Vad händer om...

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad händer om...

Inläggav Algotezza » 20 okt 2012 12:12

Vad händer om...

vi ser alla ljud som musik?
all text som litteratur?
all färg och form som konst?

oavsett var vi finner den i vår värld...

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Vad händer om...

Inläggav freddemalte » 04 nov 2012 20:26

. . . . . ja då skulle hela livet kanske bli en slags installation
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad händer om...

Inläggav Algotezza » 04 nov 2012 20:43

freddemalte skrev:. . . . . ja då skulle hela livet kanske bli en slags installation



Vem är installatören?

Gud tryckte ju bara på knappen när han sade "Varde ljus"... Materien fixade ledningarna? "Avgrunden/kaos"?

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Vad händer om...

Inläggav freddemalte » 04 nov 2012 20:51

Algotezza skrev:
freddemalte skrev:. . . . . ja då skulle hela livet kanske bli en slags installation



Vem är installatören?

Gud tryckte ju bara på knappen när han sade "Varde ljus"... Materien fixade ledningarna? "Avgrunden/kaos"?

/Algotezza
. . . det har nog aldrig funnits någon installatör . . . där i ligger själva "pudelns kärna"
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad händer om...

Inläggav Algotezza » 04 nov 2012 20:56

freddemalte skrev:
Algotezza skrev:
freddemalte skrev:. . . . . ja då skulle hela livet kanske bli en slags installation



Vem är installatören?

Gud tryckte ju bara på knappen när han sade "Varde ljus"... Materien fixade ledningarna? "Avgrunden/kaos"?

/Algotezza
. . . det har nog aldrig funnits någon installatör . . . där i ligger själva "pudelns kärna"


"Gud"/ "Guds ande" som det berättas om i början av Bibeln är bara Jesus som åkt bakåt i tiden sedan han strålats upp till sitt UFO via sin s.k. himmelsfärd. Den som fritt kan färdas i tiden blir Gud, oavsett vilka egenskaper vederbörande i övrigt har. Även om man snott tidrese-UFO:t.

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Vad händer om...

Inläggav Zokrates » 04 nov 2012 20:58

Tvärtom Fredde, installatören är förutsättningarna som finns inom universum vilket ger upphov till
möjligheten till evolutionen av liv där liv existerar.

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Vad händer om...

Inläggav Vertumnus » 04 nov 2012 21:38

Algotezza skrev:Vad händer om...

vi ser alla ljud som musik?
all text som litteratur?
all färg och form som konst?

oavsett var vi finner den i vår värld...

/Algotezza


Vi skulle förlora förmågan att föreställa oss en framtid. Rytm, tonföljd och mönster visar en ”upptrampad” stig som leder in i och ger oss löften om framtiden.

Angelina
Inlägg: 1667
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Vad händer om...

Inläggav Angelina » 04 nov 2012 23:16

Algotezza skrev:Vad händer om...

vi ser alla ljud som musik?
all text som litteratur?
all färg och form som konst?

oavsett var vi finner den i vår värld...

/Algotezza


För stunden skulle det vara trevligt, och säkert meditativt att bara betrakta allt som färdigförpackade gåvor till vårt upplevande väsen.

Men...tänk om någon skriker på hjälp och vi bara..lyssnar och tycker det låter sååå fint? Läser lagboken som en sagobok och tänker vilken lustig värld, tänk om det vore så på riktigt? Eller tycker att det bruna färgen på vattnet ur kranen är vackert nyanserad och förmedlar en känsla av renhet?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad händer om...

Inläggav Algotezza » 05 nov 2012 12:44

Angelina skrev:
Algotezza skrev:Vad händer om...

vi ser alla ljud som musik?
all text som litteratur?
all färg och form som konst?

oavsett var vi finner den i vår värld...

/Algotezza


För stunden skulle det vara trevligt, och säkert meditativt att bara betrakta allt som färdigförpackade gåvor till vårt upplevande väsen.

Men...tänk om någon skriker på hjälp och vi bara..lyssnar och tycker det låter sååå fint? Läser lagboken som en sagobok och tänker vilken lustig värld, tänk om det vore så på riktigt? Eller tycker att det bruna färgen på vattnet ur kranen är vackert nyanserad och förmedlar en känsla av renhet?


Konst idag blir alltmer interaktiv. Det kan man ju tänka sig sker även i de fall man betraktar allt i livet som konstyttringar. Sedan finns det ju inget som säger att man skall låsa sig vid något visst uttänkt perspektiv för alltid. I praktiken gör man ju sällan det. Som du är inne på håller det inte att anlägga det perspektiv min fråga tog upp in absurdum.

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad händer om...

Inläggav Algotezza » 05 nov 2012 12:48

Zokrates skrev:Tvärtom Fredde, installatören är förutsättningarna som finns inom universum vilket ger upphov till
möjligheten till evolutionen av liv där liv existerar.


Och de förutsättningarna finns därför att de finns. Beviset för att de finns är att vi finns och lever och är hyfsat medvetna och självmedvetna. Man kan ju tänka sig universa med andra, icke livgivande förutsättningar, skräpuniversa fyllda med kaos.

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster