Kläder/mode

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Kläder/mode

Inläggav Anne » 04 maj 2021 19:21

Hur klär ni er? Kläder är ju också en konstform. Jag hittade en jättefin kofta som gjorts efter estniska traditionella stickmönster. Min mor kom från Estland och vissa detaljer i den här känner jag igen från mormors stickade vantar som jag fick varje jul. Museet ville göra en utställning med hennes verk. Hon tackade nej, varför vet jag inte riktigt, men hon var något modest. Så här dyra kläder köper jag ytterst sällan.
https://www.gudrunsjoden.com/sv-se/klad ... -kornbla-l

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kläder/mode

Inläggav Anne » 04 maj 2021 19:48

Jag vill minnas att Pilatus en gång nämnde en blommig slips. Kan jag få en bild på den?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kläder/mode

Inläggav Pilatus » 22 nov 2023 19:57

Anne skrev:Jag vill minnas att Pilatus en gång nämnde en blommig slips. Kan jag få en bild på den?

Visst, så här såg den ut sista gången jag hade anledning att ha den.

Giorgio Armani cravatte.jpg
Giorgio Armani cravatte.jpg (110.41 KiB) Visad 3679 gånger
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7791
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kläder/mode

Inläggav Anders » 24 nov 2023 11:14

Jag har skittråkiga kläder, bara svart, brunt, grått och blått och inget annorlunda skuret över huvud taget. Det enda lite roligare jag har får jag av hustrun och dottern.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kläder/mode

Inläggav Pilatus » 24 nov 2023 12:09

Anders skrev:Jag har skittråkiga kläder, bara svart, brunt, grått och blått och inget annorlunda skuret över huvud taget. Det enda lite roligare jag har får jag av hustrun och dottern.

Innan pensionen gick jag till NK och försökte hitta något nytt en gång om året, det blev ofta en slips som jag tyckte var snygg. Just den på bilden hade jag på mig vid ett sådant tillfälle. Expediten som även var inköpare reagerade direkt då hon såg den. "Har du köpt den här?" frågade hon. Hon blev mycket glad då jag berättade om min vana att årligen köpa slips på NK. Hon hade själv valt den och blivit förtjust i mönstret. Så den gången blev det en julslips, röd med något abstrakt mönster. Men inte med tomtenissar och sådant.

Det kan ju vara en vana att besöka ett bra ställe där man kan köpa snygga kläder. En kavaj har man ju länge, så man kan ju välja en affär med duktiga inköpare. Hellre en liten garderob med kläder man gillar än mångfald. Numera blir det jeans och t-shirt.
Moderator


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 51 och 0 gäster