Recept och matkultur

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Recept och matkultur

Inläggav Pilatus » 09 jun 2020 01:13

Det här får bli trådens och min start. Jag fick boken och skall se om jag kan bli en "novis vid spisen".

Bild

PS Tråden kommer att vara modererad på så sätt att omotiverad flykt från ämnet kan resultera i att inlägget raderas.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Recept och matkultur

Inläggav Anne » 09 jun 2020 09:10

Har du genom den boken kommit i kontakt med någon för dig ny ingrediens? Kanske något spännande du vill rekommendera?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Recept och matkultur

Inläggav Pilatus » 09 jun 2020 09:43

lynx skrev:Har du genom den boken kommit i kontakt med någon för dig ny ingrediens? Kanske något spännande du vill rekommendera?

Det senaste tillskottet är olivolja med chili. Jag har prövat en 250ml från Zeta. Fantastiskt bra smakförstärkare. Och för att få litet hetta i det man lagar till, om det så bara är en kycklingsallad. Man måste pröva på vilket sätt den passar i de maträtter man gillar. Men den gör skillnad, mer smak, inte alls avskräckande stark, men mesigheten försvinner.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Recept och matkultur

Inläggav Anders » 09 jun 2020 10:04

Pilatus skrev:
lynx skrev:Har du genom den boken kommit i kontakt med någon för dig ny ingrediens? Kanske något spännande du vill rekommendera?

Det senaste tillskottet är olivolja med chili. Jag har prövat en 250ml från Zeta. Fantastiskt bra smakförstärkare. Och för att få litet hetta i det man lagar till, om det så bara är en kycklingsallad. Man måste pröva på vilket sätt den passar i de maträtter man gillar. Men den gör skillnad, mer smak, inte alls avskräckande stark, men mesigheten försvinner.

Är det nån skillnad mot att stoppa in chili i maten?
Mina ungdomar har flytt långresor och ensamhet i studentlägenheter och återvänt till föräldrahemmet för lite "karantän". Vi behöver ta det lite mer på allvar än de flesta. I dealen ingår att de lagar en massa mat. Och de stoppar i chili i stort sett allt. Och olivolja i det mesta. Frågan är om kombon från zeta ger en annan dimension?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Recept och matkultur

Inläggav Anders » 09 jun 2020 10:09

Annars är Annas Mat i dess olika versioner min huvudsakliga inspirationskälla.

Har för första gången lärt mig grilla lax! Man tar en sån gallernypa, lägger i hälften med uppstyckad majskolv, hälften med laxbitar, typ såna man kan köpa frysta 4x120. Noga att lägga dem i ordning så att den tjockaste är närmast majsen!. Sen grillar man i vanlig grill med alla briketter åt ena sidan i grillen och majsen ovanför grillhärden. Värmen till laxen blir indirekt. Man får vända rätt ofta. Och ha en stektermometer och verkligen ta dem då det är runt 50 grader innertemperatur i laxen. Skitgott!

Överhuvudtaget, fisk, som vi äter mycket nu på bekostnad av rött kött, är oerhört känsligt för innertemperatur! Man skall ta den mycket tidigare än vad man tror! 53 grader innertemperatur för skreitorsk, som lättrimmats i salt och socker någon halvtimma och sen in i ugn. Gott på en dimension man inte är van vid i fisk. Får man tag på tjock piggvar är ens lycka gjord. Serveras med kokt potatis, skirat smör och ärtor. As simple as that.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Recept och matkultur

Inläggav Pilatus » 09 jun 2020 10:26

Anders skrev:Är det nån skillnad mot att stoppa in chili i maten?
Mina ungdomar har flytt långresor och ensamhet i studentlägenheter och återvänt till föräldrahemmet för lite "karantän". Vi behöver ta det lite mer på allvar än de flesta. I dealen ingår att de lagar en massa mat. Och de stoppar i chili i stort sett allt. Och olivolja i det mesta. Frågan är om kombon från zeta ger en annan dimension?

En skillnad är att det alltid finns hemma. En andra skillnad är att chilifrukter (ofta) måste stå på inköpslistan. Vid tillagning brukar jag lägga chili och vitlök i en panna med het olja, det blir förstås bra. Men enklare är onekligen att tillsätta chili-oljan direkt vid stekningen, smeten eller salladen. Enkelt att dimensionera. Ett alternativ är ju att odla själv i en kruka. Gillar barnen chili så kan man ju överraska med att ge dem en kruka med någon litet mer potent chili med fler scovillegrader.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Recept och matkultur

Inläggav Anne » 09 jun 2020 11:50

Jag hittade ett recept på vegetarisk boeuf bourguignon ( med oumpf! som köttsubstitut). Där använde de svart vitlök, vilket jag inte känner till. Kanske värt ett försök? Någon som testat?

Pilatus: Ska jag testa! Aromen kanske faktiskt får en något annorlunda smak när chilin marineras i olja. Chili är enkelt och roligt att odla annars!
Anders: Grilla är karlgöra ( sagt med en nypa humor och en gnutta allvar :) )

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Recept och matkultur

Inläggav Pilatus » 10 jun 2020 23:19

lynx skrev:Pilatus: Ska jag testa! Aromen kanske faktiskt får en något annorlunda smak när chilin marineras i olja. Chili är enkelt och roligt att odla annars!

Visst, den kostar inte många kronor och smaken blir mer homogen än då man hackar pepparn och strör ner den i maten.

Ett par dagar i veckan har det blivit 1/2 påse Modifast = 108 kcal. Ibland Instant Noodles. Kanske kan vi en dag komma i närheten av Keira Knightleys BMI? Nej jag skojar litet. :)

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Recept och matkultur

Inläggav Algotezza » 11 jun 2020 08:40

Mitt mål är att äta minimalt processad mat. Bönor m.m. som de är, ej omvandlade till något som liknar kött. Frukt som de är ej mixad eller som juice. Etc.

Problemet är att jag tycker om att laga mat och joxa och fixa, improvisera... så det blir inte bara "maten som den är"...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Recept och matkultur

Inläggav Anders » 11 jun 2020 10:39

Algotezza skrev:Mitt mål är att äta minimalt processad mat. Bönor m.m. som de är, ej omvandlade till något som liknar kött. Frukt som de är ej mixad eller som juice. Etc.

Problemet är att jag tycker om att laga mat och joxa och fixa, improvisera... så det blir inte bara "maten som den är"...

Mitt mål är att maten skall vara god.

Sen finns två lagar inom vilken jag kan härja fritt: Det måste vara hyfsat(jag är ingen freak) hållbart och det måste vara hyfsat nyttigt.

Men god har så mycket att göra med mer än själva råvaran!
En Kikärta är skitäcklig om man äter den som den är. Mosar man den och har på lite salt är den god.
En överkokt torsk är som att äta frigolit ungefär, en korrekt kokad torsk är en delikatess.
Vi har fyra olika matfilosofier och preferenser hemma nu som sagt, det är trevligt. Dottern är riktigt vass på vegetariskt. Får det riktigt gott.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Recept och matkultur

Inläggav Anne » 18 jun 2020 21:46

Så! I sista stund har jag planerat midsommar. Det blir lite annorlunda i år. Vi cyklar till havet. Jag äter rökt makrill med jägerkrydda och hemgjord potatissallad. Resten vill grilla. Blir kanske ett dopp i det brrr- kyliga havet. Solvarma handdukar några glas vin och jordgubbar. Hur gör du?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Recept och matkultur

Inläggav Pilatus » 18 jun 2020 22:36

lynx skrev:Så! I sista stund har jag planerat midsommar. Det blir lite annorlunda i år. Vi cyklar till havet. Jag äter rökt makrill med jägerkrydda och hemgjord potatissallad. Resten vill grilla. Blir kanske ett dopp i det brrr- kyliga havet. Solvarma handdukar några glas vin och jordgubbar. Hur gör du?

Rökt vildfångad lax med citronpeppar, färsk potatis, vitt vin. Smör och bröd. Hoppas på att kunna sitta på verandan och äta i lugn och ro. Inga hoppa grodorna eller andra spektakel. (Synd att man inte kan lägga ut foton från den egna disken.) Jordgubbar får vänta till efter helgen, litet för dyra just nu.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5205
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Recept och matkultur

Inläggav David H » 18 jun 2020 22:47

Jag ska till Kungshamn-Morga vid Mälaren mellan Knivsta och Uppsala. Har inhandlat några baguetter och philadelphiaost, körsbär, singoallakex… ganska fantasilöst, men mat är inte heller något stort intresse för mig. Kanske blir det ett dopp i sjön också, men våtdräkten får stanna hemma, då jag är ganska säker på att mitt sällskap inte kommer ha nån våtdräkt med sig. Så får firandet bli på lördag midsommardagen istället. Imorgon kommer jag inte ha tid över till annat än jobb och lite småfixande.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Recept och matkultur

Inläggav Anne » 18 jun 2020 23:07

Det låter jättefint med båda era planeringar!

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Recept och matkultur

Inläggav Anders » 19 jun 2020 09:46

rekoj skrev:Jag ska till Kungshamn-Morga vid Mälaren mellan Knivsta och Uppsala. Har inhandlat några baguetter och philadelphiaost, körsbär, singoallakex… ganska fantasilöst, men mat är inte heller något stort intresse för mig. Kanske blir det ett dopp i sjön också, men våtdräkten får stanna hemma, då jag är ganska säker på att mitt sällskap inte kommer ha nån våtdräkt med sig. Så får firandet bli på lördag midsommardagen istället. Imorgon kommer jag inte ha tid över till annat än jobb och lite småfixande.

Morga hage är vår stadiga amazonen och kaffet på rutig duk-ställe. Så mysigt att våra tjugoplussare hänger på ibland.
Kaffet är väl med?? Baguett och philadelphia låter mer te eller flädersaft(eller vin?). Helst skall det vara skogaholms och dubbla skivor greve förstås. Singoalla funkar men bäst är då man har en burk blandat singoalla och ballerina. Vet inte varför jag blir havskajakssugen plötsligt...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 28 och 0 gäster