Ny studiecirkel?
Moderator: Moderatorgruppen
Ny studiecirkel?
Hej, någon mer än jag som sörjer att vi aldrig kom vidare efter den första studiecirkeln som vi hade i våras? I så fall är det bara att sluta hänga läpp så påbörjar vi en ny!
Jag föreslår följande bok: "Irak:Att låna en kittel" http://www.vertigo.se/index.php?id=22&BOOK=27 (kostar 109 kr på Bokus)
som jag tror har något för de flesta på forumet, inte minst med tanke på dess politiska analys. Alternativt kan vi läsa någon av hans andra böcker, till exempel "Välkommen till verklighetens öken" som även finns som ebook här: http://mariborchan.com/2009/02/10/slavoj-zizek-ebooks/
Så vad säger ni? Är någon på?
Jag föreslår följande bok: "Irak:Att låna en kittel" http://www.vertigo.se/index.php?id=22&BOOK=27 (kostar 109 kr på Bokus)
som jag tror har något för de flesta på forumet, inte minst med tanke på dess politiska analys. Alternativt kan vi läsa någon av hans andra böcker, till exempel "Välkommen till verklighetens öken" som även finns som ebook här: http://mariborchan.com/2009/02/10/slavoj-zizek-ebooks/
Så vad säger ni? Är någon på?
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
Den här är också ett alternativ: http://www.bokus.com/b/9781844674282.ht ... term=zizek
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
- Avantgardet
Vad sägs om att avsluta den förra. Jag tycker diskussionen nästan verkade föregå läsningen och sedan utebli 
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
- Avantgardet
Problemet som jag ser det är att det inte finns så mycket att diskutera med den, eller har du (Auk) någon klar frågeställning? Själv skulle jag ha siktat in mig på frågan huruvida teorin är applicerbar på alla känslor, och inte bara ilskan som han mest fokuserar på, men eftersom han i texten själv nämner att det skulle behövas en utredning för varje specifik känsla, så går det ju inte direkt säga så mycket mer om den saken. Jag vet som sagt inte, vad hade du tänkt dig?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
vare sig ni återupptar diskussionen kring den tidigare boken eller väljer en ny, så hoppas jag att ni fortsätter.
vet inte vilka kriterier ni har när ni väljer, men jag kan tänka mig att läsa det mesta. har precis beställt deleuzes nietzsche och filosofin, så den vore det ju intressant om det är fler som vill läsa den. kanske något verk av teratologen, eller något av bourdieu eller foucault. behöver läsa om diskursens ordning...
vet inte vilka kriterier ni har när ni väljer, men jag kan tänka mig att läsa det mesta. har precis beställt deleuzes nietzsche och filosofin, så den vore det ju intressant om det är fler som vill läsa den. kanske något verk av teratologen, eller något av bourdieu eller foucault. behöver läsa om diskursens ordning...
Läs "Vetandets arkeologi"!
Jag har läst Deleuzes bok om Nietzsche, diskuterar den gärna, men jag tror att det är en bra idé att välja en lite kortare bok till läsecirkeln. Tanken med båda Zizeks böcker är att de är rätt korta och borde kunna tilltala en bredare del av forumets population, tex gubbarna från politik-delen.
Jag har läst Deleuzes bok om Nietzsche, diskuterar den gärna, men jag tror att det är en bra idé att välja en lite kortare bok till läsecirkeln. Tanken med båda Zizeks böcker är att de är rätt korta och borde kunna tilltala en bredare del av forumets population, tex gubbarna från politik-delen.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
Avantgardet skrev:Problemet som jag ser det är att det inte finns så mycket att diskutera med den, eller har du (Auk) någon klar frågeställning? Själv skulle jag ha siktat in mig på frågan huruvida teorin är applicerbar på alla känslor, och inte bara ilskan som han mest fokuserar på, men eftersom han i texten själv nämner att det skulle behövas en utredning för varje specifik känsla, så går det ju inte direkt säga så mycket mer om den saken. Jag vet som sagt inte, vad hade du tänkt dig?
Tja jag ser anknytningar till den Humeanska teorin om motivation, där tro om hur världen är tillsammans med en tro om hur världen bör vara konstituerar, nödvändigt, det som kallas motivation.
Känslan då träder ju in som det motiverande. Man kan analysera hur väl denna känsloteori passar in i en sådan motivationsteori.
Men visst visst kan gå vidare. Jag undrar bara om det kommer bli annorlunda med en ny bok, om så att säga formen kanske inte tål att slipas lite på.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Jag tror att mycket beror på boken ifråga. Det var lite därför jag fluktade på en bok med ett "politiskt" innehåll...
Men jag diskuterar gärna vidare Sartre. Jag började skriva på en text i somras där jag delvis utgick från honom, så jag kör gärna på lite till.
Och när du gäller formen för cirkeln så kanske du har rätt. Jag kan tänka mig att ha en tråd för kapitel 1, en för kapitel 2 etc.
Men jag diskuterar gärna vidare Sartre. Jag började skriva på en text i somras där jag delvis utgick från honom, så jag kör gärna på lite till.
Och när du gäller formen för cirkeln så kanske du har rätt. Jag kan tänka mig att ha en tråd för kapitel 1, en för kapitel 2 etc.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
Då kör vi på "Irak - att låna en kittel" av Slavoj Zizek. Alla som är med skriver "tuppen ja" i den här tråden. Sedan (givet att vi blir en i alla fall 4-5 pers) ger vi folk nåra veckor att skaffa boken innan vi kör igång (kanske runt den 9/11? :lol: ). Jag kommer allteftersom att starta diskussiontrådar, en för varje kapitel. ad är en lagom takt, ett kapitel i veckan?
Och Fry: Du får givetvis diskutera så mycket du vill, men du kan väl i alla fall ara med och ge omdömen?
Och Fry: Du får givetvis diskutera så mycket du vill, men du kan väl i alla fall ara med och ge omdömen?
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
-
suchanother
- Avstängd
Önskar er lycka till med den studiecirkeln. Hoppas det inte blir lika snopet slut som med Sartre cirkeln. Den tog ju slut innan den ens hann börja. Tycker jävligt synd om Ling som var den enda som kom med ett seriöst inlägg och satsade på detta. Sen kommer Avant med goddagyxskaftkommentaren typ ”därmed har vi diskuterat färdigt”. Hur många inlägg var det i den cirkeln? 5?
suchanother skrev:Önskar er lycka till med den studiecirkeln. Hoppas det inte blir lika snopet slut som med Sartre cirkeln. Den tog ju slut innan den ens hann börja. Tycker jävligt synd om Ling som var den enda som kom med ett seriöst inlägg och satsade på detta. Sen kommer Avant med goddagyxskaftkommentaren typ ”därmed har vi diskuterat färdigt”. Hur många inlägg var det i den cirkeln? 5?
Och som tur var behövde vi inte dras med dig där. Kan du inte ära oss på samma sätt här?
Återgå till "Kultur - konstarterna"