Moonshine indie

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Moonshine indie

Inläggav Anders » 27 mar 2018 00:28

Klart månsken idag.

Inte lika glimrande som februaris månsken då det gnistrade som diamanter i snön. Men inte så dumt. Rusty Nail, naken i det stora fönstret där ingen ser, all husets glaskonst i fönstren, och musiken nära till hands. Bara suggestiv, tät musik slår an den rätta stämningen.

Strokes - In cover of Darkness
wilco - Pot Kettle Black
Franz Ferdinand - Take me lut

Sånt. sen kan det halka iväg til varsomhelst. Ibland romantiskt klassiskt. Idag 70-80-tal, Blinkar blå, Sparks, Under the bridge, Rembrandts. Suggestiv musik som harmoniserar med månljusets magi. Önskar jag kunde måla det.

Slår det här an en stäng hos er? Gör ni något liknande. Verkligen gör musiken till en ritual? Jag blev sittande 2 timmar nu, bara spelade och spelade.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Moonshine indie

Inläggav Esther » 27 mar 2018 19:06

Ja fast på ett annat sätt.
Jag har sedan jag var ung lyssnat på klassisk musik för sådant. Helst cello. Den musiken går in i en, genom en skapar resonans och lever där och skapar helheten i det omkring och en själv.
Det var ett tag sedan nu.

Det du beskriver känner jag när jag springer i mossan över stenar, stubbar- i skogen - fort fort med musik (helst motown) och måste sätta ner fötterna snabbt mellan de olika "föremålen" - om sommaren.
Det är en övning som påminner om när man som soldat springer i däck - i mitten - fort fort med precision. Musiken blir som en del av kroppens rörelser då --- flyt precision och takt. Solen som faller mellan träden, skönheten, helheten, värmen - lyckokickar.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Moonshine indie

Inläggav Anders » 27 apr 2018 00:25

Dags igen. Månklart. Bärnstensfärgad dryck, färgen tydlig, trots månskenet. Månljuset på min nakna hud. Månljuset i den lilla glasampeln.

Wilco, Pot Kettle Black, kan det finnas någon nu levande som inte gillar den? Annars mest klassiskt denna natt. Edward Tubin, khachaturian, August Söderman.

Nuförtiden är det här enda gångerna jag verkligen med hela mitt sinne lyssnar på musik. Som förr, då man verkligen lyssnade på sin stereoanläggning. En gång i månaden, man orkar nästan inte kvällen efteråt. Även om månen även då är klar.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Moonshine indie

Inläggav Esther » 27 apr 2018 05:59

Anders skrev:Dags igen. Månklart. Bärnstensfärgad dryck, färgen tydlig, trots månskenet. Månljuset på min nakna hud. Månljuset i den lilla glasampeln.

Wilco, Pot Kettle Black, kan det finnas någon nu levande som inte gillar den? Annars mest klassiskt denna natt. Edward Tubin, khachaturian, August Söderman.

Nuförtiden är det här enda gångerna jag verkligen med hela mitt sinne lyssnar på musik. Som förr, då man verkligen lyssnade på sin stereoanläggning. En gång i månaden, man orkar nästan inte kvällen efteråt. Även om månen även då är klar.


...malt Whiskey eller Cognac - Anders?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Moonshine indie

Inläggav Anders » 27 apr 2018 21:34

Esther skrev:
Anders skrev:Dags igen. Månklart. Bärnstensfärgad dryck, färgen tydlig, trots månskenet. Månljuset på min nakna hud. Månljuset i den lilla glasampeln.

Wilco, Pot Kettle Black, kan det finnas någon nu levande som inte gillar den? Annars mest klassiskt denna natt. Edward Tubin, khachaturian, August Söderman.

Nuförtiden är det här enda gångerna jag verkligen med hela mitt sinne lyssnar på musik. Som förr, då man verkligen lyssnade på sin stereoanläggning. En gång i månaden, man orkar nästan inte kvällen efteråt. Även om månen även då är klar.


...malt Whiskey eller Cognac - Anders?

Rusty nail, framprovat. Highland Park ca 3 delar, 1 del Drambuie
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Moonshine indie

Inläggav Anders » 29 apr 2018 16:20

Tre fina nätter på raken. Igår blev det väldigt mycket från spellistan "lugnt". Satie, Wilco, Thais, Spiegel im spiegel, sånt...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Moonshine indie

Inläggav Esther » 29 apr 2018 16:29

Anders skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:Dags igen. Månklart. Bärnstensfärgad dryck, färgen tydlig, trots månskenet. Månljuset på min nakna hud. Månljuset i den lilla glasampeln.

Wilco, Pot Kettle Black, kan det finnas någon nu levande som inte gillar den? Annars mest klassiskt denna natt. Edward Tubin, khachaturian, August Söderman.

Nuförtiden är det här enda gångerna jag verkligen med hela mitt sinne lyssnar på musik. Som förr, då man verkligen lyssnade på sin stereoanläggning. En gång i månaden, man orkar nästan inte kvällen efteråt. Även om månen även då är klar.


...malt Whiskey eller Cognac - Anders?

Rusty nail, framprovat. Highland Park ca 3 delar, 1 del Drambuie



:) anade det där med malt whiskey --- men att du fördärvar den :), det hade jag aldrig anat... --- tjejdricka Anders? På riktigt ;)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Moonshine indie

Inläggav Anders » 30 apr 2018 10:40

Esther skrev:
Anders skrev:
Esther skrev:
...malt Whiskey eller Cognac - Anders?

Rusty nail, framprovat. Highland Park ca 3 delar, 1 del Drambuie



:) anade det där med malt whiskey --- men att du fördärvar den :), det hade jag aldrig anat... --- tjejdricka Anders? På riktigt ;)


Ja i den situationen. Det är något feminint över månljuset, nu när du säger det. I en positiv mening. Något väldigt romantiskt.
Annars brukar jag dricka Laphoaig cask strength rent. Under typ vintern. Inget är heligt vad det gäller blandningar. Du kan ha is och vatten hur mycket du vill i.

Men nu senast blev det faktiskt thé. Väldigt vilsamt att blåsa på ytan, och se ångan stiga mot månljuset.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Moonshine indie

Inläggav Esther » 30 apr 2018 12:10

Anders skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:Rusty nail, framprovat. Highland Park ca 3 delar, 1 del Drambuie



:) anade det där med malt whiskey --- men att du fördärvar den :), det hade jag aldrig anat... --- tjejdricka Anders? På riktigt ;)


Ja i den situationen. Det är något feminint över månljuset, nu när du säger det. I en positiv mening. Något väldigt romantiskt.
Annars brukar jag dricka Laphoaig cask strength rent. Under typ vintern. Inget är heligt vad det gäller blandningar. Du kan ha is och vatten hur mycket du vill i.

Men nu senast blev det faktiskt thé. Väldigt vilsamt att blåsa på ytan, och se ångan stiga mot månljuset.


Bättre med te - jag dricker inte starkt ... även om jag känner till mycket kring och om det.
Det är så skönt att vara helt i sig själv, helt som man är, i det man är.
I mina mycket unga år var jag alltid - även när jag var ute och drack alkohol - mycket försiktig med att inte komma till någon punkt där jag inte längre hade koll - det är gott med vin - annat är för mig obehagligt och tillför kroppen något som jag inte vill ha.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Moonshine indie

Inläggav Anders » 15 maj 2018 08:32

Esther skrev:
Anders skrev:
Esther skrev:

:) anade det där med malt whiskey --- men att du fördärvar den :), det hade jag aldrig anat... --- tjejdricka Anders? På riktigt ;)


Ja i den situationen. Det är något feminint över månljuset, nu när du säger det. I en positiv mening. Något väldigt romantiskt.
Annars brukar jag dricka Laphoaig cask strength rent. Under typ vintern. Inget är heligt vad det gäller blandningar. Du kan ha is och vatten hur mycket du vill i.

Men nu senast blev det faktiskt thé. Väldigt vilsamt att blåsa på ytan, och se ångan stiga mot månljuset.


Bättre med te - jag dricker inte starkt ... även om jag känner till mycket kring och om det.
Det är så skönt att vara helt i sig själv, helt som man är, i det man är.
I mina mycket unga år var jag alltid - även när jag var ute och drack alkohol - mycket försiktig med att inte komma till någon punkt där jag inte längre hade koll - det är gott med vin - annat är för mig obehagligt och tillför kroppen något som jag inte vill ha.

För det här är det absolut inga mängder alkohol vi pratar om. det handlar om att sippa långsamt, långsamt. Rulla whiskyn i glaset, hålla upp den mot månljuset, effekten blir rätt cool, den bärnstensartade färgen blir det enda som inte går i svartvitt. Och ett skimrande sken. Men det skall bränna lite då man smuttar. Det är kraft i månljuset.

Nåja, nu går vi in i en tid då det inte blir så mycket av detta, de vackra, ljusa sommarnätterna tar över. Kanske jag gör något inlägg nån gång, Men det är fram i Augusti-september som det här blir aktuellt igen. En liten tröst om vintern.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Moonshine indie

Inläggav Anders » 30 maj 2018 14:36

And lo and behold... Det blev en sväng till. Långt över elva. Långt över 20 grader. Utomhus, levande ljus, men naken vågade jag inte, i stadsplanerat område. Inte läge för Indie, riktig. Mer Charles Trenet, La mer, sånt. Underbart, ljuvligt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Moonshine indie

Inläggav Esther » 31 maj 2018 21:41

Anders skrev:And lo and behold... Det blev en sväng till. Långt över elva. Långt över 20 grader. Utomhus, levande ljus, men naken vågade jag inte, i stadsplanerat område. Inte läge för Indie, riktig. Mer Charles Trenet, La mer, sånt. Underbart, ljuvligt.


Säg mig, vad säger hustrun om detta?
...
Det har jag undrat hela tiden... sover hon?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Moonshine indie

Inläggav Anders » 05 jun 2018 08:44

Esther skrev:
Anders skrev:And lo and behold... Det blev en sväng till. Långt över elva. Långt över 20 grader. Utomhus, levande ljus, men naken vågade jag inte, i stadsplanerat område. Inte läge för Indie, riktig. Mer Charles Trenet, La mer, sånt. Underbart, ljuvligt.


Säg mig, vad säger hustrun om detta?
...
Det har jag undrat hela tiden... sover hon?

Jag har försökt att lura med henne. Men det är lite för mycket för henne. Och ja, hon sover. Sovrummet är inte i söder.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Moonshine indie

Inläggav Anders » 21 aug 2018 23:08

Augusti, mörkret har börjat sänka sig. I slutet av september kommer vi alla chockas av det snabbt tilltagande vintermörkret men inte än. Nu är det cozy.

Månen står lågt. Gulpåstruken bakom lätt dimslöja. I blickfånget en gatlykta, ljusspelet i grannens fördragna gardiner. Någon rör sig där ibland. I rummet bakom.

Bara en liten skvätt rusty nail. Kom på det: glasets runda fot, tjockt glas. Kikar man in där, mot månljuset är färgspelet fantastiskt. Stråk av skimrande bärnsten letar sig ned bland det regnbågsfärgade.

Standardrepertoar, Strokes, Wilco, Franz Ferdinand, two door cinema club. Och en överraskning! The Cooks - Pull me in.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Moonshine indie

Inläggav Anders » 25 aug 2018 10:29

Men det funkar dåligt flera dagar i rad. Och det är från gång till gång.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster