Hej.
Vi skall läsa en bok i skolan och jag skulle behöva tips på någon bra bok. Var och en skall hålla en kort presentation om boken de valt och sedan skall vi i klassen diskutera ett ämne i boken som man fördjupat sej i.
Jag söker böcker som har något med konst att göra, eftersom jag är nybörjare på det området och skulle vilja veta mer om det. Det får gärna vara en bok som väcker förundran och tankar, kanske med en koppling till filosofi och psykologi. Den måste vara modernlitteratur(helst skriven efter 1980-t) och helst framställd i romanform.
Tackar på förhand för eventuella svar.
Boktips?
Moderator: Moderatorgruppen
Är bibeln en bok som har med konst att göra och som har kopplingar till filosofi eller psykologi?
Ja, kanske det. Här på forumet har ju diskuterats om gud är allt, och på samma sätt om konst är allt. Fast i så fall går det kanske bra med "Bamse åker till månen" också. Tyvärr har jag inte läst några böcker som handlat om konst, så jag kan inte ge några kloka tips, Advocate
Ja, kanske det. Här på forumet har ju diskuterats om gud är allt, och på samma sätt om konst är allt. Fast i så fall går det kanske bra med "Bamse åker till månen" också. Tyvärr har jag inte läst några böcker som handlat om konst, så jag kan inte ge några kloka tips, Advocate
-
Advocate
En bok som bibeln hade jag inte riktigt tänkt mej. Nej den tänker jag inte läsa. Inte nu i alla fall, kanske någon annan gång. Den är nog inte en bok som det riktigt är tänkt att vi skall läsa tror jag. Men tack för tipset, den lär ju vara intressant även om man inte är kristen.
hovnarr:
Synd.
Boken behöver kanske inte handla direkt om konst kom jag på, men ändå vara "konstig" på nått sätt. Det var bara det att jag ville lära mej mera om konst, men det kan jag ju egentligen göra någon annan gång förståss.
Om du vet någon bra roman med anknytning till filosofi och psykologi som väcker förundran och tankar så får du gärna nämna den
hovnarr:
Synd.
Boken behöver kanske inte handla direkt om konst kom jag på, men ändå vara "konstig" på nått sätt. Det var bara det att jag ville lära mej mera om konst, men det kan jag ju egentligen göra någon annan gång förståss.
Om du vet någon bra roman med anknytning till filosofi och psykologi som väcker förundran och tankar så får du gärna nämna den
Om en bok väcker förundran och tankar beror på hur läsaren uppfattar innehåller. Det beror alltså på två saker - innehållet och läsaren. I så måtto kan man mena att alla böcker väcker någon slags tanke eller förundran. Men vissa tycks göra detta bättre - eller mer - än andra.
Vad man söker efter är kanske ett slags "förundran per mening". Det vill säga. Hur mycket behöver du läsa innan det tankfulla leendet sprider sig över dina läppar? Är du ute efter mycket förundran per mening kan jag verkligen rekommendera "Taoism: Way beyond seeking" som jag läser nu. Jag kan läsa mindre än en mening och upptäcka att jag måste lägga ifrån mig boken och förundras innan jag har möjlighet att fortsätta.
Boken är på runt 100 sidor. Jag läser den parallellt med en skräckroman på cirka 500 sidor. Jag tycker att jag lagt lika mycket tid på bägge böckerna är ungefär halvvägs i både. Då förstår du vad det är frågan om.
Andra rekommendationer på tänkvärda böcker från min sida är Dalai Lamas "Art of Happiness" och Mitch Albom "Tuesdays with Morrie" (en mycket tänkvärd liten bok om att dö i frid och leva som en människa). För något lättare och hysteriskt underhållande, men ändå lika mycket filosofisk/psykologisk anknytning så kan jag med varm tass rekommendera Luke Rhineharts "The Dice Man" (sv. "Tärningsspelaren"). Av de få finska författare jag läst har jag alltid funnit Paasolinnas böcker underhållande och mycket djupsinninga om man bara skrapar lite på ytan.
Hoppas detta var till någon ledning!
§
P.S. Ett citat från The Dice Man får avsluta: "Tell me the manner in which a patient commits suicide and I'll tell you how he can be cured." D.S.
Vad man söker efter är kanske ett slags "förundran per mening". Det vill säga. Hur mycket behöver du läsa innan det tankfulla leendet sprider sig över dina läppar? Är du ute efter mycket förundran per mening kan jag verkligen rekommendera "Taoism: Way beyond seeking" som jag läser nu. Jag kan läsa mindre än en mening och upptäcka att jag måste lägga ifrån mig boken och förundras innan jag har möjlighet att fortsätta.
Boken är på runt 100 sidor. Jag läser den parallellt med en skräckroman på cirka 500 sidor. Jag tycker att jag lagt lika mycket tid på bägge böckerna är ungefär halvvägs i både. Då förstår du vad det är frågan om.
Andra rekommendationer på tänkvärda böcker från min sida är Dalai Lamas "Art of Happiness" och Mitch Albom "Tuesdays with Morrie" (en mycket tänkvärd liten bok om att dö i frid och leva som en människa). För något lättare och hysteriskt underhållande, men ändå lika mycket filosofisk/psykologisk anknytning så kan jag med varm tass rekommendera Luke Rhineharts "The Dice Man" (sv. "Tärningsspelaren"). Av de få finska författare jag läst har jag alltid funnit Paasolinnas böcker underhållande och mycket djupsinninga om man bara skrapar lite på ytan.
Hoppas detta var till någon ledning!
§
P.S. Ett citat från The Dice Man får avsluta: "Tell me the manner in which a patient commits suicide and I'll tell you how he can be cured." D.S.
-
Advocate
Oj det var en hel del rekommendationer, tack. För krångligt får det inte vara, jag är på tok för lat för någonting för svårt
Jag har fått många tips, av familj och vänner också, mycket verkar intressant. Jag är inte den personen som läser mycket, men nu har jag tipsats om så mycket att jag känner mej tvingad börja läsa lite oftare.
Vet ännu inte vilken bok jag skall läsa till skoluppgiften men den där tärningsspelaren låter intressant
Sant, det är individuellt. Men vissa verk tycks väcka förundran hos alla. Jag vet inte riktigt vad jag är ute efter. Allt tycks väcka förundran hos mej nu för tiden :S
Jag har fått många tips, av familj och vänner också, mycket verkar intressant. Jag är inte den personen som läser mycket, men nu har jag tipsats om så mycket att jag känner mej tvingad börja läsa lite oftare.
Vet ännu inte vilken bok jag skall läsa till skoluppgiften men den där tärningsspelaren låter intressant
hovnarr skrev:Om en bok väcker förundran och tankar beror på hur läsaren uppfattar innehåller. Det beror alltså på två saker - innehållet och läsaren. I så måtto kan man mena att alla böcker väcker någon slags tanke eller förundran. Men vissa tycks göra detta bättre - eller mer - än andra.
Sant, det är individuellt. Men vissa verk tycks väcka förundran hos alla. Jag vet inte riktigt vad jag är ute efter. Allt tycks väcka förundran hos mej nu för tiden :S
Två andra böcker som kan väcka tankar är.
En liftares guide till galaxen, samt Sam-tal.
Enkel läsning med ett djup om man inte begränsar sig.
Sedan tycker jag nog att man kan få många svar i Bibeln, men det verkar ju onekligen som om ni inte delar min uppfattning.

En liftares guide till galaxen, samt Sam-tal.
Enkel läsning med ett djup om man inte begränsar sig.
Sedan tycker jag nog att man kan få många svar i Bibeln, men det verkar ju onekligen som om ni inte delar min uppfattning.
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....
-
Advocate
Tatjana skrev:Sedan tycker jag nog att man kan få många svar i Bibeln, men det verkar ju onekligen som om ni inte delar min uppfattning.
Jo det vet jag. När min mamma stöter på något hon undrar över så är det första hon gör att se om det finns några svar i bibeln, och jo hon hittar oftast svar där, ganska kloka saker ibland.
EPEPE!
Så hette boken jag läste som ung. Tyvärr minns jag inte vad författare hette, men de borde gå att klura ut.
Min son läste den i tonåren och höll ett litet föredrag i klassen och jag tror att de flesta som läste den då gjorde det med förundran, för det var en särdeles märklig historia.
Så hette boken jag läste som ung. Tyvärr minns jag inte vad författare hette, men de borde gå att klura ut.
Min son läste den i tonåren och höll ett litet föredrag i klassen och jag tror att de flesta som läste den då gjorde det med förundran, för det var en särdeles märklig historia.
I dag är i morgon i går/ MVH Leona
- Apollinaire
- Kontakt:
Daniel Quinn
Daniel Quinn´s "Ishmael" är ett skönlitterärt filosofiskt mästerverk i bästa Heideggeriansk anda. Rekomenderas varmt. Den har betytt mycket för mig och många andra. Dessutom är den lättläst och lättförstådd.
Återgå till "Kultur - konstarterna"