Färgen melange, melanché melansche

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
yavolo
Inlägg: 19
Blev medlem: 01 maj 2004 18:39
Ort: Stockholm
Kontakt:

Färgen melange, melanché melansche

Inläggav yavolo » 01 maj 2004 22:11

jag vet inte den exakta stavningen, men jag hoppas ni fattar uttalet. nån som kan visa mig? (förlåt om jag kommer med väldigt konkreta raka trista frågor :roll: )
warm regards
yavolo

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Färgen melange, melanché melansche

Inläggav Pilatus » 04 feb 2013 11:14

yavolo skrev:jag vet inte den exakta stavningen, men jag hoppas ni fattar uttalet. nån som kan visa mig? (förlåt om jag kommer med väldigt konkreta raka trista frågor :roll: )

mélange = (franska) blandning
Nedan, en blandning av stenar.
Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Färgen melange, melanché melansche

Inläggav Algotezza » 05 feb 2013 15:37

Wiener melange är en kaffe/choklad-mix man kan få på vissa mer avancerade kaffeautomater.

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Färgen melange, melanché melansche

Inläggav Pilatus » 05 feb 2013 17:03

Algotezza skrev:Wiener melange är en kaffe/choklad-mix man kan få på vissa mer avancerade kaffeautomater.

Ja, melange kan vara en blandning av allt möjligt. Jag fann detta i SAOB: "Götheborgs Melange-Snus" från 1843
Ibland beskrivs kulören på kläder som t ex grey melange sweater.
Moderator

rogerv
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 dec 2012 11:38

Färgen melange, melanché melansche

Inläggav rogerv » 05 feb 2013 17:16

Bra att denna fråga kom upp.I mitt gamla pass stod det att jag hade melangerad ögonfärg. Ingen inkl jag förstod nånting eftersom mina ögon alltid varit gröna. Men inte finns det väl nåt likhetecken mellam melangerad och grön? Det var väl nån skumögd pappervändare som bedömde saken.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Färgen melange, melanché melansche

Inläggav Pilatus » 06 feb 2013 00:19

rogerv skrev:Bra att denna fråga kom upp.I mitt gamla pass stod det att jag hade melangerad ögonfärg. Ingen inkl jag förstod nånting eftersom mina ögon alltid varit gröna. Men inte finns det väl nåt likhetecken mellam melangerad och grön? Det var väl nån skumögd pappervändare som bedömde saken.

Kanske menas med detta att ögonfärgen är sammansatt av flera färger? Någon standard borde upprättas så att sådana osäkra benämningar av ögonfärg kunde elimineras.
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Färgen melange, melanché melansche

Inläggav Zokrates » 06 feb 2013 01:37

Först och främst så heter det melerade ögon, och ja, många med olika nyanser av t.ex grönt, orange, blått får
oftast finna sig i det enhetliga melerade ögon, även om huvudfärgen är t.ex grön.

Själv tillhör jag den lilla procenten som har just gröna ögon, faktiskt flera olika nyanser av grönt vilket på håll
med lite "skumma ögon" kan uppfattas som bruna ögon. Lite mer lustigt om oss stackare.
Kvinnor som brändes på häxbål, bara för att de var grönögda...
"People with green eyes may also be considered evil. In primitive times having green eyes and red hair could be
grounds for declaring a woman a witch and putting her to death."
http://www.eyedoctorguide.com/Eye-Color ... color.html
Fakta från wiki
"Endast 1-2 % av världens befolkning har gröna ögon. Färgvarianten förekommer främst hos människor med keltiskt
eller germanskt påbrå, och till en mindre grad i vissa länder i Sydeuropa (Portugal, Grekland, Italien, Spanien).
Sett till befolkningsandel är grönaktiga irisar vanligast förekommande i Kroatien och på Island. Gudomligheter i grekisk
och kinesisk mytologi avbildas ofta med gröna ögon."
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96gonf ... _.C3.B6gon



Kul gif för grönögda?
Bild
Kändis med gröna ögon från Smallville.
Bild

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Färgen melange, melanché melansche

Inläggav Algotezza » 06 feb 2013 08:58

Inte sällan finns olika ringar av olika färgnyanser, ett närmast pupillen och en annan nyans runt det. Själv har jag en tunn brun ring närmast pupillen och resten grönblått.

Sedan beror det på i vilket ljus man kallar in egna och andras ögon, dagsljus, konstgjort ljus...

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster