Filmer som måste ses!

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 09 feb 2011 19:42

Blev sugen att se den, K-pax verkar kul fast temat känns bekant.

transversal
Inlägg: 1674
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Inläggav transversal » 09 feb 2011 21:26

Besläktad med Gökboet på många sätt ...

Jomen den filmen är ok.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 09 feb 2011 22:26

Odysseus blick är nog min favoritfilm. Såg den på videokassett när den kom ut. Går inte att få tag på nu. Om någon hittar den på något sätt så hojta till! : http://www.imdb.com/title/tt0114863/

I ett av mina filmlexikon hittar man den 60-årige, grekiske regissören Theo Angelopoulos mellan Julie Andrews och Ann-Margret. Filmvärlden är stor, här finns plats för många. Men mästarna är få, och de flesta i dag antingen döda eller i en ålder att de kunde varit farsa till Angelopoulos; Kurosawa, Bresson, Antonioni, Bergman. Scorsese och Yimou är juniorer i sammanhanget och nog är det ironiskt att både Kusturica och Kieslowski, av olika skäl, rapporterat att de tänker sluta med film. Jo, jag sätter siktet högt. Det är nämligen en inte helt avundsvärd uppgift att sätta sig ner och skriva en recension som gör Odysseus blick full rättvisa.

Det här är tre timmar film att känna sig privilegierad att få se. För några kvällar sedan fick jag frågan om vilken film jag skulle skicka någon på om jag idag ville att de skulle se Filmen Film. Någon som inte bara använde sig av filmmediets alla möjligheter, utan kanske också någon som vidgade dess gränser, som vävde samman film, lyrik, musik, skådespeleri, moral, politik till den grannaste filmgobeläng att betrakta just nu.Beskrivningen står för Angelopoulos. Jag skulle ägna halva det här utrymmet åt en lovsång över hans vandrande kamera, den eviga panoreringen, den ständiga rörelsen, det eviga sökandet. Hans fyra timmar långa mästerverk Turnéskådespelarna (1975) innehöll - 80 tagningar! Och jag skulle kunna jaga adjektiv en hel kväll för att försöka klä i ord den förkrossande skönhet och smärta som kanske bara Angelopoulos är mäktig i sina helbilder. Hur en enda kamerainställning blir till den tavla Turner aldrig hann måla. Men det skulle likväl aldrig kunna bli helt rättvisande.Mina detaljkunskaper om Homeros Odysséen är alltför blygsamma för en analys av vad Angelopoulos nyttjat och vad han förkastat.

Men Harvey Keitels regissör A, A som i Angelopoulos, har i varje fall inte råkat i onåd hos Poseidon. Han återvänder efter 35 års exil i USA till sin hemstad i Grekland för att visa en av sina kontroversiella filmer. Vi får höra några citat från visningen och ett av dem, "hur många gränser måste man passera innan man har kommit hem" är väl nånstans lika giltigt för såväl Odysseus som Angelopoulos.Efter visningen ger sig A ut på vad han kallar en personlig resa. Han har snubblat över informationen att tre rullar från bröderna Maniakis filmproduktion i början av seklet fortfarande ligger oframkallade i något filmarkiv. A är besatt att tanken att få se denna den första filmen, den första blicken, och ger sig ut på en lång resa, genom tid och rum, över hela Balkan. Vemodiga tillbakablickar varvas med politiska imperativ över samtiden. I en genial nyårssekvens skildrar Angelopoulos med lika mängd effektivitet som originalitet Stalins intåg, i en annan visuell fullträff får vi se Lenins uttåg.Det är naturligtvis en svidande ironi att den första blicken, den eventuellt första oskuldsfulla sanningen, till slut upphittas just i ett filmarkiv (skött av en praktfull Erland Josephson) i ett brinnande Sarajevo. Och inte mindre slagkraftig i en sorts självironi är Angelopoulos när han inte förrän i den hypnotiska slutscenen avtäcker de försvunna blickarna på den vita duken.Således slutar alltså årets, så här långt, två i särklass bästa filmer, Underground och Odysseus blick, med pessimistisk klangbotten i den krigshärd som en gång hette Jugoslavien. Kusturica har, i Sverige inte minst i en ensidig kampanj i Dagens Nyheter, fått ta hur mycket stryk som helst för att han inte gjorde en politiskt korrekt propagandafilm mot Serbien. Möjligen kommer Angelopoulos att väcka ont blod i samma läger med sin ungdomsorkester i Sarajevo, som kommer ut varje gång det blir dimma, då krypskyttarna tvingas lägga ner sina vapen. En orkester bestående av serber, muslimer och kroater. Är Slavenka Drakulic tillfrågad?


http://nojesguiden.se/recensioner/film/odysseus-blick

monstret
Inlägg: 215
Blev medlem: 08 okt 2010 18:58

Inläggav monstret » 09 feb 2011 23:09

Finns på Pirate Bay (om du söker på "Ulysses Gaze").

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 09 feb 2011 23:12

monstret skrev:Finns på Pirate Bay (om du söker på "Ulysses Gaze").


Får man ju inte  :roll:

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 09 feb 2011 23:55

Det stämmer det marko skriver johan, enstaka filer för privat bruk är "okej", däremot är det inte okej att lägga ut  (sprida) enstaka filmer eller musik som är upphovsrättskyddade utan rättighetsinnehavarnas medgivande.

monstret
Inlägg: 215
Blev medlem: 08 okt 2010 18:58

Inläggav monstret » 10 feb 2011 00:48

Nej, det är inte lagligt ens för privat bruk. Är det material man laddar ner upphovsrättsskyddat och man inte har tillstånd till det, så är det lagbrott. Lagen ändrades för ett par år sedan.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 10 feb 2011 01:09

monstret skrev:Nej, det är inte lagligt ens för privat bruk. Är det material man laddar ner upphovsrättsskyddat och man inte har tillstånd till det, så är det lagbrott. Lagen ändrades för ett par år sedan.


Intentionen med lagen är inte att jaga enskilda strönedladdare, men faktum kvarstår, det är olagligt men samtidigt inget som någon skall behöva vara rädd för att åka fast för. Mitt råd är att under minst ett år skita i att köpa filmer, musik, skit även i att ladda ned dem, låt bolagen gå i konkurs, därefter blir det snabbt ändring på lagen.

Lufier
Inlägg: 812
Blev medlem: 05 dec 2010 14:35

Inläggav Lufier » 26 feb 2011 11:50

<iframe title="YouTube video player" width="640" height="390" src="http://www.youtube.com/embed/vi3ow_5kQjg" frameborder="0"></iframe>

Bra film

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 03 mar 2011 20:07

Så Mr Nobody igår. Den ska ni nog ta och se.

<iframe title="YouTube video player" width="480" height="390" src="http://www.youtube.com/embed/mzXH-MIPzZQ" frameborder="0"></iframe>

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 04 mar 2011 00:07

"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

transversal
Inlägg: 1674
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Inläggav transversal » 06 mar 2011 13:12

Såg just Sanctum. Obehagligaste film jag sett på länge.

<iframe title="YouTube video player" width="640" height="390" src="http://www.youtube.com/embed/fA6f4YMfVZU" frameborder="0"></iframe>

Lufier
Inlägg: 812
Blev medlem: 05 dec 2010 14:35

Inläggav Lufier » 12 mar 2011 00:16

<iframe title="YouTube video player" width="480" height="390" src="http://www.youtube.com/embed/XJ80uKQdIYU" frameborder="0"></iframe>
Sometimes I live in the country
Sometimes I live in the town
Sometimes I get a great notion
To jump in the river and drown

transversal
Inlägg: 1674
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Inläggav transversal » 12 mar 2011 19:25

Little miss sunshine

<iframe title="YouTube video player" width="640" height="390" src="http://www.youtube.com/embed/VWyH_twcMl0" frameborder="0"></iframe>

:)

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 02 apr 2011 04:17

Kollade på den här Limitless nyss, sevärd. (ja gratis på nätet, bra kvalitet dock)
http://www.imdb.com/video/imdb/vi2114755097/


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster