Eckhard Tolle

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Eckhard Tolle

Inläggav Cosmic philosopher » 10 dec 2010 22:57

Hej!

Är det någon som läst något av Eckhard Tolle? I så fall vad tyckte ni? Jag har för mig att gjort någon bok som heter typ "the power of now" eller dylikt. Något att rekommendera?

Användarvisningsbild
nuddle
Inlägg: 2685
Blev medlem: 24 jun 2010 20:27

Inläggav nuddle » 10 dec 2010 23:09

jag tycker han låter ofta mycket konstig,
men en gång lät han helt normal och pratade i normal takt

annars pratar han ofta i SLOW-MOTION och låter totalt knäpp och wacko


jag tror han använder sig av meditation för att nå NUET varför han låter så konstig


men han har bra saker att säga tycker jag tex sa han om upplysning att problemet ligger i att man STRÄVAR efter upplysning vilket hindrar EN från att uppleva det här och nu....

Kamomilla
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 jan 2011 19:24
Ort: Någonstans i Finland

Inläggav Kamomilla » 02 jan 2011 20:28

Jag har läst Eckhart Tolles bok som du nämnde och jag tycker verkligen den är värd att läsa.
Jag har lätt att förstå vad han pratar om. Han är lite speciell, eller mycket,  men budskapet har jag inte problem med att förstå.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Inläggav Cosmic philosopher » 03 jan 2011 00:13

Kamomilla skrev:Jag har läst Eckhart Tolles bok som du nämnde och jag tycker verkligen den är värd att läsa.
Jag har lätt att förstå vad han pratar om. Han är lite speciell, eller mycket,  men budskapet har jag inte problem med att förstå.


Hej Kamomilla och välkommen till forumet!  :)  

Ja, Eckhart Tolle verkar, på ett skönt sätt att befria oss ifrån våra många illusoriska falska identiteter. Så vi inte "förlorar oss själva" in en inbillad självbild/identitet i "timlighetens fängelse". Tänk så många roller vi spelar egentligen!!

Hälsningar

Cosmic philosopher

Kamomilla
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 jan 2011 19:24
Ort: Någonstans i Finland

Inläggav Kamomilla » 03 jan 2011 19:16

Cosmic philosopher skrev:
Kamomilla skrev:Jag har läst Eckhart Tolles bok som du nämnde och jag tycker verkligen den är värd att läsa.
Jag har lätt att förstå vad han pratar om. Han är lite speciell, eller mycket,  men budskapet har jag inte problem med att förstå.


Hej Kamomilla och välkommen till forumet!  :)  

Ja, Eckhart Tolle verkar, på ett skönt sätt att befria oss ifrån våra många illusoriska falska identiteter. Så vi inte "förlorar oss själva" in en inbillad självbild/identitet i "timlighetens fängelse". Tänk så många roller vi spelar egentligen!!

Hälsningar

Cosmic philosopher


Tack.
Javisst ET är toppen. Jag har en film med honom som heter "Finding Your Life´s Purpose".
Jag har bara hunnit se en liten stund av den ännu men jag tyckte om det jag hann se.
Jag vill se den någon stund när jag är i rätt stämning och kan suga i mig allt utan att bli störd av telefoner, barn eller trötthet.
Jag har legat av mig ordentligt på filosofisidan och längtar efter att läsa och dela tankar med någon igen så när jag hittade Filosoficentrum här så regga jag mig direkt. :)

Kamomilla
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 jan 2011 19:24
Ort: Någonstans i Finland

Inläggav Kamomilla » 07 feb 2011 19:56

Nu har jag sett halva filmen av Eckart Tolle.
Den är toppen verkligen. Det blir mycket humoristiskt när han talar om de självklara sakerna som vi egentligen "vet om" men ändå inte "vet" eftersom vi inte lever efter dem.
Att se livets mening och leva närvarande är inte så lätt när man tränat så många år på att leva i tanken med det förflutna eller framtiden som om det var livets mening.
Just nu jobbar jag på en förskola och det är så roligt att studera hur barnen lever för stunden.
De är verkligen experter på det.


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst