Filmer som måste ses!

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

idi

Inläggav idi » 05 dec 2009 02:24

Doumentären "Heavy Metal in Baghdad"
http://www.aftonbladet.se/nyheter/vbstv ... 6178180.ab

Länken funkar sisådär för mig, får felmeddelande, tar ni sedan "back" så finns iaf filmen under bandbilden till höger.

honey is cool

Inläggav honey is cool » 18 dec 2009 19:43

De två filmerna som har de bästa slutscenerna enligt mig är gjorda av samma regissör: Peter Weir. Förresten, "Walk the line" är en väldigt bra film, jag trodde absolut inte det innan jag såg den, jag hade de lägsta förväntningarna, den får mig att gråta.

Advocate

Inläggav Advocate » 21 dec 2009 22:48

Peter Weir är bra!

-

Trolösa - Liv Ullman

Såg denna igår och blev riktigt berörd. Tung psykologiskt sett. Även om filmen ibland blev lite för uppenbar i sitt bildspråk, som en recensent skrev. Av mörker och svårigheter fanns det mycket - fokuserat i relationerna, karaktärerna och det som hände med dem. Även om filmen också betonade val och personlig skuld, så var det just detta att det ”hände dem” som om de var löv i vinden, som var det genialiska tyckte jag. Kanske lite typiskt Bergmansk var filmen dock med hela den där tillspetsade vardagligheten, kammardrama-stuket och med det avskärmande sättet att gestalta karaktärernas liv (som om tillvaron i ett förhållande är det enda livet består av). Men som sagt, filmen rörde sig ofta på den där tunga, själsliga våglängden, och både skildringarna av kvalen och lyckostunderna var "känsliga", och också väldigt sakliga på nått sätt. Dialogen var det nog inte minst som gjorde jobbet här. Men Lena Endre, faktiskt den enda bra filmen jag sett henne i tror jag, hade en väldig makt över en som skådis och hon (och kanske även Krister Henriksson) blev nästan obehaglig i sin känslosamma skörhet. Hon kunde passa i en Von Trier film utan problem.

Någon annan som tyckte om denna? Eller är det för mycket Bergman-överklass över den?

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 22 dec 2009 22:12

Ari Folmans "Waltz with Bashir" var riktigt tung, både visuellt och storylinemässigt! Rekommenderas varmt till alla freudianer!
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 30 dec 2009 01:49

Waltz with Bashir på gång...

En Woody Allen är ju aldrig fel:

http://sfanytime.com/Home.mvc/Movie/3770

Rekommenderas.

p.s just nu, fram till 2 jan tror jag, så får man 1 film gratis på sfanytime.
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 30 dec 2009 02:14

Nä nu jädrar i kalsongerna, skit på're allesammans, för den enda film ni skall se innan året e slut är Göta kanal 3, ett stycke mästerverk  helt i klass med de gamla goda klassiska  Åsa-Nisse filmerna, fast i färg.

Humorn som presenteras i verket är identisk med det svenska folkets humor överlag och tycker ni att det behövs mer reklam än detta för att övertyga er, så säger jag bara en sak,
Loffe, kan det bli bättre? 8)

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 30 dec 2009 02:24

brrrr.

1an stod på sina egna ben och det var ju en film som man växte upp med. Nostalgihumor. 2an var bara en dålig rippoff av 1an. Bland det sämsta jag sett. Man bävar ju för 3an.

Enda svenska film som jag kan komma på som har varit rolig de senaste åren är väl Smala Sussie....jo och Du Levande.
Fridens Liljor

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 30 dec 2009 02:57

Plecto skrev:Ett hett filmtips som inte lämnar någon oberörd:

Requiem for a Dream

Satan i gatan vad den är bra. Riktigt ruggig!

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 30 dec 2009 17:50

Logos skrev:Ari Folmans "Waltz with Bashir" var riktigt tung, både visuellt och storylinemässigt! Rekommenderas varmt till alla freudianer!

Ta mig fan. Kollade den just nu. En av de bästa antikrigsfilmer jag sett. Mänsklig och äkta.  Håller med. Rekommenderas varmt
Fridens Liljor

Advocate

Inläggav Advocate » 10 apr 2010 11:06

Waltz with Bashir,

tyckte även den var bra. Psykologiskt var den förstås intressant, men även som dokumentär och som studium av krig och politiska våldsattentat. Överhuvudtaget brukar jag ha svårt att förstå krigsdrabbade männsikor och deras lidande när det presenteras på bilder i en tv-ruta - alltså inte svårt att förstå per se - men svårt att på allvar kunna gestalta det och ta in det. Den här filmen låter en varsebli det på ett helt annat sätt. Jag satt och lipade i slutet, sådär som man kan lipa utan att helt förstå varför.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 03 jun 2010 19:28

Terry Pratchett's "Going Postal", är en Engelsk tv-serie i två delar som sändes på SKY1 i slutet av maj 2010, helt enkelt ett underbart måste för den som gillar lite komiskt udda berättelser. I en av rollerna ser vi även Andrew Sachs, mer känd som Manuel i Fawlty Tower (Pang i bygget serien).:)
Del 1
http://torrent.zoink.it/Going.Postal.Pa ... V.XviD-BiA.[eztv].torrent
Del 2
http://torrent.zoink.it/Going.Postal.Pa ... V.XviD-BiA.[eztv].torrent

Gassendi
Avslutat konto

Inläggav Gassendi » 04 jun 2010 02:42

• Sansho Dayu av Kenji Mizoguchi
  • Stalker av Andrej Tarkovskij
  • Kafkas Processen av Orson Welles
Kommentarer överflödiga.

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 13 aug 2010 22:55

Gassendi skrev:[*]Stalker av Andrej Tarkovskij

Är den bra? Jag har länge haft Solaris på datorn och tänkt se den, men nu verkar den externa hårddisken ha gått sönder. Får väl ta och ladda ner bägge...
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Pho-ku

Inläggav Pho-ku » 13 aug 2010 23:28

Logos skrev:

Är den bra? Jag har länge haft Solaris på datorn och tänkt se den, men nu verkar den externa hårddisken ha gått sönder. Får väl ta och ladda ner bägge...

Den är fin, Solaris likaså.

-

Taxidermia
György Pálfi

The Holy mountain
Alejandro Jodorowsky
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze

Gassendi
Avslutat konto

Inläggav Gassendi » 15 aug 2010 12:45

Logos skrev:
Är den bra?
Filmen, liksom dess skapare, tillhör en echelong som tydligt markerar deras förhållande visavi annan film och andra skapare.

Jag har länge haft Solaris på datorn och tänkt se den, men nu verkar den externa hårddisken ha gått sönder. Får väl ta och ladda ner bägge...
Då vill jag även passa på att rekommendera Offret, Tarkovskijs svenska produktion med bland andra Erland Josephson och Allan Edwall.

Pho-ku skrev:Taxidermia
György Pálfi
Tack för rekommendationen.

Pho-ku skrev:The Holy mountain
Alejandro Jodorowsky
Den uppskattar jag, men det jag ser fram emot mest av allt är Jodorowskys senaste filmprojekt -- Abel Cain, "the Son of El Topo" -- en surrealistisk cowboy-splatter producerad av David Lynch.

Lynchs produktionsbolag Absurda ligger också bakom Werner Herzogs senaste, My Son, My Son, What Have Ye Done.

Återgå till "Kultur - konstarterna"