Konst och pengar.

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

transversal
Inlägg: 1674
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Inläggav transversal » 21 jan 2012 21:11

Zokrates skrev:
transversal skrev:
Zokrates skrev:Just Pablo spårade ut konstnärligt, därav skulle jag inte ens ge en femtiolapp om jag hade chansen att köpa ett av hans verk, förutsatt att jag inte visste att det var en Picasso och det värdet verket därmed har på samlarmarknaden.
Jag har annars aldrig köpt ett konstverk i hela mitt liv, men Pablo hade kunnat bli en bra konstnär om han fortsatt med tavlor som denna nedan,  men tyvärr förföll han tillsammans med fasadmålaren Braque till avgrundens rännsten.



Gillar Picasso - inte som person - men som konstnär. Han har stor skärpa i sitt uttryck - inte så nydanande, men en praktiker som tog den tidens idéer till praktisk handling. Vissa människor har bara en ofantlig energi när det gäller att materialisera och konkretisera.


Var det inte Picasso som sa att en god konstnär kopierar, en genialisk stjäl?



Jo, det var väl han. Han var inte direkt någon stor tänkare. Streetsmart kanske ...

transversal
Inlägg: 1674
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Inläggav transversal » 21 jan 2012 21:15

Marko skrev:Skulle inte ge en spänn för konstverk.
Vill folk skapa och ge, så är det i sin fulla ordning,




Värderar du konst så lågt i samhället? Andra saker kan du betala för, kläder, mat, en snygg soffa att sitta i, musik att lyssna på, tv-kanaler att titta på ... ?!? ... men konst är tydligen en sak som inte ska betalas för?

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 21 jan 2012 22:17

transversal skrev:
Marko skrev:Skulle inte ge en spänn för konstverk.
Vill folk skapa och ge, så är det i sin fulla ordning,




Värderar du konst så lågt i samhället? Andra saker kan du betala för, kläder, mat, en snygg soffa att sitta i, musik att lyssna på, tv-kanaler att titta på ... ?!? ... men konst är tydligen en sak som inte ska betalas för?


Nej, jag värderar konst ganska högt, men inte i pengar.

Pengar är pengar och konst är konst, det finns inget samband mellan dessa.

transversal
Inlägg: 1674
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Inläggav transversal » 21 jan 2012 22:40

Marko skrev:
transversal skrev:
Marko skrev:Skulle inte ge en spänn för konstverk.
Vill folk skapa och ge, så är det i sin fulla ordning,




Värderar du konst så lågt i samhället? Andra saker kan du betala för, kläder, mat, en snygg soffa att sitta i, musik att lyssna på, tv-kanaler att titta på ... ?!? ... men konst är tydligen en sak som inte ska betalas för?


Nej, jag värderar konst ganska högt, men inte i pengar.

Pengar är pengar och konst är konst, det finns inget samband mellan dessa.



Ok, var går gränsen?
Kan du tänka dig att betala för en rockkonsert?

Vertumnus
Inlägg: 1494
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Inläggav Vertumnus » 21 jan 2012 22:52

Hursomhelst garanterar det på något vis att konstföremål lämnas oförändrade genom generationerna. Inte ens den som har möjlighet att betala etthundra miljoner kronor för ett konstverk  tycker sig troligen ha råd med att förstöra det.

Att det uppfattas som sjukt att kapital används för att värna andra värden än konsumtion, vilket det är konst, natur eller något annat bevarandeintresse, visar inte annat än att den norm vi lever efter är normen från ett konsumtionssamhälle.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 21 jan 2012 23:02

Ok, var går gränsen?
Kan du tänka dig att betala för en rockkonsert?


Gränsen för vad ?
Att njuta av ett verk eller pröjsa pengar ?

Om jag går på konsert har jag inget alternativ än att betala för att få se det.
(har varit på ett par spelmansstämmor, tror inte det kosta direkt mycket att gå dit..)

Jag frågar dig, var ligger kopplingen mellan pengar och njutning ?
(antar att många konstnärer gillar att att skapa och njuter av det, men Passar på att ta betalt för att det är så det funkar) primärt så tror jag att människor vill skapa och dela med sig, inte skyffla pengar mellan varandra.

Var ligger logiken mellan pengar och skapa ?

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Inläggav scirocco » 21 jan 2012 23:24

Marko brukar visst skriva att han inte har så mycket pengar. Jag tycker inte vi ska besvära honom med att behöva köpa konst.  Mina tavlor är i källaren,några har sprucket glas... Jag trivs faktiskt med kala väggar

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 21 jan 2012 23:31

scirocco skrev:Marko brukar visst skriva att han inte har så mycket pengar. Jag tycker inte vi ska besvära honom med att behöva köpa konst.  Mina tavlor är i källaren,några har sprucket glas... Jag trivs faktiskt med kala väggar


Det är helt sannt att jag just nu inte har extrema förmögenheter, snarare tvärtom.

Däremot så brukar jag hjälpa folk och folk hjälper mig, utan att det kostar pengar, självkostnad och råvaror får ju givetvi köpas in... Det handlar allt från att laga bilar till att bygga hus, laga datorer och fixa el.

Det är en verklighet.

Den andra är marknaden med att få arbetare att arbeta, produktionen måste hållas igång, för annars rasar systemet.

och snart har vi förbrukat jordens resurser tack vare detta..

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Inläggav scirocco » 21 jan 2012 23:45

Wow! kan du reparera bilar och snickra också. Visste bara om din datorkunskap.  Jo det här med världens miljögifter ser inget vidare ut. Konsumtion och produktion till ingen nytta. Mat slängs visst i mycket stora mängder. Jag ser ingen förändring i sikte . Jag kan också tycka om konst vill jag säga (för att inte såra de som skapar konst). Jag vill bara inte ha en massa fyrkanter som tavlor oftast är på mina väggar.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 21 jan 2012 23:52

Nja, jag äger ingen svets själv, men nog har jag svetsat en del. och man kan vara hantlangare och lära sig allt eftersom vid husrenoveringar/byggen taklägning mm. varför hyra in en svindyr entrepenad när man ska kakla ?, man kan hjälpas åt..
Jodå, jag skulle nog säkert byta dina bromsar och fixa dom vanligaste felen, i utbyte mot lite sällskap och att du syr om min ena soffkudde....

Heh, jag märker att du ser det som att jag hjälper, en individuell ansträngning och ska värderas så,
så ser inte jag det som, det är en gemensam ansträngning och man är inte en person utan en grupp.
(en middag kan vara värt mer än tusen kronor)

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Inläggav scirocco » 22 jan 2012 00:07

Jo jag kan sy,både för hand och med maskin. Även i läder. Alldeles nya bromsar runt om har jag så just det behövs inte. Mitt sällskap delar jag gärna med mig av. Du kan hjälpa mig med att bära upp himlen. Just nu är jag den ende som gör det! Men det är lugnt,jag är stark.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 22 jan 2012 00:10

Bära upp himlen ?
Synd att du tycker det är så viktigt att hålla upp en himmel som kan tänkas rasa..

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Inläggav scirocco » 22 jan 2012 00:21

Tycker du att jag ska släppa det?

transversal
Inlägg: 1674
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Inläggav transversal » 22 jan 2012 00:27

Marko skrev:
Ok, var går gränsen?
Kan du tänka dig att betala för en rockkonsert?


Gränsen för vad ?
Att njuta av ett verk eller pröjsa pengar ?

Om jag går på konsert har jag inget alternativ än att betala för att få se det.
(har varit på ett par spelmansstämmor, tror inte det kosta direkt mycket att gå dit..)

Jag frågar dig, var ligger kopplingen mellan pengar och njutning ?
(antar att många konstnärer gillar att att skapa och njuter av det, men Passar på att ta betalt för att det är så det funkar) primärt så tror jag att människor vill skapa och dela med sig, inte skyffla pengar mellan varandra.

Var ligger logiken mellan pengar och skapa ?



Jag misstänker att du njuter ibland när du jobbar? (I alla fall har jag ett jobb som är tillräckligt intressant då och då för att vara njutningsbart.) Innebär det att man inte ska få ta betalt då?

Hänger inte med ...

transversal
Inlägg: 1674
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Inläggav transversal » 22 jan 2012 00:31

scirocco skrev:Marko brukar visst skriva att han inte har så mycket pengar. Jag tycker inte vi ska besvära honom med att behöva köpa konst.  Mina tavlor är i källaren,några har sprucket glas... Jag trivs faktiskt med kala väggar


Det är ju bara ett lustigt sätt att förhålla sig till konst, som att det ska vara något som står utanför allting annat som man ju måste betala för. Något som ska skänkas bort.

Vet att huvudtråden inte handlar om detta, men reagerade på resonemanget. Har hört liknande resonemang förut, men baserat på andra argument, som har varit intressanta och tänkvärda, men hör inte argumenten här, så blir fundersam på vad som menas.

Jag antar att huvudtråden handlar, inte om att konst inte ska få kosta NÅGRA pengar, utan att ibland konst "övervärderas" hutlöst när de blir spekulationsobjekt?


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster