Vad läser Du just nu?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Algotezza » 30 maj 2021 17:30

Anders skrev:Fler borde läsa John Irvings Vattenståndet, och de som inte gjort det på länge borde göra det en gång till.


Finns det en som heter Nattståndet?
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav xion » 08 jun 2021 04:50

Dan Andersson, "Kolarhistorier".
Utgiven året efter hans död (1920)
Grannen håller på att "dödstäda" men istället för att slänga den så la han den på min trappa.
Allt D A skrivit finns på E-bok numera (2016) men jag föredrar böcker.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Anders » 02 aug 2021 08:34

Bourdieus Praktiskt förnuft.

Kapitlet ”två hinder för en vetenskap om vetenskapen” är mycket intressant. Undrar om dagens sociologer läst den? Och agerar efter den? Känns som en viktig inlaga, lite indirekt, i det här med att minska användning av fossila bränslen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Algotezza » 18 aug 2021 09:08

Denna håller jag på med just nu
Bild

Hittade en ny bokhandel på Österlen

https://www.svb.se/nyheter/oppnar-ny-bo ... a-osterlen

Där köpte vi tre böcker av Houllebecq. Har börjat läsa den ena, Elementarpartiklarna. En av dem ska yngste sonen få på födelsedagen inom kort.
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav xion » 28 sep 2021 07:05

Jag läser just nu "Sex grader" av Mark Lynas en gång till.
Jag tänkte försöka förstå varför den gjort så stort intryck på många.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Anders » 08 okt 2021 09:53

Vad är oavslutat och pågående?

Pierre Bourdieus Praktiskt Förnuft. Andra och noggrannare läsningen. En liten guldgruva faktiskt.
De sju systrarna av saligt avsomnade Lucinda Riley. Börjat om från början i serien i väntan på att sonen skriver den spännande upplösningen. Ljudbok.
Skraplotter av Kerstin Ekman. I badet på tisdagarna. Somnar ibland. Ljudbok.
Min Kamp, Knausgård. Efter att Hägglund hyllat den så. Blandat läs och ljudbok. Tror inte en sekund på att allt det där verkligen hände så. Men en intressant beskrivning av en smygöverklasspojkes liv och uppväxt. Älskar levnadshistorier. Kan ni inte skriva era?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav xion » 13 okt 2021 09:25

xion skrev:Jag läser just nu "Sex grader" av Mark Lynas en gång till.
Jag tänkte försöka förstå varför den gjort så stort intryck på många.


Nu har jag tagit mig igenom boken. Dags för en recension.
Boken är en verklig dystopi och det är inte konstigt att den skrämmer upp läsaren.
Detta är nog också meningen eftersom de scenarier som målas upp skulle få ödesdigra konsekvenser.
Den "röda tråden" är att människans ökade användning av fossilt kol kommer att rubba klimatets naturliga växlingar och leda till en värld med svåra miljöproblem och ett skenande växthusklimat.
Boken gavs ut 2007. Författaren såg då framför sig en ökning av koldioxidhalten till 400 ppm och en temperaturhöjning på två grader redan 2015.
Koldioxiden har nu passerat 400 ppm med råge och väntas visa en ny toppnotering till våren. Temperaturen har inte stigit så snabbt som han förutsåg globalt sett. Däremot känns de problem han beskriver bekanta (skogsbränder, översvämmningar etc.)
Han tar inte alls upp det som jag ser som huvudproblemet; befolkningsökningen och dess koppling till resursförbrukning och globalt BNP.
I slutet av boken skisserar han på eventuella lösningar men de låter inte särskilt trovärdiga i mitt tycke.
Vi får hoppas att han har fel och att växthuseffekten inte visar sig vara så stark som han befarar och att temperaturen inte ändrar sig så snabbt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Algotezza » 13 okt 2021 10:54

Anders skrev:Vad är oavslutat och pågående?

Pierre Bourdieus Praktiskt Förnuft. Andra och noggrannare läsningen. En liten guldgruva faktiskt.
De sju systrarna av saligt avsomnade Lucinda Riley. Börjat om från början i serien i väntan på att sonen skriver den spännande upplösningen. Ljudbok.
Skraplotter av Kerstin Ekman. I badet på tisdagarna. Somnar ibland. Ljudbok.
Min Kamp, Knausgård. Efter att Hägglund hyllat den så. Blandat läs och ljudbok. Tror inte en sekund på att allt det där verkligen hände så. Men en intressant beskrivning av en smygöverklasspojkes liv och uppväxt. Älskar levnadshistorier. Kan ni inte skriva era?


Gitter inte skriva min levnadshistoria, även om jag har en del liknande erfarenheter som Knausgårds fru. Jag tror jag är för slö och för onitresserad av mitt navelludd och alla "oförrätter" jag utsatts för, eftersom jag tycker att allt jag varit med om av det slaget beror på min egen dumhet.
Göran Egevad egevad@gmail.com

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav David H » 26 nov 2021 17:03

Jag har lyssnat till ljudboken "Man and his symbols" av Carl Jung och några av hans kollegor (olika avsnitt har olika författare). En utgångspunkt för denna bok var att den skulle vara mer lättillgänglig för vanliga lekmän jämfört med Jungs andra texter. Jag kan inte säga att jag märker så särskilt stor skillnad jämfört med övrigt jag läst av Jung i fråga om tillgänglighet.
Lite intressant kan jag tycka det är att lyssna till hans olika kollegor, om än jag inte fäst särskild uppmärksamhet vid nån särskilt. Förordet och första avsnittet som är skrivet av Jung själv gillar jag nog mest. Mycket handlar om drömanalys. Vissa tolkningar av drömmar uppfattar jag som ganska radikala och jag har svårt att bli helt övertygad. Kanske har de goda belägg för dessa tolkningar, men för mig som utomstående blir det svårt att ta ställning till det. Ibland kan jag tycka det låter som övertolkningar, och då kan jag tycka att författarna borde visa mer ödmjukhet inför möjliga andra förklaringar än de förklaringar de själva presenterar.
Det nämns även en del om synkronicitet mm. Jag betvivlar inte att det finns sanning i det de skriver, men jag betvivlar inte heller att det ibland blir övertolkningar och feltolkningar. Det kommer knappast övertyga alla skeptiker. Jag kan tycka att man åtminstone borde ta mer hänsyn till vanliga bias som kan leda in en felaktiga slutsatser, till exempel selektivt tänkande, konfirmationsbias, problem med subjektiv validering etc. Skeptikerna har långt ifrån alltid rätt, men de bjuder ofta på invändningar som kan vara värda att ta hänsyn till.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav David H » 03 dec 2021 20:45

Nu har jag laddat ner ljudbok Beyond good and evil av Nietzsche på Audible. Ljudboken är helt OK, men jag tycker det är lite löjligt att de lagt till ett avsnitt med kommentarer innan varje kapitel i denna upplaga. Kommentarerna kan vara hjälpsamma ibland, men de har också en tendens att ringa in Nietzsche i en kontext som nog Nietzsche själv inte tyckte han hörde riktigt hemma inom. Typ en engelsk-amerikansk akademisk filosofisk tradition, där fokus är kring argumentation, tankeinnehåll, teser, hypoteser osv. Vill man ha dessa kommentarer kunde man väl lagt till de efter kapitlen, så att läsaren får chans att bilda sin egen uppfattning om innehållet innan, kan jag tycka.

Annars står jag fast vid att Beyond good and evil är min favorit bland Nietzsches böcker. Känns som det är mer klarspråk och mindre krusiduller här jämfört med mycket annat han skrivit. Särskilt introduktionen och första kapitlen tycker jag mig kunna se en del paralleller till Wittgenstein... Men Wittgenstein upplever jag ha en mer ödmjuk och dialogisk hållning, medan Nietzsche är mer konfrontativ och utsvävande.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Anders » 03 dec 2021 22:41

rekoj skrev:Nu har jag laddat ner ljudbok Beyond good and evil av Nietzsche på Audible. Ljudboken är helt OK, men jag tycker det är lite löjligt att de lagt till ett avsnitt med kommentarer innan varje kapitel i denna upplaga. Kommentarerna kan vara hjälpsamma ibland, men de har också en tendens att ringa in Nietzsche i en kontext som nog Nietzsche själv inte tyckte han hörde riktigt hemma inom. Typ en engelsk-amerikansk akademisk filosofisk tradition, där fokus är kring argumentation, tankeinnehåll, teser, hypoteser osv. Vill man ha dessa kommentarer kunde man väl lagt till de efter kapitlen, så att läsaren får chans att bilda sin egen uppfattning om innehållet innan, kan jag tycka.

Annars står jag fast vid att Beyond good and evil är min favorit bland Nietzsches böcker. Känns som det är mer klarspråk och mindre krusiduller här jämfört med mycket annat han skrivit. Särskilt introduktionen och första kapitlen tycker jag mig kunna se en del paralleller till Wittgenstein... Men Wittgenstein upplever jag ha en mer ödmjuk och dialogisk hållning, medan Nietzsche är mer konfrontativ och utsvävande.

Är inte den i små snuttar, som Den Glada Vetenskapen? Inte det sämsta av format.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Anders » 03 dec 2021 22:43

Funderar på vad nästa filosofiska läsning skall bli. Nåt nytt, inte alltför djuplodande.

Förresten ruttnade jag på Knausgård. Antingen skarvar han eller så har han levt sitt trashsnobbhabitats mer illustra liv. Kände att jag inte kunde relatera till mycket. Jag kände mer igen mig i Sällskapsresan.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav David H » 03 dec 2021 23:38

Anders skrev:
rekoj skrev:Nu har jag laddat ner ljudbok Beyond good and evil av Nietzsche på Audible. Ljudboken är helt OK, men jag tycker det är lite löjligt att de lagt till ett avsnitt med kommentarer innan varje kapitel i denna upplaga. Kommentarerna kan vara hjälpsamma ibland, men de har också en tendens att ringa in Nietzsche i en kontext som nog Nietzsche själv inte tyckte han hörde riktigt hemma inom. Typ en engelsk-amerikansk akademisk filosofisk tradition, där fokus är kring argumentation, tankeinnehåll, teser, hypoteser osv. Vill man ha dessa kommentarer kunde man väl lagt till de efter kapitlen, så att läsaren får chans att bilda sin egen uppfattning om innehållet innan, kan jag tycka.

Annars står jag fast vid att Beyond good and evil är min favorit bland Nietzsches böcker. Känns som det är mer klarspråk och mindre krusiduller här jämfört med mycket annat han skrivit. Särskilt introduktionen och första kapitlen tycker jag mig kunna se en del paralleller till Wittgenstein... Men Wittgenstein upplever jag ha en mer ödmjuk och dialogisk hållning, medan Nietzsche är mer konfrontativ och utsvävande.

Är inte den i små snuttar, som Den Glada Vetenskapen? Inte det sämsta av format.


Glada vetenskapen har jag försökt mig på ett par gånger, men fastnade inte för den. Egentligen är det mest bara början av Beyond good and evil som "klickat" för mig. Redan efter ett par kapitel upplever jag det som att Nietzsche spinner i väg i spår som inte längre fångar mitt intresse. Jag prövar i alla fall då och då för att se om jag blir mottaglig för något nytt av intresse, men oftast händer det inte.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav David H » 04 dec 2021 11:20

Annars en bok av Nietzsche jag skulle kunna tänka att försöka ta mig an igen är Till Moralens Genealogi. Har för mig att den är lite mer strukturerad och sammanhängande... till skillnad från det mesta av det andra han skriver som mer är kortare aforismer.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Anders » 04 dec 2021 11:25

Kom på att Storytel hade lite Nietzsche och faktiskt i en samlingsvolym även bortom gott och ont. Bläddrade lite. Det är galda vetenskapen snuttifierat. Kanske skall ta och läsa den som den jobbiga. Brukar läsa en populär och en jobbig. Hade lite allmän boktorka, tar andra Jordan Peterson som den populärfilosofiska. Skulle vilja ha nåt riktigt bra lättläst skönlitterärt också. Nåt Sagan om Ringen, Harry Potter, Vindens Skugga, nåt riktigt episkt, en värld att slukas upp av. Tips på något nyutgivet?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster