen, men vi kan likväl nöja oss med att kalla detta för en "världsbild", något övergripande och ordnande - såsom i ordnande och strukturerande av sinnesförnimmelserna, i ett sammanhang som ger dem mening och logik, för det är ingalunda frågan om bristande logik, utan helt enkelt ett i sig slutet system med sina egna lagar och regler). De två varianterna är 1) homeopatisk (imitativ) magi, och 2) överföringsmagi. Den första kännetecknas genom en vansinnig övertro på principen lika ger lika, medan den andra tänker sig att en beröring (t.ex.) fortsätter verka på avstånd. Eller för att låna direkt av James G Frazer i "Den gyllene grenen":

James G Frazer skrev:1) att lika framkallar lika eller att en verkan liknar sin orsak; och 2) att ting som en gång ha varit i beröring med varandra, fortsätta att påverka varandra på avstånd, sedan den fysiska beröringen ha upphört... Ur den första av dessa principer, likhetens lag, drar magikern den slutsatsen, att han kan framkalla vilken företeelse han vill, endast genom att efterhärma densamma. Ur den andra principen härleder han, att det, som han tillfogar ett föremål, kommer att på liknande sätt påverka den person med vilken detta föremål en gång stått i beröring med, vare sig det utgjort en del av hans kropp eller icke.

Gud vad kul att få kasta in lite bildning också! Nåväl, poängen äro att detta ingalunda är någon enskild praktik utan delar av en sammanhängande världsbild (måhända inte vattentät och fullt genomtänkt, vilket ingen "världsbild" någonsin kan hinna bli i verkligheten). Vi ser tydligt hur denna typ av vidskepelse också är fullt påtaglig i den moderna sekulära världen. Både hos religiösa och naturvetenskapsmän av slaget fysiker (främst). Helt tydligt är ju att "The Secret" klart faller under kategori 1 här. Och lite bildning har aldrig skadat någon. Dock är det ju inte så långsökt, och som Lévi-Strauss påvisade i det vilda tänkandet så är alls inte "vildarnas" metoder att söka kunskap om sin omvärld mindre vetenskapliga än våra egna (men han begick ändock misstaget att han tänkte sig vetenskapsmannen som en ingenjör, helt frigjord från sitt språkliga arv, förmögen att transcendera detta, en förhoppning som Derrida kom och grusade). För mer info läs hans föreläsning "Struktur, tecken och spel inom humanvetenskapernas diskurs" (Derrida, alltså), samma föreläsning som orsakade det ramaskri inom universitetsvärlden som ännu inte hunnit lägga sig. Nu skall jag emellertid försöka hålla mig till sak och det jag talade om, vad jag minns, var detta med "vildarnas" metoder att erhålla kunskap om sin värld. Och det i relation till detta "magiska tänkande" som jag också talat om ger vid handen att den med s.k. "magiskt tänkande" helt enkelt gjort en höna av en fjäder och applicerat en princip på relationerna mellan tingen i världen som kanske inte är helt riktig. Det handlar ju om grundläggande kategorier för att förstå och tolka sin omvärld, och dessa principer har sin grund också de, dock inte i den omfattning som det magiska tänkandet vill ha det till. Problemet uppstår när man helt enkelt nöjer sig med en förklaring, och därmed omintetgör den nyfikenhet som driver på allt kunskapande och upptäckande. Människan synes mig allt för snar att försöka ha en heltäckande förklaring på sin erfarelse, däri ligger hennes största last och brist. Men hon är rädd att tappa fotfästet. Kanske är det just i detta störda status quo, som både jag och Skogsälvan hunnit erfara, som denna jakt på en mening (närvaro) att förankra den egna upplevelsen i blir som allra tydligast. Ingen kan förneka att dogmerna är trygga, det bestående är enkelt att falla tillbaka på. När man då befinner sig i gränstrakten, åtminstone jag, så är man villig att kasta sig efter första bästa halmstrå, och ju mer förvirrad upplevelse (vad detta än må bero på, vilka orsaker det än må ha) desto mer fantastiska slutsatser, och i detta ser vi väl all religions födelse, men dess direkta samtida spegling ser vi som sagt i fysiken, som famlar efter sin grundläggande princip och fabulerar hejvilt i väntan på stillheten när oron har lagt sig.

[Lade in en länk till derridaföreläsningen, på engelska, vilken jag tycker att alla borde ha läst vid det här laget, något annat är rent av skamligt.]

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 10 jul 2008 19:18

Skogsälvan skrev:För några år sedan var jag väldigt fokuserad på att försöka förstå hur "rubbet hänger ihop" i den subjektiva välviljan att rädda världen. Jag var verkligen helt inne i dessa tankar. Efter Många timmars grubblande och läsande klickade det till det är en illusion - det är min fantasi. Allt blev vitt. Stäng dina tankar, sa Lao tzu. Det gjorde inte jag helt.

Jag åkte till psyket. Min sambo följde med som sällskap och jag sa hejdå till mina barn. På TV :n i väntrummet visades Jeopardy med frågor berörande de böcker och händelser jag precis hade i mitt huvud. Till doktorn sa jag att de var vården och att de därför måste hjälpa mig. Väl uppe på avdelningen upplevde jag maxad surrealism. Jag satte mig i sällskapsrummet. Ingen sa något. Inte ett ord. Det var ett tiotal personer därinne. Jag bara iakttog. Jag noterade dock att när jag tänkte en tanke så reste sig en av personerna och gick ett varv i rummet. Det var olika vilken person som reste sig. Alla gjorde det någon gång. Fortfarande inte ett ljud från någon. Efter ett tag gick jag ut på balkongen för att ta ett bloss. En kille som jag inte hade sett i sällskapsrummet kom ut på balkongen där jag satt ensam. Han ropade mina barns namn ut i luften, log mot mig. Sedan gick han in igen. Efter en stund kom det ut en tjej på balkongen och berättade hur mycket hon älskade en man som bar samma namn som min sambo. Jag var inte rädd eller något, men jag bibehöll tanken att det fanns hjälp och tanken på de jag älskar.

Hur som helst. Jag drog också slutsatsen om något som påminner starkt om den här lagen om attraktion som nämns i The Secret. Men jag vet inte vad jag vill.

Just det, det är precis sådana här saker som händer när.. (+ privat destruktion/konventionella "former" byggda på "censur" -vilket bevisar hur OSERIÖST samhället faktiskt är, i sitt sökande efter allvaret/ansvaret för sig självt.)

Hela mänskligheten ropar ju på ett erkännande av sig själv. Förstår ni inte det? Sorgligt. Ja, det är ju det.. det är så pass överdrivet sorgligt att man inte ens kan "känna" det.. det mentala anspråket "tar över".. och man vet inte vad man "ska säga". Detta känner de flesta. Den "uppenbara förståelsen", rakt i ansiktet.
..::Quantum reinterpretation, breaking through zombiefication.. "I AM" the energy of me losing prenatal ground, with the grave to lean on, fuzzy freedom::..

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 10 jul 2008 19:40

Okej, Skogsälvan vet du vad?

Jag satt och tänkte på att jag skulle "skriva till dig" -en frågeställning.. om det är så att du verkligen inte inser att psykiatrin behandlat dig absurt? (Med tanke på det seriösa föråd av ansvarstagande kompetens som medmänniska, de skulle kunnat dela ut -vilka sidor förstås inte är utvecklade/framlyfta hos dessa bluffspelande legodockor.)

I samma stund av mentalt formulerande tänkte jag logga in på facebook, men råkar skriva in mig.. på passagen debatt istället.. oj.. och vad står det där.. jo, "ingen ska dömas till vård".. -vilket var ungefär det jag själv tänkte på..

Det här var ju rätt fattigt framställt av mig, men.. vad säger du?
..::Quantum reinterpretation, breaking through zombiefication.. "I AM" the energy of me losing prenatal ground, with the grave to lean on, fuzzy freedom::..

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 10 jul 2008 20:04

Åkes granne skrev:Okej, Skogsälvan vet du vad?

Jag satt och tänkte på att jag skulle "skriva till dig" -en frågeställning.. om det är så att du verkligen inte inser att psykiatrin behandlat dig absurt? (Med tanke på det seriösa föråd av ansvarstagande kompetens som medmänniska, de skulle kunnat dela ut -vilka sidor förstås inte är utvecklade/framlyfta hos dessa bluffspelande legodockor.)

I samma stund av mentalt formulerande tänkte jag logga in på facebook, men råkar skriva in mig.. på passagen debatt istället.. oj.. och vad står det där.. jo, "ingen ska dömas till vård".. -vilket var ungefär det jag själv tänkte på..

Det här var ju rätt fattigt framställt av mig, men.. vad säger du?

I "min värld" har inte psykiatrin behandlat mig absurt. Jag har träffat flera olika läkare och psykologer. Mitt bedömande är att de har gjort så gott de kunnat. I flera fall har de inte förstått mina tankegångar... alltså hur lätt är det att hjälpa till då? Om jag har sagt att jag grubblar en hel del på reinkarnation och psykologen replikerar "Eh... nu får du förlåta mig, men vad är det?" så blir det en kruxig diskussion. Att det står sådana grodor i journalen som vandrar vidare som " pat ägnar sig åt tvivelaktig litteratur med konstiga ideér" eller "Vid den direkta frågan ´Existerar Kalle Anka?`verkar pat uppleva tankestörningar" är så klart en tråkig konsekvens för mig.  Jag är otroligt nöjd med den läkare jag har nu eftersom han är så lyhörd och allmänbildad. När jag har varit inlagd har jag också varit klart nöjd med vårdarna, med ett fåtal undantag. Alla lämpar ju sig inte för det yrke de har valt.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 10 jul 2008 20:17

Tack själv, Avant! Jag ser ofta en klar korrelation mellan mina tankar och det som jag ser utom mig. Jag är däremot inte säker på om det är jag som skapar det. Det typiskt amerikanska budskapet i den här boken verkar dock röra sig om materiella ting. Blir lite skruvat. De här "positiva" känslorna som vi uppmuntras sträva efter... ja, det är ju de som håller oss fast i den här verkligheten, men inte vet jag om det finns något bakom det. Jag tänkte se filmen ikväll eller imorgon. Jag har ju som sagt bara sett 20 minuter av den.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 10 jul 2008 20:22

Åkes granne skrev:
Skogsälvan skrev:För några år sedan var jag väldigt fokuserad på att försöka förstå hur "rubbet hänger ihop" i den subjektiva välviljan att rädda världen. Jag var verkligen helt inne i dessa tankar. Efter Många timmars grubblande och läsande klickade det till det är en illusion - det är min fantasi. Allt blev vitt. Stäng dina tankar, sa Lao tzu. Det gjorde inte jag helt.

Just det, det är precis sådana här saker som händer när.. (+ privat destruktion/konventionella "former" byggda på "censur" -vilket bevisar hur OSERIÖST samhället faktiskt är, i sitt sökande efter allvaret/ansvaret för sig självt.)

Hela mänskligheten ropar ju på ett erkännande av sig själv. Förstår ni inte det? Sorgligt. Ja, det är ju det.. det är så pass överdrivet sorgligt att man inte ens kan "känna" det.. det mentala anspråket "tar över".. och man vet inte vad man "ska säga". Detta känner de flesta. Den "uppenbara förståelsen", rakt i ansiktet.

Jag beklagar, men jag förstår inte vad du menar. Jag hoppas att du och jag kan förstå varann en vacker dag.

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 10 jul 2008 20:46

Skogsälvan skrev:
Åkes granne skrev:

Jag beklagar, men jag förstår inte vad du menar. Jag hoppas att du och jag kan förstå varann en vacker dag.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Synkronisering -sätt saker i större sammanhang, och begrunda rädsla/säkerhetssökande och dess vana.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 10 jul 2008 20:53

Tack för länken. Jag förstår inte riktigt uppbyggnaden i ditt språk, Åkes granne, eftersom du lägger in hejvilt med ord i markerade bokstäver som jag inte vet vad du har för relation till. Synkronicerining och som Zokrates tog upp tidigare om självuppfyllande profetior är jag hyfsat insatt i då jag har pluggat psykologi och alltid varit en iakttagare.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 10 jul 2008 23:28

Avantgardet skrev:Ja, helt riktigt, med ett oändligt antal parallella universum så finns precis allting som potentiellt sett kan finnas, vilket på inga sätt gör det hela sant eller ens rimligt utan bara till en djävligt usel hypotes. Har någon någonsin erfarit ett sådant parallellt universum? Vad är dit bevis för att de finns, annat än "sannolikheten"? Oavsett hur många fysiker som tror på det hela så blir det inte mindre spekulativ metafysik för den delen.

Du underkänner alltså fysiken som vetenskap?

Dessutom är det ju så genomskinligt, ditt användande av dessa "parallella universum", du tar ju endast till dem där du stöter på problem, i övrigt lämnar du dem därhän.

Ge exempel på när du tycker att jag inkonsekvent inte "tagit till" dem, och förklara varför det är inkonsekvent av mig att inte "ta till" dem där, när jag "tar till" dem i den här frågan?

Och utomjordingar? Var är bevisen för dessa

Tja, vad är beviset för att minst hälften av svenska folket är emot FRA-lagen? Ingen opinionsundersökning har frågat 4,5 miljoner svenskar om vad de tycker om FRA-lagen, man har frågat ett par tusen svenskar och dragit slutsatser om hela svenska folket utifrån dem. Det brukar funka. Varför inte göra likadant med frågan om förekomsten av liv i universum?

Med tanke på hur stort universum är, och med tanke på att man gång på gång genom historien upptäckt att vi inte är så speciella som vi tidigare trott, är det bara rimligt att anta att vi inte är det enda livet i universum. Först trodde människor i en stam på stenåldern att de var ungefär de enda människorna som fanns, och de betraktade sig som världens centrum, sedan upptäckte de andra stammar, sedan upptäckte man att det fanns fler kontinenter, men för att inte alltför mycket förlora fotfästet fortsatte vi att tro att åtminstone vår egen planet var hela världens centrum. Sedan när även det visat sig vara felaktigt fortsatte man ändå att tro att åtminstone vårt eget solsystem var världens centrum. Vilket också visade sig vara fel. Steg för steg har vi alltså tvingats inse att vi måste överge tanken att vi är på något sätt speciella. Ännu har man inte fått bekräftat att vi inte heller är speciella i den bemärkelsen att vi inte är den enda planeten med liv i universum, men detta är nog bara en tidsfråga, det är nästa naturliga steg i nämnda kedja upptäkter vars riktning konsekvent alltid varit att vi mer och mer upptäcker att vi inte är speciella.

Att fysikerna jag åsyftade, som vet mycket mer om verklighetens grundvalar än de flesta eftersom de studerat dem mycket mer ingående (ett av bevisen för detta är en uppfinning du använder i detta nu: datorn; den hade inte varit möjlig utan fysikens landvinningar i sin utforskning av verklighetens grundvalar) - att dessa fysiker nu dessutom är ganska eniga om att universum troligen är oändligt, avgör saken. Om universum vore endast t.ex. tio triljarder ljusår i diameter, då kunde man kanske möjligtvis tänka sig att vi är det enda intelligenta livet i universum, men redan det är att utmana den kunskap som faktiskt finns om de faktorer som avgör hur sannolikt det är att liv utvecklas på en godtyckligt vald planet i universum. Livet har inte oändligt liten sannolikhet för att uppstå, per kubikljusår rymd. Sannolikheten för att liv ska uppstå är mycket troligt större än en på 10^10^10^10^10 (bara för att dra till med något löjligt litet ändligt tal) per kubikljusår i universum, enligt vad vetenskapen kan erfara om de betingelser som tycks nödvändiga för att liv ska uppstå. Multiplicera nu 10^10^10^10^10 med sig självt, och du har fortfarande inte ett oändligt universum, utan ett ändligt, men du har genast 10^10^10^10^10 planeter där det utvecklats liv. Så kan du hålla på, tills du inser att om det finns hyfsad chans att universum är oändligt, innebär det automatiskt att det också finns hyfsad chans för att allt som kan finnas finns.

För att det t.ex. med minst 50% sannolikhet ska finnas endast ett exemplar av dig i universum, måste universum innehålla färre än 10^10^123 kvarkar. Detta därför att en människa bara innehåller ett begränsat (alltså ändligt) antal kvarkar, som kan vara ordnade på ett begränsat (alltså ändligt) antal sätt. Är universum oändligt, inser man därför med enkel sannolikhetsmatematik att det måste finnas oändligt många exemplar av dig. Hur kan man komma fram till någon annan slutsats?

Nu finns naturligtvis möjligheten att universum inte är oändligt, men hur kan du helt bortse från möjligheten att det är det, när nu de flesta fysiker säger att det mycket väl kan vara det? Okej om du sa att äsch de där fysikerna har nog tänkt fel, men på vilka grunder kan man tvärsäkert utgå från att de har tänkt fel???

som du använder för att "bevisa" en Gud som ännu inte finns men sannolikt kan komma att finnas och därför redan finns (förstår inte hur det förra motiverar det senare)?

Utomjordingar kan redan ha skapat Gud. Varför skulle vi vara de första att göra det? När universum är så stort och kan innehålla så många andra civilisationer som vår (och annorlunda dito)? Varför skulle det vara just vi som hann först med att skapa Gud?

Attraktionslagen är enkel att motbevisa i det att otaliga människor önskat sig månen men aldrig erhållit den, och en massa annat som de heller inte erhållit.

Nej, det är inget motbevis. Detta kan förklaras på två sätt:
1) Det är väldigt svårt att verkligen tro att man kommer att få månen bara för att man önskar sig den. Denna oförmåga att tro är anledningen till att folk inte lyckas. De som lyckas lyckas för att de tror. Attraktionslagen funkar bara om man tror att det man önskar kommer att komma till en. Dock är de inte tillräckligt tydliga med det i filmen, det medges. Filmen är gjord för att sälja, inte för att utbilda. Men anledningen till att den säljer så bra kan väl mycket väl tänkas vara att folk känner igen det som är sant i budskapet, även om de delvis missförstår det.
2) Det kan finnas massor med människor som faktiskt har fått månen genom att tänka och tro att de kommer att få den, men dessa människor kan ju inte du uppfatta i din verklighet, för du tror ju inte att sådana människor kan finnas. Det lyder attraktionslagen. Du attraherar dem inte till dig, alltså verkar det för dig som att de inte finns, d.v.s. att ingen lyckats få månen. Dessa människor som fått månen finns i andra verkligheter, andra universa, med nödvändighet, eftersom de inte får plats i din snävt avgränsade verklighet, ditt universum, eftersom du inte tror på deras existens.

Allt jag sett dig komma med är vilda spekulationer, skolastik och sofisteri.

Varför skulle det i så fall inte vara lika mycket vilda spekulationer att utgå från att universum med säkerhet måste vara ändligt?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 11 jul 2008 16:53

Jaha, så Elvis dog aldrig utan blev kidnappad utav ett släkte rymdvarelser som av en händelse också råkade vara precis samma släkte som ställde verkligheten på ända och skapade Gud - någon gång i framtiden, eller kanske har de redan gjort det, oavsett vilket är det oväsentligt för eftersom universum är oändligt så har allt redan hänt osv. osv. osv. -, vilket ger alla religiösa rätt i retrospekt, och detta eftersom det finns ett gäng troende (nota bene!) fysiker som inte ännu riktigt vet hur de skall hantera de anomalier de bevittnat i sina subatomära experiment? Är det nåt jag missat?

Och attraktionslagen går endast att bevisa men inte motbevisa för skulle den motbevisas så sker detta inte i detta universum utan i ett parallellt, men givet dina tidigare antaganden så följer det ju också av nödvändighet att den redan är motbevisad då universum är oändligt, vilket förvisso bara är en utav de absurditeter som ditt perspektiv leder till (i själva verket renderar det precis vartenda försanthållande direkt meningslöst, vilket också är anledningen till att jag påpekade ditt medvetet omsorgsfulla och försiktiga användande av denna tes, som du alltså inte använder annat än i direkta nödlägen och då som en retorisk gest).

När fan ska du landa, Justin?

Återgå till "Kultur - konstarterna"